Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:46:14 GMT

عزاداری به معنای عترت باشد

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۲۱۰۶

عزاداری به معنای عترت باشد

ایسنا/بوشهر نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری گفت: عزاداری به معنای عترت باشد و اما یکی از نبایدها این است که هیات مذهبی، مراسمات و برنامه های‌شان را فقط به محرم و صفر ختم نکنند.

آیت اله سید هاشم حسینی بوشهری روز سه‌شنبه در جمع خادمان و پیر غلامان شهرستان بوشهر اظهار کرد: هیات‌های مذهبی باید سعی کنند سلیقه‌ای عمل نکنند و جاذبه‌ای که ایجاد میکنند در چارچوب دین و حرمت اباعبدالله (ع) باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عاشورا درس و هم پیام و هم عبرت دارد، گفت: عبرت عاشورا این است که بعد از ۵۰ سال رحلت پیغمبر، فرزند رسول خدا را به شهادت می‌رسانند لذا وظیفه ما مسلمان این است که مراقب فضای سالم جامعه باشیم تا به فضای زهرآگین مجازی آلوده نگردد و این نیز گوشه‌ای از عبرت عاشورا است.

آیت اله حسینی بوشهری با طرح این پرسش که چرا اساسا در مناسبت‌های محرم و صفر عزاداری می‌کنیم؟، بیان کرد: حوادثی که در هر جامعه رخ می‌دهد میتواند نقش آفرین و تاثیر گذار برای آن زمان و همچنین برای آینده آن جامعه باشد.

وی افزود: حادثه‌ای به بزرگی عاشورا نه فقط در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ جهان بی‌نظیر است و حسین ابن علی (ع) به مراسم نیاز ندارد بلکه این ما هستیم که این مناسبت‌ها را برگزار می‌کنیم تا به کمال و مقصود برسیم و این است رمز و راز مجالس ابا عبادالله الحسین (ع) است.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: حسین ابن علی (ع) در اوج کمال است و این ما هستیم که در عالم ناسود قرار داریم و این مراسمات را برای فرزندان و خانواده های‌مان برگزار می‌کنیم تا و به جامعه بشری پیام مخابره کنیم که چنین شخصیتی در برهه‌ای جانش را فدا کرد تا دین بماند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با طرح پرسش اینک چرا ما به مراسم سخنرانی برای تبیین روز عاشورا بسنده نمی‌کنیم؟، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای از روشنفکران می‌گفتند این عزاداری‌ها را رها کنید، چرا دسته سینی زنی راه می‌اندازید و خیابان‌ها را سیاه‌پوش می‌کنید؟ اگر ما یک نگاه روانشناسانه به انسان داشته باشیم به عنوان گل سر سبد عالم هستی آنچه تاثیر گذار در شخصیت انسان است تنها عقلانیت، برهان و منطق نیست؛ بلکه انسان به عقلانیت به همراه عاطفه و احساس نیازمند است.

وی تصریح کرد: ما اگر تنها به منطق و استدلال بسنده کنیم و مسائلی نظیر عقلانیت، عاطفه و احساس را نادیده بگیریم راه کاروان حسین را نمی‌توانیم بیابیم که در آن قدم بگذاریم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مرثیه سرایی در روح و روان انسان تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: در هر جامعه‌ای زشتی پدید آمد و چراغ معروف خاموش شد، انسان‌های مومن باید بپاخیزند و دل جامعه را روشن کنند و زشتی‌ها را کنار بزنند.

آیت حسینی بوشهری عنوان داشت: در حماسه عاشورا عزت وجود دارد، در برابر دشمن باید باید عزتمندانه و از حالت اقتدار سخن بگوییم و استقرار و استواری انقلاب اسلامی ما بر اساس منطق و حرکت عزتمندانه بوده است.

نماینده مردم استان بوشهر مجلس خبرگان رهبری در ادامه با طرح این پرسش که جایگاه حسین ابن علی (ع) چه جایگاهی است و چرا برای او اشک می‌ریزیم؟؛ اظهار کرد: در واقع ما حسرت می‌خوریم چرا در زمان حسین ابن علی (ع) نبوده‌ایم و اشک ما به این معنا است که چرا آن زمان در کنار حسین ابن علی (ع) حضور نداشته ایم؟ لذا این موضوع عاطفه و احساسات ما را بر می‌انگیزد.

وی با اشاره به اینکه هیات‌های مذهبی بایدها و نبایدهایی دارند، بیان کرد: یکی از بایدها این است که عزاداری به معنای عترت باشد و اما یکی از نبایدها این است که هیات مذهبی، مراسمات و برنامه های‌شان را فقط به محرم و صفر ختم نکنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: هیات‌های مذهبی در کنار تکریم عترت باید پاسدار حریم قرآن باشند.

نماینده مردم استان بوشهر مجلس خبرگان رهبری گفت: هیات‌های مذهبی باید به معارف دین بپردازند، یعنی معارفی چون صبر، بردباری، بصیرت و استواری را برای مردم شرح دهند.

آیت اله حسینی بوشهری خاطر نشان کرد: جامعه دینی ما تابلویی به نام امام‌شناسی در دست گرفته است که این نشان از بصیرت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امام حسين ع رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نماینده مردم استان بوشهر مجلس خبرگان رهبری هیات های مذهبی حسینی بوشهری حسین ابن علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۲۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران

همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع)، آیین تشییع و تدفین دو شهید گمنام که در عملیات کربلای۵ و عاشورا به فیض شهادت نائل شدند؛ با حضور عاشقان و منتظران امام زمان (عج) در آستان مقدس مسجد جمکران برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، مسئولین و مردم انقلابی استان قم و زائران و منتظران برگزار و روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۶:۳۰ از انتهای بلوار پیامبر اعظم(ص)، میدان آل یاسین آغاز خواهد شد.

پیکرهای مطهر این دو شهید گرانقدر دفاع مقدس تا صحن جامع امام مهدی (عج) تشییع و پس از اقامه نماز بر پیکر آنها، در خاک مقدس جمکران به خاک سپرده می‌شوند.

خبرنگار: زینب دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229157

دیگر خبرها

  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • اعلام برنامه میثم مطیعی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی
  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • رقابت دانش آموزان البرزی در مسابقات قرآن و عترت
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!