Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، در این بیانیه که یکشنبه شب توسط ۴۲ کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند، نروژ و ژاپن امضا شده، آمده است: استقرار نیروی نظامی و تسلیحات روسیه در تاسیسات هسته‌ای غیرقابل قبول است. 

این کشورها ادعا کردند که روسیه "اصول ایمنی، امنیت و پادمان‌هایی که همه اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد به رعایت آن‌ها هستند" را نقض می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این بیانیه از روسیه می‌خواهد که کنترل این نیروگاه هسته‌ای را به کی یف واگذار کند. بر اساس این بیانیه، تنها در این صورت کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر به بازرسی نیروگاه زاپوریژیا خواهند بود. 

امضاکنندگان این بیانیه همچنین از تلاش‌های رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تضمین امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حمایت کردند. 

به گزارش ایرنا، - آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در هفته گذاشته از دو طرف جنگ اوکراین خواست تا بر سر ایجاد یک "منطقه امن" در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که نگرانی جهانی را برانگیخته، توافق کنند. 

همچنین «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست مجازی پنجشنبه گذشته نسبت به فعالیت نظامی "بسیار هشداردهنده" در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در جنوب شرق اوکراین ابراز نگرانی و تاکید کرد

ادامه این وضعیت می‌تواند به بروز پیامدهای خطرناک منطقه‌ای منجر شود. 

نیروگاه  زاپوریژیا در استانی با همین نام در شهر "انرهودار" در جنوب شرق اوکراین واقع شده که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روسیه به تصرف درآمد. 

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب شرقی شهر انرهودار که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، در کنترل ارتش روسیه قرار دارد. نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هم که فعال نیست، در اختیار روس‌هاست. 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراین به قلمرو نیروگاه اتمی  زاپوریژیا اوکراین، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا حمله کرده‌اند. 

روسیه مدعی شد که این حملات توسط تیپ ۴۵ توپخانه نیروهای مسلح اوکراین انجام شده است. 

وزارت دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نتیجه این حملات، یک خط لوله هیدروژن آسیب دید که منجر به آتش سوزی شد ولی آتش به سرعت مهار شد. 

از سوی دیگر اوکراین روسیه را متهم به حمله به این نیروگاه هسته‌ای کرده است. 

برچسب‌ها اوکراین روسیه آنتونیو گوترش آژانس بین المللی انرژی اتمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین روسیه آنتونیو گوترش اوکراین روسیه آنتونیو گوترش آژانس بین المللی انرژی اتمی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیروگاه هسته ای زاپوریژیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۱۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید معاون وزیر خارجه بر ضرورت بی‌طرفی و حرفه‌ای گری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش قدس آنلاین، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای حضور در کنفرانس علوم و فنون هسته ای به ایران سفر کرده، با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در مذاکرات رفع تحریم ملاقات  کرد.

در این ملاقات، ابعاد مختلف همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

باقری ضمن اشاره به اهمیت همکاری‌های ایران و آژانس، بر ضرورت بی طرفی و حرفه ای گری آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی تاکید کرد. 

وی همچنین اظهار کرد:  فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب تعهدات بین المللی از جمله معاهده عدم اشاعه است.

رافائل گروسی نیز در این نشست، سفر خود به تهران را نشانه اراده آژانس برای حفظ فضای سازنده در روابط خود با جمهوری اسلامی ایران، دانست.

انتهای پیام 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • تاکید معاون وزیر خارجه بر ضرورت بی‌طرفی و حرفه‌ای گری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
  • در دیدار گروسی و باقری چه گذشت؟
  • اتخاذ موضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای در همکاری‌ ایران و آژانس موثر است
  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ مدیریت بحران، محتمل‌ترین نتیجه سفر
  • برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • رافائل گروسی میهمان ویژه همایش هسته‌ای اصفهان
  • مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اصفهان سفر می‌کند
  • مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اصفهان می‌آید
  • تحولات اوکراین|هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب