زارعی: بودجه جشنواره هنوز مشخص نیست!
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۶۴۴۲
به گزارش قدس آنلاین، فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر صبح امروز، دوشنبه ۲۴ مرداد ماه با حضور کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی و کورش زارعی، دبیر این دوره از جشنواره در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر رونمایی شد.
کاظم نظری در این برنامه روز خبرنگار را به خبرنگاران تبریک گفت اما بعد از رونمایی فراخوان، برای حضور در جلسهای دیگر، نشست را ترک کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرنگاران از او خواستند به عنوان هدیه روز خبرنگار، چند دقیقهای بیشتر بماند و به چند پرسش آنان پاسخ دهد. او عذرخواهی کرد که چنین امکانی برایش میسر نیست ولی در مقابل درخواست خبرنگاران برای برگزاری نشست خبری در هفتههای آتی، گفت وظیفه خودش میداند که در نشستی خبری پاسخگوی خبرنگاران باشد.
در ادامه، کورش زارعی که در دههای گذشته خودش جزو شرکتکنندگان در جشنواره بوده است، توضیحاتی درباره تفاوتهای فراخوان این دوره از جشنواره در قیاس با چند دوره گذشته، ارایه و تاکید کرد که همه کوشش خود را به کار میگیرد تا رونق و نشاط سالهای پیشین به جشنواره برگردد.
او با اشاره به اینکه در این مدت چندین جلسه هماندیشی با اصحاب رسانه و هنرمندان برگزار کرده است، تاکید کرد: میخواهیم در این جشنواره از همه افکار و پیشنهادها و حتی انتقادهای سازنده استفاده کنیم. برای برگرداندن رونق و شور و شوق قبلی به جشنواره، امسال تغییراتی در فراخوان دادهایم چون جشنواره در چند سال اخیر، شور و هیجان بالایی نداشت.
زارعی که در سالهای گذشته از شهر قم در جشنواره تئاتر فجر شرکت میکرد، با یادآوری دوران پر فروغ این جشنواره افزود: من محصول جشنواره هستم و برنده ۸ جایزه در این جشنواره بودهام. هرچه یاد گرفتهام، از دیدن کارها و شرکت در کارگاههای همین جشنواره بوده است.
جشنواره امسال ویژه کارهای تولیدی است
زارعی با بیان اینکه در چند سال گذشته جشنواره بیشتر بر بخش مرور تمرکز داشته است، ادامه داد: اغلب کارهای این بخش در طول سال اجرا و دیده شده بودند. بنابراین کمتر کسی برای تماشای آنها تمایل داشت و همین امر سبب شد شور و هیجان جشنواره کم شود. به همین دلیل امسال، جشنواره ویژه کارهای تولیدی است که در این رویداد رونمایی خواهند شد. به این صورت که تمام کارهای مسابقه ایران یا از نمایشهای تولیدی در استانهاست یا به شکل ارسال متن و شرکت در مراحل بازخوانی و بازبینی انتخاب میشود.
او اضافه کرد: هرچند امسال بخش مرور به شکل قبلی نداریم، اما بخش ویژهای برای دعوت از بزرگان یا آثاری از میان نمایشهای اجرا شده در طول سال که با استقبال رو به رو شدهاند، تعریف کردهایم که البته این بخش رقابتی نیست.
زارعی با اشاره به اینکه امسال بازخوانها و بازبینهای یکسری از بخشهای جشنواره در فراخوان معرفی شدهاند، وضعیت مبهم بودجه را بزرگترین مشکل این دوره از جشنواره برشمرد.
او خاطرنشان کرد: هنوز بودجه اعلام نشده و شاید یکی از دلایل تاخیر در انتشار فراخوان این است که هنوز رقم بودجه را نمیدانیم و این در حالی است که شرایط اقتصادی بسیار سخت شده است.
این کارگردان تئاتر که در چند بخش از سخنانش تاکید کرد همه تلاشمان این است تا تمام افکار و سلیقهها را در جشنواره داشته باشیم، افزود: کیفیت موضوعی و محتوایی برایمان خیلی مهم است، چون جشنواره فجر محل تلاقی افکار و شیوههای مختلف است و از همه افکاری که متناسب با آییننامه جشنوارهاند، برای حضور در جشنواره استقبال میکنیم.
مشکل مالی حل شود، حتما بزرگان را دعوت میکنیم
زارعی در پاسخ به این پرسش که شما که خود به تنوع آرا باور دارید، چه برنامهای برای دعوت از هنرمندانی مانند نغمه ثمینی، محمد رضاییراد، روح الله جعفری، همایون غنیزاده، محمد عاقبتی و ... که جزو سرمایههای مهم تئاتر کشور به شمار میآیند، دارید، گفت: افتخار داشتهام که با خانم ثمینی همکاری کردهام. ما فراخوان دادهایم و حضور همه هنرمندان طبق ضوابط فراخوان، آزاد است. اگر مشکل مالی حل شود، حتما از بزرگانی مانند دکتر رفیعی دعوت می کنیم تا به عنوان نمونه، نمایش «شکار روباه» را اجرا کنند. از دیگر دوستان هم دعوت خواهیم کرد اما بدون بودجه کافی، نمیتوانیم چنین کنیم. البته برای تامین بودجه، اصرار و سماجت خواهیم کرد زیرا نمیخواهیم جشنواره فجر سوت و کور باشد.
زارعی تاکید کرد: دوست ندارم اعتبارم در میان هم صنفیهایم خدشهدار شود چون جایگاه تئاتریام خیلی مهمتر از جایگاه مدیریتی است زیرا به این حرفه زندهام و قرار نیست مقابل دوستان تئاتریام بایستم.
او در پاسخ به این پرسش که وقتی نمایشهای مصوب شورای نظارت و ارزشیابی، در میانه اجرا بار دیگر بازبینی و بعضا توقیف میشوند، چگونه میتوانید به گروههای شرکتکننده در جشنواره برای اجرای عمومیشان در سال بعد ضمانت بدهید، توضیح داد: قبلا هم خودمان با یکسری تغییرات کیفی در قیاس با اجرای جشنواره، اجرای عمومی خود را انجام میدادیم. وقتی محتوای آثار تایید شده باشد، تغییرات جزیی، برای ارتقای کار، طبیعی است.
پاسخ دبیر جشنواره به دو حاشیه
دبیر جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر درباره حاشیهای مانند اعلام زودهنگام گروه اجرایی نمایش «کمیته مشترک» به کارگردانی میلاد جباری مولانا برای شرکت در جشنواره که روز گذشته و در وضعیتی که هنوز فراخوان جشنواره منتشر نشده بود، اعلام شد، تاکید کرد: اصلا این گروه را نمیشناسم اما تاکید میکنم حتی آثار دوستان نزدیکم، حتی بهترین تئاتر جهان، اگر پیش از این اجرا شده باشد، نمیتواند در بخش مسابقه شرکت کند.
او همچنین درباره حاشیه دیگری مبنی بر انصراف مسعود دلخواه از حضور در شورای سیاستگذاری جشنواره آن هم بلافاصله بعد از اعلام اعضای این شورا، تصریح کرد: ایشان دعوت ما را پذیرفت و حتی تشکر هم کرد و ما هم خوشحال بودیم که چهرهای دانشگاهی در شورای سیاستگذاری حضور داشته باشد ولی بعدا گفت که بعد از انتشار خبر، مورد همجههایی قرار گرفته و تماسهایی با ایشان گرفته شده است و ترجیح داد در شورا حضور نداشته باشد.
اجرای نمایشهای عربی برای اعراب اهواز
زارعی در این نشست تاکید کرد که بدون بودجه کافی دستش باز نیست که نمایشهای باکیفیتی از دیگر کشورها برای شرکت در بخش مسابقه بینالملل دعوت کند.
او در عین حال خبر داد که در این دوره از جشنواره، نگاهی به کشورهای اسلامی دارد و اگر در میان همسایگان عرب زبانمان کشورهایی کارهایی قابل توجه داشته باشند از آنان دعوت میکند تا در اهواز نمایشهای خود را برای اعراب این شهر اجرا کنند. ضمن اینکه میکوشد زمینه اجرای، بعضی از نمایشها را در شاهینشهر اصفهان فراهم کند.
زارعی با تاکید بر اینکه امسال توجه ویژهای به استانها خواهد داشت، متذکر شد: تلاش میکنیم بیشتر ایام جشنواره بتوانیم میزبان گروههای استانها باشیم تا فرصت دیدن آثار یکدیگر را داشته باشند. همه سعیمان بر این است از یکی دو استاد مطرح بینالمللی برای برگزاری کارگاههای آموزشی دعوت کنیم تا گروههای استانها هم فرصت حضور در این کارگاهها را داشته باشند.
چون رقم بودجه مشخص نیست، نمیتوانیم تعداد آثار هر بخش را اعلام کنیم
زارعی در پاسخ به این پرسش که چرا در فراخوان تعداد آثار هر بخش اعلام نشده و همین موضوع میتواند حاشیهساز باشد، توضیح داد: چون رقم بودجه معین نیست، نمیتوانیم تعداد دقیق کارها را اعلام کنیم چون بر اساس بودجه، میتوانیم برنامهریزی کنیم.
به گفته او، چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر از ۲۵ دی ماه با بخش رادیو تئاتر آغاز به کار میکند و روز یکم بهمن ماه افتتاحیه جشنواره با اختتامیه بخشهایی مانند رادیو تئاتر، پوستر و عکس، مسابقه نمایشنامهنویسی، نکوداشت برگزار میشود و آثار بخش صحنهای و خیابانی از یکم تا یازدهم بهمن ماه روی صحنه میروند. بدین ترتیب زمان برگزاری جشنواره تئاتر و فیلم فجر با یکدیگر تداخلی ندارند و مخاطبان میتوانند از آثار هر دو جشنواره دیدن کنند.
انتهای پیام/
منبع: ایسنا
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: جشنواره تئاتر فجر کوروش زارعی دوره از جشنواره تئاتر فجر استان ها نمایش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۶۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قدرت چانهزنی؛ عامل اصلی تخصیص بودجه
به گزارش قدس خراسان، بر اساس اعلام مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی، این استان حدود ۱۰۰ پروژه عمرانی نیمهتمام دارد؛ اما سهم بودجه خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ حدود ۷هزار و ۴۰۰ همت بوده که در مقایسه با کل بودجه عمرانی کشور ۵ درصد تعریف شده است.
آنچه شرایط خراسان رضوی را در کنار مهاجرپذیری، سرانه درآمدی کم و وسعت زیاد، استثنایی میکند، ورود سالانه ۳۰ میلیون زائر ایرانی و ۲میلیون زائر خارجی است؛ اما این پرسش مطرح میشود با توجه به نبود یا کمبود زیرساختهای لازم به ویژه در حوزه زیارت مانند حمل و نقل، تخصیص منابع به استانها در زمان بودجهریزی به چه صورت است و چه اهرمی سبب میشود سهم استانی مانند خراسان رضوی با وجود پروژههای متعدد نیمهکاره به خصوص در حوزه زیارت، کم باشد.
منفعتی که کسری بودجه ایجاد میکند
«پاسخ به این پرسش در سیستم کلانتری تعریف میشود که بررسی آن جایگاه، سهم و میزان دریافت بودجه هر استان را مشخص میکند؛ یعنی این سیستم به هر سمتی حرکت کند، حرکت استانها هم به همان سمت است». کارشناس بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی ضمن طرح این مطلب میگوید: برای فهم بهتر اینکه بودجه چطور تخصیص پیدا میکند ، بهتر است در ابتدا یک تحلیل در مورد ذینفعان کسری بودجه داشته باشیم. کسری بودجه در کشور ما ۳ ذینفع دارد که شامل دولت، مجلس و مردم است که هریک به نوعی از این کسری بودجه سود میبرند.
حمیدرضا فتحی اضافه میکند: وجود کسری بودجه یک راه برای نشان دادن توان و قدرت چانهزنی چه در دولت، چه در مجلس و چه در میان این دو دستگاه با یکدیگر است.
وی در توضیح بیشتر مطلب خود میگوید: وقتی انتخاب نمایندگان در مجلس برای مبنای جغرافیاست، بنابراین طبیعی است هر نماینده تلاش میکند منافع حوزه انتخابیه خود و تحقق وعده داده شده را دنبال کند و در این مسیر قدرت چانهزنی امتیاز دادنها جایگزین مسیر قانونی بودجهریزی میشود.
این کارشناس بودجه ادامه میدهد: قانون درستی برای تخصیص بودجهها داریم؛ اما هیچوقت اجرا نمیشود. وقتی هزینهها بالا میرود، پروژهها در سطح کلان زیاد میشود و شاهد یک مدل رونق اقتصادی هستیم که باعث بهبود کسبوکار میشود و اینگونه مردم در کوتاه مدت ذینفع کسری بودجه هستند. بنابراین باید گفت کسری بودجه در کوتاهمدت به نفع مردم، دولت و مجلس است و مقصر افراد نیستند. سیستم این رفتار را ایجاب میکند تا هر کسی به دنبال سهم بیشتری باشد.
قانون در تخصیص بودجه کارایی ندارد
فتحی خاطرنشان میکند: وقتی بودجه زیاد باشد، عملاً رقابتی برای سهمخواهی وجود ندارد. آنچه سبب میشود همه به دنبال سهمخواهی خود باشند، کمبود و کسری در بودجه است که گرفتن آن برای هر یک از نمایندگان مردم یا هر دستگاه اجرایی نشاندهنده توان آن مجموعه بوده و در نهایت رضایت مردم را به دنبال دارد.
وی با تشریح مسیر بررسی تخصیص بودجهها عنوان میکند: لایحه بودجه توسط دولت به مجلس میرود و در مجلس بودجه کلی و ریزپروژهها در جداول تصویب میشود. پس از آن با تشکیل یک شورا در دولت درباره اینکه به هر پروژه استانی چه میزان پرداخت شود، تصمیمگیری میکنند. در این شورا وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه به صورت شاخص حضور دارند؛ اما محل اصلی تأمین بودجه، خزانه دولت است که تصمیم میگیرد نسبت به عدد تعیین شده در مجلس و شورای گفته شده چه میزان پرداخت داشته باشد و باید تأکید کرد در تمام این مسیر لابی، چانهزنی و تعامل حرف اول را میزند.
کارشناس مسائل بودجه با طرح پرسشی ادامه میدهد: عددی در مجلس برای سازمانی مشخص میشود؛ اما آیا همان عدد مشخص شده به آن سازمان پرداخت میشود؟ پاسخ به این پرسش در بیشتر مواقع مثبت نیست. طبق «قانون تخصیص» سازمان برنامه و بودجه باید بودجهها را به صورت قانونی تخصیص بدهد که این اتفاق هم نمیافتد.
فتحی اضافه میکند: به طور مثال ۵۵۰ میلیارد تومان برای سازمان اداری و استخدامی در سال ۱۴۰۳ تعیین شده است اما ممکن است سازمان برنامه و بودجه این عدد را تخصیص ندهد و عددی بالاتر یا پایینتر مشخص و سپس به خزانه ابلاغ شود.در نهایت باز هم خزانه تصمیم میگیرد بالاتر یا پایینتر از عدد مشخص شده توسط برنامه و بودجه پرداخت کند؛ یعنی آنچه نمایندهها مشخص کردهاند، چندین بار حد میخورد و در این سیستم نیاز استانها چندان مطرح نیست.
ضرورت به روزرسانی امکانسنجی پروژههای عمرانی
وی در تکمیل توضیحات خود میگوید: حالا در این سیستم این پرسش مطرح است که چرا سهم برخی استانها کمتر یا بیشتر میشود؟ پاسخ به این پرسش در قدرت چانهزنی نمایندگان و استانداران، لابی آنان با دولتیها و سایر نمایندگان و طرحهای ارائه شده آنان در مجلس مشخص خواهد شد.
فتحی خاطرنشان میکند: در دولت سیزدهم یک اتفاق خوب، تعریف پروژههای پیشران بوده که اولویت با تکمیل این پروژههاست. بنابراین ممکن است افزایش بودجه یک استان به وجود تعداد پروژههای پیشران آن استان برگردد که موجب افزایش سهم بودجه یک استان خواهد شد.
وی رعایت قانون تخصیص، وجود و ثبت شفافیت در مراحل تعیین تخصیص بودجه، توجه و به روزرسانی مطالعات امکانسنجی پروژههای استانی و کشوری را از راهکارهای مهم حل این مشکلات عنوان میکند و میگوید: در این صورت حتی اگر گرفتن یک بودجه توسط نمایندهای در مسیر لابی و چانهزنی قرار بگیرد، راه مشخصتری داشته و بودجه به پروژهای میرسد که فواید بهتری دارد نه پروژهای که فقط از سوی یک نماینده دربارهاش قول داده شده است.
طبق اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از میان ۱۴۴ طرحی که مطابق قانون بودجه ۱۴۰۲ قرار بود در پایان آن سال تمام شوند، همچنان ۹۰طرح در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیشبینی شده که نشان از تعویق حداقل ۶۳درصد این طرحها دارد.
بر اساس همین اعلام میانگین عمر طرحهایی که توانستهاند در برنامه بودجه ۱۴۰۳ مطرح شوند ۱۷ سال است. با وجود این توضیحات شاید بتوان علت اینکه در این سالها به طرح قطار برقی تهران-مشهد تنها یکمیلیون تومان تخصیص داده شده، توجیه کرد.
حالا که قدرت چانهزنی و گفتمان، سازوکار اصلی کسب بودجه است، آیا درست است این پرسش مطرح شود که فقر زیرساختها در استان به عملکرد نمایندگانش برمیگردد؟ اینکه خراسان رضوی در مجموع کمتر از ۵۰ کیلومتر آزادراه دارد و سهم این استان در بودجه عمرانی ۵ درصد است، نشان از عملکرد ضعیف نمایندگان استان در این سالهاست؟ پاسخ به این پرسشها شاید دردی را دوا نکند؛ اما آسیبشناسی گذشته، چراغ راه و مسیر پیش رو است.
خبرنگار: طاهره فجر داودلی
طاهره فجرداودلی