Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارگردان و نمایش کار عروسکی گفت: اصفهان جز بهترین‌ها برای جشنواره‌های کشور است، قابلیت‌ها و امکانات اصفهان در مقایسه با مابقی شهرها برتر و سرآمد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اهمیت نمایش و تئاتر کودک حقیقتی انکارناپذیر است که بسیاری از بزرگان عرصه هنر و ادبیات، حتی صاحب‌نظران مسائل تربیتی و روانشناسی کودک و نوجوان به آن واقف بوده و همواره مقوله تئاتر کودک را به‌عنوان عرصه‌ای برای بروز و رشد استعدادها و خلاقیت‌های کودکان، موردتوجه قرار داده‌اند؛ به‌طوری‌که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هرگونه سرمایه‌گذاری مادی، معنوی و برنامه‌ریزی عمیق و درازمدت برای رشد و اعتلای جامعه باید با کودکان آغاز شود، کودکانی که وارث و حافظ تمدن و جامعه آینده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین به هر میزان کودکان به لحاظ رشد ذهنی و ادراک معنوی غنی و پربار شوند در حقیقت، تمدن بشری پربار می‌شود.

تئاتر ابزار و هنری قدرتمند و مؤثر برای رشد اجتماعی و آشنایی و ورود هر چه‌بهتر و مفیدتر کودک به دنیای بزرگ‌سالی است. به‌طورکلی تئاتر کودکان باید ویژگی‌هایی ازجمله شادی و سرگرمی، مشارکت خلاقانه، فرصت برای آموختن و ایجاد زمینه رشد روانی و سلامت روحی کودک و نوجوان را با خود همراه داشته باشد. تئاتری که باید کودک را بشناسد و درک کند تا بتواند با او، درونیات و روحیاتش همراه شود و همزادپنداری کند.

حالا حدود نیم‌قرن از شکل‌گیری تئاتر کودک و نوجوان در ایران می‌گذرد، اما این جریان نمایشی جز در مقاطعی کوتاه، هرگز موردتوجه متصدیان و مسئولان امر قرار نگرفته است. در این میان جشنواره تئاتر کودک وجود دارد که در ادامه به بررسی میزبانی این جشنواره در اصفهان و همدان پرداخته‌ایم.

با توجه به اهمیت موضوع با «امید پاریاب پور» کارگردان تئاتر کودک و نمایش عروسکی، فعال عرصه کودک و نوجوان و حاضر در چندین دوره جشنواره تئاتر کودک است، گفت‌وگویی را انجام داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

حضور جشنواره تئاتر کودک در شهر اصفهان چه نقاط تمایزی نسبت به سایر شهرها دارد؟
جشنواره به مدت پنج سال در اصفهان بود و ازجمله نقاط قوتی که داشت این بود که سالن‌های اجرا فعال شدند، سالن‌های مختص به کودک برای جشنواره و کارهای بعدی آماده شد.

بسیاری از همکاران در تلاش و تکاپو بودند که بهترین کار و باکیفیت‌ترین کار را به جشنواره برسانند و برای سال‌های آینده خیلی قوی‌تر باشند.
ما در همه زمینه‌ها کاندید داشتیم و بسیاری از جایزه‌های جشنواره را از آن خود کردیم، امکاناتی که برای سالن فراهم می‌شد، امتیازی بود برای همه کارگردان‌ها هم بازیگران و بچه‌ها با تکنیک‌ها با کارهای بیشتر آشنا می‌شدند و درنتیجه کار زیباتر و منحصربه‌فردتر در شهر اصفهان برای تماشاچی آماده می‌کردند.

چه شد که جشنواره تئاتر کودک از اصفهان رفت؟

اصفهان فقط و فقط دچار سو مدیریت فرهنگی به ویژه رئیس اداره ارشاد اصفهان وقت شد که به‌هیچ‌عنوان بعد از این‌که مدیریت به‌طور کل عوض شد شاهد حمایتی از این جشنواره در اصفهان نبودیم و جشنواره به‌کلی از اصفهان رفت.
فقط می‌توانم بگویم، زمانی که آخرین سال جشنواره تئاتر کودک در اصفهان بود، افراد ناکار بلد وارد این جشنواره شدند و این رویداد به‌طورکلی از بین رفت.

بعد از رفتن جشنواره تئاتر کودک از اصفهان چه آسیبی وارد شد؟

اصفهان وقتی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را از دست داد به جشنواره فیلم کودک و نوجوان دل‌خوش کرد و امسال هم شنیده‌ها حاکی از آن است که جشنواره فیلم کودک اصفهان به دلیل ضعف مدیریت و سو مدیریت افراد ناکار بلد که در سال قبل این جشنواره برگزار کردند، می‌خواهند جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان را به شهر دیگر انتقال دهند که این اقدام و سیاستگذاری صحیحی نیست زیرا جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان به نام اصفهان گره‌خورده است.

متولیان فرهنگی اگر می‌دانستند که جایگاه تئاتر چقدر می‌تواند کمک‌گر این‌همه هزینه‌های اجتماعی که در حال انجام است باشد، زمانی که جشنواره تئاتر کودک در شهر اصفهان برگزار می‌شد تمام سالن‌ها پویا بود و بسیاری از خانواده‌ها با کودکانشان در همه سالن‌ها حاضر می‌شدند و در هر گوشه‌ای از شهر اگر اجرایی بود در آن زمان هم می‌آمدند و اجرای تئاتر را تماشا می‌کردند، اما در حال حاضر متأسفانه اگر نمایش کودکی برگزار شود فردی هزینه نمی‌کند که آن نمایش را ببینند، اما زمانی که جشنواره تئاتر کودک در اصفهان بود، چون همه شهر پویا بود، اگر امروز در این سالن نمایشی را تماشا، فردا تمایل داشتند مجدد اجرا را تماشا کنند اما متأسفانه ما چندین چند سال است که در یک کما بزرگی رفتیم و فکر نکنم که دیگر از کما بتوانیم بیرون بیاییم.

ضعف همدان در برگزاری این رویداد چیست؟

من برای چندمین بار است که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارم، چهار بار به جشنواره تئاتر کودک همدان رفتم و می‌توانم بگویم که از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در همدان است و بسیاری از گروه‌ها رنج می‌برند، نداشتن سالن است. در همدان سالن سالن‌هایی باکیفیت استاندارد وجود ندارد و فقط بزرگ‌ترین قوت این شهر حمایت، مسئولان شهر است که اگر ما این حمایت مسئولان را در شهر اصفهان داشتیم، بااین‌همه ساختار و امتیازی که اصفهان شهر نصف جهان دارد، بسیار قدرتمندتر از شهرهای دیگر که می‌توانستیم خودمان را نشان بدهیم.

همدان هیچ‌گونه سالن درستی ندارد اما بزرگ‌ترین قوت‌شان داشتن متولیان فرهنگی دغدغه مند است که در هر دوره‌ای از این جشنواره حمایت کرد و سخت ایستادند و همکاران شهر همدان موزه عروسک زدند، کارگاه‌های فعال راه انداختند و هرسال و هرسال تقدیر و تشکر از خود هنرمند دارند اما در شهر اصفهان متأسفانه همچنین اقدام‌هایی صورت نگرفت.

تفاوت میزبانی اصفهان و همدان در برگزاری این جشنواره چیست؟

در جشنواره همدان، طی چند دوره‌ای که من حضور داشتم، همدان ازنظر سخت‌افزاری بسیار ضعیف هستند و می‌توانم بگویم که اصفهان جز بهترین‌ها برای جشنواره‌های کشور است، چراکه اصفهان دارای هتل‌ها و مهمان‌سراهای زیادی است که گروه‌های زیادی می‌توانند داخل شهر اصفهان باشند اما در همدان فقط یک هتل وجود دارد، منظورم یک هتل استانداردی است که بتواند میهمان‌پذیر و گروه‌های زیادی را در خودش جای دهد اما در اصفهان ما تعدد هتل و مهمان‌سرا برای چنین گروه‌هایی زیاد داریم.

مورد دوم اینکه اصفهان بعد از تهران ازنظر سالن‌های اجتماعات سرآمد است و می‌توانم بگویم که بیشترین سالن اجتماعات و سالن تخصصی تئاتر را ما در اصفهان داریم اما در همدان هیچ‌گونه امکانات سالنی، امکانات صوتی، تصویری، نوری و به همین ترتیب در آنجا نیست و اگر هم باشد، آنچه من دیدم در جشنواره همدان از تهران این‌ها برای همدان آورده شده است، اما در اصفهان همه امکانات را داشتیم و داریم که سالن‌های استاندارد باکیفیت عالی در مرکز شهر اصفهان ازجمله آن‌ها است، اما در همدان سالن‌ها گوشه و جدا افتاده و بیرون از شهر است، به‌عنوان نمونه یکی از سالن‌های آن‌ها که بوعلی نام دارد نیز ارتفاع سن آن با سه ردیف تماشاچی دو متر بالاتر است که یکی از غیراستانداردترین سالن‌های همدان است و بیشترین اجراهای کودک را در آن سالن برگزار می‌کنند زیرا سالن دیگری ندارند.

سخن پایانی:

مسئولان شهر اصفهان وعده وعیدهای زیادی دادند که هیچ‌کدام به سرانجام نرسیده است. تئاتر کودک اصفهان مثل همین زاینده‌رود خودمان است، حرف زیاد است اما خشک می‌ماند.

گفت‌وگو از: علی باقری خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 596443

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تئاتر تئاتر کودک تئاتر کودک و نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان همدان اصفهان تئاتر اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق جشنواره تئاتر کودک جشنواره فیلم کودک توانم بگویم کودک و نوجوان شهر اصفهان تئاتر کودک گروه ها سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۱۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب،  کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد اظهار کرد: احساس کردیم بچه‌های مسجد به باروری رسیده‌اند و این رویداد می‌تواند خروجی خوبی برایمان داشته باشد و ما فعالان تئاتر مسجد را وارد شکل جدی‌تری از تئاتر کنیم.

وی در ادامه به کارگاه‌های کارگردانی در  مشهد اشاره کرد و در ادامه تاکید کرد: چشم‌انداز جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد این بود که بچه‌های تئاتری را به رشد برساند تا این افراد به جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر ایثار و حتی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یابند و کم‌کم حضور خود را در جریان تئاتر کشور اعلام کنند.

گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم

وی سپس به ضرورت و تلاش‌های انجام شده برای ورود تئاتر به روستاها پرداخت .

مصطفی موتورچی در ادامه این جلسه گفت: جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در بافق یزد برگزار می‌شود .

وی دلیل منتشر نشدن فراخوان منحصر به این جشنواره را برگزاری رویدادهای تئاتری چون «محرابیان» طی سه سال گذشته در استان‌ها معرفی کرد که باعث شده تا علاقه‌مندان به تئاتر از مساجد به محله و روستا و در نهایت شهرستان و رویدادهای استانی راه یابند.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در ادامه افزود: ۱۸۰ اثر توسط هیات بازبین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم

وی پیش زمینه کار تولید تئاتر در مسجد را تربیت مربی معرفی کرد و  سپس به سلسله آموزش‌های ویژه مربیان پرداخت و یادآور شد: ۸ نقطه پایلوت در استان‌ها انتخاب شد و با هدف اینکه مربیان، آموزش‌دهندگان بچه‌های مسجد در استان‌هایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاس‌ها حضور یافتند و در نهایت به ۸۰۰ گروه در سراسر کشور رسیدیم.

تئاتر، کار گروهی است

موتورچی پیش زمینه کار تولید در مساجد را علاوه بر مربی، نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد دانست که باید تک جنسیتی باشد و طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجرا شوند. وی همچنین اظهار کرد: جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» با این هدف طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آن که شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچه‌های تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت.

کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تاکید کرد: آنچه ما در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در دستور کار قرار دادیم گروه محوری است و آنچه می‌خواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست و اگر دوستان گروه داشته باشند می‌توانند موفق شوند و اجرای بهتری داشته باشند.

جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور»

وی ادامه داد: در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد جایزه‌ها بیشتر گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» خواهیم داشت که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد.

گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: ما با جایزه «فرج الله سلحشور» به بچه‌های تئاتر مسجد می‌گوییم که می‌توان از مسجد برخواست و کارگردان و هنرمندی جهان شمول شد که اثرش توسط ۴۰ میلیارد نفر دیده شده است.

کارگاه کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی

وی ادامه داد: آیین افتتاحیه این جشنواره ۱۸  اردیبهشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار می‌شود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.

موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد همچنین یادآور شد: در طول برگزاری یان جشنواره علاوه بر کارگاه‌های ویژه کارگردانی، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی بافق دو کارگاه ویژه نمایشنامه‌نویسی  و کارگردانی ویژه مسجد تعریف شده که دوره آموزشی نمایشی با حضور سیدحسین فدایی حسین و کارگاه کارگردانی با حضور نصرالله قادری خواهد بود.

جوایز جشنواره

وی ادامه داد: جایزه بازیگری این جشنواره شامل ۷ جایزه بازیگران خانم و ۷ جایزه ویژه بازیگران مرد خواهد بود.همچنین نویسندگی و کارگردانی سه برگزیده و در رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت و در طراحی بصری ۲ جایزه برگزیده و تقدیری خواهیم داشت. همچنین در این دوره از رویداد تئاتر مردمی بچه‌های مسجد دو پاسداشت خواهیم داشت و جایزه ویژه جشنواره به نام «فرج الله سلحشور» به گروه برتر جشنواره اهدا خواهد شد.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان این جلسه به جایزه ۳۰۰ میلیونی این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور جایزه ۲۰ میلیون تومانی است که به  ۵ گروه برگزیده اعطا خواهد شد. همچنین به گروه‌های برگزیده جایزه ۱۰ میلیون تومان اهدا می‌شود.

در پایان این نشست خبری پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رونمایی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم
  • محلات میزبان جشنواره منطقه‌ای تئاتر خیابانی
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است