Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «نتنوگرافی» بازتعریف روشی برای مطالعه روابط و فرهنگ در محیط‌های شبکه‌ای از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش ایران اکونومیست، کتاب نتنوگرافی نوشته رابرت کوزینتس Robert Kozinets توسط محمدرضا رسولی و پویا نعمت‌اللهی ترجمه شده‌است. نتنوگرافی متدولوژی نوین برای مطالعه‌ روابط و فرهنگ در جوامع و محیط‌های شبکه‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه نمی‌توان واقعیت مجازی را چیزی متمایز از سایر جنبه‌های فعالیت‌های انسانی و تجربیات او در زندگی واقعی اجتماعی محسوب کرد.

پژوهشگران نتنوگرافی در بررسی‌های خود صرفاً دل‌مشغول کلمات نیستند بلکه با ایماژها، طراحی‌ها، عکس‌ها، فایل‌ها، اصوات و ویدیوها و سایر مصنوعات دنیای دیجیتال نیز سروکار پیدا می‌کنند. نتنوگرافی چارچوب مهم و مطمئنی در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد که بدانند چگونه سوالات پژوهشی خود را تعریف و تبیین کرده و اینکه چگونه از «داده‌ها» به سمت «سوالات» خود پل بزنند و در نهایت اینکه چگونه خودشان را در راستای آگاهی از سویه‌های مشارکت اجتماعی آنلاین هدایت کنند.

این متد پژوهشی از سال ۲۰۰۹ و توسط رابرت کوزینتس در عرصه‌ دینامیک حقیقت شبکه‌ها و رسانه‌ها و جوامع اجتماعی آنلاین تکوین یافت‌. کوزینتس اشاره می‌کند که در نتنوگرافی قرار نیست دست به زمینه‌زدایی از محتواها بزنیم بلکه می‌خواهیم فهم انسانی را از طریق حواس و شعور فرهنگی که متضمن واقعیت «تجربه» و « تعامل» در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است، درک کنیم.

نتنوگرافی از متون فضای دیجیتال به مثابه داده‌ کیفی بهره می‌گیرد لذا از منظر پارادایم روش‌شناسی می‌توان آن را در پارادایم «تفسیری» محسوب کرد. کتاب نتنوگرافی مشتمل بر ۱۱ فصل است و مولف تلاش کرده کتاب را به گونه‌ای سازماندهی کند تا مجموعه‌ای از گام‌های منطقی را برای مخاطبان به تصویر بکشد.

از فهم مفهومی نتنوگرافی و نظریه‌های مربوط به تعامل و تجربه‌ آنلاین گرفته تا اقدامات مشخص پژوهشی و کدهای رفتاری و جهت‌گیری‌های معرفت‌شناسانه و نظری و در نهایت سبک‌های بازنمایی و شکل‌های مختلف نتنوگرافی به مخاطب تفهیم می‌شود.

مطالعه این کتاب می‌تواند برای همه‌ روزنامه‌نگاران و عوامل رسانه‌ای مفید باشد. همچنین علاقه‌مندان و محققان فعال در حوزه‌ تحلیل متن، پژوهشگران حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی و انسانی و مدیران و متولیان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فضای مجازی و رسانه نیز می‌توانند از مباحث مطروحه در این کتاب بهره‌مند شوند.

کتاب نتنوگرافی از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در ۵۳۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه منتشر شده‌است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: خبرنگار

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خبرنگار رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۷۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «برای قلب‌های شکسته» نوشته مریم هاشمی به تازگی توسط نشر نزدیکتر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب به گفته نویسنده‌اش شامل یک روایت بلند درباره عشق است.

این کتاب درباره انسان‌هایی است که در تلاطم روزمرگی‌ها زمانی را نیز به عاشقی اختصاص می‌دهند و در میان تمامی آشوب‌ها و سختی‌های اجتماعی، شعله عشق و محبت را در دل خاموش نمی‌کنند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«وقتی دلت می‌شکند همه این کلمات گم می‌شوند و تا بیایی دوباره پیدایشان کنی بخش زیادی از عمر گذشته و این در حالی است که ما فقط یک بار زندگی می‌کنیم و فقط یک بار صد درصد با شور و اشتیاق عاشق می‌شویم و اعتماد می‌کنیم و وای به حال آن‌هایی که این صددرصد ها را کم و کمتر می‌کنند… از آدم‌های صادق خوشم می‌آید، از آنهایی که تکلیفشان با خودشان و دیگران معلوم است، اصلاً آدم‌هایی که رک هستند و مثلاً وقتی تو را می‌بینند و از تو خوش‌شان نمی‌آید محکم حرف‌شان را پرت می‌کنند توی صورتت، اما حداقل با دروغ مثل یک خنجر ذره ذره درون تو فرو نمیبرندش تا کم کم زجر بکشی و از بین بروی… آنها حداقل کمتر وقت زندگی‌ات را می‌گیرند!»

این کتاب با ۶۴ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6089786 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • پیام لیبرمن به سیاستمداران اسرائیلی: ساکت باشید
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد