Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرساعد وکیل، وکیل بین المللی فوتبال و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درباره وضعیت اقتصادی فدراسیون فوتبال در دوره قرارداد ویلموتس یادداشتی را در اختیار خبرگزاری دانا قرار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هر چند ویلموتس نشان داد که حسن نیت واقعی برای همراهی با فدراسیون فوتبال را نداشت و از همان روز اول قرارداد، چرتکه هایش را پیش خود و همسرش انداخته بود و شاید دوران حساس مدیریت اجرایی در موقعیت‌های اضطراری ناشی از تحریم، اتخاذ تدابیر احتیاطی دوچندان را طلب می کرد و البته بداقبالی هایی که ذاتی فوتبال هستند و ممکن است گریبان هر بازیکن یا مربی را بگیرد، همگی دست به دست هم دادند تا ویلموتس به داستان تلخی برای فوتبال ایران تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده ای از سر هیجانات و عشق به فوتبال، ناآگاهانه و البته عده ای هم کاملا آگاهانه و دور از انصاف، رنجنامه ویلموتس را پتکی کردند که بر سر رقیب بکوبند، غافل از اینکه ویلموتس یک پدیده اتفاقی نبود که محصول به اصطلاح سوء مدیریت تاج و اعضای هیأت رئیسه وقت فدراسیون باشد، بلکه از چند سال قبل، سرطان تحریم به جان فوتبال ایران افتاده بود و با خروج ترامپ از برجام و دیداری که رئیس جمهور امریکا با اینفاتینیو رئیس فیفا داشت و خواستار اجرای تحریم ها علیه ایران در فیفا شد، سلول های سرطانی تحریم در پیکره فوتبال فعالتر از گذشته شد و پرونده ویلموتس عارضه قطعی سرطان آن دوران بود. بعبارت دیگر، اگر بجای ویلموتس هر سرمربی خارجی دیگری بر سر کار آمده بود و اگر بجای تاج، هر فرد دیگری ریاست فدراسیون را داشت، باز همین آش و همین کاسه بود.

رأی نهایی دادگاه عالی ورزش در پرونده ویلموتس، یکی از زوایای تاریک این پرونده را در مقابل چشمان کل دنیا روشن کرد و آن چیزی نبود جز اینکه تحریم ها و تشدید اقدامات محدود کننده علیه فدراسیون فوتبال، عامل کلیدی عدم امکان پرداخت بموقع دستمزد ویلموتس بود که کار را به شکایت او از فدراسیون کشاند. با اینکه تحریم، مسبب اصلی کل خسارات وارده به فدراسیون در پرونده ویلموتس است، با این حال، عده قلیلی تلاش دارند اثبات کنند که حتی اگر تحریم ها هم نبود فدراسیون آه نداشت که با ناله سودا کند. این گروه، معتقدند فدراسیون زمانی که با ویلموتس قرارداد بست، منابع مالی لازم برای پرداخت حقوق ویلموتس را نداشته و بنابراین تاج و همقطاران او در هیأت رئیسه فدراسیون، تحریم را بهانه کرده اند تا روی قرارداد بی پشتوانه ای که با ویلموتس بسته بودند، سرپوش بگذارند.

برای راستی آزمایی ادعای آنهایی که اصرار دارند بگویند فدراسیون در زمان ریاست تاج، آه در بساط نداشته، بررسی گزارش مالی این فدراسیون می تواند راهگشا باشد. قبل از آن، گوشه ذهنمان داشته باشیم که قرارداد ویلموتس سه ساله منعقد شده بود و قرار بود این سرمربی تا پایان جام جهانی قطر 2022 سرمربی تیم ملی باشد یعنی پول هایی که تا آذر 1401 در اختیار فدراسیون قرار بگیرد، پشتوانه دستمزد ویلموتس طی این قرارداد بود.
بر اساس درخواستی که فدراسیون فوتبال از فیفا می کند تا صورتحساب مطالبات این فدراسیون نزد فیفا اعلام گردد، نامه ای از طرف امور مالی فیفا در تاریخ 13 آذر 1399 ارسال می شود که بموجب این نامه، برای دوره زمانی بین سال های 1398 تا 1401 مجموعا 6 میلیون دلار به فدراسیون فوتبال ایران تخصیص داده شده بود که 4 میلیون آن، بابت بودجه عملیاتی (سالی یک میلیون دلار) برای این چهار سال پیش بینی شده بود و 2 میلیون دلار به بودجه های پروژه ای مربوط می شد.

بر اساس نامه امور مالی فیفا در 13 آذر 1399 فدراسیون فوتبال بیش از 4 میلیون و 800 هزار دلار از فیفا طلبکار بوده و دریافت 2 میلیون دلار دیگر از فیفا به اجرای پروژه توسعه فوتبال مشروط بوده است که هر چند در دوران ریاست مهدی تاج اقدامات اولیه برای احداث ساختمان متمرکز فدراسیون و خرید زمین چمن و اخذ مجوز برای ساخت و نقشه کشی پروژه ها انجام شد اما پس از استعفای وی، مدیران بعدی نتوانستند این پروژه ها را دنبال کنند و در نتیجه، امکان اخذ 2 میلیون دلار، علاوه بر طلب 8/4 میلیون دلاری فدراسیون از فیفا منتفی شد.

همچنین برای سال های 1400 و 1401 مجموعاً 2 میلیون دلار جزو مطالبات فدراسیون است که هر چند بر اساس محاسبه بودجه سالیانه عملیاتی باید به فدراسیون تعلق بگیرد ولی تحریم ها مانع از آن شده است که این پول به حساب فدراسیون واریز گردد. البته تا 31 تیر 1400 حدود 425 هزار دلار از مطالبات فدراسیون بابت پرداخت هزینه های دادرسی، اجرای احکام صادره در مورد حق الزحمه مربیان توسط فیفا برداشت شده است.

باید تأکید کرد که بودجه سالیانه یک میلیون دلاری فیفا که در اختیار فدراسیون فوتبال ایران قرار می گیرد با صلاحدید مقامات فدراسیون به هر ترتیب قابل هزینه است و تنها آن بخش از بودجه ای که در رابطه با پروژه های توسعه فوتبال و فعالیت های مدیریتی باشند، باید با تأیید کنفدراسیون فوتبال آسیا در مجموع به مبلغ 500 هزار دلار در موارد معین شامل امور اداری، عملیاتی و توسعه ای هزینه شوند که به این شرح است: 10 درصد صرف فوتبال و فوتسال زنان می شود، 10 درصد در برنامه های مربوط به جوانان و فوتبال پایه و محلات هزینه می شود، 5 درصد برای آموزش مربیان مورد استفاده قرار می گیرد، 5 درصد برای توسعه داوری هزینه کرد می شود و باقیمانده بعنوان حق عضویت هر یک از اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیاست که در امور اداری و مدیریتی قابل مصرف هستند. در همین راستا با تأیید کنفدراسیون فوتبال آسیا، پروژه های خوابگاه بانوان، ساختمان رختکن، ساختمان نگهبانی و چند پروژه دیگر از محل این بودجه در حال تکمیل است.

علاوه بر اینها تا تاریخ 31 تیر 1400، افزون بر 85 هزار دلار مطالبات فدراسیون از ای.اف.سی است و بر اساس صورتحساب ارایه شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مانده مطالبات مربوط به پروژه های مدیریتی بیش از 227 هزار دلار می باشد که با توجه به پیشرفت فیزیکی و تأیید ای.اف.سی پرداخت خواهد شد. مانده مطالبات فدراسیون از اتحادیه فوتبال آسیای مرکزی هم بابت استرداد هزینه های مسابقات حدود 88 هزار دلار است.

بنابراین در مورد ادعاهایی که مطرح شده مبنی بر اینکه فدراسیون در زمان عقد قرارداد با ویلموتس هیچ پولی نداشته و برای فرار از مسئولیت، روی تحریم ها مانور می دهد باید بعنوان جمع بندی گفت:
1- تا اواخر سال 1399 با کسر سایر هزینه ها، فدراسیون فوتبال مجموعاً از فیفا، ای.اف.سی و کافا حدود 5 میلیون دلار طلب داشته که باید تا پایان سال 1401 حداقل دو میلیون دلار دیگر هم به آن اضافه نمود و چنانچه پروژه‌های دوران ریاست مهدی تاج در فدراسیون ادامه پیدا می کرد حداقل دو میلیون دلار دیگر به حساب فدراسیون قابل واریز بود.

2- بابت کمک اقتصادی فیفا بواسطه همه گیری کرونا هم مبلغ قابل توجهی (ظاهراً 500 هزار دلار) برای همه فدراسیون‌ها منظور شده است که بدلیل تحریم ها به حساب فدراسیون واریز نشد ولی جزو مطالبات فدراسیون از فیفا خواهد ماند.

3- بر اساس اعلام سامانه کنفدراسیون فوتبال آسیا هم تا 21 بهمن 1400، مجموع وجوهی که از سال 1395 تا 1401 برای فدراسیون منظور شده بالغ بر 9 میلیون و هشتصد و پنجاه هزار دلار است و در تأیید محاسبات بند اول و دوم، حدود 3 میلیون و نهصد هزار دلار از این وجوه از سال 1395 در اختیار فدراسیون قرار گرفته است.

4- تا تاریخ 21 بهمن 1400 تعداد 6 پروژه فدراسیون فوتبال مصوب شده که در این پروژه ها 49 درصد تأیید ای.اف.سی را گرفته و 51 درصد هنوز تکمیل نشده بودند و ارزش مجموع این پروژه ها حدود 4 میلیون و 250 هزار دلار می باشد.

5- صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی قطر در 7 بهمن 1400 با پیروزی مقابل عراق مسجل شد. از آنجا که مدت قرارداد ویلموتس تا آذر 1401 یعنی پایان مسابقات جام جهانی بود و پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی از طرف فیفا هم 12 میلیون دلار اعلام شد، بنابراین به سادگی می توان دریافت، با احتساب مطالبات قبلی و پاداش فعلی، منابع کافی تر از کافی برای پرداخت دستمزد ویلموتس وجود داشته و تحریم ها مانع از پرداخت شد و این ادعا که فدراسیون در زمان ریاست مهدی تاج بدون هیچ پولی با ویلموتس قرارداد بسته است، نادرست می باشد. ضمن اینکه روابط فیفا با فدراسیون های کشورها، جنبه انتفاعی ندارد و رویه فیفا این است که اگر هزینه هایی بر عهده فدراسیون یک کشور قرار بگیرد، حتی اگر منابع کافی در اختیار فدراسیون نباشد، خود فیفا آن را تقبل خواهد کرد و در آینده، هر پولی به حساب آن فدراسیون منظور شد، فیفا ابتدا مطالباتش را بر می دارد و باقیمانده را به حساب آن فدراسیون واریز می کند. همچنان که هر چند ایران بخاطر تحریم ها به مطالباتش نزد فیفا دسترسی نداشت ولی فیفا دستمزد شش ماهه نخست اسکوچیچ را به او پرداخت نمود.

امیرساعد وکیل - وکیل بین المللی فوتبال و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران


 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: کنفدراسیون فوتبال آسیا اختیار فدراسیون مطالبات فدراسیون قرارداد ویلموتس فوتبال ایران میلیون دلار هزار دلار جام جهانی پروژه ها هزینه ها تحریم ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۹۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد آزمون با رُم به یک شرط قطعی می شود

 قرارداد مهاجم ایرانی تیم فوتبال رُم در یک صورت با این باشگاه قطعی خواهد شد.

به گزارش تسنیم، باشگاه رُم به طور فزاینده‌ای متقاعد شده که قرارداد سردار آزمون را قطعی کند. گفته می‌شود جالوروسی از مهاجم ایرانی خود نه تنها به خاطر عملکردش، بلکه به خاطر نگرش و تعهدی که به تیم دارد، فوق‌العاده راضی است. باشگاه رُم در ماه‌های اخیر تماس‌هایی با بایرلورکوزن برقرار کرده تا در مورد احتمال حفظ آزمون پس از پایان مدت قرضی‌اش، تبادل‌نظر کند.

روزنامه ایتالیایی «گاتزتا دلو اسپورت» گزارش داد؛ دانیله دِروسی اولین کسی است که از احتمال ماندن آزمون در این تیم خوشحال خواهد شد. با این حال، آینده این بازیکن همچنان بسته به کسب سهمیه لیگ قهرمانان توسط جالورسی دارد. طبق گزارش روزنامه ایتالیایی، رُم تنها در صورتی می‌تواند گزینه بند خرید 12.5 میلیون یورویی سردار آزمون 29 ساله را فعال کند که بتواند فصل آینده در رقابت‌های لیگ قهرمانان حضور داشته باشد که این آزادی مالی بیشتری را برای آنها به ارمغان خواهد آورد.

سردار آزمون که تابستان اخیر با قرارداد قرضی یک ساله از بایرلورکوزن به رُم پیوست، این فصل در 23 بازی برای این تیم به میدان رفته و در کنار به ثمر رساندن 3 گل، 2 پاس‌گل هم برا‌ی هم‌تیمی‌هایش ساخته است.

با راهیابی تیم‌های فوتبال رُم و آتالانتا به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های لیگ اروپا و صعود فیورنتینا به مرحله نیمه‌نهایی لیگ کنفرانس اروپا، ایتالیا در رقابت‌های فصل 25-2024 لیگ قهرمانان اروپا پنج سهمیه خواهد داشت، رقابت‌هایی که به جای 32 تیم، با حضور 36 تیم برگزار خواهد داشت.

رُم در حال حاضر با 58 امتیاز در رده پنجم جدول رده‌بندی سری A ایتالیا است و با بولونیای چهارم جدولی چهار امتیاز اختلاف دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: گل سردار آزمون مانع شکست رم نشد فوتبال سری آ ایتالیا؛ برتری رم در یک دیدار عجیب

دیگر خبرها

  • قرارداد آزمون با رُم به یک شرط قطعی می شود
  • با یک لیگ پیر نمی‌شود در تیم ملی جوانگرایی کرد
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏ + جزئیات قرارداد
  • جلسه هیات رئیسه فدراسیون دوومیدانی تشکیل شد
  • آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد
  • اولین دوره رقابت‌های بین‌المللی تنیس ساحلی قرعه‌کشی شد
  • عربستان اسپانسر فیفا شد!‏
  • یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو
  • صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه ۱۲ ساله