Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه تربیت مدرس بر اساس داده‌های ماهواره‌ای اقدام به بررسی برخی از حوزه‌های آبخیز کشور کردند و نتایج این مطالعات نشان داد که هر جا که ردپای دخالت انسان قوی‌تر باشد، در شرایط بدتری قرار دارد و تاکید دارند که هر چه مداخلات انسان در حوضه‌های آبریز بیشتر باشد، شرایط، متزلزل‌تر خواهد شد؛ از این رو وارد شدن هر گونه عامل "ماشه‌ای" همانند تغییر اقلیم می‌تواند حوضه آبریز را در شرایط نامناسب و تخریبی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایران اکونومیست، امروزه با افزایش روزافزون جمعیت کره زمین و محدودیت منابع موجود جهت تامین نیازهای گوناگون آنها، کاربرد داده‌ها و اطلاعات به دست آمده از طریق ماهواره‌ها مانند تصاویر ماهواره‌ای و پردازش آنها با استفاده از نرم افزارها و سیستم‌های پردازش اطلاعات، نقش مهمی در مدیریت بهینه و پایدار منابع محدود سرزمین دارد.

سیستم‌های سنجش از دور ماهواره‌ای با توجه به ویژگی‌های منحصر بفردی چون تامین دید وسیع و یکپارچه از منطقه، استفاده از گستره طیف الکترومغناطیسی جهت ثبت خصوصیت پدیده‌ها، در سطح جهان کاربردهای زیادی پیدا کرده است، به گونه‌ای که ماهواره‌ها امروزه تبدیل به ابزاری مناسب برای  ارزیابی و پایش، کنترل و مدیریت پایدار محیط زیست و منابع سرزمینی چون آب و خاک، هوا، جنگل، محصولات کشاورزی و مراتع شده‌اند.

محققان کشور نیز با استفاده از سیستم‌های دورسنجی و ماهواره‌ها اقدام به مطالعات حوزه‌های آبخیز کشور کردند که نتایج به دست آمده نشان داد که دخالت انسان قبل از هر عامل دیگر موجب شده تا حوضه‌های آبریز کشور در وضعیت مطلوبی نباشند.

دکتر سید حمیدرضا صادقی، استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، زمینه تخصصی و تحقیقاتی خود را در منابعی طبیعی، آبخیزداری عنوان کرد و افزود: ما در این مطالعات با توجه به مشکلات حاکم بر حوزه آبخیز کشور، این حوزه‌ها را از لحاظ تخریب‌هایی که در محیط زیست کشور رخ می‌دهد، احصا کردیم و متناسب با این چالش‌ها، دانش فنی را توسعه دادیم تا بتواند در بخش اجرا کاربردی شود.

وی نمونه‌ این مطالعات را تهیه اطلس سلامت حوزه‌های آبخیز کشور عنوان کرد و ادامه داد: در این پروژه، وضعیت کنونی حوزه‌های آبخیز برخی از استان‌های کشور را مورد مطالعه قرار دادیم و در این اطلس اعلام کردیم در چه وضعیتی قرار دارند.

صادقی توزیع زمانی و مکانی حوضه‌های آبریز، علت‌های تعیین کننده وضعیت سلامت حوزه‌های آبخیز و ارائه راه حل‌های بهبود وضعیت حوزه‌های آبخیز این استان‌ها را از دیگر موضوعات مورد مطالعه در این پروژه نام برد و خاطر نشان کرد: این مطالعه کل حوزه‌های آبخیزداری کشور را شامل نمی‌شود و این یکی از خلاهای این مطالعات به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: علی‌رغم آنکه این طرح یک نقشه بنیادین و اساسی برای مدیریت جامع آبخیزداری کشور به شمار می‌رود، هنوز اطلس ملی سلامت آبخیز کشور تهیه نشده، در حالی که این اطلس می‌تواند به عنوان یک ابزار جامع برای مدیریت منابع آبخیز کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: برای استان‌هایی که این مطالعات انجام شده است، دامنه سلامت آنها از شرایط بد تا سلامت خوب بوده است. هر جایی که از وضعیت سلامت بدتری برخوردار هستند، شرایط نامساعدی را نشان می‌دهد.

صادقی خاطر نشان کرد: بخش عمده‌ای از دلایل عدم سلامت حوزه‌های آبخیز کشور عوامل انسانی بوده است و اگر قادر باشیم عامل مداخلات انسانی را تحت مدیریت قرار دهیم، می‌توانیم سلامت حوزه‌های آبخیز کشور را ارتقا دهیم.

به گفته ‌وی در صورت ارتقای سلامت حوزه آبخیز، کشور قادر خواهد بود که خدمات بهتری را از این حوزه‌ها دریافت کند و این امر به معنای سلامت بالاتر جامعه انسانی و در نهایت امنیت ملی و کشور خواهد بود.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در این پروژه حوزه آبخیز استان‌های یزد و مازندران مورد مطالعه قرار گرفته است، توضیح داد: حوضه آبریزداری به معنای محدودیت فیزیکی است که یک رود می‌تواند آب را دریافت کند و از نقطه خروجی،‌ آب دریافت شده را خارج کند.

وی اضافه کرد: در این پروژه مطالعاتی در حوزه آبخیز پیشکوه انجام شده که شامل 100 هزار هکتار می‌شود و در چندین حوزه آبخیزداری استان مازندران مطالعات متنوعی را اجرایی کردیم که نتایج آن قابل کاربرد در حوزه‌های اجرایی است.

صادقی در خصوص منابع داده‌های این مطالعات، گفت: منابع داده‌های ما از بخش‌های مختلف کسب شده که بخشی از آنها از سیستم دورسنجی و ماهواره و بخش دیگر آن از مطالعات و بازدیدهای صحرایی بوده است.

وی مصاحبه‌های رو در رو با افراد مرتبط با حوضه آبریز را از دیگر منابع مورد استفاده در این تحقیقات دانست.

وی در پاسخ به این سوال که در تخریب حوضه‌های آبریز بیشتر عوامل انسانی موثر بوده یا تغییر اقلیم، گفت: تغییر اقلیم یک عامل به اصطلاح "ماشه‌ای" است؛ به این معنا که وقتی مجموعه‌ای حساس و آماده تخریب می‌شود، طبیعی است که تغییر اقلیم و یا هر پیامد دیگری می‌تواند به سرعت شرایط را برای تخریب جدی‌تر فراهم کند و شرایط حاکم بر حوزه‌های آبخیز کشور در این وضعیت قرار دارد.

وی اضافه کرد: این حوضه‌ها در یک شرایط متزلزل قرار دارند و وجود هر گونه عامل ماشه‌ای همانند تغییر اقلیم می‌تواند آن‌ها را در شرایط نامناسب و تخریبی قرار دهد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: حوزه آبخیز ، دانشگاه تربیت مدرس ، دخالت انسان ، تغییر اقلیم ، ماهواره خیام ، برگزیده‌ها

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حوزه آبخیز دانشگاه تربیت مدرس دخالت انسان تغییر اقلیم ماهواره خیام برگزیده ها دانشگاه تربیت مدرس حوضه های آبریز تغییر اقلیم حوزه آبخیز استان ها داده ها حوضه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۱۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه ۷۵ درصد پرستاران ایرانی را بانوان و ۲۵ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند، گفت: در حوزه درمان و مراقبت گروه پرستاری ۲۳۰ هزار نفر در مراکز درمانی فعال هستند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در دومین روز از مراسم هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور در مشهد مقدس، با بیان اینکه کمبود پرستار یک‌ مسئله جهانی است، اظهار کرد: در جهان 28 میلیون نفر کادر پرستاری داریم اما نیاز جهان 34 میلیون نفر است یعنی با کمبود 6 میلیون پرستار در جهان مواجه هستیم؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که گسترش خدمات سلامت از حوزه پرستاری تعمیق بیشتری پیدا کند تا عدالت در سلامت، محقق شود.

وی افزود: عدالت در سلامت در سرفصل‌های وزارت بهداشت نیز قرار گرفته است؛ این عبارت به معنای دسترسی آسان و ارزن مردم به خدمات باکیفیت و ایمن است.

عبادی درباره آمار پرستاران فعال در کشور تصریح کرد: در حوزه درمان و مراقبت گروه پرستاری 230 هزار نفر در مراکز درمانی فعال هستند و این عدد در بین جمعیت 550 هزار نفری کارکنان وزارت بهداشت قابل توجه است و بنابراین پرستاران می‌توانند در سنجه‌های مختلف نظام سلامت اثرگذار باشند و رضایت آنها نیز به رضایت گیرندگان خدمت منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت پرستاران به لحاظ تعداد بعد از جمعیت معلمان در آموزش و پرورش دومین رتبه را در کشور دارد، بیان کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بی توجهی به پرستاری بی توجهی به سلامت جامعه است و این موضوع نگاه ما به پرستاری را ویژه‌تر می‌کند و دغدغه ما در رابطه با سلامت مردم را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر پرستاران نقش های متنوعی در نظام سلامت ایفا می کنند و با توجه به اینکه تا 30 سال آینده یک چهارم جمعیت سالمند می‌شوند جایگاه آن‌ها در نظام سلامت باید ارتقا یابد‌.

درخواست جذب سالانه 15000 نیروی پرستاری

عبادی با اشاره به اینکه در رشته‌های گروه پرستاری شامل اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی سالانه 15 هزار نفر تربیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: همچنین 13 رشته کارشناسی ارشد پرستاری داریم که شامل مراقبت‌های ویژه کودکان و نوزادان، اورژانس، بزرگسالان، سلامت جامعه، روان پرستاری و ‌.. است. 

وی با اشاره به نقش پررنگ بانوان در شغل پرستاری بیان کرد: در دنیا 90 درصد پرستاران را بانوان و 10 درصد را مردان تشکیل می‌دهند اما در کشور ما پذیرش دانشجویان آقا افزایش یافته و 75 درصد پرستاران بانوان و 25 درصد آقایان هستند. جمعیت بزرگ بانوان در این حرفه نشان از تاثیرگذاری زنان در اجتماع دارد و نیاز به توجه خاص به این گروه را بیشتر می‌کند زیرا ماهیت پرستاری سخت است و شیفت‌های غیرمتعارف در آن وجود دارد و خدمت پرستاری یک لحظه نیز قابل متوقف شدن نیست.

وی ادامه داد: میانگین سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی در اکثر کشورهای جهان 8 درصد است، این شاخص در برخی کشورهای پیشرفته به 11 درصد نیز می‌رسد اما در کشور ما 3 تا 5 درصد بوده است. در دوره کرونا که نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت شد این عدد افزایش پیدا کرد و اکنون به 3 تا 4 درصد از سهم تولید ناخالص ملی رسیده است.

وی با بیان این‌که انسان سالم محور توسعه پایدار است، تصریح کرد: حوزه سلامت در توسعه هر کشوری اهمیت دارد. در صد سال گذشته نگرانی جامعه بشریت محدود به سلامت جسمانی بود اما بعد از توسعه فناوری‌ها و سرعت بیش از حد زندگی روزمره، به تدریج موضوع سلامت روان، سلامت اجتماعی و معنوی نیز مورد توجه قرار گرفتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در دسترس بودن و ارزان بودن خدمت موانعی دارد، گفت: یکی از رویکردهایی که کشورها به کار گرفته‌اند استفاده از نیروهای چندکاره است. پرستاران این قابلیت را دارند که بر اساس برنامه‌های درسی‌شان در حوزه‌های پیشگیری، ارتقای سلامت، مراقبت و درمان و توانبخشی مشارکت کنند. برای مثال در کشورهای حوزه اسکاندیناوی اولین مراجعه مردم به پرستاران و مراقبین سلامت است و برآوردها نشان داده 85 درصد خدمات اولیه سلامت توسط این نیروها قابل انجام است.

وی با بیان اینکه در توازن نیروی انسانی و به کارگیری نیروی انسانی نیاز به بازنگری داریم، تاکید کرد: ظرفیتی که به طور خاص و عام در پرستاری ایران وجود دارد می‌تواند بسیاری از خلاهای مراقبتی را پوشش دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • 56 راز سلامت مردان که حتما باید بدانید
  • بازگشت واحدهای تعطیل‌شده به چرخه تولید، ادعاست یا واقعیت؟ / باوجود دستور رئیسی، مسئولان از اعلام آمار، فراری هستند
  • نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس‌شناسی
  • اولین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس شناسی
  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند