Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست خبری ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با حضور سیف الله صمدیان، سعید صادقی، محمد صیاد، اسماعیل عباسی، ابوالفضل نسایی (دبیر جشنواره)، محسن سلیمانی (سرپرست موسسه صبا) امروز ۲۶ مرداد در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی ایسنا، سیف الله صمدیان در ابتدای این نشست گفت: من به عنوان یک عضو موسس انجمن عکاسان مطبوعات اینجا هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همیشه از ته دلم آرزو داشتم کشوری که صبح تا شب درگیر اتفاقاتی هست که شاید در کشورهای دیگر ۳۰ سال یک بار اتفاق بیفتد، عکاسان مطبوعاتی آن بتوانند آزادانه و فعالانه کار کنند.

او ادامه داد: این انجمن معدود انجمنی است که به درستی پیش می‌رود؛ نه اینکه ایده‌آل باشد ولی همین که درهایشان باز است و بدون اینکه جناح بندی کنند به گونه‌ای پیش می‌روند که تاریخ از آنها خجالت نکشد، کافی است.

این هنرمند همچنین درباره بابک برزویه فقید که روز گذشته ۲۵ مرداد دار فانی را وداع گفت، بیان کرد: زمانی که به همه اینها فکر می‌کنیم بابک برزویه جلو چشم ما می‌آید؛ حضور بسیار فعال، استمرار کار و تلاش او که شاید برخی از هنرمندان آن را فراموش کرده باشند، گرچه که شاید استعداد بالایی داشته باشند ولی به لحاظ اجتماعی یا روحی نتوانند آن تلاشی را که باید از خود نشان دهند. من به عنوان کسی که با برزویه کار کرده بودم او را انسان بسیار دلسوزی می‌دیدم چه در عکاسی مطبوعات و چه سینما. ما همیشه یک رفاقت جانانه داشتیم و تنها از ترس حرمت و اینکه یک زمان خانواده او را دلگیر نکنم، نتوانستم حسی را که به بابک داشتم ابراز کنم. امیدوارم حضور سمبولیک او را در زندگی بتوانیم پیاده کنیم.

همچنین حمید فروتن با اظهار تسلیت برای درگذشت بابک برزویه، عنوان کرد: انجمن عکاسان مطبوعات از قدیمی‌ترین انجمن‌های عکاسی در کشور است. نحوه عضوگیری آن به این صورت است که باید عضو رسانه‌ها باشند و یا کارهایی را در رسانه‌ها منتشر کرده باشند. شاغلان عکاس در رسانه‌ها دستمزدهای پایینی دارند؛ درصورتی که تجهیزاتی که استفاده می‌کنند خیلی گران‌قیمت است و پیشتر از دولت درخواست کردیم که امکاناتی را در اختیار آنها قرار دهد.

او همچنین درباره دیگر مشکلات عکاسان مطبوعات گفت: بیمه عکاسان خیلی مهم است و امسال قصد داریم همه توان خود را برای مشکلات صنفی عکاسان بگذاریم. با صندوق اعتباری هنر جلساتی برقرار شده و با مدیر عامل آن هم جلساتی داشته‌ایم و قرار شده این مسئله را حل کنیم تا خبرنگاران و عکاسان بتوانند بیمه شوند. عدم امنیت شغلی و اجتماعی عکاسان مطبوعات یکی دیگر از مشکلات است؛ تا حدی که ممکن است حین عکاسی اجتماعی با آنها برخورد شود. هیچ قاعده و قانونی نیست که کسی مانع کارمان نشود و بتوانیم کارمان را به درستی انجام دهیم.

فروتن افزود: برای دستمزدهای عکاسان خبری هر ساله تعرفه‌ای را منتشر می‌کنیم و قطعا مشکلاتی دارد که با مشورت دبیران سرویس عکس‌ها و خبرگزاری‌ها تعرفه‌ای را براساس شرایط اقتصادی کشور تعریف کرده‌ایم که البته ضمانت اجرایی ندارد ولی با معاونت مطبوعاتی جلساتی داشتیم که مدیران رسانه‌ها را حاضر به همکاری کنیم و عکاسان نزدیک به تعرفه دستمزد بگیرند. تعاملاتی هم با انجمن روزنامه‌نگاران تهران داشته‌ایم چون مکمل هم هستیم و در زمینه آموزشی و نشست‌های تخصصی تعاملاتی را خواهیم داشت.

او در پایان صحبت‌های خود گفت: جمعه ۲۸ مرداد مراسم افتتاحیه و اعطای نشان را برگزار می‌کنیم و یک عکس یادگاری هم ساعت ۱۷:۳۰ می‌گیریم. همین جا از همه عکاسان دعوت می‌کنم که تشریف بیاورند.

نسایی هم صحبت‌های خود را با یادی از بابک برزویه آغاز کرد و گفت: امروز صبح که داشتم به اینجا می‌آمدم، صحبت‌های خودم و بابک را در اینستاگرام دیدم که برای سال ۲۰۱۸ بود؛ زمانی که به روسیه رفته بودم و او سوال کرده بود که چگونه بیاید.

او ادامه داد: رویداد امسال بعد از دو سال کرونا امسال متفاوت‌تر و در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود و دیگر به صورت آنلاین نیست. ۳۴۷ عکاس با ۲۱۷۵ عکس در قالب تک تک و مجموعه در هفت بخش به رقابت پرداختند. یک بخش به نام پروژه‌های بلندمدت هم به این رویداد اضافه شد؛ چون می‌خواستیم عکاسان را به این سمت ببریم که روی پروژه‌های خود بیشتر تمرکز کنند. در بخش مالتی مدیا ۲۶ اثر در پروژه‌های سه تا ۱۰ دقیقه‌ای رقابت کردند. بعد از افتتاحیه قصد داریم نشست‌های تخصصی در بخش‌های عکاسی مستند، عکاسی اجتماعی، داستان‌های بصری و مالتی مدیا داشته باشیم.

سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا هم گفت: در این چند وقت بسیار ناراحتِ از دست دادن بزرگان هنر شدم و امیدوارم قدر هم را بیشتر بدانیم.
من در انجمن‌های زیادی عضو هستم اما یکی از بزرگترین افتخاراتم این است که عضو انجمن عکاسان مطبوعات هستم. امیدوارم تا زمانی که چه باشم و چه نباشم نشان عکس را در اینجا برگزار کنیم. یکی از مهجورترین حوزه‌ها، عکاسان مطبوعات است؛ زیرا با توجه به زحماتی که کشیده‌اند به جایگاه خود نرسیده‌اند و حتی مسوولان هم زحمات آنها را ندیده‌اند. ما به عنوان بزرگترین محل نمایشگاهی کشور تلاش می‌کنیم که آثارشان دیده شود.

صادقی هم طی جملاتی گفت: ما با واژه‌ها بازی می‌کنیم و براساس آنچه از تجربه‌ها درس گرفته‌ایم، پیش نمی‌رویم. نمی‌دانیم عکاسی تا به حال چه دستاوردی داشته و ما همه درگیر یک فضای سیاسی شده‌ایم. حاصل عکاسی مطبوعاتی برای جامعه ما چه چیزی است؟ به عکس‌های انقلاب نگاه کنید که چه حرکتی کرد که سینما و تلویزیون نداشت؟ آن عکس‌ها جهان را به لرزه درآورد. عکسی که ما گرفتیم چه حاصلی برای کشور داشته است؟ وقتی که نتوانیم اینها را شکل دهیم و نقد کنیم، فایده ندارد.
نسل امروز عکاسی خیلی باسوادتر از نسل ما است. نسل ما تنها شور و شوق داشت.

او ادامه داد: ما موظفیم نسبت به این سرزمین تعهد داشته باشیم. آدم‌هایی را می‌شناسم که بسیار باسواد هستند ولی هیچ جا اسمشان نیست‌. ولی افرادی هستند که دو فریم هم عکس نگرفته‌اند ولی نشان درجه یک هنری می‌گیرند. عکاسی ایران باید نقد و پژوهش شود. باید کارهای ما در دانشگاه‌ها نقد شود.

عباسی هم بیان کرد که امیدوار است این رویداد ادامه‌دار باشد و اینکه به این رویداد به چشم محلی برای رقابت نگاه نمی‌کند، بلکه آن را جایی برای تجلیل از عکاسان و حرفه خود می‌بیند.

این دوره از نشان عکس مطبوعاتی سال با داوری محمود کلاری، رضا معطریان، پیمان هوشمندزاده، علی آقا ربیع و روح الله وحدتی صورت گرفته است.

امسال از دو نفر از عکاسان پیشگامان تقدیر می‌شود که اسم آنها ذکر نشد.

نمایشگاه از ۲۹ تا ۶ شهریور برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بابک برزویه عکاسان مطبوعات بابک برزویه رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۵۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای رسیدن به طلای آسیا برنامه داشتم/ اسپانسر دارم اما کافی نیست

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات دوومیدانی قهرمانی جوانان آسیا درحالی به پایان رسید که در دومین روز این مسابقات نازنین فاطمه عیدیان در دوی ۴۰۰ متر مانع ضمن شکستن رکورد ملی جوانان و بزرگسالان ایران برای اولین بار یک مدال تاریخی به رنگ طلا را کسب کرد. عیدیان موفق شد با ثبت حد نصاب ۵۸.۸۶ ثانیه زودتر از سایر رقبای خود از خط پایان عبور کند و مدال طلا این رقابت‌ها را به دست آورد. این برای اولین بار است که دختران دوومیدانی ایران موفق شدند در قهرمانی جوانان آسیا صاحب مدال طلا شوند.

نازنین فاطمه عیدیان در گفت وگو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: کیفیت مسابقات در مقایسه با دو سال قبل بالاتر بود. سالهای گذشته بخاطر دارم که اصلا مرحله مقدماتی نداشتیم اما این دوره مسابقات مقدماتی هم اضافه شده بود که تعداد تیم ها را بالا برده بود. در مجموع سطح فنی رقابتها بالا بود و در این ماده مسابقات در دو راند برگزار شد که اکثر رقبا هم با توان بالایی شرکت کرده بودند.

وی با بیان اینکه سال گذشته مدال نقره این مسابقات را کسب کرده بودم؛ ادامه داد: دوست داشتم در سال جدید مدال خوش رنگتری را کسب منم حتی برای رسیدن به مدال هم برنامه داشتم. تمرینات خوبی را در طول یک سال گذشته پشت سرگذاشتم که خوشبختانه ثمره آن شد طلای آسیا. البته رنگ مدال برای قابل پیش بینی بود اما خوشحالم که موفق شدم این موفقیت را رقم بزنم.

دونده تاریخ ساز ایران در رقابت‌های آسیایی در پاسخ به این پرسش که شما همیشه از نداشتن اسپانسر گله داشتید، فکر می‌کنید با کسب مدال طلای آسیا این مشکل شما برطرف شود؛ گفت: من در حال حاضر اسپانسر دارم ولی هر ماه که می‌خواهم از حامی مالیم پول بگیرم به زحمت میفتم. اینطور به شما بگویم تا اشکم درنیاید واریزی برای من انجام نمی‌شود.

وی افزود: امیدوارم فدراسیون در این زمینه بیشتر از ملی پوشان حمایت کند. من شرایط همه دوستانم را در رشته دوومیدانی می‌بینم همه آنها مانند من نیاز به این حمایت دارند. درست است که من اسپانسر دارم ولی انتظار داریم فدراسیون بیشتر از گذشته به ملی پوشان توجه کند. برخی از اسپانسرها اذیت می‌کنند من مرداد سال گذشته باید مبلغی را دریافت می‌کردم که اسپانسر من یک هفته پیش این واریزی را برای من انجام داد.

عیدیان با اشاره به هزینه‌های رشته دوومیدانی گفت: دوومیدانی هم رشته ارزانی نیست. کفش میخی را شاید سالی یکبار نیاز باشد تهیه کنیم ولی کفش رانینگ را زیاد میخریم. سال گذشته کفش میخی‌ام را ۷ میلیون خریدم اما امسال همان کفش ۱۷ میلیون تومان شده است.

دارنده مدال طلای آسیا در دوی ۴۰۰ متر با مانع خاطر نشان کرد: دوست دارم امسال به مسابقات قهرمانی جوانان جهان هم اعزام شوم. فعلا ۳ ورزشکار هستیم که موفق به کسب ورودی این مسابقات شدیم و رقابتها نیز شهریور در آمریکای جنوبی برگزار خواهد شد. امیدوارم بتوانیم در این مسابقات حضور پیدا کنیم و ضمن کسب تجربه با دست پر به ایران برگردیم.

کد خبر 6092233

دیگر خبرها

  • مسابقه عکاسی با موضوع آب در ایران برگزار می‌شود
  • همکاری هنرمندان ایران و فرانسه برای مسابقه عکاسی درباره آب
  • ۵۰ هنرجوی مهابادی در دوره‌های فیلم‌سازی شرکت کردند
  • حالمان گرفته شد چون باید رئال را می‌بردیم
  • شرافتی: رانندگی مینی‌بوس در «نون‌خ۵» برای من چالش‌برانگیز بود
  • برترین‌های دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج معرفی شد
  • دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج پایان یافت
  • پیام ترسناک هالند: آماده حمله هستم!
  • برای رسیدن به طلای آسیا برنامه داشتم/ اسپانسر دارم اما کافی نیست
  • ناشر هندی بابت اقدام وهن‌آمیز به امام خمینی(ره) عذرخواهی کرد