چرا سینما به سراغ فیلمهای تاریخی مذهبی نمیرود؟
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۱۱۱۲
تولیدات سینمایی در ژانر تاریخی سبقه بسیاری در دنیا دارد اما در کشور ما آثار با موضوع تاریخ اسلام بارها ساخته شدهاند و اگرچه گاهی با مشکلات اکران مواجه شدند اما اصولا سینما در اینگونه از فیلمسازی همیشه نقشی اساسی داشته است طوری که فیلمسازان با ایدههای نو معمولا در این فضا تجاربی جدی داشتهاند. اما بعد از توقیف فیلم سینمایی «رستاخیز» گویا ماجرا متفاوت شده است و کمتر فیلمسازی برای این مسیر انگیزه جدی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ حسین سلطان محمدی منتقد سینما و انوش معظمی بازیگر نقش حرمله در سریال «مختارنامه» درخصوص تولیدات سینمایی در ژانر تاریخی_مذهبی با ما همکلام شدند.
از پافشاری احمدرضا درویش روی فیلم رستاخیز تا انتقاد داریوش ارجمند از سریال مختارنامه!
حسین سلطان محمدی منتقد سینما و تلویزیون در خصوص تولیدات نمایشی با محوریت محرم منتقد است:داریوش ارجمند به بخشی از مختارنامه ایرادی گرفت و گفت اینطوری که نشان دادند نبوده است! یعنی مدعیانی که صاحب تریبون شهرت و هویت حرفه ای هستند هم زیاد است، برای همین هر فردی جرات نمی کند به سمت ساخت فیلم های سینمایی با محتوای عاشورایی بیاید.
حسین سلطان محمدی منتقد سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری برنا؛ درباره دلیل کم ساخته شدن فیلمهایی با محتوای عاشورایی گفت: یکی از دلایلش این است که متولی و مدعی صحت محتوا زیاد داریم. یعنی اینکه هر فردی مدعی می شود این بخش از فیلم ضعیف هست یا قوی. یا اینکه می گویند اینجای فیلم را حذف کنید یا حذف نکنید. یا می گویند اگر این بخش از فیلم نامه را تصویربرداری کردید نشان ندهید. یا مدعیان دیگری دارد، مثل فیلم محمد (ص) که مجید مجیدی برای پیامبر(ص) ساخت و بعد از آن عده ای که دیدند بودجه زیادی صرف ساخت این فیلم شده رفتند و رزومه فیلمبردارش را رو کردند.
وی ادامه داد: این مدعیان شامل استادهای دانشگاه ها، علمای حوزه، تاریخ گذاران هستند حتی میان هنرمندان هم مدعی داریم. برای مثال داریوش ارجمند به بخشی از مختارنامه ایرادی گرفت و گفت اینطوری که نشان دادند نبوده است! یعنی مدعیانی که صاحب تریبون شهرت و هویت حرفه ای هستند هم زیاد است، برای همین هر فردی جرات نمی کند به سمت ساخت فیلم های سینمایی با محتوای عاشورایی بیاید.
این منتقد افزود: همین می شود که وقتی احمدرضا درویش فیلم روز رستاخیز را می سازد باز یک جایی گیر میکند و به او اجازه اکران نمی دهند و چون مصر است که برداشتم از ساخت فیلم صحیح است، به فیلمش مجوز اکران هم نمی دهند.
وی در پایان درباره راه حلی برای این جریان گفت: فکر نمی کنم راه حلی باشد چون الان هم بعد از ۴۰ سال باز هم میبینیم هر برنامه ای از طریق وزارت ارشاد مجوز می گیرد باز هم دچار مشکل می شود.
وقتی که بازیگر حرمله هم به ستوه میآید!/اگر تهیهکنندهای بخواهد یک فیلم تاریخی بسازد باید رقمی نجومی پیشبینی کند!
انوش معظمی بازیگر سریال مختارنامه می گوید : علاوه برممیزی هایی که وجود دارد و دخالت های بی مورد و اعمال سلیقه های بی مورد و انحصار طلبی مذهبی برخی ها موانعی بوجود می آورد. بنابراین تهیه کننده ها ریسک نمی کنند و نمونه اش هم چند فیلمی است که ساخته و توقیف شد و معروف ترین آنها روز رستاخیز است.
انوش معظمی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری برنا؛ درباره دلیل کاهش تعداد فیلم های سینمایی با محوریت عاشورا گفت: این موضوع دلیل های متعددی دارد که از آنها می توانم به تورم افسار گسیخته اقتصادی اشاره کنم و اگر تهیه کننده ای بخواهد یک فیلم تاریخی بسازد باید رقم های نجومی را پیش بینی کند. حتی نمی تواند برآورد دقیقی برای یک ماه آینده هم تخمین بزند و از آنجایی که این آثار معمولا زمان بر هستند، چنین موضوعی برای او مشکلاتی را در پی خواهد داشت.
وی افزود: علاوه بر این ممیزیهایی که وجود دارد و دخالت های بی مورد و اعمال سلیقه های بی مورد و انحصار طلبی مذهبی برخی ها موانعی بوجود می آورد. بنابراین تهیه کننده ها ریسک نمی کنند و نمونه اش هم چند فیلمی است که ساخته و توقیف شد و معروف ترین آنها روز رستاخیز است.
معظمی همچنین بیان داشت: راهکارهایی برای توقف این جریان وجود دارد و جای گفت و گو و زبان مشترک در این میان خالی است. وقتی به یک زبان مشترک برسیم کم کم مشکل حل خواهد شد. بار بیشتر این جریان از سمت فیلم سازان نیست چون فیلم سازان به ساخت چنین آثاری رغبت دارند و همگی به اهل بیت (ع) ارادت دارند و دوست دارند کارهای عاشورایی بسازند به هرحال امام حسین (ع) و واقعه عاشورا ظرفیت خوبی برای فیلم و سریال دارد و مثل یک اقیانوسی است که هر فیلمسازی می تواند یک تکه از این اقیانوس را انعکاس دهد.
وی افزود: هر فردی از زاویه نگاه خودش می تواند این واقعه را تعریف کرده و به تصویر بکشد و میتوان تعداد بیشماری اثر در این زمینه ساخت.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: داریوش ارجمند مجید مجیدی رستاخیز فیلم رستاخیز احمدرضا درویش مختارنامه حسین سلطان محمدی سریال مختارنامه داریوش ارجمند بی مورد تهیه کننده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۱۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدیها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه در قالب یک گزارش، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
صدور مجوزهای غیرسینمایی و انتصاب مجدد دبیر جایزه پژوهش سال سینما
تولید فیلم مهمترین بخش چرخه سینما است که با صدور مجوز ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز میشود و پس از آن فیلمنامهای که مجوز ساخت گرفته، میتواند در قالب فیلم تولید شود. در ابتدای هفته گذشته، شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۴ عنوان فیلم کوتاه داستانی غیرسینمایی شامل فیلمهای کوتاه داستانی «خاک» به تهیهکنندگی ایمان ایرانمنش و نویسندگی و کارگردانی فرهاد قربانپور، «دستبند» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی محمدعلی حسینیفر، «سمیه» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی عادل شکوری، «دو دوره گرد» به تهیهکنندگی اصغر صادقی، نویسندگی مصطفی رستگاری و کارگردانی اکبر صادقی موافقت کرد.
همچنین، در هفته گذشته قادر آشنا که معاون مطالعات و فناوریهای نوین سازمان سینمایی است، به دبیری هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد. از هدف جایزه پژوهش سال سینمای ایران، بهبود روابط سینمای ایران با سایر حوزههای هنر نام برده شده است.
برگزاری پاتوق فیلم کوتاه/ فیلمسازی با یک ذهن فاجعهساز!
ششمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد و در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «زوزه» به کارگردانی امیر نجفی، «پَر ویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «کورتیزول» ساخته دانیال نوروَش و «فلس» به کارگردانی هومن نادری به نمایش درآمدند و سپس مرتضیعلی عباسمیرزایی کارگردان و منتقد سینما بهعنوان کارشناس با حضور عوامل فیلمها به نقد این آثار پرداختند.
پیمان فخرایی کارگردان فیلم کوتاه «پر ویز» درباره تجربه ساخت این فیلم گفت: «پر ویز» فیلم اول من است، ما ابتدا کار را با تئاتر شروع کردیم. فیلمنامه «پر ویز» را چند سالی در ذهنم داشتم و در اولین فرصت آن را ساختم. این تجربه از چند وجه خیلی به من کمک کرد که رهایی در تفکر از آن جمله بود. ایده فیلم از آن جایی آمد که در زمان دانشجویی در کافه کار میکردم و مدیر کافه روی بهداشت حساس بود اما من میگفتم مثلاً اگر مگسی روی غذا بنشیند، غذایش را بخورد و برود، چه کسی میبیند و اصلاً مگر چه میشود؟ با توجه به اینکه ذهن فاجعهسازی هم دارم همیشه وقتی در آنجا سالاد درست میکردم و مگسی در آنجا بود، به این فکر میکردم که مدیر کافه الان سر میرسد! همانجا بود که فکر کردم چقدر زندگی مگسها سخت است، چقدر استرس دارند. این استرس مگسها برای من مهم بود و آن را زمینی کردم.
عباسمیرزایی درباره مواجههاش با فیلمکوتاه «پر ویز» گفت: یک فیلم کمدی یا یک فیلم فانتزی موفق به نظرم ناشی از این است که فیلمسازش ذهن خلاق و موفقی داشته و در این فیلم از همه نمادها استفاده شده است و به نظر میرسد کارگردانش هم آدم بامزهای است. من حس میکنم آدمهایی سراغ کمدی و فانتزی میروند که جهان آنها با جهان ما خیلی متفاوت است.
تغییر ناگهانی دبیر جشنواره اقوام!
در حالی که دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، کمال تبریزی بود اما در روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه که نشست خبری این جشنواره برگزار میشد، کمال تبریزی حضور نداشت و گفته شد که او به دلیل مشغله کاری و تغییراتی که در تاریخ برگزاری جشنواره پیش آمده، از این سمت کنارهگیری کرده است. البته دبیرخانه این جشنواره در ابتدای راه، با همراهی تعدادی از کارگردانان تبریزی همچون کمال تبریزی و برادران ارک آغاز به کار کرد اما با حواشی که درباره مالکیت این جشنواره (در سکوت خبری) پیش آمد، حالا در نشست خبری خبر کناره گیری کمال تبریزی رسانهای میشود. جالب اینجاست که تعداد بسیاری از هنرمندان به دلیل حضور تبریزی بود که به حضور ترغیب شده بودند.
حال در نشست خبری اعلام شد که با توافق شورای سیاستگذاری، در روزهای آینده نام دبیر افتخاری جشنواره را اعلام خواهد شد.
عاشقانه شمس و مولانا از کمدیهای سبقت گرفت
فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در هفتهای که گذشت، بالاخره به اکران سینماها رسید و این فیلم از روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه روی پرده سینماها رفت که با فروشی جالب توجه همراه بود. این در حالی بود که پیش فروش روز نخست اکران این فیلم توانست رکوردی کم سابقه بزند و سبب شد تا محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران ایران با ابزار خرسندی از موفقیت فیلم «مست عشق» در جلب نظر مخاطبان سینما بیان کند: فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته است در پیشفروش بلیتهایش توانست رکوردزنی کند که این اتفاق برای سینمای ایران اتفاق مهمی محسوب میشود.
همچنین، در حالی که «تمساح خونی» پرفروشترین فیلم دو هفته گذشته بود، از میانه هفته که «مست عشق» به اکران رسید، این رتبه به فیلم سینمایی «مست عشق» اختصاص یافت. میزان فروش این فیلم نیز قابل توجه است و با وجودی که این فیلم از روز چهارشنبه به چرخه فروش سینما راه پیدا کرد، تا عصر جمعه ساعت ۱۸، با فاصلهای یک میلیاردی از «تمساح خونی» (در هفته گذشتهاش)، ۱۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخت.
در «مست عشق» که به نویسندگی فرهاد توحیدی و به تهیهکنندگی مهران برومند ساخته شده، بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه در این اثر گرد هم جمع شده اند به شکلی که این فیلم یکی از پرستاره ترین آثار سینمایی چند سال محسوب میشود؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران نقش مولانا را بازی میکند و شهاب حسینی نیز با گریمی متفاوت نقش شمس تبریزی را عهده دار شده است. همچنین هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریالهای ترکیه است که نقش کیمیا خاتون (دختر خوانده مولانا) را بازی میکند.
حسام منظور در نقش حسامالدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا)، بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی میکند، بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیککول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه و از بازیگران محوری سریال «حریم سلطان» در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران ترکی این فیلم هستند.
فیلم پرویز دهداری راهی اکران آنلاین شد
علیرغم اینکه پیشبینی میشد فیلم سینمایی «پرویز خان» که به داستان مربی گری پرویز دهداری یکی از تاثیرگذارترین مربیهای تیم ملی فوتبال ایران میپردازد، در اکران موفق باشد، اینگونه نشد و در جایگاه پایینی در جدول فروش قرار گرفت. به همین دلیل هفته گذشته خبر رسید که فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی از جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران خواهد شد.
فیلم جدید عادل تبریزی با بازی سحر دولتشاهی و حامد بهداد
عادل تبریزی دومین فیلم سینمایی خود را پس از «گیجگاه» براساس فیلمنامهای از نیما نافع و الهه سعادتی کارگردانی کرده است. فضای «مفت بر» کمدی و فانتزی است و پیشبینی میشود که به دلیل فضای متفاوت و مفرح از فیلم های پرمخاطب باشد. حامد بهداد در دومین همکاری خود با عادل تبریزی پس از «گیجگاه» نقش متفاوتی را ایفا کرده است.
سحر دولتشاهی بعد از ایفای نقش در فیلم «مستانه» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش برای دومین بار با او همکاری کرده است. حامد بهداد، سحر دولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغیپور، قدرتالله ایزدی، منوچهر آذری، گیتی معینی، بهزاد داوری، انوش معظمی، مریم شریف زاده، محمد نیکبخت، سیدمحمد موسوی و رضا بابک و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.
پخش «هفت» در فضایی نوستالژیک
روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه بود که خبر رسید سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیهکنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود، با وقفهای کوتاه از جمعه شب ۷ اردیبهشت ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش میرود.
در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقد سینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقد سینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میانبرنامههای متنوع روی آنتن میرود. همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.
کد خبر 6089286