Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس بیمارستان امید مشهد در خصوص اینکه تغییر سبک زندگی چقدر در میزان ابتلا به سرطان پستان تاثیرگذار است، گفت: تحقیقات نشان داده حتی در مواردی که فرد از لحاظ ژنتیکی مستعد بروز سرطان پستان باشد، تغییر عادات غذایی و رعایت مواردی همچون نگه داشتن وزن در محدوده نرمال، تغذیه سالم، پرهیز از دریافت هورمون‌های خارجی، افزودن فعالیت‌های فیزیکی به برنامه روزانه، شیردهی و خودآزمایی پستان‌ها به صورت ماهانه توانسته تا حد قابل توجهی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر سودابه شهید ثالث در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سرطان پستان و اهمیت انجام اقدامات پزشکی جهت تشخیص زودهنگام آن اظهار کرد: سرطان پستان نوعی سرطان است که عملکرد تقسیم سلولی در سلول‌های پستان را دچار اختلال می‌کند. این سرطان شایع‌ترین سرطان در زنان جهان و ایران به‌شمار می‌آید؛ هر چند این بیماری در مردان هم دیده می‌شود اما شیوع آن در زنان بسیار بالاست.

وی با اشاره به اینکه که از هر هشت زن یک نفر در طول عمرش به سرطان پستان مبتلا می‌شود، افزود: همچنین از هر پنج زنی که بررسی می‌شود، یک نفر زیر ۵۰ سال سن دارد. حدود دوسوم ابتلاها در سنین بالاتر از ۵۰ سال رخ می‌دهد. سرطان پستان در مردان تنها یک درصد از کل موارد ابتلا به این بیماری را شامل می‌شود.

رئیس بیمارستان امید خاطرنشان کرد: سن ابتلا به سرطان پستان در کشور ما حدود ۱۰ سال کمتر از سن ابتلا در کشورهای غربی است که این موضوع اهمیت غربالگری و لزوم تشخیص زودهنگام این بیماری را نشان می‌دهد. معمولا اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان و کنترل است. مهمترین عوامل مستعدکننده سرطان پستان شامل سن بالا، سابقه فامیلی و... است. بسیاری از این بیماران در مراحل اولیه علائم بالینی چندانی ندارند و بیماری به وسیله معاینه پزشک و انجام ماموگرافی مشخص می‌شود.

شهید ثالث در پاسخ به این سوال که وضعیت شیوع سرطان پستان در استان خراسان و شهر مشهد چگونه است، گفت: طبق آمار رسمی درصد ابتلا به این سرطان در سال ۹۶ در کشور ۴۰.۷ و در استان خراسان ۳۱.۴ درصد بوده است.

وی درباره اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان پستان تاکید کرد: سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان و دومین علت مرگ و میر ناشی از آن میان زنان است اما تشخیص زودهنگام این بیماری تا حد زیادی می تواند به روند درمان کمک کند. آموزش زنان و غربالگری در زمان‌های مناسب تا حدود زیادی می تواند منجر به کاهش احتمالی سرطان پستان و افزایش بقای عمر بیماران شود. زمانی که علائم سرطان ظهور کند، ممکن است به نقاط دیگر بدن نیز انتشار یافته باشد ولی اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن ساده‌تر خواهد بود و زندگی فرد نجات پیدا می‌کند.

شهید ثالث با بیان اینکه اگر پزشک به کسی توصیه کند غربالگری انجام دهد، به این معنا نیست که مراجعه‌کننده دچار سرطان است، ادامه داد: غربالگری قبل از ظهور علائم صورت می‌گیرد. اگر نتیجه یک غربالگری نرمال نباشد، باید آزمایشات بیشتری انجام و نتیجه آن توسط آزمایشگاه‌های تشخیصی بررسی شود.  

رئیس بیمارستان امید در پاسخ به این سوال که آیا سرطان پستان وراثتی است، گفت: در بروز سرطان پستان علاوه بر عوامل محیطی عوامل وراثتی نیز نقش دارد.

وی با اشاره به نحوه درمان سرطان پستان تصریح کرد: درمان سرطان پستان شامل درمان‌های جراحی و انکولوژی است. درمان‌های جراحی شامل لامپکتومی یا جراحی حفظ پستان است که طی آن جراح تنها بافت سرطانی و مقداری از سلول‌های سالم اطراف را بر می‌دارد. نوع دیگر جراحی ماستکتومی(حذف کل پستان و تمام بافت‌های اطراف آن و احتمالا مقداری از بافت‌های نزدیک سایر اندام‌ها) است. درمان‌های انکولوژیک نیز شامل شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و هورمون‌درمانی می‌شود.

رئیس بیمارستان امید مشهد در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری سمینار تازه‌های تشخیص و درمان سرطان پستان در مشهد بیان کرد: این سمینار با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و تعداد دیگری از سازمان‌های مرتبط ۲۷ مرداد ماه برگزار خواهد شد. پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، نقش ژنتیک و مشاوره ژنتیک در سرطان پستان، روش‌های تشخیص سرطان پستان، درمان‌های جراحی و انکولوژی و همچنین موضوع سلامت روان در بیماران سرطانی از موضوعات اصلی این سمینار خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سرطان پستان رئیس بیمارستان امید تشخیص زودهنگام سرطان پستان سرطان پستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۱۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که طی ۹ سال درمان و تحت‌نظر بودن، در میان زنانی که سطح ویتامین D کافی داشتند، گزارشات ابتلا به سطان سینه [نسبت به زنانی که کمبود ویتامین D داشتند]، به حداقل رسیده است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D ممکن است در سرطان سینه نقش داشته باشد؛ بخصوص در میان اقلیت‌ها. محققان دریافتند زنان سیاه‌پوست آمریکایی و اسپانیایی‌تبار با سطوح پایین ویتامین D نسبت به زنانی که سطح ویتامین D کافی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. یافته‌ها نشان می‌دهد که ویتامین D در محافظت از این گروه از زنان در برابر سرطان سینه نقش دارد.

در طی یک پیگیری متوسط ۹ ساله، زنانی که سطح ویتامین D کافی داشتند، ۲۱ درصد کمتر از زنان دارای کمبود ویتامین D، به سرطان سینه مبتلا شدند.

ارتباط بین ویتامین D و خطر ابتلا به سرطان سینه در میان زنان اسپانیایی‌تبار قوی‌تر بود، زیرا در صورت داشتن سطوح کافی ویتامین دی، ۴۸ درصد کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شدند.

بر اساس این مطالعه، زنان سیاه‌پوست در صورت داشتن سطوح کافی ویتامین دی، ۱۱ درصد کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

منبع: upi

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901089

دیگر خبرها

  • نقش موثر معلمان در مقابله با جنگ نرم دشمن
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست