Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@16:22:04 GMT

وضعیت آبی سد الغدیر ساوه در حال بحرانی شدن است

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۴۶۴۸

وضعیت آبی سد الغدیر ساوه در حال بحرانی شدن است

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: وضعیت آبی سد الغدیر ساوه به سمت شرایط بحرانی در حرکت است.

عزت الله آمره ای در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی با اشاره به وضعیت آبی استان، بیان کرد: در بارندگی اخیر، ۱۳ میلیمتر بارش به صورت میانگین برای کل استان دریافت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر وضعیت سد ساوه به سمت شرایط بحرانی در حرکت است و حدود ۲۶ درصد سد، دارای آب است. در حال مدیریت این منبع آبی هستیم و امیدواریم بارندگی پاییز بتواند این کم آبی را جبران کند، البته ۵۰ درصد سد کمال صالح پر است و نگرانی برای تامین آب شرب اراک وجود ندارد.

آمره ای اضافه کرد: در بارندگی های اخیر ورودی به سد کمال صالح نداشتیم، اما برای سد الغدیر حدود ۲.۵ میلیون مترمکعب از آب سیلاب وارد سد شد.

وی با بیان اینکه امسال آزادسازی ۲.۵ میلیون مترمکعب آب از سد کوچری انجام شد که رودخانه های مسیر را پرآب کرد، گفت: بر استفاده از پساب در صنعت بسیار تاکید شده است و در استان نیز باید نسبت به این امر اهتمام ویژه ای صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در خصوص اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با اشاره به اینکه امسال ۲۵ حلقه چاه پر و ۱۲۵ عدد کنتور نیز نصب شده است، گفت: عمده کار در جهت پر کردن چاه های غیرمجاز در نیمه دوم سال انجام می شود و تامین منابع مالی نیز مانعی برای سرعت گرفتن اجرای طرح نصب کنتور شده است، سال گذشته حدود ۷۰۰ حلقه چاه پر شد و شاید امسال هم به چنین رقمی برسیم. آمادگی داریم که با نصب کنتور به شکل اقساطی و با کمک تسهیلات بانک کشاورزی اجرای این طرح را سرعت ببخشیم هر چند متاسفانه کشاورزان نسبت به نصب کنتور راغب نیستند. 

وی در خصوص مهندسی رودخانه ها و تعیین تکلیف ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و مسیل ها اظهار کرد: طبق نظر رییس سازمان مدیریت بحران کشور، ساماندهی رودخانه در داخل شهرها، در حیطه وظایف شهرداری هاست. در استان ۹ هزار کیلومتر رودخانه فصلی، دائمی و غیردائمی وجود دارد که از این میزان، ۲۷۰۰ کیلومتر اولویت دار هستند و باید مورد مطالعه قرار گیرند که تاکنون ۲۵۰۰ کیلومتر از این رودخانه ها مورد مطالعه قرار گرفته اند، اما در ساماندهی و احداث دیواره های ساحلی نیازمند تامین اعتبار و تلاش بیشتری هستیم.

آمره ای با تاکید بر اینکه نقاط حادثه خیز و سازه های تقاطعی در رودخانه های استان به جهت مدیریت سیلاب شناسایی شده اند، افزود: تا امروز ۱۲۵ نقطه حادثه خیز شناسایی شده است البته پس از سیل سال ۱۳۹۸، بخشی از این نقاط رفع شد، اما لازم است که مجدد این نقاط مورد بازنگری قرار گیرند.

وی در خصوص سیل روستای آهنگران شهرستان فراهان بیان کرد: روستای آهنگران در واقع یک نقطه کور بود و در دشتی مسطح، بارانی با حجم بالا اتفاق افتاد و آب بهترین مسیر برای حرکت خود را دو طرف جاده و در مسیر شیب زمین انتخاب کرد و عملا این روستا درگیر سیل شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سد ساوه استانی شهرستانها رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۴۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان پُر شد

داریوش حسن‌نژاد اظهار داشت: در راستای حفاظت و حراست از منابع آب استان به‌خصوص منابع آب زیرزمینی که با افت مداوم مواجه هستند، پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی در دست اقدام هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پروژه تقویت استقرار گروه‌های حفاظت و نظارت بر منابع آبی در سطح استان به تعداد ۱۸ گروه و ۴۵ نفر اشاره کرد که وظیفه این اکیپ‌ها گشت‌زنی مداوم در سطح دشت‌های استان برای جلوگیری از بروز تخلفات از جمله جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از انتقال غیرقانونی آب به اراضی خارج از اراضی تحت شرب چاه‌ها، جلوگیری از تغییر نوع مصرف چاه‌های صنعتی جهت مصارف کشاورزی و جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها است.

وی افزود: دو پروژه انسداد چاه‌های غیرمجاز در سطح استان از طریق واگذاری به پیمانکار واجد شرایط و در سقف اعتبارات و تخصیص پروژه به‌صورت سالانه در حال انجام است که در این راستا تعداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ با حجم صرفه‌جویی ۱۱.۷ میلیون مترمکعب پر و مسلوب المنفعه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۹۳ دستگاه کنترل هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری نصب شده است و از تعداد هفت هزار و ۶۷۳ حلقه چاه‌های کل استان، ۳۰ درصد مجهز به دستگاه کنترل هوشمند شده است.

حسن‌نژاد در خصوص چاه‌های صنعتی، بیان داشت: تعداد ۱۵۰ حلقه چاه صنعتی به کنتور هوشمند تجهیز شده است که ۱۰ درصد کل چاه‌های صنعتی را تشکیل می‌دهد، از سوی دیگر سامانه پایش از راه دور کنتورها در حال راه‌اندازی است که تعدادی از شرکت‌های کنتور ساز، سامانه پایش را تحویل داده‌اند و تعدادی دیگر در حال تکمیل آن هستند

وی گفت: چاه‌های فاقد کنتور برابر بند ب تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مکلف به پرداخت آب‌بها بر اساس پروانه بهره‌برداری و مبالغ اعلام شده هستند؛ ازاین‌رو توصیه می‌شود مالکین چاه‌ها برای ارائه خدمات بهتر جهت خرید و نصب کنتور هوشمند به شرکت آب منطقه‌ای لرستان مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • نصب یک هزار و ۹۲۶ کنتور هوشمند برق در شاهرود
  • ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان پُر شد
  • تجلیل از خانواده شهدای فرهنگی در استان یزد
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • برآورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل در شهرستان زیرکوه
  • بر آورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • محدودیت تردد در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-ساوه
  • گنج‌یاب‌ها در ساوه به گنج نرسیدند
  • فضای جامعه برای مجرمان خشن و حرفه ای ناامن شود