Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، دولت در طرح تحول صنعت خودرو در تلاش است اصلاحات اساسی در نحوه توزیع و تخصیص خودرو به مشتریان انجام دهد؛ به همین دلیل در گام نخست با طراحی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو این برنامه را عملی کرد و حالا قرار است در تداوم همین برنامه، عرضه خودرو در بوس کالا توسعه یابد.

بر همین اساس پس از یک دور عرضه محصولات بهمن‌موتور که در خرداد ماه انجام شد حالا و بعد از مصوبات شورای بورس قرار است محصولات سایر شرکت‌های خودروسازی‌ نیز در بورس کالا عرضه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن طور که بورس کالا اعلام کرده است تاکنون ۱۵خودروی جدید ازجمله شاهین، هایما s۷، هایما s۵، لاماری ایما، دایون y۵، وانت دو کابین کاپرا، کامیونت ۶تن فاو تایگر، کشنده تک‌محور CA۴۱۸۰، کامیون فورس، کامیون امپاور، جک S۵، جک J۴، وانت KMC-T۸، وانت کارا تک کابین، وانت کارا دوکابین، فیدلیتی و دیگنتی متعلق به ۹شرکت خودروسازی‌ شامل شرکت‌های سایپا، ایران‌خودرو، آرین پارس موتور، خودروسازی‌ ایلیا، بهمن موتور، سیبا موتور، بهمن دیزل و کرمان موتور در بورس کالا پذیرش شده‌اند. آن طور که بورس کالا اعلام کرده است بعد از عرضه‌های خرداد ماه دور دوم عرضه‌ها از امروز در بورس کالا آغاز می‌شود.

جزئیات عرضه‌های جدید

طبق اعلام بورس کالا، امروز ۲۶مرداد ماه ۳۵۰دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰دستگاه دیگنیتی متعلق به گروه بهمن موتور راهی تالار صنعتی می‌شود. براساس اطلاعیه منتشر شده ۸۵دستگاه از این خودروها فیدلیتی ۷نفره تیپ ۲ مشکی و ۹۰دستگاه فیدلیتی ۷نفره تیپ ۲ سفید است که با قیمت‌های ۷۷۲میلیون تومان عرضه خواهند شد. ۸۵دستگاه فیدلیتی ۵ نفره تیپ یک مشکی و ۹۰دستگاه فیدلیتی ۵نفره تیپ یک سفید نیز به قیمت ۷۵۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان و همچنین ۱۲۵دستگاه دیگنیتی پرایم مشکی و ۱۲۵دستگاه دیگنیتی پرایم سفید هر یک به قیمت ۸۲۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان عرضه می‌شوند.
طبق اطلاعیه عرضه، هر کد ملی فقط مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده و صرفا برای یک دستگاه خودرو است.

صدور سند و شماره‌گذاری خودرو نیز فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود.
علاوه بر هزینه خودرو، خریداران ملزم به واریز ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش هستند. همچنین برای فیدلیتی هزینه ۱۷میلیون و ۳۹۱هزار و ۹۰۲تومان شامل مالیات و عوارض شماره‌گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره‌گذاری، هزینه بیمه شخص ثالث درنظر گرفته شده است. برای دیگنیتی نیز ۳۵میلیون و ۳۵۰هزار تومان هزینه درنظر گرفته شده است. متقاضیان برای خرید خودرو در بورس‌کالا ابتدا باید کد معاملاتی بورس‌کالا دریافت کنند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که برای خرید خودرو، باید بخشی از قیمت پایه خودرو براساس اعلام بورس‌کالا در حساب وکالتی خریدار موجود باشد.

مزایای عرضه در بورس

به زعم کارشناسان عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند زمینه اولیه حذف قیمت‌گذاری دستوری به‌ویژه برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی‌ کشور باشد که مدت‌ها است به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری با زیان‌های سنگینی مواجه شده‌اند. محاسبات نشان می‌دهدکه زیان انباشته آنها هم‌اکنون به ۱۲۵هزار میلیارد تومان رسیده است. به غیراز این به‌گفته اغلب کارشناسان این اقدام می‌تواند منجر به افزایش شفافیت و حذف رانت در بازار خودرو شود.

جمشید ایمانی، رئیس هیأت مدیره گروه بهمن شفافیت و رقابت را به‌عنوان ۲ رکن اصلی و مزیت عرضه خودرو در بورس کالا دانست و گفت: علاوه بر معاف بودن معاملات بورس کالا از الزام‌های قیمت‌گذاری دستوری و نحوه عرضه کالا به روش‌های غیرمعمول ازجمله قرعه‌کشی، شفافیت و رقابت نیز از دیگر مزیت‌های این بورس است؛ همچنین در تالار شیشه‌ای بورس، دستگاه و سازمانی غیراز خودروسازان بر معاملات نظارت می‌کند و به این ترتیب همه فرایندها شفاف و قابل نظارت است.
او تأکید کرد: افرادی که برای خرید خودرو به بورس کالا ورود می‌کنند مصرف‌کنندگان نهایی هستند چون زمانی که براساس سیستم حراج، معاملات انجام می‌شود افراد با هدف سود بردن از اختلاف قیمت کارخانه و بازار ورود نمی‌کنند، بلکه بر مبنای قیمت پایه و درصورت بیشتر بودن تقاضا به نسبت عرضه تا زمانیکه برایشان مقرون به صرفه است رقابت می‌کنند.

به‌عبارت دیگر عرضه خودرو در بورس کالا باعث می‌شود که این محصول از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود. محمد حسین ترابی، مدیرعامل پارس خودرو نیز عرضه و فروش خودرو در بورس کالا را عاملی برای قطع دست رانت بازان و کاهش التهابات بازار برشمرد و گفت: بهترین راه این است که به سمت عرضه خودرو در بورس کالا برویم و خودرویی که به‌دست مشتری می‌رسد، با قیمت واقعی باشد و مشتری مجبور نباشد به‌دلیل این مشکلات به بازار آزاد مراجعه و ارقام نجومی برای خودرو پرداخت کند.

مهدی حاجی غلام سریزدی، عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار هم حذف قیمت‌گذاری دستوری را مهم‌ترین مزیت عرضه خودرو در بورس کالا دانست و گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا و انتقال سود واسطه‌ها و دلال‌ها به تولیدکننده، افزایش سودآوری را برای خودروسازان خواهیم داشت که این امر می‌تواند بر قیمت سهام آنها در بازار سرمایه تأثیر مثبت داشته باشد و موجب خروج ۲ شرکت بزرگ خودروساز از زیان شود؛ ازطرفی درصورت توسعه خطوط و افزایش تیراژ تولید در بلندمدت، افزایش عرضه و کاهش قیمت متناسب با تورم را در این صنعت انتظار داریم.

کد خبر 698539 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها خودرو - قیمت بورس کالا بازار خودرو بورس تهران خودرو - ایرانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خودرو قیمت بورس کالا بازار خودرو بورس تهران خودرو ایرانی عرضه خودرو در بورس کالا قیمت گذاری دستوری عرضه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۳۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات انجام شده در بازار روز جاری نهایتا با رشد 650 واحدی کار را تمام کار البته که بازار در نیمه اول در مسیر نسبتا صعودی قرار داشت اما این روند ضعیف دوامی نداشت و در نیمه دوم مسیر نزولی را انتخاب کرد تا بازار عملا تغییر خاصی را به چشم نبیند.

بازار توان و قدرت رشد را ندارد از طرفی هم کاسه منفی شدن و افت خود را لبریز کرده است.

شاید اگر زیرساخت لازم برای دو طرف کردن بازار سرمایه هرچه زودتر فراهم می‌شد شاهد بهبود روند و ارزش معاملات در بازار سرمایه بودیم و بازار سرمایه همچنان جذابیت خود را برای سرمایه گذاری داشت.

این در حالی است که بازارهای موازی با بازار سرمایه از قابلیت دو طرف بودن استفاده می‌کنند و علاقمندان و معامله‌گران بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

قادر معصومی مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس اظهار داشته است که تا زمانی که شرایط بازار سرمایه مساعد نشود عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت. این در حالی است که کمی قبل تر از پایان سال 1402 عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه متوقف شده است. البته بازهم فعالان بازار انتظار داشتند که این عرضه ها از ابتدای سال 1402 متوقف شود اما با اصرار رییس سازمان بورس هفته یک عرضه در سال گذشته به بازار وارد شد و این موضوع مورد انتقاد خیلی از فعالان این حوزه بوده است.

قادر معصومی در این خصوص این مطلب را  اضافه کرده است که باید بازار کشش کافی برای عرضه‌ها اولیه را داشته باشد و نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شود تا IPO‌ها از سر گرفته شوند.

اما پای وزارت خارجه به تعطیلی پایان هفته‌ای باز شد و وزارت امور خارجه در راستای حمایت از فعالان اقتصادی بخش‌ خصوصی با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه موافقت کرد. این وزارتخانه در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور هم تعطیلی شنبه را به دولت پیشنهاد داده‌ است!

وزیر صنعت ، معدن و تجارت هم اعلام کرده است که امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. او گفته ما به ظرفیت تولید 5 هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود 20 درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است. در بحث واردات خودرو ، قصد داریم تعادل بهتری در تامین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را واردات کرده‌ایم و مردم می‌توانند ثبت‌نام کرده و بخرند.

این در حالی است که به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد ارقام خودروهای دپو شده در گمرکات کشور از زبان مسئولان امر کاملا در تضاد با هم است.

دنیای اقتصاد این طور نوشته که طی یک ماه گذشته ارقام متفاوتی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات کشور و مناطق آزاد منتشر شده است. بطوریکه وزیر صمت خودروهای متوقف مانده در گمرکات را 50 هزار دستگاه اعلام کرده این در شرایطی است که معاون وی و رییس سازمان توسعه تجارت مدعی است، 13 هزار خودروی وارداتی دپو شده است. با این حال احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ماه گذشته اعلام کرد ۲۰هزار دستگاه خودرو در آستانه ورود به گمرکات کشور قرار دارند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

با توجه به رشد مس در بازارهای جهانی این انتظار برای افزایش قیمت فملی در بازار روز جای وجود داشت تا این نماد بتواند تاثیر خوبی را روی شاخص کل نیز قرار دهد . فملی امروز به تنهایی بیش از 2900 واحدی شاخص کل را مثبت کرد اما نمادهای دیگر اجازه رشد شاخص کل را نداند و مسیر شاخص کل صعودی نشد.

از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.

معافیت مالیات عایدی بر سرمایه در بازار بورس هم به همراه افزایش قیمت دلار نیما می تواند از دیگر عواملی باشد که بازار برای صعود شاخص کل روی آنها حساب باز می‌کند و یا حداقل به این موارد در تحلیل های خود وزن بیشتری خواهد داد.

منبع:‌ اکو ایران

tags # بورس سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت + جدول
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • قیمت خودرو امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس