Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به راهکارهای مدیریت موضوع سیل، گفت: آبخیزداری در بالادست و آبخوانداری در مناطق میانی می‌تواند به کاهش ریسک وقوع سیل کمک کند.

به گزارش ایران اکونومیست، محمدحسن نامی با اشاره به راهکارهای کاهش خسارت در سیل گفت: یکی از مباحثی که می‌تواند در آینده از خسارات سیل بکاهد، آبخیزداری در بالادست و آبخوانداری در بخش میانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید آبخوانداری در ۹۳ میلیون هکتار از مساحتی که هنوز این اتفاق در آن نیفتاده است با کمک استانداری‌ها و نیروهای جهادی اجرا شود همچنین آبخیزداری در دو استان که یکی از آنها چهارمحال و بختیاری است به صورت پایلوت اجرا خواهد شد تا آب و مولفه ارزشمند دیگری مانند خاک حفظ شود. آب می‌تواند وارد شود اما واردات خاک که ایجاد یک متر مربع از آن ۸۰۰ سال زمان می‌برد، غیر ممکن است.

وی افزود: لایروبی و ساماندهی کانال‌ها باید مورد توجه وزارت نیرو قرار گیرد و تامین اعتبار آن نیز مسئولیت مجلس است همچنین ایجاد سامانه‌های هشدار سریع سیل در مراکز جمعیتی و در تمامی رودخانه‌های بزرگ ضروری است. لازم است در سکونتگاه‌های شهری نیز احداث بند و دیواره‌ها برای جلوگیری از سیل پیگیری شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: ما ۱۴۲ هزار کیلومتر رودخانه در کشور داریم که ۴۳۰۰ کیلومتر آن از مناطق مسکونی عبور می‌کند. دیواره سازی این رودخانه‌ها باید با توجه به شیب رودخانه انجام شود. وجود چندین روددره طویل نیز این ضرورت را ایجاد می‌کند که سازمان‌ها به موضوع تجاوز به حریم رودخانه‌ها که باعث کاهش آب گذری آنها می‌شود، توجه کنند.

نامی ادامه داد: برخی ناهماهنگی‌ها در حوزه مدیریت بحران ضرورت آموزش‌های تخصصی را نشان می‌دهد، از طرف دیگر جامعه ما به یک آموزش عمومی در زمینه بحران‌ها مانند سیل، زلزله و آتش سوزی نیاز دارد. این مورد سبب می‌شود که تاب‌آوری مردم تقویت شود.

وی تاکید کرد: سازمان‌هایی که در مدیریت بحران دخیل هستند مانند سازمان هلال احمر باید تقویت شوند البته به عقیده من در حوادث اخیر مدیریت بسیار خوبی توسط دهیاران، استانداران، شهرداران و ... در مناطق آسیب زده انجام شد همچنین بسیاری از مردم نیز با هدایت اجباری از خانه‌های خود خارج شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان گفت: ما در این مدت با توجه به حجم بارندگی شاهد درگیر شدن ۱۳۴۴ روستا و ۱۳۳ شهر با سیل بودیم. با اینکه مدیریت مناسبی در این زمینه انجام شد اما رسانه‌های خارجی بارها به این حادثه پرداختند در حالی‌که در موارد مشابه که سیل در کشورهای دیگر رخ داده چنین توجهی به آن نشده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سیل ، مدیریت بحران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سیل مدیریت بحران مدیریت بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۸۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پساب شهری در کرمانشاه جایگزین آب مصرفی صنایع شد

به گزارش خبرنگار مهر، افشین یگانه صبح شنبه در جلسه مدیریت بحران استان کرمانشاه که به ریاست رئیس سازمان و دبیر شورای عالی مدیریت بحران کشور و با حضور استاندار کرمانشاه و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: ۱۳۵ حلقه چاه غیر مجاز در این استان طی سال جاری مسدود شد.

وی افزود: این اقدام منجر به صرفه جویی و تقویت حوزه‌های آبی به میزان ۷.۰۵ میلیون مترمکعب شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به انسداد چاه‌های غیر مجاز در این استان، بیان کرد: پیرو مصوبات جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با استفاده از ظرفیت‌های کارگروه سازگاری با کم آبی استان تمرکز مباحث به موضوع تأمین آب و آبرسانی کلانشهر کرمانشاه بود.

یگانه ادامه داد: اولین اقدام عملی در راستای مصوبات جلسات این ستاد نجات تالاب هشیلان و سراب یاوری بود که این اقدام منجر به شناسایی و مکان‌یابی ۶۳ حلقه چاه آب غیر مجاز در حریم آبخوان تأمین آب کلانشهر کرمانشاه شد.

وی همچنین به لای روبی رودخانه‌های این استان در راستای مقابله با سیل در فصل زمستان ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: با برگزاری جلسات تخصصی و پیگیری دستورالعمل‌های اقدامات احتیاطی فصول پاییز و زمستان اقداماتی برای کاهش خطر سیل احتمالی به انجام رسید.

یگانه توضیح داد: در این راستا برای نخستین بار قرارگاه مقابل با سیل با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله راهداری، آب منطقه‌ای، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها تشکیل شد.

وی ادامه داد: پیش از آغاز فصل بارش سال جاری بیش از ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان کرمانشاه شامل رودخانه‌های رازآور، مرگ، گاماسیاب، قره‌سو، تنگ کنشت و… لایروبی شد.

به گفته یگانه، موضوع لای روبی رودخانه‌های این استان بعد از گذشت حدود ۱۳ سال در سال گذشته انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به طرح جایگزینی پساب فاضلاب در مصارف صنعتی اشاره کرد و گفت: در این طرح تلاش شده است که استفاده از آب زیر زمینی به حداقل برسد.

وی ادامه داد: در راستای اجرایی شدن موضوع جایگزینی آب واحدهای صنعتی با منابع آب نامتعارف، برای پساب شهرهای کرمانشاه، اسلام آباد غرب و هرسین اقدامات مؤثری انجام گرفته و پساب این شهرها جایگزین آب واحدهای صنعتی این استان شد.

یگانه از افزایش ضریب نفوذ بیمه منازل روستایی و شهری خبر داد و گفت: ضریب نفوذ بیمه از ۲۰.۹۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۲۳.۷۶ درصد در سال گذشته رسید که تا پیش از سال ۱۴۰۱ این ضریب حدود ۱۰ درصد بوده است.

گفتنی است، در این جلسه گزارش عملکرد یک ساله اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه شامل اقداماتی از جمله شناسایی و ساماندهی تشکل‌های کنشگر و بخش‌های خصوصی در مدیریت بحران، برگزاری مدون جلسات کمیته حفظ و صیانت از جنگل‌ها و منابع طبیعی و… ارائه و برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز به گزارش عملکرد در حوزه مربوطه پرداختند.

کد خبر 6089500

دیگر خبرها

  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • پساب شهری در کرمانشاه جایگزین آب مصرفی صنایع شد
  • سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای ۱۱ شهرستان اصفهان تا آخر شب
  • آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان
  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • جلوگیری از وارد آمدن خسارت به استان ایلام را در دستور کار داریم
  • ۱۷ گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند