Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس بیانیه‌ای که هیئت اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین منتشر کرد، بیش از ۴۰ کشور از روسیه خواسته‌اند تا نیروهای خود را از محدوده نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا خارج کند و کنترل آن را به اوکراین بدهد.

به گزارش ایران اکونومیست از خبرگزاری تاس، در این بیانیه که یکشنبه شب توسط ۴۲ کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند، نروژ و ژاپن امضا شده، آمده است: استقرار نیروی نظامی و تسلیحات روسیه در تاسیسات هسته‌ای غیرقابل قبول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کشورها ادعا کردند که روسیه "اصول ایمنی، امنیت و پادمان‌هایی که همه اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد به رعایت آن‌ها هستند" را نقض می‌کند. 

این بیانیه از روسیه می‌خواهد که کنترل این نیروگاه هسته‌ای را به کی یف واگذار کند. بر اساس این بیانیه، تنها در این صورت کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر به بازرسی نیروگاه زاپوریژیا خواهند بود. 

امضاکنندگان این بیانیه همچنین از تلاش‌های رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تضمین امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حمایت کردند. 

به گزارش ایران اکونومیست، - آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در هفته گذاشته از دو طرف جنگ اوکراین خواست تا بر سر ایجاد یک "منطقه امن" در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که نگرانی جهانی را برانگیخته، توافق کنند. 

همچنین «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست مجازی پنجشنبه گذشته نسبت به فعالیت نظامی "بسیار هشداردهنده" در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در جنوب شرق اوکراین ابراز نگرانی و تاکید کرد

ادامه این وضعیت می‌تواند به بروز پیامدهای خطرناک منطقه‌ای منجر شود. 

نیروگاه  زاپوریژیا در استانی با همین نام در شهر "انرهودار" در جنوب شرق اوکراین واقع شده که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روسیه به تصرف درآمد. 

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب شرقی شهر انرهودار که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، در کنترل ارتش روسیه قرار دارد. نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هم که فعال نیست، در اختیار روس‌هاست. 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراین به قلمرو نیروگاه اتمی  زاپوریژیا اوکراین، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا حمله کرده‌اند. 

روسیه مدعی شد که این حملات توسط تیپ ۴۵ توپخانه نیروهای مسلح اوکراین انجام شده است. 

وزارت دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نتیجه این حملات، یک خط لوله هیدروژن آسیب دید که منجر به آتش سوزی شد ولی آتش به سرعت مهار شد. 

از سوی دیگر اوکراین روسیه را متهم به حمله به این نیروگاه هسته‌ای کرده است. 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین آژانس بین المللی انرژی اتمی نیروگاه هسته ای زاپوریژیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۱۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسکوف: پارلمان اروپا «ماشین روس هراسی» است

پسکوف با اشاره به قطعنامه پارلمان اروپا در امتناع از به رسمیت شناختن نتایج انتخابات ریاست جمهوری روسیه، گفت، پارلمان اروپا پر است از تضادهای داخلی و مدت‌هاست که به تولید کننده بیانیه‌های بی حوصله تبدیل شده که اقدامات آن به شدت بر اساس روس هراسی است.

به گزارش ایسنا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در بیانیه خود آورده است: « پارلمان اروپا مدتهاست که موضع روس هراسی شدید و سیستماتیک را اتخاذ کرده است. این اقدامات برخلاف فراخوان اصلی قانونگذاران، یعنی ایجاد و برقراری گفت‌وگو و جست‌وجوی راه های گفت‌وگو است. این پارلمان به ماشینی پر از تضادهای درونی تبدیل شده است که مدام گزاره‌های بی‌رحمانه تولید می‌کند.»

به نقل از خبرگزاری تاس، در قطعنامه پارلمان اروپا که در جلسه عمومی در استراسبورگ تصویب شد، اعضای آن خواستار خودداری از به رسمیت شناختن نتایج انتخابات ریاست جمهوری روسیه شدند و آن را غیردموکراتیک خواندند.

دست اندرکاران این سند همچنین به کشورهای عضو اتحادیه اروپا توصیه کردند از آنچه که به عنوان سازمان‌های مستقل جامعه مدنی، رسانه‌های مستقل و مدافعان حقوق بشر توصیف می‌کنند و از مخالفان دموکراتیک روسیه حمایت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • پسکوف: پارلمان اروپا «ماشین روس هراسی» است
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟