Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، صنعت حفاری یکی از مهمترین صنایعی است که با کند و کاو در زمین به نفت و گاز و فرآورده های آنها دست پیدا می کنیم.

در گذشته به دلیل کاستی‌های موجود کشور در زمینه ساخت و تعمیرات قطعات صنایع حفاری و بهره‌برداری، تحت سلطه کشورهای استعمارگر بوده‌ایم. ولی با پیشرفت، اراده، تلاش و پشتکار مهندسان ایرانی در صنایع مختلف توانسته‌ایم صنعت حفاری و بهره‌برداری را بومی سازی و ملی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خود‌باوری و خودکفایی در صنعت حفاری و بهره‌برداری جز مهمترین دستاوردهای سال‌های اخیر بوده که با همت مهندسین ایرانی انجام گرفته است.

امروزه خودکفایی شرکت های دانش بنیان به گونه ای است که به دانش فنی تولید تجهیزات دست یافته‌اند، به‌طوری که همه مراحل اعم از طراحی، مهندسی، ساخت و نصب آنها از سوی متخصصان ایرانی انجام می گیرد.

در کشورمان ایران از این قبیل دستاوردها کم نیستند، اما یکی از مهمترین دستاوردها در حوزه خدمات بالادستی نفت و گاز و تولید این دو؛ حاصل دسترنج شرکت دانش بنیان پتروپویان جنوب بوده است.

محمدرضا جلالی سروستانی، مدیرعامل این شرکت ضمن معرفی خود در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: تاکنون ۱۰ اختراع دارم و بعد از به امریه در آمدن دانشگاه با دانشجویانی برخورد کردم که در زمینه تکنیکال و مهندسی مشتاق هستند، ولی زمانی به درس تئوری برخورد می کنند، با حالی کسل آن را انجام می دهند.

پتروپویان؛ پلی بین صنعت و دانشگاه 

وی ادامه داد: در شرایطی وارد شدم که هیچ کجا حاضر نبودند به این دانشجویان حتی برای کارآموزی اعتماد کنند و این شد که با یک مجموعه دانشگاهی، این شرکت را با هدف حلقه‌ای بین صنعت و دانشگاه ثبت کردیم.

جلالی افزود: از کسانی بودم که ترجیح دادم در صنعت کار کنم و دسترنج خودم را حس کنم و حتی هر چقدر کوچک، حاصل تلاشم را در صنعت ببینم.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه دکل حفاری نیز برای یکی از دانشگاه ها ساخته، بیان کرد: تمام سعی خودمان را کرده ایم که امید و علاقه به دانشجویان بدهیم.

 تنها ابزار بومی درون چاهی رفع رسوبات 

جلالی افزود: زمینه فعالیت شرکت ما، در حوزه خدمات بالادستی نفت و گاز و به طور کلی مشکلات تولید نفت و گاز است، که امروزه شرکت پتروپویان جنوب اولین و تنها دارنده‌ی ابزار درون چاهی برای رفع رسوبات از داخل چاه و محل اعماق چاه است که این دستگاه تست شده در ایران و سازگار با اقلیم خاور میانه است‌.

حمایت دانشجویی جرقه ای برای پیشرفت 

مدیرعامل شرکت دانش بنیان پتروپویان جنوب افزود: ایده اولیه این کار، پروژه کارشناسی ارشد من بود که این پروژه صنعتی، با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و با حمایت دانشجویی انجام شد که همین حمایت باعث شد که تلاش کنم دست صنعت را در دست دانشگاه بگذارم.

وی بیان کرد: یک سری اقداماتی وجود دارد که باید داخل چاه نفت و گاز انجام شود که اگر این اتفاقا نیافتد، باعث متوقف شدن چاه می شود؛ در این زمینه دستگاه هایی وجود دارد که وارد چاه می شود و ماموریتی را انجام می دهد، که شرکت ما یکی از این دستگاه ها را که اتفاقا در ایران نیست؛ توانسته به صورت شخصی و بدون استفاده از مهندسی معکوس بر اساس نیاز چاه های منطقه خاور میانه اختراع کند.

مشکل اساسی چاه‌های نفت و گاز، رسوب‌گذاری است

وی با اشاره به مشکل اساسی چاه های نفت و گاز که رسوب گذاری است، گفت: گاها این رسوبات در لوله‌های چاه بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر طول دارند و باعث جلوگیری از تولید نفت می شوند؛ اما ابزاری که ما اختراع کرده‌ایم وارد لوله می شود و با استفاده از امواج اولتراسونیک این رسوبات را از بین می برد و افزایش تولید برای چاه را به همراه دارد.

این مخترع بیان کرد: ما با دیدگاه استفاده از تکنولوژی های نوین در مشکلات صنعت وارد شدیم، مخصوصا برای صنعت نفتی که بسیاری از تکنولوژی های آن مربوط به یک قرن پیش است و شرکت ما پروژه های دیگری نیز انجام داد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ که شرکت به یک بلوغ مالی رسیده بود، تصمیم گرفتیم ابزارآلات درون چاهی بسازیم که با تمسخر بسیاری نیز روبرو شدیم.

حساسیت بالای صنعت نفت، زمینه ریسک‌پذیری پایین

محمد‌رضا جلالی با اشاره به حساسیت بالای صنعت نفت و ریسک پذیری بسیار بالای استفاده از تکنولوژی های جدید در این صنعت گفت: به دلیل این سری مقاومت ها از سال ۹۴ قرارداد بستیم و سال ۹۵ شروع به کار  و تا ۱۴۰۰ ابزار ما فقط درگیر تاییدیه بود.

 

مدیرعامل شرکت پتروپویان جنوب بیان کرد: شروع به کار مجموعه ما از سال ۱۳۸۸ بود و تا سال ۹۵ بازه کاری خوبی داشت؛ و سال ۹۵ وارد صنعت بالادست نفت و گاز شدیم اما به دلایل موانع موجود، تا سال ۹۹ پروژه خاصی انجام ندادیم ولی در سال ۹۹ به صورت بسیار قوی با اندوخته‌ای ۵ ساله و بروز شده وارد کار شدیم و امروز به عنوان یکی از سرویس کمپانی های نفتی ایران در حال فعالیت هستیم.

وی افزود: مجموعه الان با ۱۰ نفر اداره می شود و در زمانهایی که پروژه تحویل می گیریم ۲۵ نفر مشغول هستند و در طرح توسعه کار امیدواریم تا سال ۱۴۰۱ تعداد افراد مشغول در مجموعه را به ۲۵ برسانیم و در سال ۱۴۰۲،  ۴۵ نیرو به طور مستقیمی داشته باشیم.

 

کورسوهای امید در میانه نا امیدی

این مخترع با اشاره به کش و قوس هایی که داشته، بیان کرد: کاری را که فکر می‌کردیم یک ساله انجام می شود چندین سال طول کشید و افراد مجموعه دلزده و خسته شده بودند؛ ولی گاهی هدفی که داری انقدر قشنگ می شود که راه برگشتی وجود ندارد و نمی توانی بیخیال آن بشوی.

جلالی افزود: در زمانی که بسیاری کارشکنی میشد، بودند کسانی مثل مهندس حسینی اصل (که در حال حاضر رئیس مهندسی نفت اروندان است) که پدرانه دوست داشت این کار انجام شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ ما از نظر فنی، پیشرفت خوبی داشته ولی از نظر سیستم سازی پیشرفت زیادی نداشته و بیشترین انرژی مجموعه درگیر ساختار سازمانی است ولی با یک سمبه پرزور توانسته‌ایم وارد شرکت ملی نفت ایران شویم و افتخار ما این است که در استان فارس، استانی که از دید صنعتی کمتر دیده شده، شرکت هایی امثال شرکت ما توانسته اند روی کار بیایند.

جلالی گفت: مجموعه توانسته سال ۲۰۱۷ برنده ASPA AWARDS بین تمام پارک های علم و فناوری آسیا، صاحب رتبه EXCELLENCE PRIZE شود و با یک شرکت آلمانی قرارداد همکاری ۲۰ ساله بستیم و دارای تاییدیه های متفاوت از چند شرکت در سوئیس، آلمان و اوکراین است که مهم ترین این تاییدیه ها، تاییدیه کارکرد ابزار در چاه های منطقه مرزی آزادگان است.

این مخترع در خصوص بهترین لحظه خود در طی این چند سال اخیر گفت: سر پروژه ای ابزار را وارد چاه کردیم، و چاه از بدو ورود دچار رسوب و گرفتگی بود و حتی یک سانت پایین نرفت و ابزار شروع به باز کردن کرد تا عمق ۱۰۰ متری که چاه فشار گرفت و دود سیاه بلند شد که خبر از آمدن نفت می داد و آن روز با روز تولدم یکی شده بود و هیچ گاه آن لحظه فراموش نخواهم کرد.

مصاحبه از : حدیث حیدری

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: محمدرضا جلالی نفت و گاز نفت و گاز شرکت ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۱۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای یک میلیارد دلار قرارداد نفتی با ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان

وزیر نفت گفت: وزارت نفت تاکنون یک‌هزار قرارداد با بیش از ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان به ارزش یک میلیارد دلار امضا کرده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه بازدید از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت نفت اکنون در مقابل خود 130 میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام با تعداد 300 پروژه و یکصد پروژه جدید دارد، ازاین‌رو این اطمینان را به شرکت‌ها و سازندگان داخلی می‌دهیم، همان‌طور که تاکنون از ظرفیت آن‌ها بهره برده‌ایم، از این پس نیز به این روال ادامه دهیم.

وزیر نفت ادامه داد: وزارت نفت با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، برنامه‌های افزایش تولید نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را در دستور کار خود داشته است و هزار قرارداد با بیش از 670 شرکت دانش‌بنیان به ارزش یک میلیارد دلار امضا کرده‌ است.

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت در سال 1402 در موضوع ساخت کالا برای بار اول در میان دستگاه‌های اجرایی کشور مقام نخست را کسب کرد، گفت: پارسال از واردات 200 قلم کالای مهم صنعت نفت که در داخل تولید می‌شد، جلوگیری کردیم.‌

وی خطاب به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی صنعت نفت اظهار کرد: هیچ محدودیتی برای شما در این صنعت وجود ندارد؛ الحمدالله اواخر سال 1402 وزارت نفت 20 میلیارد دلار در طرح ملی فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی، 13 میلیارد دلار در توسعه میدان‌های نفتی و 6 میلیارد دلار با شرکت‌های پتروشیمی برای توسعه 16 مخزن گازی با اتکا به توان داخلی قرارداد امضا کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی
  • امضای یک میلیارد دلار قرارداد نفتی با ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان
  • رونمایی از ۴ محصول جدید کاتالیستی با همکاری دانشگاه و صنعت
  • امضای هزار قرارداد نفتی با ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان
  • امضای هزار قرارداد نفتی با بیش از ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان
  • امضای یک هزار قرارداد با شرکت های دانش بنیان
  • پسرها بیشتر از دخترها در معرض آسیب ناشی از جهشی درس خواندن هستند
  • چگونه می‌توان زنجیره ارزش پتروشیمی را توسعه داد؟
  • ببینید| نخستین المپیاد دانشجویی ورزش‌های فناورانه و فیجیتال
  • سرمایه‌گذاری ۹۷۹ میلیارد تومانی‌ در صنعت برق خراسان جنوبی