Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر دینی گفت: باید توجه داشت آن هنری که دوگانه‌ می‌آفریند، اساسا هنر نیست بلکه در خدمت یک نهاد قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی در نخستین برنامه سوگواره عاشورایی زیباتر از غم که شامگاه گذشته، ۲۲ مرداد، در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، درباره تاثیر هنر آئینی بر فرهنگ شهر اظهار کرد: اساسا زندگی شهری بدون هنر بی‌رویاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باشلر در کتاب بوطیقای فضا می‌گوید خانه‌ای که حیاط ندارد، رویا ندارد. به عقیده من نیز شهری که هنر ندارد، بدون رویا و آرزو است. هنر در شهر می‌تواند رویا را پرورش دهد و آن را زمینی کند؛ یعنی آن را از سنخ رویایی بودن به یک عینیت شهری تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه هنر یک وصف مهم ابهام‌آفرین دارد، افزود: ما با نهادهای معرفتی بسیاری در شهر روبه‌رو هستیم که میل به دوگانه‌سازی دارند؛ یعنی میل به این دارند که انسان‌ها و مفاهیم را دوگانه‌ کنند که این ماجرا منجر به شکل‌گیری یک گستت عمیق می‌شود اما هنر یک وصف ابهام‌آفرین دارد که دوگانه‌ها را برهم می‌زند و در مرز آن حرکت می‌کند.

این پژوهشگر دینی بیان کرد: باید توجه داشت آن هنری که دوگانه‌ می‌آفریند، اساسا هنر نیست بلکه در خدمت یک نهاد قرار گرفته است. هنر با آفرینش ابهام و تعلیق مرزها و دوگانه‌های محکم و سخت را از بین می‌برد. در حقیقت هنر می‌تواند لطافت را به شهری که به لحاظ کالبدی محکم و غیر لطیف است، بیاورد.

الهی خراسانی تصریح کرد: همیشه در مورد تاثیر دین بر شهر صحبت می‌شود و مقاله‌ها و همایش‌های بسیاری درباره تاثیر دین بر شهرنشینی، فرهنگ شهر و زندگی شهری ارائه و برگزار می‌شود اما کمتر گفته می‌شود که دین شهری به موضوعات یک طرفه نگاه نمی‌کند بلکه تعاملات دوسویه دین و شهر را مقایسه می‌کند و از آن مهم‌تر تاثیر تحولات شهری بر دین را بررسی می‌کند؛ یعنی می‌گوید که دین چگونه در برخورد با فرهنگ یک شهر مورد تحول قرار می‌گیرد.

زندگی و تحولات شهری نهاد دین را دستخوش تغییر قرار می‌دهد

وی ادامه داد: پروفسوری به نام جورج روبکه که استاد دانشگاه ارفورت آلمان است، در یکی از آثار خود آورده نمایشی شدن آئین یک پدیده شهری است که فضای شهری را به یک فضای قدسی تبدیل می‌کند. او می‌گوید این موضوع صرفا تاثیر دین بر شهر نیست بلکه در برخورد این ۲ با یکدیگر، یعنی دین و شهر، عمیقا دین شهری تولید می‌شود.

این پژوهشگر دینی اضافه کرد: روبکه همچنین در جای دیگری می‌گوید دین هم محصول شهر است و هم توسط شهر تولید می‌شود. یعنی شهر هم می‌تواند از دین تاثیر بگیرد و هم بر دین تاثیر بگذارد. بنابراین دین شهری صرفا نمی‌خواهد بگوید که دین بر شهر تاثیر می‌گذارد بلکه اتفاقا زندگی و تحولات شهری نهاد دین را دستخوش تغییر قرار می‌دهد.

الهی خراسانی با اشاره به کارکردهای هنر آئینی در شهر خاطرنشان کرد: هنر آئینی یک کارویژه خیلی مهم در شهر دارد و آن هم این است که نهاد دین را آرام می‌کند و چون از روح دین و آئین استفاده می‌کند، نهاد دین را لطیف می‌کند و روح را به آن بازمی‌گرداند.

هرچقدر هنر آئینی در شهر بسط پیدا کند، نهاد دین را به مضامین اخلاقی نزدیک می‌کند

وی افزود: وقتی دین در یک نهاد قرار می‌گیرد، در خیلی از مناسبات قدرت از روح خود فاصله می‌گیرد. بر همین اساس هنر آئینی می‌تواند علاوه بر اینکه به نهاد دین آرامش می‌بخشد، یادآور شود که روح جوانمردی و فتوت وجود دارد. بنابراین هرچقدر هنر آئینی در شهر بسط پیدا کند، نهاد دین را به مضامین اخلاقی نزدیک می‌کند.

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه هنرهای آئینی در شهر دیگری‌پذیری را افزایش می‌دهد، گفت: یعنی برخی اوقات که نهاد دین اتفاقا میل به این دارد که دیگری‌گریز باشد و حتی به دیگری‌ستیزی برسد، هنر آئینی به دلیل وصف هنر بودنش می‌تواند در شهر به فضای گفت‌وگومحور، گشوده و دیگری‌پذیر تبدیل شود تا بتواند نهاد دین را همراه خود کند.

الهی خراسانی عنوان کرد: خیلی اوقات از آئین‌های سوگ، به ویژه واقعه عاشورا، برای حکمرانی استفاده می‌کنیم. یعنی از انسان‌هایی که در حادثه‌های عظیم دینی و مذهبی نقش‌آفرین بوده‌اند، برای دوگانه‌سازی‌ها استفاده می‌کنیم و به نظرم اصطلاحا دچار این‌همانی تاریخی می‌شویم؛ در صورتی که بزرگترین آسیب به زندگی شهری این است که آئین را به این‌همانی تاریخی تبدیل کنیم. این‌همانی تاریخی یعنی تقسیم نقش‌ها میان کسانی که آن‌ها را قبول داریم یا نداریم؛ به عنوان مثال کسی را با دست نشان دهیم و بگوییم او شمر یا عمر ابن سعد است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری هنر شهری دين الهی خراسانی پژوهشگر دینی آئینی در شهر نهاد دین دین بر شهر هنر آئینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۴۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باران و تگرگ آسمان قزوین را فرامی‌گیرد

مدیرکل هواشناسی استان قزوین از صدور هشدار زرد خبر داد و گفت: بر این اساس از ظهر جمعه ۱۴ اردیبهشت تا صبح شنبه ۱۵ اردیبهشت شاهد بارش باران همراه با رعدوبرق و تگرگ در همه نقاط استان هستیم.

یوسف شیخ‌الملوکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از صدور هشدار زرد شماره ۴ مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس از ظهر جمعه ۱۴ اردیبهشت تا صبح شنبه ۱۵ اردیبهشت شاهد بارش باران همراه با رعدوبرق و تگرگ در همه نقاط استان هستیم.

وی با بیان اینکه این بارش‌ها با وزش باد شدید و پدیده مه همراه است، گفت: با توجه به بارش باران و پدیده مه شاهد لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید افقی خواهیم بود و به همین خاطر رعایت احتیاط لازم در رانندگی چه در محورهای برون‌شهری و چه درون‌شهری ضروری است.

مدیرکل هواشناسی استان بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها را از عوارض احتمالی این بارندگی دانست و اضافه کرد: بنابراین هم‌استانی‌ها و سایر هم‌وطنانی که در استان قزوین حضور دارند، باید از اتراق در حاشیه و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

شیخ‌الملوکی با اشاره به وزش شدید باد لحظه‌ای گفت: با توجه به احتمال خسارت به سازه‌های سبک و موقت استحکام بخشیدن به پوشش گلخانه‌ها، سازه‌های سبک به ویژه تابلوهای تبلیغاتی باید در دستور کار مردم و دستگاه‌های مسئول قرار گیرد.

وی با ذکر اینکه احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد، ادامه داد: بنابراین اتخاذ تمهیدات لازم در بخش کشاورزی از مدیران این دستگاه انتظار می‌رود. در ضمن به دلیل احتمال بالای آب‌گرفتگی بخش خدمات‌شهری شهرداری‌ها هم باید تمهیدات لازم را اجرایی کند.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین یادآور شد: در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم باید پیش‌بینی‌های ضروری برای جلوگیری از لغزندگی جاده‌ها به ویژه در نقاط حادثه‌خیز و پرتصادف صورت گیرد.

کد خبر 750067

دیگر خبرها

  • باران و تگرگ آسمان قزوین را فرامی‌گیرد
  • درویش: سپاهان از کجا قدرت می‌گیرد که اینگونه توهین می‌کند؟
  • راهنمای سفر به بافق شهری در قلب کویر ایران
  • شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است
  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخورد‌های دوگانه
  • مایک لی زنبور طلایی را می‌گیرد/ تجلیل برای یک عمر دستاورد هنری
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخوردهای دوگانه
  • دموکراسی دروغین امریکا و برخوردهای دوگانه