Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@19:26:09 GMT

صادرات مرکبات ایران برای اولین بار به چین

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۴۵۰۲

صادرات مرکبات ایران برای اولین بار به چین

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای نخستین بار مرکبات ایرانی به چین صادر می‌شود.

به گزارش ایران اکونومیست، محمدعلی برومندی معاون وزیر در امور باغبانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌های بخش نوین کشاورزی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در جهت ارتقا صادرات محصولات کشاورزی گفت: اخیراً در این زمینه تفاهم نامه‌ای با چین امضا شده که بر این اساس قرار است مرکبات ایرانی برای اولین بار به چین صادر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن مرکبات از کشور خارج می‌شود که امسال تولید مرکبات در کشور نیز نسبت به سالهای گذشته افزایش قابل توجهی دارد.

به گفته وی چینی‌ها بیشتر خواستار لیموشیرین ایران هستند.

برومندی افزود: صادرات مرکبات به کشور چین از سال جاری آغاز می‌شود.

وی همچنین به صادرات سیب درختی به کشور پاکستان اشاره و تصریح کرد: میزان این صادرات نیز در ماه‌های آینده توسعه پیدا می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای کشور، قیمت میوه افزایش چشمگیری داشته است، گفت: هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی به طور کلی افزایش پیدا کرده ضمن اینکه بحث قیمت تابع عرضه و تقاضاست.

برومندی اظهار داشت: البته قیمت میوه در باغ یک مسئله و قیمت آن در بازار و مصرف کننده مسئله دیگری است و تمام اینها را باید به شکل یک زنجیره در نظر بگیریم.

وی در پاسخ به پرسش ایران اکونومیست درباره اینکه فعالان بخش خصوصی عنوان می‌کنند به دلیل افزایش قیمت، مصرف میوه در کشور به شدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: این مسئله را قویاً تکذیب می‌کنم. چرا که هر آنچه میوه در کشور تولید می‌شود به مصرف می‌رسد. البته صادرات هم انجام می‌گیرد که بحث صادرات ربطی به مصرف سرانه داخل ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سرانه مصرف میوه در کشور ما ۱۵۰ کیلوگرم است، توضیح داد: اگر متوسط قیمت هر کیلوگرم میوه را ۱۵ هزار تومان در نظر بگیریم و این رقم را در ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ضرب کنیم، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان میوه در کشور تولید می‌شود.

برومندی با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ هزار تن تولید سیب تابستانه کشور است، گفت: تمام این محصول در داخل مصرف می‌شود.

به گفته وی ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن میزان تولید محصولات باغبانی در کشور به جز موز، انبه، نارگیل و آناناس در تولید مابقی میوه‌ها مشکلی ندارد. ضمن اینکه صادرات نیز در این حوزه انجام می‌شود و ارزآوری محصولات باغبانی رقمی حدود سه میلیارد دلار است.

به گفته این مقام مسئول سال گذشته واردات موز و میوه‌های گرمسیری رقمی حدود ۴۵۰ میلیون دلار معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است و میزان واردات موز به کشور ۶۰۰ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به بازدید اخیر ریاست جمهوری از این وزارتخانه گفت: رئیس جمهور بر توسعه تولید میوه‌های گرمسیری در سواحل مکران و مناطق جنوبی کشور تأکید کرده است.

برومندی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای همسایه ما که در گذشته وارد کننده موز بوده‌اند، افزود: در حال حاضر این کشورها صادر کننده این میوه شده‌اند و این مسئله نشان می‌دهد که ما هم می‌توانیم در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

معان وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اجرای این طرح در برخی مناطق آزاد شده است، گفت: طرحی در دست اجرا داریم که براساس آن ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات میوه‌های گرمسیری را احیا کنیم. همچنین قرار است ۵ هزار هکتار در این زمینه توسعه داشته باشیم.

وی همچنین از ایجاد سه هزار هکتار گلخانه تولید موز در کشور خبر داد.

برومندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خسارات وارد شده توسط سیل به بخش باغبانی کشور، تصریح کرد: امسال با دو اتفاق اقلیمی مواجه بودیم که اولین مورد سرما زدگی شدید در فروردین ماه بود که آسیب جدی به بخش زراعت و باغبانی کشور وارد کرد.

وی افزود: همچنین سیل در ۱۲ استان به بخش باغبانی خسارت زده که بیشترین آن نیز مربوط به استان فارس است. به طوری که در این استان ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی و زیرساخت‌های این بخش‌ها وارد شده و قنوات در این استان نیز به شدت آسیب دیده‌اند که نیاز به لایروبی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سیل به دو محصول خرما و انجیر آسیب جدی زده و پیش بینی می‌کنیم حدود ۹ هزار تن از انجیرهای تولیدی خسارت دیده البته شرکت‌های صنایع تبدیلی به سرعت وارد عمل شدند و این محصولات را جمع آوری کردند که قبل از ترش شدن فراوری شوند.

برومندی با اشاره به افتتاح نمایشگاه و امضای قراردادهای فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی گفت: بدون دانش بنیان شدن امکان افزایش و پایداری تولید نیست.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف معاونت باغبانی، تولید نهال عاری از ویروس و گواهی شده است که امروز در این زمینه با شرکت‌های دانش بنیان، تفاهم نامه خوبی امضا شد.

  منبع: خبرگزاری مهر برچسب ها: جهاد کشاورزی ، وزارت جهاد کشاورزی ، مرکبات ، محمد مهدی برومندی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جهاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی مرکبات معاون وزیر جهاد کشاورزی میوه در کشور هزار تن میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۴۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامه ای موضوع ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۲/۱۵۹۱۷۷۸ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۸، به پیوست تصویر نامه شماره ۱۷۰۴۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و ضمائم آن در خصوص ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع به تفکیک اقلام ممنوع صادراتی و (اقلام مجاز مشروط) در صادرات ارسال می گردد. ضمناً طبق اعلام معاونت مذکور صادرات اقلام مندرج در بند ۲ نامه فوق الذکر اقلام) مجاز مشروط) منوط به تایید سیستمی نماینده دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در سامانه گمرک ایران خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب یادداشت و به گمرکات اجرایی ابلاغ نمایند.

ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع

برابر مفاد بخشنامه شماره ۱۴۰۲۳۳۰۹۶/۱ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور موضوع نامه شماره ۱۴۰۳۱۱۵۸/۶۴ مورخ ۱۴۰۳/۱/۲۰ دفتر امور مراتع سازمان مذکور ضوابط صادرات محصولات فرآورده ها فرعی جنگل و مرتع به شرح ذیل است؛

۱- اقلام غیرمجاز جنگلی و مرتعی برای صادرات (صادرات ممنوع): شقاقل، پرسیاوشان زیره سیاه اشنیان شقار، کرفس وحشی و کوهی، کلوس خزه مرزه خوزستانی، گل بنفشه، کشمش کولی، سنبل الطیب مهر، خوش چله داغی سورنجان، قرهقات، بیا تر سرخدار، شمشاد شقایق، ایرانی انواع لالمها، سوسن چهل چراغ، سنبل خوزستانی انواع قارچ خوراکی برداشت از جنگل مان دنبلان سیاه، سیر کوهی (والک) گز، عافی، ریشه و پوست درختان و درختچه های جنگلی، ریزوم، ثعلب ریشه، کوکب ریشه می ریشه کاسنی ریشه ریواس وحشی، ریشه چوبک، ریشه روناس، خاس ریشه زنبق، وحشی ریشه کوکب، وحشی ریشه شیرین بیان، مرتعی ریشه، سریش برگ مورد، بن سرخ، پیاز و گل لاله سرنگون گل اروانه پیاز گل، نرگس بذر جاشیر، خوراکی اجزای کامل درختچه های گز مان، شوکه گز روغنی خاک خاکبرگ جنگلی، زغال و و هیزم.

۲- اهم اقلام مجاز مشروط صادراتی جنگلی و مرتعی: گلپر اسپند خارشتر (ترنجبین، شیرخشت، فرنجمشک مریم، نخودی، چماز گز، شهداد، بیدخت، انچوچک، گل نمدار، درمنه، افسنطین، برنجاسب علف گاو، زبان گل نرگس گز خوانسار گز انگبین آویشن شیرازی کاکوتی، آنغوزه تلخ، آنغوزه شیرین، همیشک انواع سرخس بال، عقابی، عشقه کوله، خاس ترانه، ارغوان باریجه کثیرا، وشاء شکر تیغال انزروت، کاپاریس (لگجی)، علف چای، گل بومادران، گل کاسنی، گل گندم، قدومه شیرازی، بارهنگ بابونه شاتره، موسر (برداشت از مراتع)، کنگر، انواع قارچ خوراکی دنبلان)، سفید قهوه ای و قرمز برداشت شده از توراتع، مستکی سرشاخه آویشن بنایی، سرشاخه آویشن برگ باریک سرشاخه آویشن، کرمانی اندام هوایی، ریواس صمغ طبیعی الله (سقز)، صمغ طبیعی درختان بادام و گیلاس جنگلی (زدو) برگ کنار برگ اکالیپتوس میوه محلب میوه روناس میوه ناخنک کلیل الملک میوه بادام جنگلی کوهی)، میوه زرشک وحشی (جنگلی) میوه نسترن وحشی میوه بنه و بلوط مازوج گال) (بلوط پسته، جنگلی، سماق گردو، جنگلی فندق جنگلی، تخم مرو، مصطکی، زالزالک، اسفناج وحشی، گلابی وحشی، سیب وحشی، جفت، بذر باریجه، بذر آنغوزه، چاشور، میوه خارخاسک و سایر محصولات مرتعی و جنگلی.

برای مشاهده جزییات به اینجا مراجعه کنید.

کد خبر 6092790 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید