Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مهدی طاهری ، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز امروز در نشست خبری خود به تشریح مسائل مربوط به کناره‌گیری شهردار شیراز پرداخت و گفت: در تاریخ های متعددی در بهمن ماه سال گذشته، فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری تذکرات مختلفی توسط اعضای شورا به شهردار ارائه شده بود.

وی افزود: در روند قانونی، تذکر را عضو شورا خطاب به رئیس شورا ذکر می‌کند و رئیس شورا این تذکر را بدون هیچ دخل و تصرفی به شهردار ارائه می‌دهد و شهردار هم وظیفه دارد در مهلت قانونی ، به إن را پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طاهری ادامه داد: شهردار تذکرات را پاسخ داده بود و ما باید برابر قانون پاسخ را به عضو تذکردهنده برگردانیم، عضو شورا باید پس از آن صراحتا اعلام کند از پاسخ قانع شده یا خیر. اگر قناعت کرد پرونده مختومه می شود و اگر قانع نشد، فرصت سوال برای عضو شورا وجود دارد.

رئیس شورای شهر شیراز تصریح کرد: بخشی از این تذکرات که موجب عدم اقناع اعضای شورا شده بود، منجر به این شد که در تاریخ دوم مرداد ماه، طی نامه‌ ای به شماره 6025، به عنوان رئیس شورا 20 سوال را که مستخرج از تذکراتی بود که موجب عدم اقناع اعضا بود، طی مکاتبه رسمی به شهردار ارسال کنم.

وی با بیان اینکه طبق قانون بعد از طرح سوال، شهردار یا نماینده شهردار 10 روز فرصت دارند که در صحن شورا حاضر شوند و به سؤالات پاسخ دهند، گفت: روزی که باید شهردار در شورا برای پاسخ به سوالات حاضر می‌شد برابر با 12 مرداد و ایام ابتدایی دهه محرم بود که مصادف شد با خاکسپاری پیکر شهید اسکندری.

رئیس شورای شهر شیراز افزود: اعضای شورا برای اینکه این اتفاق تاریخی تحت شعاع اخبار دیگری قرار نگیرد، تقاضا کردند جلسه طرح سوال به 18 مرداد یعنی یک روز بعد از عاشورا موکول شود.

وی در تشریح این جلسه گفت:  شماره جلسه 71 ، تاریخ 18 مرداد ماه و موضوع؛ بررسی پاسخ های شهردار به سوالات مطرح شده در نامه 6025 بود و بصورت فوق العاده برگزار شد.

طاهری با بیان اینکه در قانون ذکر شده « چنان چه شورا تشخیص دهد پاسخ ها قانع کننده نبود...»، گفت: تفسیری که ما از این عبارت داشتیم این بود که باید رای گیری در شورا شود که آیا اقناع صورت گرفته یا خیر، که رای گیری بعد از خروج شهردار انجام شد و نتیجه این بود که اقناع صورت نگرفته بود.

رئیس شورای شیراز گفت: وقتی  اقناع اتفاق نیفتد این اختیار برای اعضای شورا وجود دارد که یک سوم اعضای شورا، حداقل پنج نفر امضا کننده طرح استیضاح باشند، بر سر این موضوع بحث شد و 10 نفر از اعضای شورا (خواست خدایی،  طاهری، نصیری، ترابی، سلطانی،  ابراهیم حسینی، اسکندری،  اسدی، محمدیان،  زارع)  طرح استیضاح را امضا و دلایل استیضاح را هم پیوست این طرح کردند.

طاهری با بیان اینکه تاریخ 20 مرداد جلسه 72 شورا برای این موضوع اختصاص یافت، گفت: روز قبل از جلسه من و خانم خواست خدایی با شهردار ملاقات داشتیم و توضیح دادم که احتمال رای آوردن استیضاح وجود دارد و تقاضا کردیم که استعفا دهد که این موضوع را شفاهی پذیرفت و هرچه خواستم کتبی انجام دهد، امتناع کرد.

این عضو شورا ادامه داد: جلسه در تاریخ مقرر برگزار شد و اعضا رای گیری رسمی انجام دادند که استیضاح رای آورد اما گفتند نتیجه اعلام نشود تا شهردار استعفا دهد. موضوع را به شهردار گفتیم و خواهش کردیم موضوع را به سمت استعفا ببرد و چند ساعت بعد متن استعفای شهردار اعلام وصول شد، روند موجود به اطلاع اعضا رسید و اعضا پذیرفتند که استیضاح تنفیذ نشود.

وی ادامه داد: تشکیک‌هایی انجام شد، اما حضور فرماندار یا نماینده وی از الزامات شورا نیست و عدم حضور فرماندار دلالت قانونی نبودن تصمیم شورا ندارد.

رئیس شورا در خصوص جلسات روز شنبه گفت: شنبه 23 مرداد جلسه 73، دستور جلسه را با موضوع بررسی نهایی استعفای شهردار تعیین شده بود، اما صبح شهردار  یک نامه دستنویس ارسال کرد که تقاضای لغو استعفا را داشت که وقتی در جلسه مسئله استعفا و تقاضای لغو آن به اطلاع رسید، اعضا به صورت کاملا یکپارچه و خیلی جدی دستور استیضاح را در برنامه خود گذاشتند.

طاهری اظهار داشت: چون دستور جلسه به لحاظ قانونی استیضاح نبود، شورا با لغو استعفا موافقت نمود و جلسه دیگری را همان روز ساعت 6 عصر با دستور جلسه ادامه روند استیضاح شهردار تشکیل داد.

وی به تلاشهای اصنافی اشاره کرد و گفت:  ساعتی قبل از جلسه، شهردار که دیگر راه‌ها را بسته می‌دید، با اعضای شورا تماس گرفت و تقاضای شنیدن آخرین صحبتهای و توضیحات را داشت.

رئیس شورا با بیان اینکه جلسه آخر با حضور فرماندار و معاون وی تشکیل شد، افزود: شهردار ایرادات شورا را پذیرفت و عمده این ایرادات در اختلاف نگاه شورا و شهرداری در شیوه مدیریتی بود.

وی به این نکته اشاره کرد که: اصنافی برای اولین بار این اختلاف نظر را پذیرفت، ادبیاتی که داشت و برای اولین بار از رای و نظر شورا این گونه تمکین کرد، موثر بود که اعضای شورا از حق قانونی خود گذشتند، استیضاح را متوقف کرده و استعفا را پذیرفتند.

طاهری در نهایت در خصوص انتخاب شهردار جدید شیراز گفت: هیچ اسمی به صورت مشخص و رسمی در شورا وجود ندارد و مشغول رایزنی هستیم.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: استیضاح شهردار شورای شهر شیراز احسان اصنافی تذکر عضو شورا استعفا اعضای شورا رئیس شورای رئیس شورا عضو شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۵۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شورای شهر در هر تصمیمی نفع مردم را لحاظ کنند

رئیس شورای شهر قزوین گفت: مردم به اعضای شورا اعتماد کرده‌اند و باید در جایگاهی که قرار گرفته‌ایم از حقوق آنها دفاع کنیم و در هر تصمیمی منفعت آنها را در نظر بگیریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، علی فرمانی عصر امروز –شنبه هشتم اردیبهشت- در مراسم تجدید میثاق با شهدای گرانقدر که به مناسب فرارسیدن روز ملی شوراها در گلزار شهدای قزوین برگزار شد، با بیان اینکه در این مکان مقدس برای مراسم اعتقادی حضور یافته‌ایم، نه تشریفاتی اظهار کرد: شهدا از جان با ارزش خود در راه دفاع از میهن اسلامی و ارزش‌های انقلاب گذشتند تا بتوانیم به راحتی و در آرامش و آسایش خدمت کنیم.

وی با اشاره به حضور اعضای شورا در گلزار شهدا و بیعت دوباره با شهدای گرانقدر اضافه کرد: باید با بهره‌گیری از منش و رفتار شهدا در عمل با شهدا تجدید میثاق کنیم.

رئیس پارلمان شهری قزوین تأکید کرد: مردم به اعضای شورا اعتماد کرده‌اند و باید در جایگاهی که قرار گرفته‌ایم از حقوق آنها دفاع کنیم و در هر تصمیمی منفعت آنها را در نظر بگیریم؛ به همین خاطر اگر هر جایی منفعت مردم را به منفعت خودمان ترجیح دادیم، می‌توانیم بگوییم که با شهدا میثاق بسته‌ایم. بایستی در هر جایگاه مدیریتی اخلاص و ازخودگذشتگی شهدا را سرلوحه امور قرار دهیم.

فرمانی ادامه داد: شورای ششم با در نظر گرفتن دو بعد مشورتی و نظارتی فعالیت خود را آغاز کرد و از ابتدا هم کوشش شد تا بر اساس ضابطه و قاعده بعد مشورتی شورا فعالیت قوی‌تری داشته باشد. زمانی که در کارها مشورت و همفکری صورت می‌گیرد، کارها در مسیر خوبی پیش می‌رود و اثر بخشی بیشتری در نتایج اقدامات خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه شورای ششم با ترکیب افراد پیشکسوت در امور شورا، متخصصان جوان و پرکار فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: امیدواریم در طول یک‌سال باقیمانده این دوره از شورا بتوانیم با همدلی و همیاری بیشتر خدمات خوبی به شهروندان داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه تضارب آرا و اختلاف در چهارچوب قوانین فلسفه کار شورا است، افزود: قطعاً در این حوزه مشورت و بهره‌گیری از نظرات متخصصان می‌تواند خروجی خدمت به شهروندان را در پی داشته باشد.

کد خبر 748502

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • اولین جلسه هیئت مدیره استقلال با هلدینگ خلیج فارس
  • تلاش ۷ عضو شورای شهر تهران برای از حدنصاب انداختن جلسه شورا
  • اعضای شورای شهر در هر تصمیمی نفع مردم را لحاظ کنند
  • طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد