Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@00:46:58 GMT

ترافیک ناوهای امریکایی در غرب اقیانوس آرام

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۳۲۷۶

ترافیک ناوهای امریکایی در غرب اقیانوس آرام

امریکا که با تدارک سفر جنجالی نانسی پلوسی به تنگه تایوان و خشمگین کردن مقامات پکن، سعی در برهم زدن معادلات قدرت در آسیاپسفیک داشت، کمتر از یک هفته پس از پایان رزمایش عظیم چین در اطراف این جزیره خودمختار، از ورود جنگنده‌ها و ناوهای جنگی‌اش به منطقه تا هفته‌های آتی پرده برداشت.

روزنامه ایران: به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، کورت کمپبل، مسئول هماهنگ کننده جو بایدن در حوزه ایندوپسفیک همزمان با اعلام آرایش بندی جدید واشنگتن در اطراف تنگه خودمختار دریای جنوبی چین تأکید کرد، تا چند روز آینده نقشه راه مذاکرات تجاری مورد نظر واشنگتن با تایوان نیز اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمپبل در نشست با خبرنگاران برای توجیه تحرکات نظامی پیش روی امریکا در این منطقه گفت: «بدون شک حضور، موضع‌گیری و رزمایش ما در قبال تنش‌برانگیزی پکن در منطقه می‌تواند موقعیت در منطقه غربی اقیانوس آرام را با ثبات بیشتری همراه کند. ما همچنان با گام‌های آرام و منطقی برای ایجاد ثبات در منطقه قدم برمی‌داریم و با تکیه بر سیاست‌های بلندمدت خود از تایوان حمایت می‌کنیم.»
بنا بر اعلام منابع نزدیک به کاخ سفید دستورکار اعلام شده توسط واشنگتن که شامل برقراری مسیر استاندارد ترانزیتی هوایی و دریایی در تنگه تایوان نیز خواهد بود؛ به باور کارشناسان می‌تواند تنش‌های ایجاد شده پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان را بسیار بالا ببرد.


نگرانی‌های امریکا و عقب‌نشینی اروپا
تنها یک هفته پس از پایان نمایش عظیم تسلیحاتی و نظامی چین در اطراف تنگه تایوان که بسیاری آن را عینی‌سازی تهدید بالقوه پکن علیه این منطقه تعبیر کردند، شمار متحدان واشنگتن در منطقه پاسفیک کاهش محسوسی را نشان می‌دهد. به نوشته نیویورک تایمز، اروپایی‌ها که تبعات نقشه امریکا برای تدارک سفر نانسی پلوسی را پیش‌بینی کرده بودند، برای پرهیز از هرگونه تقابل نظامی و از دست دادن تجارت بزرگ شان با چشم بادامی‌ها، از همان ابتدا با اعلام اینکه «این جنگ امریکا است»، نه تنها از استقلال تایوان حمایت نکردند بلکه بسیاری از آنها پایبندی خود بر اصل چین واحد و قدرت پکن را نیز اعلام داشتند. در این شرایط واشنگتن همزمان با برگزاری مانورهای مشترک از پیش برنامه‌ریزی شده در اندونزی و ژاپن، 12 ناو جنگی خود را به اطراف تنگه تایوان فرستاد. اتفاقی که جان آکوئیلینو، فرمانده ارتش امریکا در ایندوپسفیک، هدف از آن را جدی شدن تهدیدات در تنگه تایوان اعلام کرده است. اما در واقعیت با تمام تلاشی که واشنگتن برای اثبات اهداف بازدارنده خود در منطقه دارد، کارشناسان ورلد نیوز بر این باورند که نگرانی اصلی کاخ سفید سنگین شدن وزن چین در منطقه پاسفیک است. همان‌طور که به نوشته رویترز، این امر را می‌توان از اظهارات اخیر کمپبل نیز برداشت کرد: «چین سعی دارد از دیدار رئیس مجلس نمایندگان امریکا برای تغییر موقعیت فعلی در تنگه تایوان بهره بگیرد و به همین خاطر امریکا برای پیشگیری از این اتفاق 12 ناو در منطقه مستقر می‌کند.»


ضرب شست پکن برای واشنگتن
آنطور که به نظر می‌رسد تکانه‌های سفر نانسی پلوسی تنها در تایوان ایجاد نشده است و پکن برای امریکا نیز برنامه‌هایی را در نظر دارد، به طوری که با گذشت حدود دو هفته از این دیدار جنجالی و اجرای نمایش قدرت چین در اطراف تنگه خودمختار تایوان، 5 شرکت بزرگ چینی از بازار بورس نیویورک خارج شدند. به نوشته آسوشیتدپرس، شرکت آلومینیوم چین، پتروچاینا و شرکت پتروشیمی سینوپک شانگهای از مهم ترین اسامی این فهرست بودند. این اتفاق در حالی رخ داده است که پکن و واشنگتن از مدت‌ها قبل مذاکراتی برای پیروی این صنایع بزرگ چینی از قوانین امریکا در دستور کار داشتند اما در نهایت با افزایش تنش‌ها میان دو کشور، این 5 صنعت بزرگ خروج را بر تداوم مذاکرات ارجح دانستند. کارشناسان اقتصادی معتقدند این تصمیم می‌تواند انشقاق میان بزرگترین قدرت‌های اقتصادی جهان را در بحبوحه بحران مالی حاکم بسیار جدی کند.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نانسی پلوسی تنگه تایوان اطراف تنگه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۳۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش موسویان به تجمع علیه خودش در دانشگاه امریکایی

سیدحسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان با انتشار پیامی در ایکس از شکست فراخوان بزرگ برای اخراج وی از دانشگاه پرینستون خبر داد.

 موسویان نوشت:

بعد از ۲ ماه تبلیغات وسیع شبکه های فاکس نیوز، ایران-اینترنشنال،صدای آمریکا و…برای شرکت در تظاهرات «فراخوان بزرگ اخراج موسویان از دانشگاه پرینستون»، امروز فقط۳۰-۴۰ نفر در این تجمع شرکت کردند!!!

۲ میلیون ایرانی در امریکا ضد جنگ طلبان هستند.

دیگر خبرها

  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • ببینید | این موشک ایرانی قاتل ناوهای هواپیمابر است
  • جوی آرام در لرستان
  • واکنش موسویان به تجمع علیه خودش در دانشگاه امریکایی
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • جوی آرام در جاده‌های کشور/ ترافیک پرحجم در ۴ محور
  • جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال