Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، گفت: بر اساس خروجی اغلب‌مدل‌های پیش‌بینی بلندمدت،‌ انتظار می‌رود پاییز امسال بارش‌های کشور کمتر از نرمال باشد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احد وظیفه در جلسه شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور، اظهار داشت: شرایط پیش‌روی بارش در پاییز و ادامه کسری آب پشت سدها تاثیر مخربی بر کشت پاییزه به خصوص در مناطق سردسیر نیمه شمالی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این شرایط در حالی است که امسال دومین سال متوالی خشکسالی با درجات شدید تا بسیار شدید در کشور است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: در جریان بارش های اخیر اندکی از کسری بارش کشور جبران شد اما همچنان میانگین بارندگی ها از ابتدای سال زراعی یعنی اول مهرماه تا کنون 24 درصد کمتر از نرمال است.

وظیفه خاظرنشان کرد: کم بارشی امسال سبب شد تا میزان آب پشت سدهای کشور نیز با کاهش قابل توجهی همراه شود. حتی ورودی آب سدها نیز به دلیل توالی خشکسالی نیز کمتر از سال گذشته بوده است.

ایران کشوری سیل خیز است

در این جلسه معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور نیز گفت: هشدارهای سازمان هواشناسی مبتنی بر تاثیر بوده و بر اساس آخرین استانداردهای سازمان جهانی هواشناسی تولید و صادر می‌شود.

«مجید آزادی» که در جلسه شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور حضور داشت، گفت: در هشدار مبتنی بر تاثیر دو عامل اصلی «اثر تخریبی» و «احتمال وقوع» سطح هشدار یا همان رنگ هشدار را تعیین می کند.

وی افزود: طبیعتا هرچه پدیده جوی مخرب‌تر باشد سطح هشدار بالاتر و خطرناک تر است و هرچه سطح تخریب و احتمال وقوع پایین تر باشد، سطح هشدار نیز کاهش می یابد.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: پیش‌بینی‌های هواشناسی مبتنی بر احتمالات بوده و پایه مدیریت ریسک است. بنابراین مسئولین و مردم باید با این مفهوم آشنا شوند و هیچگاه پیش‌بینی‌های هواشناسی را بصورت قطعی تلقی نکنند.

وی گفت: بررسی داده ها خسارت‌های جانی ناشی از سیل در کشور نشان می دهد که ایران یک کشور سیل خیز است و از دهه 1950 تا 2020 خسارت های جانی زیادی از این مخاطره جوی داشته است.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: روند تلفات سیل در  ایران کاهشی بوده به طوریکه در دهه 1950 بیشینه تعداد کشته های سالانه 2000 نفر بوده است این آمار در دهه 2020 به محدوده 100 نفر رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان هواشناسی کشور پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۷۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وقوع سیلاب در افغانستان

ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان از احتمال بارش برف، بارش شدید باران، رعد‌وبرق و سرازیرشدن سیلاب‌ در ۱۷ ولایت کشور هشدار داده است.

این ریاست بارش برف و باران و سرازیرشدن سیلاب‌ را برای فردا (دوشنبه، ۱۰ ثور) در ولایت‌های بدخشان، تخار، سمنگان، بغلان، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، پنجشیر، کاپیسا، پروان، بامیان، کابل، میدان وردک، لوگر، پکتیا و خوست پیش‌بینی کرده است.

ریاست هواشناسی افغانستان همچنین میزان بارش باران را در نقاط مختلف این ولایت‌ها بین ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متر پیش‌بینی کرده است.

گفتنی است که در روزهای اخیر شمار زیادی از ولایت‌های کشور شاهد بارش شدید باران و سرازیرشدن سیلاب‌ بوده است.

به تازگی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی اعلام کرد که بارندگی و سیلاب در سه روز اخیر در کشور جان هشت نفر را گرفته و سه نفر را زخمی کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • سال گذشته گرم‌ترین سال در جهان ثبت شد
  • تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد
  • علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟
  • بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۸۶ میلیمتری بارش‌ها در تهران
  • پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته