Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایران آنلاین، کتاب «چهره به چهره»؛ محمدرضا شجریان خسرو آواز ایران در گفت وگو با حسن سربخشیان منتشر شد.

کتاب چهره به چهره مجموعه‌ای از سی ‌و هشت عکس و چهار گفت و گوی حسن سربخشیان با استاد محمدرضا شجریان است که در طول پانزده سال (۱۳۷۷ تا ۱۳۹۲) در ایران و آمریکا و در شهرهای تهران، بَم، بوستون، نیویورک، فیرفکس، ویرجینیا، واشنگتن دیسی و راکویل (مریلند) از ایشان ثبت و ضبط شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سربخشیان نخستین عکس از محمدرضا شجریان را در زمان تمرین با ارکستر ملی ایران به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی در تالار وحدت در تهران در سال ۱۳۷۷ گرفته است؛ همان روزی که زنده یاد فریدون مشیری به دیدار استاد شجریان و استاد فخرالدینی رفت. آخرین عکس از استاد شجریان هم در نوروز سال ۱۳۹۲ در ایالت مریلند آمریکا برداشته شده است. این کتاب به همایون شجریان تقدیم شده است.

در معرفی کتاب چهره به چهره آمده است: «سال‌ها پیش، وقتی دوربینم را روی سیمای استاد محمدرضا شجریان تنظیم می‌کردم و منتظر بودم تا از زندگی خود بیشتر بگوید، هرگز فکر نمی‌کردم فیلمی که قرار است از ایشان بسازم در روز وفاتشان به نمایش درمی‌آید اما همان روزها هم می‌دانستم او اسطوره‌ای تکرارنشدنی است؛ می‌دانستم «شجریان تنها یک اسم نیست، یک تاریخ است.»»

سربخشیان نیز درباره این کتاب بیان کرده است: «جلب رضایت استاد محمدرضا شجریان برای گفت و گو درباره موسیقی و زندگی ایشان کار آسانی نبود. این کار در طی زمان طولانی میسر شد و حضور ایشان در آمریکا در انجام این امر بسیار مهم بود. وقتی چهار سال پیش مستند «همسفر با مرغ سحر» را تدوین می‌کردم، می‌دانستم حرف‌های بسیاری از ایشان ممکن نیست در مستند استفاده شود چون فرم و زمان فیلم این امکان را نمی‌داد. همزمان ماکت کتاب را هم آماده کرده بودم تا تمام مصاحبه‌ها در کنار عکس‌هایم از ایشان باهم منتشر شوند. سه سال پیش با محمودرضا بهمن‌پور عزیز در این باره صحبت کردم و پشتکار و مدیریت ایشان بود که انجام این کار را میسر کرد تا «چهره به چهره» توسط نشر نظر منتشر شود. از این بابت بسیار مدیون او هستم و سپاسگزار افرادی که با هنر خود خواندن و تماشای این کتاب را دلپذیرتر کردند، خصوصا استاد محمد احصائی عزیز که این کتاب را با هنر خود آراسته‌اند. و ممنون سایه اقتصادی‌نیا هستم که ویراستاری کتاب را عهده دار بود.

تصویر روی جلد آخرین عکس من است که نزدیک به ۱۰ سال پیش از استاد محمدرضا شجریان گرفتم. بدون شک نظارت و رضایت خانواده محترم استاد شجریان و همایون عزیز نیز در انجام این کار سهم مهم و بسزایی داشت که صمیمانه از این بابت تشکر و قدردانی می‌کنم.»

کتاب چهره به چهره، محمدرضا شجریان در گفت و گو با حسن سربخشیان در ۹۶ صفحه، در قطع خشتی به همت انتشارات نظر منتشر شده است. حسن سربخشیان عکاس، محمد احصائی خوشنگاری روی جلد، سایه اقتصادی‌نیا ویراستار، روشنک مافی صفحه‌آرایی و طراحی روی جلد و تهیه فیلم: استودیو۲ در تهیه و انتشار این اثر همکاری داشتند.

استاد محمدرضا شجریان ملقب به خسرو آواز ایران متولد یکم مهر ۱۳۱۹ در مشهد برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران بود که پس از تحمل دوره طولانی بیماری ۱۷ مهر ۱۳۹۹ در ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت. پیکر وی در محوطه آرامگاه فردوسی در توس، خراسان رضوی، در جوار مزار مهدی اخوان ثالث به خاک سپرده شده است.

شجریان از بنیاد آقاخان، جایزه خداوندگار موسیقی را دریافت کرد، وی همچنین خوشنویس در خط نستعلیق، رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران، بنیانگذار گروه شهناز، شرکت دل آواز و باغ هنر بَم بود. شجریان در قرائت قرآن نیز فعالیت داشت و دعای ربنا، نامدارترین تلاوت قرآنی او بود.

شجریان نامزد ۲ جایزه گرمی بود که توسط سایت انجمن آسیا به‌ عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی شد. همچنین روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهمترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود. در شهریور ۱۳۹۶ در پنجمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح، نشان عالی هنر برای صلح به شجریان و سه هنرمند دیگر اهدا شد.

وی در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید حدود ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی همچون دلشدگان، ابجد و زمستان و برگزاری کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور شده است. همچنین شجریان مبدع چند ساز جدید در موسیقی ایرانی بود. وی اردیبهشت ۱۳۹۰ در نمایشگاهی در تالار بهار خانه هنرمندان ایران این سازها را رسماً به نمایش عمومی درآورد. صراحی، شهرآشوب، ساغر، کرشمه و سبو برخی از این سازها هستند.

 

انتهای پیام/


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استاد محمدرضا شجریان چهره به چهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۳۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله رسول فلاحتی عصر شنبه در دیدار با معلمانِ منتخب و نمونه استان در سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش گیلان ضمن تبریک روز معلم به همه معلمان و فرهیختگان این عرصه با اشاره به روایتی از کتاب سیر و سلوک منصوب به سید بحرالعلوم اظهار کرد: طبق آموزه‌های این کتاب، امام سجاد (ع) فرمودند «کسی که برای تربیت خودش، حکیمی نداشته باشد که او را ارشاد کند به سوی هلاکت و تباهی خواهد رفت».

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه همه ما مدیون آموزش و خدمات معلمانی هستیم که در کودکی به ما خواندن و نوشتن آموختند، تصریح کرد: شاگردانی که در کلاس درس معلم حاضر می‌شوند تا خواندن و نوشتن و علم بیاموزند در آینده ممکن است بزرگان و دانشمندانی همچون شهید تهرانی‌مقدم شوند؛ شهیدی که موشک‌هایش امروز قادر است موشک‌های نقطه‌زن آمریکا در اقیانوس اطلس را هدف قرار دهد و او خود شد معلمِ جبهه مقاومت.

آیت‌الله فلاحتی ادامه داد: طبق روایت امام سجاد (ع)، ما وظیفه داریم برای خودسازی خود تلاش کنیم و انسان برای رسیدن به کمالات باید در مسیرش یک همراهِ خوب داشته باشد و لذا در هر جا نیازمند به معلم هستیم؛ معلمی که به ما درس و پیام دهد.

امام جمعه رشت بیان کرد: طبق روایتی دیگر از بزرگان، «کسی‌که به استاد رسید نصف راهش را طی کرده است» یعنی پیدا کردن استاد خوب هم هنر است و ما همیشه نیازمند به معلم و استاد هستیم‌.

وی معلمی را شغل انبیا دانست و با بیان اینکه معلم باید برای ارتقا معنوی و علمی خود تلاش کند، افزود: یک معلم تا آخر عمر باید با کتاب، دفتر و قلمش مأنوس باشد؛ دانش‌آموز هم دلداده معلمی خواهد شد که علم و تقوا را در هم آمیخته باشد و لذا دانش‌آموز همواره خود را مدیون چنین معلمی می‌داند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان خطاب به این معلمان زحمتکش گفت: پس از ارتقا خود سعی کنید برای ارتقا علمی و معنوی دیگران، دانش‌آموزان و دانشجویان خود از هیچ تلاشی دریغ نکنید و هر آنچه که آموخته‌اید را انتقال دهید که اگر چنین نکنید حسادت و بخل ورزیده‌اید.

آیت‌الله فلاحتی ادامه داد: اگر امروز نام و آثار بزرگانی همچون ابن‌سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و علامه طباطبایی ماندگار شده است به این دلیل است که آنان تمام اندوخته‌های خود را در قالب تربیت شاگرد یا در قالب گفتار، نوشتار و کتاب انتقال داده و به بشریت عرضه کردند.

امام جمعه رشت با تاکید بر ضرورت همراهی با نیکان و معلمان خوب تصریح کرد: به زیرمجموعه و شاگردان‌تان یاد دهید که با انسان‌ها و معلمان و استادان خوب خود همیشه ارتباط داشته باشند.

کد خبر 6090296

دیگر خبرها

  • رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید/ پرتره‌ای از استاد علی جهاندار 
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت