Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@04:03:03 GMT

درمان مالاریا با مدل ریاضی

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۱۳۶۳

درمان مالاریا با مدل ریاضی

محققان یک مدل ریاضی برای پیش‌بینی مقاومت ژنتیکی به دارو‌های ضد مالاریا در آفریقا ایجاد کرده‌اند تا یکی از بزرگترین تهدیدات برای کنترل جهانی مالاریا را مدیریت کنند.

مالاریا یک بیماری تهدید کننده حیات است که توسط انگل‌ها ایجاد می‌شود و از طریق پشه‌های آلوده به انسان سرایت می‌کند. قابل پیشگیری و درمان است، اما مقاومت در برابر دارو‌های ضد مالاریا تا کنون باعث مرگ بسیاری از افراد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که در سال ۲۰۲۰، ۲۴۱ میلیون مورد مالاریا در سراسر جهان وجود داشته است که بیش از ۶۰۰۰ هزار مرگ و میر به همراه داشته است.

در تحقیق منتشر شده در PLOS Computational Biology، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی از داده‌های شبکه جهانی مقاومت ضد مالاریا (WWARN)، یک همکاری جهانی و مستقل از علم، برای ترسیم شیوع نشانگر‌های ژنتیکی که نشان‌دهنده مقاومت به پلاسمودیوم فالسیپاروم - انگلی است، نشان داده است.

جنیفر فلگ، استادیار ارشد نویسنده از دانشگاه ملبورن، گفت: مالاریا اثرات مخربی بر کشور‌های کم درآمد دارد و درمان موثر کلید حذف آن است.

داروی ضد مالاریا سولفادوکسین پیریمتامین (SP) معمولاً در برنامه‌های مختلف درمان پیشگیرانه مالاریا در آفریقا، به ویژه برای نوزادان، کودکان خردسال و در دوران بارداری استفاده می‌شود.

اما ما می‌دانیم که اثربخشی آن به عنوان یک درمان در مناطقی که مقاومت به SP بالا دارد، پایین است.

دانشیار فلگ گفت: ابزار نقشه‌برداری آماری که ایجاد کرده‌ایم، در سازمان‌های بهداشتی برای درک گسترش مقاومت ضد مالاریا بسیار مهم است.

این مدل، داده‌های موجود را دریافت می‌کند و شکاف‌ها را با پیش‌بینی‌های مداوم در مکان و زمان پر می‌کند.

آژانس‌های بهداشتی می‌توانند از این ابزار برای درک زمان و مکان مناسب استفاده از SP به عنوان بخشی از درمان‌های پیشگیرانه مالاریا و مکان‌هایی که سایر روش‌های ضد مالاریا در آن نیاز به بررسی دارند، استفاده کنند.

پروفسور کارن بارنز، رئیس فارماکولوژی و حذف WWARN گفت: نیاز فزاینده‌ای، برای پیشگیری از مالاریا (دارو‌هایی که از عفونت مالاریا جلوگیری می‌کنند) وجود دارد، اما گزینه‌های درمانی محدودی در دسترس است.

بسیاری از نقشه‌برداری‌های مقاومت به طور قابل‌توجهی بر مقاومت در حال ظهور در برابر دارو‌های ضد مالاریا مبتنی بر آرتمیزینین متمرکز شده‌اند که برای درمان مالاریا استفاده می‌شوند.

پروفسور‌تر کویل گفت: این مطالعه تمام داده‌های مقاومت SP موجود در دو دهه گذشته را در یک مدل واحد ترکیب می‌کند و به برنامه‌های کنترل مالاریا و محققان اجازه می‌دهد تا داده‌های مورد نیاز را در مورد درجه مقاومت در یک منطقه معین در یک سال مشخص به دست آورند.

باید تاثیر مقاومت سولفادوکسین- پیریمتامین بر اثربخشی این مداخلات پیشگیرانه را بهتر درک کنیم تعیین شود که چه زمانی دارو‌های جایگزین برای پیشگیری از شیمی درمانی در نظر گرفته شود.

دانشیار فلگ گفت: این ابزار تحقیقاتی باید به هدایت سیاست‌های بهداشتی کمک کند که هدف بلند پروازانه سازمان بهداشت جهانی برای حذف مالاریا تا سال ۲۰۳۰ را یک قدم به آن نزدیک‌تر کند.

این تیم شامل محققانی از دانشگاه ملبورن، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه جانسون سی اسمیت، دانشگاه کیپ تاون و دانشگاه ویتواترزند بود.

منبع: سایت مدیکال نیوز منتشره از دانشگاه ملبورن

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: درمان مالاریا مدل ریاضی ضد مالاریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۱۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه ۲ امتحان «ریاضی» و «علوم» پایه ششم به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود، گفت: امتحانات پایه ششم همواره به صورت هماهنگ منطقه‌ای برگزار و ارزش‌یابی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی (پایه اول تا ششم) به صورت توصیفی انجام می‌گیرد اما مقرر شده امتحانات ۲ درس مذکور به صورت هماهنگ کشوری برگزار شود.

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص جزییات این خبر اظهار کرد: معلم خود دانش‌آموزان پایه ششم اوراق امتحانی «ریاضی» و «علوم» را تصحیح خواهند کرد و عملکرد دانش‌آموزان به عنوان ابزاری در کار پوشه آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این آزمون، معلم بر اساس ارزشیابی که در طول سال تحصیلی از دانش آموز و از طریق فعالیت‌های آموزشی طول سال تحصیلی اعم از تکالیف، آزمون‌های مستمر، تکالیف مهارت محور و در واقع اطلاعات مربوط به کار پوشه دانش‌آموز، نمره پایانی را تعیین می‌کند افزود: امتحاناتی هم که در انتهای دوره تحصیلی پایه ششم اخذ می‌شود، به عنوان یکی از ابزارهای سنجش اندازه گیری است که در اختیار معلم مربوطه قرار می گیرد و در واقع قضاوت را در مورد دانش آموز تکمیل می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قبلا طراحی سوالات توسط گروه‌های آموزشی مناطق در سطح شهرستان و منطقه طراحی می شد ادامه داد: اما اکنون سوالات امتحانی توسط گروه‌های آموزشی در معاونت آموزشی ابتدایی و در سطح ستاد طراحی می‌شود.

طریفی با بیان اینکه همچنین مقرر است امتحانات هماهنگ توسط خود معلم و در کلاس مربوطه برگزار شود گفت: هدف برگزاری دو آزمون کشوری ریاضی و علوم ارزیابی کلیت نظام آموزشی است.

وی افزود: با این کار ارزیابی دقیقی از عملکرد نظام آموزشی و کیفیت آموزشی خواهیم داشت تا نحوه اجرای آزمون، تصحیح اوراق امتحانی، نمره دهی به دانش آموزان، اعمال و فرآیندهای ارزشیابی دانش آموز توسط معلم مربوطه به مشابه سایر آزمون‌های مداد کاغذی که در طول سال تحصیلی گرفته می‌شده، انجام می شود لذا این آزمون به عنوان یکی از ملاک‌های ارزشیابی پایانی دانش‌آموز استفاده خواهد شد.

وی اظهار کرد: ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی به صورت «توصیفی» در طول سال تحصیلی بر اساس آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است
  • رقابت داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی یزد