Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@13:48:59 GMT

وزارت ارشاد ادبیات و فرهنگ ما را رها کرده است

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۳۲۵۲

وزارت ارشاد ادبیات و فرهنگ ما را رها کرده است

به گزارش قدس آنلاین، افشین شحنه‌تبار، مدیر و موسس انتشارات شمع و مه ایران و انگلستان درباره بازار نشر کشور، اظهار کرد: درباره وضعیت قدرت بازار نشر کشورمان باید دو مقوله را بررسی کنیم، یکی بحث قدرت قلم نویسندگان است که بدون شک این توانمندی از سوی آن‌ها وجود دارد. درباره قدرت اقتصادی و اجرایی ناشرانمان باید گفت که به تعداد ناشرانی که در ایران وجود دارد، این توانمندی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شحنه‌تبار گفت: این ناتوانی ناشران ما هم به دو دلیل باز می‌گردد. یکی اینکه خود ناشران توانمندی‌شان را ندارند، دوم به جز تعداد محدودی از ناشران مطرح کشورمان، بقیه ناشران دید جهانی ندارند. از طرفی، ناشران تمام تمرکز خود را بر روی بازار داخلی گذاشته‌اند که در این عرصه هم موفق نیستند.

موسس انتشارات شمع و مه با بیان اینکه جهانی شدن در حوزه صنعت نشر به یک یا دو ناشر برنمی‌گردد و عزم ملی را می‌طلبد، گفت: با این حال در هیچ دوره‌ای شاهد این عزم ملی نبودیم. به عنوان مثال، یک ناشر خارجی به راحتی می‌تواند با کشور همسایه‌اش ارتباط بگیرد. چون این کشورها باهم قرابت زبانی و فرهنگی دارند.

به گفته شحنه‌تبار، درحالی که یک ناشر ایرانی با موانع روبه‌رو می‌شود. از دریافت ویزا برای رفتن به یک نمایشگاه عادی گرفته تا قانون کپی‌رایت و کنوانسیون برن. وضعیت اقتصادی هم ثبات ندارد و امروز کاغذ با این مبلغ فروخته می‌شود، فردا قیمت کاغذ این مبلغ می‌شود. شاید این عوامل در ظاهر عادی باشند، ولی ناشر را در دست‌انداز می‌اندازد.

مدیر انتشارات شمع و مه گفت: دولت‌ها از وضعیت بازار نشر حمایت نمی‌کنند. البته شاید در طرح گرند حمایت شویم، ولی به نسبت کشور ۸۵ میلیونی که دهه‌ها از بازار نشر عقب افتاده، بودجه تخصیص یافته بی‌نهایت کم است. فکر می‌کنم که بهترین شرایطی که بازار نشر ایران داشت، بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ بوده است. چراکه شرایط خوبی بین ناشران داخلی و خارجی وجود داشته است.

افشین شحنه‌تبار گفت: ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور حوزه‌های موفقی را داشت و بارها به عنوان مهمان ویژه در روسیه، پکن دعوت بودیم و آن‌ها هم در ایران حضور پیدا می‌کردند؛ بنابراین آن زمان یک مقدار دید خارجی‌ها به ایرانی‌ها جدی شد. ولی دوباره می‌خواهیم به همان فضای قبل برگردیم. صنعت نشری که راکد شده و هیچ صدایی از آن در نمی‌آید. وزارت فرهنگ هم خودش را درگیر تامین مسئله کاغذ کرده است.

به گفته موسس انتشارات شمع و مه، تامین کاغذ مرتبط با وزارت ارشاد نیست و یک وظیفه صنفی است. وزارت ارشاد اصل کار را که ادبیات و فرهنگ ما است، رها کرده و خواسته و ناخواسته مدیران ارشدمان درگیر مشکل کاغذ شدند. الان از هر ناشری مشکل صنف را می‌پرسیم به کاغذ اشاره می‌کند. این موضوع در هیچ‌جا دنیا دیده نمی‌شود. آن‌ها معتقدند که وظیفه خرید کاغذ با ناشر است. آن‌ها زمینه را مهیا می‌کنند تا کشورشان بتواند پلی برای اتصال به فرهنگ‌های دیگر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مشکلات انتشارات انتشارات شمع و مه بازار نشر شحنه تبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۳۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فردا برای بررسی وضعیت فعالیت موسیقی استان‌های فارس و بوشهر به این دو استان سفر می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت هنری،  مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فردا (یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برای بررسی وضعیت فعالیت موسیقی استان‌های فارس و بوشهر به این دو استان سفر می‌کند.

قرار است، سمیعی به همراه مسئول دفتر سرود و برخی از کارشناسان دفتر موسیقی، در این سفر ضمن بازدید از انجمن‌های موسیقی با گروه‌های سرود، فعالان موسیقی، مدیران ارکسترهای استانی و مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد استانی دیدار کند و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل آنان قرار گیرد.

همچنین در پایان این سفر دو روزه مدیر دفتر موسیقی ضمن بازدید از روند برگزاری جشنواره موسیقی خلیج فارس با هنرمندان حاضر در این جشنواره گفت‌وگو خواهد کرد.

استان بوشهر اخیرا جزو استان‌های پرحاشیه در حوزه موسیقی بوده است؛ حاشیه‌هایی که آغاز آنها با لغو فستیوال موسیقی «کوچه» بود و پس از آن با لغو کنسرت آرمان گرشاسبی و صادر نشدن مجوز کنسرت معین زندی ادامه داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ برگزار می‌شود
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • رئیس‌جمهور وارد تهران شد