Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-رئیس اتاق ایران گفت: جمهوری موریس به عنوان دروازه اقتصادی آفریقا، مسیر دست‌یابی تجار ایرانی به بازار یک میلیارد و 200 میلیون نفری این قاره است.
به گزارش خبرگزاری آریا، هم‌زمان با سفر هیات عالی‌رتبه تجاری موریس به ایران، اولین همایش تجاری دو کشور در اتاق ایران برگزار شد.
در این نشست که غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، مسعود برهمن رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا، معصومی فر رئیس اداره آفریقای وزارت خارجه، قنادزاده مدیر بخش آفریقای سازمان توسعه تجارت، کریشنا رئیس سازمان توسعه تجارت موریس، یوسف اسماعیل دبیرکل اتاق بازرگانی این کشور، دیلام معاون وزیر خارجه موریس و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور حضور داشتند، راه‌کار‌های توسعه همکاری‌های تجاری و موانع موجود بررسی و تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق ایران و اتاق بازرگانی موریس امضا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این همایش بیان کرد: ما بسیار مصمم هستیم که بتوانیم مسیر دست‌یابی به بازار یک میلیارد و 200 میلیون نفری آفریقا را برای تجار کشورمان هموار کنیم.
شافعی موقعیت جمهوری موریس را که در اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند و یکی از حیاتی‌ترین نقاط ژئوپلیتیکی جهان قرار گرفته، یکی از ظرفیت‌های مهم این کشور توصیف کرد و افزود: موقعیت ممتاز، راهبردی و ژئوپلتیک ایران در منطقه غرب آسیا و دسترسی به بازار 400 میلیونی کشور‌های منطقه، حتماً فرصت مناسبی برای تجار و شرکت‌های تجاری موریس در تجارت با ایران خواهد بود.
رئیس اتاق ایران با بیان اینکه موریس دروازه اقتصادی قاره آفریقا شناخته می‌شود، ادامه داد: گردشگری، خدمات بانکی و بیمه و حمل‌ونقل دریایی از مهم‌ترین پتانسیل‌های همکاری میان دو کشور است. موریس هرسال بالغ بر یک میلیارد دلار سوخت و فرآورده‌های نفتی خریداری می‌کند که این امر نیز زمینه دیگری برای توسعه روابط دو کشور فراهم خواهد کرد.
شافعی با بیان اینکه حجم تجارت میان دو کشور با وجود ظرفیت‌های موجود بسیار پایین و دور از انتظار است، تاکید کرد: عدم شناخت تجار دو کشور از یکدیگر، مشکلات حمل‌ونقل، نبود خط کشتیرانی به ویژه خط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به موریس، نبود روابط پولی و بانکی و برگزار نشدن کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه روابط تجاری ایران و موریس است که باید با همکاری دولت‌ها و همراهی بخش‌های خصوصی دو کشور مرتفع شود.
 در این همایش یوسف اسماعیل دبیرکل اتاق بازرگانی موریس، عضویت در کمسا و SADK را از جمله مزایای تجاری این کشور برشمرد و افزود: ما می‌توانیم مسیر تجار ایرانی را برای توسعه تجارت با کشور‌های آفریقایی هموار کنیم.
اسماعیل با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته تنها 500 هزار دلار از موریس به ایران صادرات انجام شده و میزان واردات از ایران نیز از 300 هزار دلار فراتر نرفته است، ادامه داد: ما می‌خواهیم این روند را تغییر دهیم. به همین علت با یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های تجاری خود به ایران سفر کرده‌ایم.
دبیرکل اتاق بازرگانی موریس حوزه‌های نفت و گاز و فرهنگ و گردشگری را از جمله حوزه‌های مستعد برای همکاری‌های دو کشور برشمرد و گفت: بخش‌های خصوصی دو کشور باید از این فرصت‌ها استفاده کنند. ما در اتاق بازرگانی موریس قول می‌دهیم دشواری‌ها را برطرف کنیم.
مسعود برهمن رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا هم در این همایش گفت: ایران هم موقعیت‌های خوبی به ویژه در زمینه گردشگری دارد. ما دهمین کشور در زمینه گردشگری اکوسیستم و هفتمین کشور در زمینه گردشگری میراث فرهنگی در دنیا هستیم و براین اساس ظرفیت‌های بالایی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد. با این وجود، تجارت با آفریقا به ویژه موریس به علت مشکلات حمل‌ونقل، مسائل پولی و بانکی و تشکیل نشدن اتاق مشترک میان دو کشور مشکل‌ساز شده است.
 توافقنامه همکاری میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور، مقدمه‌ای برای توسعه روابط
در ادامه این همایش، قائم مقام وزیر امورخارجه موریس با اشاره به امضای توافقنامه همکاری میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور گفت: این توافق می‌تواند اولین نتیجه این نشست و مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌ها باشد.
آقای دیلام با اشاره به آمادگی موریس برای برقراری پرواز‌های مستقیم میان دو کشور گفت: شورای توسعه تجارت موریس به دنبال ایجاد دفتری در تهران به منظور ارائه تسهیلات بیشتر به تجار دو کشور است.
دیلام با بیان اینکه دسترسی به تجارت ترجیحی برای بسیاری کشور‌ها نظیر ترکیه، پاکستان، هند و ... در موریس فراهم شده گفت: امیدواریم با ایران هم به چنین توافقاتی دست پیدا کنیم.
در ادامه این همایش کریشنا رئیس سازمان توسعه تجارت موریس با تأکید بر علاقه مندی موریس به ارتقای سطح روابط تجاری با ایران گفت: خوشبختانه از دو ماه پیش دولت موریس لغو ویزا را برای ایران اجرایی کرد؛ چرا که ما مایل به گسترش همکاری‌ها به ویژه در حوزه گردشگری و کشاورزی هستیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت موریس همچنین با تاکید بر علاقه مندی موریس به ورود به بازار ایران گفت: منسوجات، جواهرات و تجهیزات پزشکی محصولات متنوعی هستند که برای ایرانی‌ها جذاب خواهد بود. در نقطه مقابل ما نیازمند واردات نفت و گاز هستیم و این روابط می‌تواند برد-برد باشد.
احمد معصومی فر رئیس اداره آفریقای وزارت خارجه هم در این همایش با اشاره به زندانی و سپس آزاد شدن 9 ماهیگیر ایرانی در موریس گفت: بعد از این اقدام مثبت، دولت موریس از دو ماه پیش به صورت یک طرفه لغو روادید را با ایران اعلام کرده است. همچنین دولت موریس برای تجار ایرانی در بدو ورود، ویزای 15 روزه صادر می‌کند که قابل تمدید است. در مقابل دولت ایران نیز تصمیم لغو روادید با موریس را در دستور کار قرار داده تا رفت‌وآمد تجار این کشور را به ایران تسهیل کند.
قنادزاده مدیر بخش آفریقای سازمان توسعه تجارت هم در این همایش توسعه روابط با آفریقا را تصمیمی راهبردی از جانب ایران دانست و افزود: وجود منابع طبیعی در آفریقا، به تولید محصولات اساسی در ایران کمک می‌کند و بازار خوب ایران و کشور‌های منطقه برای موریس می‌تواند جذابیت بالایی داشته باشد.
قنادزاده همچنین از ارائه بسته پیشنهادی تسهیل‌گرانه برای تجارت با آفریقا خبر داد.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تجار ایرانی سازمان توسعه تجارت رئیس اتاق ایران میان دو کشور همکاری میان توسعه روابط برای توسعه همکاری ها برای تجار کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۴۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده

رئیس امور اقتصادی اداره کل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت نفت گفت: هم‌اکنون براساس برآوردها کشورهای آفریقایی بالاترین رشد اقتصادی را طی سال ۱۴۰۲ داشته‌اند و این مسأله چشم‌انداز روشنی را برای توسعه همکاری ما با این قاره در ۲ دهه آینده رقم خواهد زد.

به گزارش ایسنا، سلیمان قاسمیان ظهر امروز در نشست تخصصی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های دوجانبه با کشورهای آفریقایی در حوزه صنایع پایین‌دستی و بالادستی صنعت نفت و نیز فرصت‌های تکرارنشدنی بازار در این قاره، گفت: هم‌اکنون، براساس برآوردها، کشورهای این قاره بالاترین رشد اقتصادی را طی سال گذشته داشته‌اند و این مسئله چشم‌انداز روشنی را برای توسعه همکاری ما با این قاره در دو دهه آینده رقم خواهد زد.

وی با اشاره به اینکه ۷.۲درصد از ذخایر هیدروکربوری جهان در قاره آفریقا قرار دارد، افزود: طی دو سال اخیر بیشترین اکتشاف‌های مواد نفتی و گازی جهان به‌ترتیب در کشورها نامیبیا، غنا، آنگولا و آفریقای جنوبی انجام شده است.

رئیس امور اقتصادی اداره کل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت نفت بیان کرد: هم‌اکنون در حوزه تقاضای فرآورده‌های نفتی و گازی شاهد افزایش تقاضا در قاره آفریقا هستیم. این قاره اکنون ظرفیت پالایشی روزانه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه را دارد که نسبت به مصرف داخلی خود بسیار کمتر است، ازاین‌رو ما می‌توانیم بازارهای صادراتی فرآورده‌های نفتی خوبی در این قاره، به‌خصوص در شرق و جنوب آن داشته باشیم.

قاسمیان صادرات خدمات فنی و مهندسی، بازسازی پالایشگاه‌های موجود و صادرات فرآورده‌های نفتی و گاز مایع را از دیگر فرصت‌های ایجاد ارتباط بیشتر با صنعت نفت قاره آفریقا اعلام کرد.

افزایش ۲۶درصدی مصرف گاز جهان تا ۲۰۴۰

براساس این گزارش، رضا نوشادی - مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه تا سال ۲۰۴۰ مصرف گاز در جهان ۲۲ تا ۲۶ درصد افزایش داشته و هم‌زمان شاهد افزایش تقاضای این حامل انرژی خواهیم بود، گفت: ایران به‌عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان همواره یکی از ظرفیت‌های بالقوه برای تأمین پایدار گاز در دهه‌های آینده خواهد ماند.

وی با یادآوری اینکه صنعت گاز ایران طی سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های همه‌جانبه کشورهای غربی توانسته است تولید خود را از حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۸۹ به بیش از ۸۷۵ میلیون مترمکعب در حال حاضر برساند، تصریح کرد: هم‌اکنون فرایند تولید گاز، از مرحله تولید تا توزیع، بدون حضور شرکت‌های خارجی و ازسوی متخصصان ایرانی انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اینکه این شرکت هم‌اکنون مدیریت بیش از ۴۴۰ هزار کیلومتر خط لوله گاز در کشور را بر عهده دارد، افزود: در بخش ساخت ایستگاه‌های تقویت فشار و پالایشگاه‌های گازی به‌ترتیب ۹۲ و ۷۶ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم. ما و ۲۵۰ شرکت‌ دانش‌بنیان داخلی مرتبط با ما می‌توانیم در زمینه احداث و تعمیرات خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، به کشورهای آفریقایی خدمات فنی و مهندسی ارائه کنیم.

نوشادی پروژه‌های بازیابی کربن، مینی ال‌ان‌جی، تولید هیدروژن از گاز، ساخت توربواکسپندر و حذف کربن را از پروژه‌های جدید در صنعت گاز دانست و گفت: هم‌اکنون ایران در بحث ساخت دو نوع توربوکمپرسور، بیش از ۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به آفریقا در حوزه پالایشگاهی

براساس این گزارش، علی شاهوردی، مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های فراسرزمینی در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این نشست تخصصی، گفت: ایران آمادگی دارد در زمینه تعمیرات اساسی، تأمین تجهیزات، نگهداری و تولید در حوزه پالایشگاهی با کشورهای آفریقایی همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران ۳۰ سال پیش در زمینه تعمیر و ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز ۱۰۰درصد به خارج وابسته بود، بیان کرد: در سایه مدیریت دولت‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده تحریمی پس از ۴۵ سال تحریم و هشت سال جنگ، هم‌اکنون ضمن خودکفایی کامل در تعمیرات، پالایشگاه‌های نفتی خارجی را نیز تعمیرات اساسی می‌کنیم.

مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های فراسرزمینی در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، کمپرسورهای فرایندی، کاتالیست‌های بنزین‌ساز، مبدل‌های حرارتی، کولرهای آبی صنعتی، خدمات مکانیک، پایپینگ، عایق، فیلتر، ترانسفورماتور و ابزار دقیق را ازجمله صدها محور صادراتی خدمات فنی و مهندسی به قاره آفریقا اعلام کرد.

ایران سومین تولیدکننده ال‌پی‌جی دنیا

براساس این گزارش، امیر هوشنگ کرمی، سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه هم‌اکنون قاره آفریقا در زمینه تولید و مصرف ال‌پی‌جی برابر است، گفت: این قاره به‌شدت به انرژی و سوخت نیاز دارد و ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده گاز مایع (ال‌پی‌جی) می‌تواند در افزایش صادرات این حامل انرژی در این قاره، نقش‌آفرینی کند.

وی در ادامه بیان کرد: هم‌اکنون چین، هند و ژاپن به‌ترتیب بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ال‌پی‌جی در جهان به شمار می‌آیند و در قاره آفریقا مراکش، مصر، تونس و آفریقای جنوبی به‌ترتیب بزرگ‌ترین واردکنندگان این حامل انرژی هستند.

طبق اعلام وزارت نفت، سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران قیمت بالا و نبود اسکله‌های استاندارد را دو دلیل عمده مصرف پایین ال‌پی‌جی در قاره آفریقا دانست و گفت: تولید این ماده در ایران طی چند سال اخیر صعودی بوده و از ۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری کود اوره به آفریقا

براساس این گزارش، بیژن چگنی، سرپرست مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز در این نشست تخصصی، با تأکید بر اینکه هم‌اکنون عمده محصول صادراتی پتروشیمی ایران به قاره آفریقا کود اوره است، افزود: هم‌اکنون سالانه حدود ۳۵۰ میلیون دلار کود اوره به این قاره صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران ۹۵ میلیارد دلار طرح پتروشیمی جدید و در حال اجرا دارد، تصریح کرد: از این مقدار تاکنون ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و مذاکرات برای ۸۲ میلیارد دلار دیگر، از طریق فاینانس در حال انجام است.

سرپرست مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران صادرات کاتالیست را یکی از فرصت‌های ارتباط صنعت پتروشیمی ایران و قاره آفریقا اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ایران در زمینه کاتالیست به خودکفایی ۹۵درصدی رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده