Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-02@03:42:35 GMT

ریسک سپرده‌گذاری در بانک چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۱۴۸۴

ریسک سپرده‌گذاری در بانک چقدر است؟

یک کارشناس اقتصادی عقیده دارند که برخی از بانک‌ها مصوبات بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند، کدام یک از مصوبات رعایت نمی‌شود؟

بانک مرکزی تعیین کننده مصوبات و اصول بانکداری است و تمامی بانک‌های خصوصی و دولتی باید از مصوبات بانک مرکزی پیروی کنند. سیاست‌های بانک‌ها در حوزه پولی و بانکی است که کارشناسان و فعالان اقتصادی و بازار سرمایه نسبت به برخی از این مصوبات اعتراض دارند و یک کارشناس اقتصادی علت انتقاد به این مصوبات را تشریح کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهمن فلاح، کارشناس اقتصادی گفت: افزایش نرخ بهره بین بانکی، در دامنه دو الی سه درصدی تاثیر آنچنانی در بازار پول ندارد. یعنی به لحاظ عملیات بین بانکی که بانک‌ها برای تراز پولی انجام می‌دهند دو تا اسه درصد تاثیری ندارد و نرمال است. نکته مهم اینجاست که این دو تا سه درصد در محدوده نرخ سود بانکی است و نمی‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی عقیده دارند که افزایش نرخ بهره بین بانکی در بازار سرمایه نیز اثر دارد اما این فرضیه اشتباه است. مهم‌ترین انتقادی که فعالان بازار سرمایه به بازار پول دارند این است که در برخی از سپرده‌های کوتاه مدت بازار پول به اندازه سپرده‌های یک سال سود می‌گیرند. در اصل می‌توان گفت که مصوبات بانک مرکزی درباره بازار پول رعایت نمی‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: برخی بانک‌ها در سپرده‌های دیداری، قوانین و مصوبات بانک مرکزی را رعایت نکرده‌اند و به نوعی با تخلف سود سپرده‌ یک سال را پرداخت کرده‌اند.

تخلف بانک‌ها از قوانین / ریسک سپرده‌گذاری در بانک چقدر است؟

به گفته فلاح، پول از سمت بازار سرمایه به سمت بازار پول می‌رود؛ چرا که ریسک این بازار کم است.

این کارشناس بازارهای مالی تشریح کرد: سیاست‌های پولی بانک مرکزی در زمان ریاست جدید کاملا منطقی و استاندارد بوده. اما به سیاست‌های ارزی کمی انتقاد وارد است و اغلب فعالان بازار سرمایه نیز به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی انتقاد دارند. سیاست‌های ارزی به علت چند نرخی بودن نرخ ارز و تفاوت زیادی که در این مدت نرخ نیما با نرخ اسمی ارز در بازار مورد اعتراض قرار گرفته است. در هر صورت نرخ ارز باید با نرخ اسمی ارز در بازار هماهنگ شود. یعنی تنها چند درصد پایین‌تر باشد، در مواقع مختلف این تفاوت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بورسی ار دلار نیمایی استفاده می‌کنند گفت: با تفاوت عمده بین نرخ دلار بازار آزاد و نیمایی، یک سرکوب ارزی در حق شرکت‌های صادر کننده رخ می‌دهد. در نهایت نیز رانتی به برخی از افراد می‌رسد.

فلاح در پایان اظهار کرد: عمده وظایف بانک مرکزی نیز نظارت به سیاست‌ها است، باید یکی از سیاست‌های ارزی یا پولی نرمال باشد. اما اینطور نیست و سیاست‌های پولی بانک مرکزی تقریبا نرمال است و از سوی دیگر سیاست‌های ارزی ضربه زیادی به اقتصاد و بازار سرمایه وارد می‌کند.

 

تجارت نیوز

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مصوبات بانک مرکزی سیاست های ارزی بازار سرمایه بازار پول سیاست ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۱۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد

لطیفی با بیان اینکه در این شرایط نهادهای امنیتی و بانک مرکزی مصمم هستند تا تدابیری بیاندیشند که نرخ گذاری کانال‌های تلگرامی بر قیمت کالاها اثر گذار نباشد، تصریح کرد: سفته بازان بازار ارز برای اینکه اثرگذاری مخرب خود را در حوزه بازار ارز حفظ کنند با موج سواری بر حوادث و اتفاقات، پالس‌های منفی را به بازار غیر رسمی ارز مخابره می‌کنند که این موضوع بر زندگی و معیشت مردم آثار منفی دارد.

سید روح اله لطیفی، فعال اقتصادی و سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در گفتگو با ایسنا بیان کرد: یکی از دلایل نوسان نرخ ارز در هفته‌های اخیر به عوامل سیاسی و خبرهای منفی شبکه‌های اجتماعی باز می‌گردد که در این زمینه کانال‌های تلگرامی در تلاش بودند تا با افزایش نوسانات بازار ارز و به چالش کشیدن این بازار سودهای هنگفتی را به دست بیاورند.

تلاش برای خنثی سازی اثر کانال‌های تلگرامی

وی با بیان اینکه در این شرایط نهادهای امنیتی و بانک مرکزی مصمم هستند تا تدابیری بیاندیشند که نرخ گذاری کانال‌های تلگرامی بر قیمت کالاها اثر گذار نباشد، تصریح کرد: سفته بازان بازار ارز برای اینکه اثرگذاری مخرب خود را در حوزه بازار ارز حفظ کنند با موج سواری بر حوادث و اتفاقات، پالس‌های منفی را به بازار غیر رسمی ارز مخابره می‌کنند که این موضوع بر زندگی و معیشت مردم آثار منفی دارد.

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد:  با توجه به تحولات سیاسی ماه‌های اخیر، سفته بازان با ورود شوک‌های منفی سعی در ملتهب کردن بازار ارز داشتند و دارند تا از این طریق به سوءاستفاده شخصی بپردازند؛ اما بانک مرکزی به بازار ارز ورود کرد و توانست با مدیریت در زمان مناسب این بازار را کنترل کند. بانک مرکزی علاوه بر کنترل بازار ارز سعی کرد تا نیازهای واقعی ارزی مانند نیازهای وارداتی ماشین آلات، کالاهای اساسی، کالاهای کشاورزی و... را تامین کند. این رویداد به بازار پالس مثبت صادر کرد، در نتیجه بازار ارز آرام شد.

عدم جهش  ناگهانی ارز بعد از پاسخ موشکی ایران به صهیونیست‌ها

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: همچنین بعد از اینکه ایران پاسخ محکم به رژیم صهیونیستی داد و به این رژیم صهیونیستی حمله موشکی کرد، بعضی از رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی صحبت از افزایش نرخ ارز می‌کردند؛ اما در عمل مشاهده کردیم که نرخ ارز کاهش یافت. این موضوع نشان می‌دهد که بانک مرکزی با تدابیر ویژه ای که اندیشیده است، انتظارات تورمی و بازار ارز را به خوبی مدیریت کرد و قادر است تا نرخ ارز را به کانال‌های قبلی بازگرداند.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: در آن زمان عده‌ای از نرخ دلار بالای ۱۰۰ هزار تومان صحبت می‌کردند و به دنبال افزایش نارضایتی بین مردم بودند، اما با تدبیر بانک مرکزی رشد نرخ ارز نه تنها متوقف شد، بلکه احتمال بازگشت نرخ ارز به کانال‌های قبلی تقویت شد و امیدواریم که نرخ ارز تا کریدور ۵۰ هزار تومان هم کاهش یابد.

وی اضافه کرد: همچنین امیدوار هستیم که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب تامین نیازهای تولیدی کشور با نرخ ارز پایین‌تر و حمایتی محقق شود تا هم رشد تولید و هم افزایش کیفیت تولید را در کشور شاهد باشیم و در ادامه معیشت مردم نیز بهبود یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال