Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@10:44:49 GMT

وفور اسلحه در دست مردم بلای جان طبیعت و محیط بانان

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۳۳۰۰

وفور اسلحه در دست مردم بلای جان طبیعت و محیط بانان

معاون سازمان محیط‌زیست با اشاره به تزریق نامناسب اعتبارات به محیط‌زیست گفت: باید فرهنگ و نوع نگاه مردم به شکار و اسلحه تغییر کند چرا که با کاهش شکار میزان نابودی حیات‌وحش و نیز درگیری بین محیط بانان و شکارچیان کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محیط‌بانان با کمبود تجهیزات حفاظتی و وسایل حمل‌ونقل روبه‌رو هستند، این کمبودها سبب می‌شود مدیریت حفاظت از مناطق حفاظت شده و محیط‌بانان فشار بسیار مضاعفی را تحمل کنند این درحالی است که ماشین‌آلات، تجهیزات و شیوه‌های حفاظت را باید تغییر داد اما در این بین سهم بودجه تعیین شده هم به هیچ عنوان کفاف مشکلات و مسائل محیط‌زیست را نمی‌دهد و در بسیاری از مناطق حفاظتی اکثر وسایل و تجهیزات محیط‌بانان به روز نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن اکبری معاون سازمان محیط‌زیست درباره افت چشمگیر کمی و کیفی تجهیزات سازمان طی ۱۰ سال اخیر، اظهار می‌کند: تجهیزات این سازمان در دهه ۹۰ نسبت به دهه ۸۰ از نظر کمیت و کیفیت افت چشمگیری پیدا کرده و در مقابل تجهیزات شکارچیان و متجاوزان به حریم طبیعت افزایش کمی و کیفی داشته است.

وی می‌افزاید: باید دولت، مجلس شورای اسلامی و به ویژه سازمان برنامه و بودجه برای تجهیزات سازمان حفاظت محیط‌زیست فکر و چاره‌ای اساسی بیندیشند و هم اینکه برای تهیه امکانات نوین چون پهپاد، سیستم مدار بسته، دوربین مادون قرمز و دیگر تجهیزات نوین حفاظتی اعتبار تخصیص دهند.

اقدامات پیشگیرانه تنها در ۱۱ درصد خاک کشور انجام می‌شود

معاون سازمان محیط‌زیست تاکید می‌کند: برداشت بی‌رویه از طبیعت نظیر چرای دام موجب تخریب و آسیب جدی به حیات‌وحش و زیستگاه‌ها شده است. خلاءهای قانونی و عدم پیوست‌های زیست محیطی در طرح‌های مختلف زیربنایی، صنعتی و اقتصادی مانند احداث جاده بدون ایجاد گذرگاه برای عبور وحوش در تسریع تخریب محیط زیست نقش دارد.

وی تاکید می‌کند: برای حفاظت از محیط‌زیست باید هزینه پرداخت که این پرداخت هزینه‌ها نیز با لحاظ کردن پیوست‌های زیست محیطی و پیشگیرانه قبل از اجرای طرح یا جبران و احیای خسارت‌های وارده امکان پذیر است. اقدامات پیشگیرانه در ۱۱ درصد خاک کشور انجام می‌شود در حالی که با توجه به گستردگی زیستگاه‌ها و تنوع زیستی وحوش باید اقدامات پیشگیرانه در کل کشور انجام گیرد.

ارائه پیش‌نویس قانون حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات‌وحش به مجلس‌

اکبری می‌افزاید: پیش‌نویس قانون حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات‌وحش به مجلس ارائه شده که در مرحله بررسی است و در قالب این قانون بازدارندگی و پیشگیری از تخریب زیستگاه‌ها افزایش یافته و هرگونه تخریب طبیعت مستلزم پرداخت هزینه یا احیا است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه می‌دهد: اجرای هرگونه پروژه توسعه‌ای در طبیعت از جمله احداث جاده یا معدن کاوی و استخراج معادن به موجب این قانون باید با پیوست‌های زیست محیطی انجام گیرد تا از صدمات وارده به حیات وحش جلوگیری خواهد شد.

تأثیر پرداخت سهمیه مهمات به دارندگان اسلحه‌ها در افزایش شکار غیرمجاز

اکبری بخش عمده و مهمی از صدمات وارده به محیط زیست کشور را حاصل شکار غیرمجاز می‌داند و می‌افزاید: تولید و توزیع سلاح به مردم تحت عناوین مختلف و پرداخت سهمیه مهمات به دارندگان اسلحه‌ها در افزایش شکار غیرمجاز تأثیر دارد که بخش عمده‌ای از این اسلحه و مهمات در راستای شکار وحوش استفاده می‌شود.

وی اظهار می‌کند: همین شکار بی‌رویه غیرمجاز باعث کوچک‌تر شدن جمعیت جانوری و زیستگاه‌ها و کاهش ذخایر ژنتیکی وحوش شده است و در نتیجه زیستگاه‌ها تهی از وحوش و بقای حیوانات با مشکل مواجه می‌شود.

معاون سازمان محیط زیست ادامه می‌دهد: باید فرهنگ و نوع نگاه مردم به شکار و اسلحه تغییر کند چرا که با کاهش شکار میزان نابودی حیات وحش و نیز درگیری بین محیط بانان و شکارچیان کاهش می‌یابد و همچنین برنامه‌های آموزشی برای محیط بانان در خصوص استفاده درست از اسلحه و برخورد با شکارچیان برگزار می‌شود.

خلاء‌های قانونی در حمایت از محیط‌ بانان و حیات‌وحش

اکبری با انتقاد از ایرادات و خلاء‌های قانونی در مورد حیات‌وحش و محیط بانان تاکید می‌کند: محیط بانان باید در استفاده از سلاح به منظور صیانت از انفال و جلوگیری از حوادث ناخوشایندی چون درگیری بین محیط‌ بان و شکارچی مجوزها و حمایت‌های قانونی داشته باشند و برخوردهای قضائی با شکارچیان غیرمجاز در صورت تصویب این پیش نویس بازدارنده‌تر می‌شود که کاهش چشمگیر شکار وحوش را در پی خواهد داشت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: ایران دارای تنوع زیستی متنوع و گسترده اما فاقد کسب درآمد پایدار است و محیط زیست کشور درآمدزا نیست، سازمان در صدد ایجاد بسترهای لازم به منظور کسب درآمدهای پایدار زیست محیطی مانند توریست و گردشگری طبیعی است که طرح‌های درآمدزا از طبیعت در پیش‌نویس قانون حفاظت و بهره برداری پایدار از حیات وحش و نیز برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده است که با همکاری‌های مؤثر و لازم بین مجلس و دولت، آینده صیانت از محیط‌زیست پایدارتر خواهد بود.

وی می‌افزاید: مدیریت دولتی محیط زیست با توجه به تزریق نامناسب اعتبارات و نوع نگاه و میزان حساسیت سیاست‌گذاران و دولتمردان به مقوله محیط زیست در نوسان بوده و حیات وحش آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر متحمل خواهد شد.

کد خبر 596218

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محيط زيست سازمان حفاظت از محیط زیست افزایش شکار غیرمجاز جزئیات قتل محیط بان نجفی قتل محیط بان نجفی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق معاون سازمان محیط زیست زیستگاه ها زیست محیطی تنوع زیستی محیط بانان حیات وحش پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۳۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف یوسفی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، اجرای طرح ملی «مسیر سبز - ایران پاک» را با هدف اجرای طرح‌های پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرجگاه‌ها راه‌اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.

یوسفی تاکید کرد: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه‌های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی‌های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در بازه زمانی یک ماهه با مشارکت دستگاه‌های متولی و گروه‌های خودجوش مردمی، در طرح ملی مسیر سبز- ایران پاک در استان در ۴۸۰ هکتار از اراضی استان به میزان حدود ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی جمع آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

وی بیان کرد: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها (‌مصوب ۱۳۸۳/۰۲/۲۰ مجلس شورای اسلامی) مدیریت اجرایی تمام پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، و در غیر این صورت بر عهده بخشداری‌ها است.

کد خبر 6094959

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان کشف شد
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی