Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@22:35:48 GMT

خواص درمانی لیموترش+ نکات مصرف و نگهداری آن

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۱۵۰۹

خواص درمانی لیموترش+ نکات مصرف و نگهداری آن

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، لیموترش خواص فراوانی برای سلامتی دارد و سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها بوده و می‌تواند از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت کند. از جمله خواص لیموترش می‌توان به مواردی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت سلامت قلب، بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی، بهبود  فرآیند هضم، از بین رفتن علائم سوءهاضمه، درمان کبد چرب، حفظ سلامت کبد، دفع سموم بدن، از بین بردن درد دندان و ورم لثه، از بین بردن لکه‌های پوستی، کاهش التهاب، آرام بخشی، افزایش انرژی، کاهش عفونت‌های ویروسی، درمان آکنه و جوش صورت، درمان ریزش مو، درمان سنگ کلیه، ‌کاهش قند خون، درمان کم خونی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته‌ای که در مصرف آب لیموترش باید به آن توجه کنید آن است که می‌تواند به علت خاصیت اسیدی که دارد موجب از بین رفتن مینا دندان و پوسیدگی دندان‌ها شود، از همین رو برای مصرف آب لیموترش بهتر است آن را رقیق کنید. در ادامه به بررسی بیشتر خواص لیموترش می‌پردازیم.

 

 معجزه لیموترش برای کبد چرب

مریم رضایی، کارشناس تغذیه و مواد غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به فواید لیموترش اظهار داشت: اسید سیتریک موجود در لیموترش سبب افزایش تولید صفرا در کبد  می‌شود و از این طریق می‌تواند به سم‌زدایی از سموم بدن کمک کند، نوشیدن روزانه یک لیوان عصاره لیموترش تازه و مقداری آب می‌تواند هم به بهبودی مبتلایان کبد چرب کمک کند هم در پیشگیری افراد مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه یکی از موادی که می‌تواند از کبد محافظت کرده و به حفظ سلامت کبد کمک کند، هسپریدین است و لیموترش حاوی هسپریدین است، افزود: از همین رو متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برای بهره‌مندی از این خواص، لیموترش را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

لیموترش در کشتن سلول‌های سرطانی ۱۰ هزار بار قوی‌تر از شیمی درمانی

رضایی با اشاره به اینکه از جمله خواص لیموترش می‌توان به خواص ضد سرطانی آن اشاره کرد، گفت: لیموترش سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است که می‌توانند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و همچنین موجب خنثی‌سازی و از بین رفتن رادیکال‌های آزاد موجود در بدن که از عوامل ایجاد کننده سرطان‌ها هستند، می‌شوند، لیموترش از مرکباتی است که یک معجزه در کشتن سلول‌های سرطانی است و قدرتی ۱۰ هزار بار قوی‌تر از شیمی درمانی دارد.

 

 خواص لیموترش برای درمان یبوست

کارشناس تغذیه و مواد غذایی بیان کرد: لیموترش غنی از فیبر است و این فیبر موجب بهبود حرکات روده شده و از یبوست پیشگیری می‌‌‌کند، ترکیب آب لیموترش و نمک یک روش درمانی سریع برای یبوست است، برای پاکسازی روده‌های خود می‌توانید ترکیب آب ولرم و آب لیموترش را مصرف کنید.

وی با بیان اینکه مصرف لیموترش و آب لیموترش با غذا و یا پس از غذا می‌تواند موجب بهبود هضم غذا شود، اضافه کرد: لیموترش می‌تواند سموم دستگاه گوارش را رقیق کرده و موجب از بین رفتن علائم سوءهاضمه، نظیر سوزش شکم تخت، آروغ و نفخ شود.

لیموترش و سنگ کلیه

رضایی با بیان اینکه از دیگر خواص لیموترش وجود مقادیر بالای اسیدسیتریک در آن است که موجب افزایش حجم و PH ادرار شود و از این طریق می‌تواند به پیشگیری و درمان سنگ کلیه کمک کند، گفت: مصرف ترکیب سیر و آب لیموترش یک گزینه درمانی مناسب برای درمان سنگ کلیه و عفونت‌های کلیه مفید است. 

 

خواص پوست لیموترش

کارشناس تغذیه و مواد غذایی با تأکید بر اینکه پوست لیموترش دارای ترکیبی به نام پکتین است و که پکتین مسؤولیت کاهش وزن سریع را به عهده دارد، افزود: پوست لیموترش حاوی کلسیم و ویتامین C بوده و به همین دلیل موجب بهبود سلامت استخوان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: خواص پوست لیموترش فراوان است و می‌توان به مواردی مانند دفع سموم بدن، مقابله با سرطان، کاهش کلسترول، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، مبارزه با بیماری‌های پوستی، پاکسازی کبد، درمان عفونت گوش، بهبود چرخه خون، کاهش گرفتگی ماهیچه و پیشگیری از سکته مغزی اشاره کرد.

خواص دم کرده پوست لیموترش

رضایی اضافه کرد: دم‌کرده یا چای پوست لیموترش خواص و فواید فراوانی برای سلامت بدن دارد و می‌توان به مواردی مانند تسکین درد مفاصل پاها و بازوها، کاهش التهاب روده، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، کمک به قلیایی شدن خون، سم‌زدایی از بدن، کاهش فشار خون، از بین رفتن لکه‌های پوست، خوش بو شدن نفس، دفع مازاد چربی و تسکین اعصاب و آرامش روان اشاره کرد.

 

لیموترش و عسل بهترین درمان سرماخوردگی

علیرضا کریمی، کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه مخلوط آب گرم با عسل و آب لیمو یکی از بهترین داروهای خانگی برای آنفلوآنزا است، گفت: با جویدن پوست لیموترش می‌توان اکثر بیماری‌های حفره دهانی از جمله، آفت، زخم لثه، عفونت گلو و زردی دندان‌ها را به راحتی درمان کرد.

وی با بیان اینکه مصرف ترکیب آبلیمو و عسل به‌ اندازه‌ای مفید است که حتی پزشکان به مصرف آن برای بهبودی بسیاری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند، عنوان کرد: نوشیدنی آبلیمو و عسل یکی از راه‌های فوق‌العاده خوشمزه و طبیعی است، آب و فیبر موجود در لیمو باعث کم‌ شدن اشتها می‎شوند و شما تا مدت زمان طولانی احساس گرسنگی نمی‎کنید، در حالی‌که انرژی کافی برای انجام کارهای خود دارید.

کریمی با بیان اینکه ترکیب آبلیمو و عسل برای ضدعفونی و سم‌زدایی بدن بسیار مفید است، تصریح کرد: در واقع لیمو سرشار از ویتامین ث است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‎کند و بدن راحت‌‎تر می‎تواند با میکروب‎ها و ویروس‎ها مبارزه کند.

 

کارشناس طب سنتی اضافه کرد: اگر شما جزو افرادی هستید که معمولاًَ احساس ضعف و بی‌حالی دارید و به یک نوشیدنی نیاز دارید که معمولا از آن مصرف کنید و ضرری نداشته باشد، نوشیدنی آبلیمو و عسل به شما پیشنهاد می‎شود.

وی با بیان اینکه برای استفاده از فواید لیموترش برخی افراد آن را پس از یک غذای چرب یا به عنوان چاشنی غذا به صورت ناشتا و ترکیب با آب ولرم، ترکیب آب‌لیمو و چای مصرف می‌کنند، افزود: مصرف آب لیمو و ترکیب آن با چای ممکن است مضراتی برای ما داشته باشد، پس بهتر است در مصرف چای و آب لیمو نکاتی را در نظر بگیریم تا از مضرات آن در امان باشیم.

کریمی با تأکید بر اینکه چای لیمو سوخت و ساز بدن را افزایش و سبب سوزاندن کالری بیشتری حتی در زمان استراحت می‌شود، بیان کرد: چای لیمو سبب کاهش علائم و نشانه‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا، از بین بردن گلو درد، تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، اما این فواید برای زمانی است که از ترکیب لیموترش و چای بسیار کم استفاده کنید چراکه عوارض آن از فوایدش بیشتر است.

 

چه زمانی آبلیمو را به چای بیافزاییم؟

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه در طب سنتی لیموترش طبیعتی سرد و خشک دارد که برای معده‌های گرم بسیار مفید است، از این رو، سرد مزاجان باید در مصرف آن احتیاط کنند، ادامه داد: مصرف چای و آب لیمو به حد اعتدال مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند اما مصرف بیش از یک فنجان چای و آب لیمو در روز و یا مصرف آن بعد از بیدار شدن از خواب وقتی که معده‌تان خالی است، سبب می شود این نوشیدنی سالم مضرات زیادی برای شما داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر علاقه زیادی به مصرف چای لیمو دارید بهتر است بدانید، آب لیمو را باید زمانی که چای خنک شده است به آن اضافه کنید تا ویتامین C موجود در آب لیمو در اثر گرمای بالای چای تخریب نشود و از بین نرود.

کریمی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهید که آب لیمو را برای مدت طولانی نگهداری کنید باید پس از آب‌گیری، آب لیمو را از صافی عبور دهید زیرا تفاله‌های موجود در آب لیمو باعث زودتر خراب شدن آن می‌شود، بیان کرد: از این تفاله‌ها می‌توان در تهیه غذا و یا شربت لیمو استفاده کرد.

 

از بین بردن تلخی آب لیمو با هویج ، نمک و سیاه دانه 

وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که آب لیمو تهیه می‌کنند سبب له شدن هسته لیمو می‌شوند، گفت: اگر آب لیموی شما بسیار تلخ است برای رفع آن یک هویج متوسط را پوست گرفته و در داخل شیشه آب لیمو قرار دهید و بعد از یک شبانه روز آن را از شیشه خارج کنید، هویج تلخی آب لیمو را به خود جذب می‌کند.

کریمی ادامه داد: به هنگام پر کردن بطری‌ها به اندازه یک قاشق از سر بطری را خالی نگه دارید و روی آب لیمو به ازای هر لیتر یک قاشق مرباخوری نمک بریزید تا علاوه بر رفع تلخی آب لیمو سبب ماندگاری بیشتر آن شود، سپس درب بطری را محکم ببندید تا هوا وارد آن نشود.

کارشناس طب سنتی اضافه کرد: برای استفاده طولانی مدت از آب لیمو، پس از اینکه آب لیموها را در بطری ریختید، چند عدد سیاه دانه در بطری بریزد تا ماندگاری آب لیمو را بیشتر کرده و از خراب شدن آن جلوگیری کند.

 

برای پیشگیری از کپک‌زدگی روی درب آبلیمو چسب بزنید

وی بیان کرد: برای اینکه آبلیموی شما کپک نزند باید از ورود هوا به شیشه جلوگیری شود، بنابراین برای پیشگیری از کپک زدگی آبلیمو درب آن را با چسب نواری به خوبی محکم کنید و زمان استفاده این چسب نواری را باز کنید.

کریمی با بیان اینکه برش‌های یخ زده لیموترش دارای ترکیبات اساسی هستند که ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن سطح کلسترول را نرمال و از پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کند، افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده برش های لیموترش یخ زده در حذف تمام مواد زائد سمی از بدن انسان از خود پتانسیل لازم را نشان داده‌اند و همین دلیل استفاده از آن‌ها در درمان بیماران مبتلا به سرطان گزینه مفیدی است.

فریز کردن لیموترش

لیموها را شسته و خشک می‌کنیم، بعد از آن وقتی که لیموترش ها کاملاً خشک شدند، آن ها را داخل کیسه فریزر قرار دهید و خیلی محکم آن را ببندید، توجه داشته باشید که به هیچ عنوان هیچ گونه هوایی نباید وارد کیسه بشود. هر وقت خواستید از لیموها استفاده کنید، آن‌ها را یک ربع زودتر از فریزر خارج کنید تا یخ آن‌ها آب شود.

نگهداری طولانی مدت

برای نگهداری طولانی مدت لیموترش حتماً باید لیموها را به صورت ورقه‌ای برش بزنید، سپس هسته‌های درون لیموترش را خارج کنید. اگر هسته‌های لیموترش مدت زیادی درون لیمو ترش فریز شده بمانند، باعث تلخ شدن لیموترش می‌شوند.

یکی دیگر از راه‌های نگهداری لیموترش در فریزر و تلخ نشدن آن پیچیدن لیموترش در فویل است.

به گزارش فارس، همانطور که اشاره شد، خواص لیموترش فراوان است و در پیشگیری و درمان بیماری‌ها، کاهش وزن و حتی زیبایی تأثیر بسیاری دارد، اما باید در استفاده از آن مراقب باشید، زیرا مصرف بیش از اندازه لیموترش ممکن است به پوست صورت، در صورت استفاده به عنوان ماسک یا خوردن آن با معده داخلی آسیب‌های جدی‌ به سیستم گوارش وارد کند و حتی ممکن است تهدیدی علیه مینای دندان‌ باشد. 

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/

منبع: فارس

کلیدواژه: لیموترش درمان کبد چرب پوست لیموترش نگهداری آبلیمو پوست لیموترش درمان سرماخوردگی لیموترش و عسل تقویت سیستم ایمنی بدن کارشناس طب سنتی خواص لیموترش پوست لیموترش آبلیمو و عسل بین رفتن بین بردن آب لیموترش آب لیمو بیماری ها آب لیمو سنگ کلیه ترکیب آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۱۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید

آفتاب‌‌نیوز :

گوجه فرنگی و لیمو دو میوه خاص هستند که برای درمان سرما خوردگی بسیار موثر هستند.

گوجه فرنگی برای سرماخوردگی:

آب گوجه فرنگی نوشیدنی محبوبی است که طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کند. آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و سرشار از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. به عنوان مثال، نوشیدن فقط 1 لیوان (240 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریباً نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین می‌کند و 22٪ از نیازهای ویتامین A شما را به صورت آلفا و بتاکاروتنوئیدها برآورده می‌کند. آب گوجه فرنگی و سایر محصولات گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

لیمو برای سرماخوردگی:

لیمو منبع خوبی از ویتامین C است. همانطور که می‌دانید در زمان سرماخوردگی خوردن ویتامین c بسیار مهم است. یک لیمو حدود 31 میلی گرم ویتامین C را تأمین می‌کند، که 51 درصد از میزان مورد نیاز مصرف روزانه مرجع (RDI) است. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین C خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • (ویدیو) گل اول آلومینیوم به پرسپولیس توسط لیمو‌چی
  • سیب زمینی جوانه زده قابل مصرف است؟
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟