Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@12:37:54 GMT

یک درصد گاوخونی آبگیری شد / تالاب تشنه آب

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۳۷۹۰

یک درصد گاوخونی آبگیری شد / تالاب تشنه آب

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با سیلاب‌های هفتم مرداد ورزنه یک درصد تالاب بین المللی گاوخونی آب گرفت و به دلیل اینکه خیلی تشنه بود سیلاب سریع جذب و خشک شد و اکنون اثری از آب در بستر تالاب نیست.

وی اضافه کرد: کماکان ۹۸ درصد تالاب گاوخونی خشک است و تنها دو آن درصد رطوبت دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت وجود ارزشمند تالاب بین‌المللی گاوخونی برای استان و کشور و کارکردهای اکوسیستمی این عرصه ۴۷ هزار هکتاری در شرق اصفهان، افرود: گاوخونی در گذشته سالانه میزبان ۱۵۰ هزار بال انواع پرنده بود در حالی که بر اساس آخرین سرشماری سالانه کمتر از ۷۰۰ پرنده مهاجر در این تالاب مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیشه فروش، حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، فرصت‌های ارزشمند گردشگری و حفظ ارزش‌های تاریخی، تعدیل آب و هوای منطقه و کنترل سیلاب و پالایش آلاینده‌ها و تصفیه پساب را از جمله کارکردهای ارزشمند تالاب برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر تالاب گاوخونی احیا شود از حرکت تپه‌های ماسه‌ای و بیابان زایی پیشگیری و از منابع آب و خاک حفاظت می‌کند.

به گفته وی تداوم خشکی تالاب بین المللی گاوخونی این عرصه عظیم را به کانون گردوغبار تبدیل می‌کند که ریزگردهای آن دستکم پنج استان کشور را در بر می‌گیرد و به شور شدن آب منطقه، نبود کیفیت و کمیت منابع آب، تشدید فرونشست و افزایش کانون‌های ریزگرد می‌انجامد.

سازمان محیط‌زیست کشور در راستای قانون برای نجات گاوخونی اقدام کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: لازم است سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطابق طرح اکوسیستم‌های تالابی و نیز در راستای اجرای قانون حفاظت از تالاب‌ها و رودخانه‌های در معرض خطر با همکاری وزارت نیرو نسبت به احیای تالاب گاوخونی و احیای حقابه آن اقدام کند.

شیشه فروش با اشاره به اینکه طرح احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی در کارگروه سازگاری با کم آبی استان تصویب شده، ابراز داشت: وزارت نیرو باید به اجرای طرح‌های تأمین آب برای حوضه زاینده رود برای جلوگیری از تشدید شرایط گردوغبار و فرونشست کمک کند.

وی افزود: وزارت نیرو و سارمان محیط زیست باید در راستای ساماندهی رودخانه زاینده‌رود، احیای تالاب گاوخونی و جلوگیری از بیابان زایی اقدام کنند زیرا تداوم شرایط موجود، افزایش روزهای آلوده و تشدید فرونشست زمین است.

۷۳ روز هوای آلوده سهم اصفهان تا نیمه مرداد ۱۴۰۱

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، کلانشهر اصفهان از ابتدای سال جاری تا نیمه مرداد ماه، بدون داشتن یک روز هوای پاک، ۶۹ روز هوای قابل قبول و ۷۳ روز هوای آلوده داشته که دلیل عمده آن فعال شدن کانون‌های گردو غبار است.

شیشه فروش با بیان اینکه خسارات ناشی از فعالیت کانون‌های فرسایش بادی به استان اصفهان سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان است، افزود: طبق مطالعات انجام شده، به واسطه خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی و همچنین کشت نشدن اراضی کشاورزی، افزایش دما و خشکی هوا، کانون‌های نقطه‌ای در مسیر زاینده رود شکل گرفته که با اندک وزش بادی گردوخاک از مزارع کشاورزی برمی خیزد و در هوا منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه علت عمده افزایش روزهای آلوده در نیمه اول سال گردوغبار و نیمه دوم سال خودروها و صنایع آلاینده است، اظهار داشت: اصفهان همچنین به دلیل داشتن مرزهای مشترک بیابانی با استان‌های یزد، سمنان، قم و خراسان جنوبی و نیز فعال شدن کانون‌های شمال کشور عراق تحت تأثیر گردوغبار است.

نیاز به اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای جلوگیری از بیابان زایی در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی استان که مطالعات آن انجام شده، ضرورت دارد سازمان منابع طبیعی کشور ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار بدهد.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: دومین راهکار احیای رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی است تا منابع آبی با هدف پیشگیری از فرونشست زمین و آسیب گردوغبار تغذیه شود که رودخانه زاینده رود نقش مؤثری در این زمینه دارد.

کد خبر 5563611

منبع: مهر

کلیدواژه: تالاب گاوخونی سیلاب منصور شیشه فروش مدیریت بحران بوشهر ویروس کرونا محرم 1401 کرمانشاه سفر استانی خطبه های نماز جمعه آمار کرونا اربعین حسینی روز خبرنگار لیگ برتر فوتبال ایران گرگان ایلام شیوع کرونا مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان رودخانه زاینده رود تالاب گاوخونی شیشه فروش روز هوای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۳۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با انتقال آب دریا به اصفهان، بارگذاری صنعت از آب‌زاینده‌رود و آب‌های سطحی کمتر خواهد شد و اتفاقات خوشایندی برای این رود رقم خواهد خورد.

مجید نادرالاصلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن گرامیداشت فرارسیدن روز شوراها اظهار کرد: در قانون اساسی در هفت اصل به موضوع شورا پرداخته شده است و امام راحل نیز به امر شورایی تاکید داشتند، اما با این وجود به شوراها توجه نمی‌شود.

وی با گلایه از کم‌توجهی مدیران کشوری به شوراها افزود: از آن‌ها درخواست داریم به ظرفیت بسیار عظیم شورایی و مشاوره‌ای که صراحت آیات قرآن کریم است، توجه داشته باشند و از آن‌ها در پیشبرد امور کشور استفاده کنند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شورای ششم نگاه ویژه‌ای به موضوع زاینده‌رود داشته است، اظهار کرد: با همت مسئولان استانی و حمایت مدیران شهری، اتفاقات خوبی در سال‌جاری و سال آینده در راه است و امیدواریم زاینده‌رود، زنده‌رود ابدی شود و نشاط و شادابی برای مردم اصفهان رقم زده شود.

نورصالحی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص مناطق کم‌برخوردار شهر اصفهان گفت: با یک کار علمی و میدانی مناطق و محلات کم‌برخوردار شناسایی و معضلات و مشکلات این مناطق اعم از گلوگاهی و جزئی احصا شد و بودجه و اعتبار خوبی نیز برای رفع این مشکلات در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های خوبی برای رفع معضلات مناطق کم‌برخوردار صورت گرفته‌است، افزود: در حدود سه سالی که از عمر شورای ششم گذشته است، اتفاقات خوبی در حدود ۶۰ محله کم‌برخوردار رقم خورده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: نزولات جوی در استان خوب بوده است، اما باید نسبت به این برکت و رحمت خداوندی مدیریت بهینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اصفهان ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در ارتباط با منابع آبی به‌ویژه در غرب و جنوب استان دارد، گفت: در این دوره شورای اسلامی شهر نگاه متفاوتی به موضوع استحصال آب‌های سطحی، زیرسطحی و تصفیه کردن پساب آب شده است.

دست صنعت از آب زاینده‌رود و آب‌های زیرسطحی باید کوتاه شود

نادرالاصلی اضافه کرد: امیدواریم تأمین منابع جدید آبی، به اصفهان، زاینده‌رود، آب‌شرب و محیط زیست این استان کمک شایانی کند، البته از ظواهر امر مشخص است که این منابع خیلی زود قابل دسترس خواهد بود.

وی اظهار داشت: در ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان تلاش کرده‌ایم گام‌های خوبی در این راستا برداریم و پایه‌ها و ریشه‌های خوبی بر جای گذاشته شود.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: انتقال آب دریا به اصفهان یکی از اقداماتی است که در این دوره به‌طور جدی پیگیری شد و اگر همت مضاعفی صورت گیرد، در نیمه نخست ۱۴۰۳ می‌توان شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

وی ادامه داد: همان‌طور که استاندار اصفهان نیز آن را اعلام داشته است، باید متذکر شوم که این آب انتقالی برای تأمین آب شرب، آب کشاورزی و آب محیط زیست نیست و تنها به صنعت اختصاص پیدا خواهد کرد، به‌شرطی که به عامل توسعه بیشتر آن تبدیل نشود.

نادرالاصلی با بیان اینکه دست صنعت از آب زاینده‌رود و آب‌های زیرسطحی باید کوتاه شود، تصریح کرد: اگر انتقال آب دریا به اصفهان صورت گیرد، بارگذاری صنعت از این آب‌ها کمتر و نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد که این عدد قابل توجه اتفاق خوشایندی برای زاینده‌رود رقم خواهد زد.

کد خبر 747863

دیگر خبرها

  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • (تصاویر) آبگیری تالاب آق گل همدان
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • تالاب جازموریان جان دوباره گرفت