Web Analytics Made Easy - Statcounter

امین امینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با بیان اینکه، شاخص لاغری نشان‌دهنده سوءتغذیه حاد و زمان حال است که میانگین این شاخص در میان کودکان کردستانی برابر 15 درصد است، اظهار کرد: این گروه از جمعیت استان در شاخص‌ کوتاه قدی وضعیت نامناسب نداشته به طوریکه سه درصد آنان در کردستان دچار کوتاه قدی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه، طبق آمارها طیف وسیعی از کودکان کردستانی وضعیت تغذیه‌ای نامطلوبی دارند، اذعان نمود: فقر غذایی که مفهومی نزدیک به سوءتغذیه است، به معنی کاهش شدید در مصرف ویتامین، پروتئین، مواد مغذی و انرژی است که باعث بهم خوردن تعادل وزنی جمعیت(چاقی یا لاغری) می‌شود.

به گفته رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، طبق آمارها 23 درصد کودکان استان در معرض اضافه وزن و چاقی نیز قرار دارند.

وی با اشاره به درصد کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی شهرستان‌های کردستان اشاره کرد و ابراز داشت: این شاخص در بین شهرستان‌ها بدین صورت است که بانه 20 درصد، بیجار 20 درصد، دهگلان 23 درصد، دیواندره 21 درصد، سروآباد 22 درصد، سقز 23 درصد، سنندج 24 درصد، قروه 30 درصد، کامیاران 26 درصد و مریوان 24 درصد است.

امینی با اشاره به عادات اشتباه غذایی ابراز داشت: زمانی که مصرف پروتئین‌هایی مانند حبوبات، گوشت‌ و لبنیات در رژیم غذایی کاهش یابد در مقابل مصرف غذاهایی مانند سیب زمینی و نشاسته‌ای افزایش پیدا کرده و رشد کاذب کودکان را به دنبال خواهد داشت که در این شرایط نیز کودکان رشد قدی مناسبی نکرده و فقط وزنشان بیشتر می گردد و بررسی و توجه به آمارهای موجود نشان می دهد که برای جبران کم وزنی در دوران کودکی با استفاده از رژیم های غذایی نامطلوب، جمعیت سنین بالاتر استان به سمت چاقی پیش رفته است.

وی با تاکید بر اهیمت پرهیز از بکارگیری رژیم‌های خودسرانه غذایی، گفت: مشکلات گوارشی، عدم تعادل سطح انرژی، اختلالات فیزیکی و روانی و مشکلات هورمونی از جمله مشکلات مرتبط با رژیم غذایی نامناسب و غیرمتعادل است.

امینی با اشاره به جذب و استخدام کارشناسان حوزه علوم تغذیه در واحدهای تابعه دانشگاه مخصوصا در مراکز جامع خدمات سلامت، بیان داشت: خوشبختانه در پنج سال اخیر بیش از 27 کارشناس تغذیه جذب و در بیش از 34 مرکز مشغول ارائه خدمات سلامت مرتبط با رژیم و سبک غذایی هستند که آمارها بیانگر بهبود شاخص‌ها در مقایسه با مدت مشابه قبل از بکارگیری این عزیزان دارد.

وی مردم کردستان را به مراجعه به کارشناسان تغذیه در مراکز جامع خدمات سلامت مستقر محل زندگی‌شان توصیه کرد و گفت: خدماتی از قبیل  انجام اندازه گیری‌های آنتروپومتریک و تکمیل فرم ارزیابی تغذیه‌ای، انجام مراقبت‌های تغذیه‌ای بر اساس وضعیت فرد،  تنظیم برنامه غذایی برای کلیه بیماران دیابت، پره دیابت، فشار خون بالا، دیس لیپیدمی و چاقی، اجرای برنامه‌های آموزش گروهی و شناسایی اولویت‌های مشکلات شایع تغذیه‌ای منطقه زیرپوشش از جمله اقداماتی است که توسط این قبیل کارشناسان حوزه سلامت انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/2330/70

منبع: فارس

کلیدواژه: درصد کودکان تغذیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۲۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد

 طی چند ماه گذشته بنزین در رژیم صهیونیستی برای پنجمین بار گران شد تا به مرز ۸ شیکل (بیش از ۲ دلار) برای هر لیتر برسد.

به گزارش تسنیم، روزنامه عبری زبان و اقتصادی کالکالیست در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، از بامداد چهارشنبه قیمت بنزین به 7.90 شیکل خواهد رسید تا به بالاترین قیمت خود از سال 2022 برسد که در آن قیمت هر لیتر بنزین به 8.08 شیکل رسیده بود.

به نوشته این رسانه عبری زبان، سقوط شیکل در برابر دلار طی هفته‌های اخیر (بعد از ضربه تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی) در کنار توقف سوبسید مالیاتی به مصرف کنندگان (به دلیل کسر بودجه بزرگ رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه‌های جنگ) باعث شد تا قیمت بنزین از نیمه شب امشب (اولین دقایق روز چهارشنبه) 7.90 شیکل شود ( هر دلار 3.73 شیکل است).

در ادامه این گزارش آمده است، وزارت دارایی اسرائیل تقدیم سوپسیدهای مالیتی غیر مستقیم به سوخت را متوقف کرده است، علت آن هم کسری چندین میلیارد شیکلی بودجه اعلام شده است که بخشی از آن مربوط به هزینه‌های هنگفت جنگ است.

اما گرانی صرفا دامن بخش سوخت را نگرفته است بلکه صبح امروز رسانه‌های عبری زبان از افزایش 20 درصدی قیمت مواد غذایی و سوپری هم خبر دادند.

براساس گزارشی که روزنامه آیس در شماره امروز سه شنبه خود منتشر کرد، خبر داد، شیر که تحت نظارت نهادهای مربوطه قیمت گذاری می‌شود، 4.5 درصد از فردا صبح گران تر می‌شود، در حالی که مشتقات شیر و بقیه لبنیات بین 3 تا 15 درصد گران خواهند شد.

ماکارونی 20 درصد و سوسیس و کالباس 9 درصد به قیمتشان افزوده می‌گردد، در حالی که بقیه مواد غذایی نیزدر حدود 4 درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

در این بین روزنامه یسرائیل هیوم هم در گزارشی در شماره امروز خود با اشاره به سقوط قیمت شیکل در مقابل دلار اعلام کرد، بازار ارز متنظر اخبارمثبتی در رابطه با توافق مبادله اسرا است تا کمی از زیان‌های خود را ترمیم کند.

به نوشته این رسانه صرف رسیدن اخباری مثبت در مورد پیشرفت در مذاکرات مبادله اسرا تاثیرات خود را بر بازار ایجاد کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • با سریع ترین روش های کاهش وزن آشنا شوید
  • حیله غیراخلاقی تولیدکنندگان معروف تنقلات برای فروش بیشتر
  • به این دلیل چیپس نخورید!
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • کودکان زیادی بر اثر سو تغذیه در غزه جان باختند
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • رژیم تخم مرغ شما را به لاغری سریع می‌رساند
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید