Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش قدس آنلاین، امروز ،چهارشنبه ۲۶ مرداد در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و به همت گروه‌های ادیان و مذاهب و کلام اسلامی، نشست علمی "زیارت در الهیات تطبیقی" با حضور دکتر محمد لگنهاوزن، استاد فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

لگنهاوزن در ابتدای سخنان خود از دلیل بررسی زیارت در الهیات تطبیقی گفت: نقش و معجزات دعا و زیارت در تمام ادیان دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به خاطر این نقاط مشترک بین ادیان ، موضوع زیارت برای الهیات تطبیقی بسیار مناسب است.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر در غرب ،الهیات تطبیقی به موضوعی خاص در بیست سال اخیر تبدیل شده و شاید برجسته‌ترین طرفداران آن‌ها دو پزوهشگر الهیات و کاتولیک هستند. به خاطر برجسته بودن این دو نفر در الهیات، بعضی‌ها حتی شک کردند که الهیات تطبیقی یکی از شاخه‌های الهیات مسیحی و کاتولیک است. سوالی ک پیش میاید این است که اگر کسی کاتولیک نباشد میتواند به الهیات تطبیقی هم وارد بشود؟ دیدگاه خودم این است که میتواند از دیدگاه ‌های مختلف دینی استفاده بکند ولی یک نکته خیلی مهم این است که ما چطور الهیات را درک می‌کنیم.

این استاد فلسفه افزود: الهیات در کشورهای اسلامی اغلب به علم کلام و چیزی شبیه این ترجمه می‌شود اما کلام یکی از شاخه‌های علوم اسلامی است . اما در کشورهای اروپایی مخصوصا آلمان و اتریش، اگر کسی بخواهد الهیات تدریس کند باید حتما کلیسا او را تایید کند. پس از الهیات در غرب صرفا یک علم نیست بلکه دفاعی است از اعتقادات.
اما این مسئله در جهان اسلام متفاوت است و الهیات صرفا یک کار علمی است و هرکس دانش بیشتری داشته باشد تدریس می‌کند

دکتر لگنهاوزن ادامه داد: برخی الهیات تطبیقی را با کثرت گرایی دینی مقایسه می‌کنند. اندیشمندان الهیات تطبیقی اصلا کثرت گرائی را قبول نمیکنند ولی در عین حال ما میتوانیم از ادیان دیگر استفاده کنیم و همیشه برای اثبات دین، نیازی به جدل نیست .ما میتوانیم از سنت‌های متفاوت ادیان برای رشد درک خودمان از دین استفاده کنیم.

وی افزود: البته هستند کسانی ک فکر میکنند هویت ما در ارتباط با ادیان دیگر از بین میرود، اما فهم عمیق یک دین، صرفا به معنای پذیرش آن نیست.

وی با ذکر مثالی، نتیجه استفاده از راهکارهای الهیات تطبیقی را اینگونه بیان کرد: در نیویورک نون مخصوصی وجود دارد که متعلق به شرکتی یهودی است و شعاری دارد که می‌گوید " لازم نیست شما حتما یهودی باشید تا نون ما رو دوست داشته باشید" . این مثال خوبی‌است برای الهیات تطیبقی؛ شما می‌توانید ادیان و سنت‌ها را دوست داشته باشید ، نه این که آن را قبول کنید.

وی در مورد مسئله زیارت افزود: زیارت مسئله‌ ای عمومی است حتی برای کسی که دین نداشته باشد! حتی کمونیست‌ها هم از قبر بزرگان خود زیارت میکنند. در امریکا هم از قبر شهدای انارشیست زیارت میکنند، حزب کمونیست چین هم در شهرهای مختلف برنامه زیارت درست کرده است. اما اینکه معجزه یا کرامت خاصی دیده شود، چیزی است که من تا به حال ندیدم.
وی ادامه داد: زیارت مسئله پیچیده‌ای است که در همه ادیان به آن توجه می‌شود؛ مکان فیزیکی، تمهیدات سفر، شخصیتی که زیارتش می‎‌کنیم و حتی مدیریت مکان زیارتی در مسئله زیارت تاثیر دارد.

استاد فلسفه موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) درباره تاریخچه زیارت در غرب گفت: ابتدا در یهودیت زیارت معبد واجب بود اما بعد از نابودی معبد زیارت برای یهودیان واجب نیست و صرفا یک رسم هست نه واجب شرعی.

وی ادامه داد: مسئله جالب دیگر در زیارت طواف است، تقریبا در همه ادیان نوعی طواف داریم.

ولی این طواف خیلی در مسیحیت برجسته نیست . در همه ادیان چیزی ک روشن است این است که ، چیزی که زائران دور آن می‎‌گردند اهمیت خاصی برای آنها دارد.

وی درباره زیارت در فرهنگ مسیحی افزود: زیارت اورشلیم از قرن ۴ به بعد برای مسیحیت رواج پیدا کرد. افکار مسیحیان درباره زیارت از کتاب مقدس و یونان و رم باستان و نوشته‌های پدران کلیسا نشآت می‌گرفت.

وی درمورد معنای زیارت در مسیحیان گفت: مسیحیان معتقدند ما باید در جهانی باشیم که در آن بیگانه‌ایم تا به وطن خود در آسمان برسیم. در قرون وسطی هم در میان مسیحیان خیلی بحث بود که زائران کارهای اخلاقی نمیکنند و بدنام شدند که بی قید و بند هستند. و حتی مفهومی هم اینجا شکل گرفت که می‌گفت باید به زیارت باطنی توجه کنیم نه مکان‌های ظاهری.

وی ادامه داد: وقتی زیارت میکنیم این نیست که فقط چیزهای زیبای تاریخی ببنیم، ما باید از خودمان بیرون برویم تا ملاقات با خدا داشته باشیم .

وی افزود: مسیحیان برای زیارت ابتدا به اورشلیم یا جاهای مربوط به مصیبت مسیح می‌رفتند و بعد هم به روم که شهر شهادت پطروس است و هم به کمپستلا که مربوط به قدیس یعقوب است. از قرن چهار به بعد زیارت مسیحیت مربوط شد به تکه‌ای از صلیبب واقعی که هلینا مادر امپراطور رم آن را در سال ۳۲۸ میلادی به اورشلیم برد و کلیسایی برای آن تاسیس کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بحث زیارت اورشلیم در الهیات تطبیقی با اسلام خیلی مهم است. حتی جنگ بین بیزانس و ایران در زمان پیامبر نیز درباره زیارت بود. وقتی خسرو پرویز اورشلیم را در سال ۶۱۴ فتح کرد صلیب را با خودش برد. و بازپسگیری آن برای امپراطور رم خیلی مهم بود. و حتی می‌گویند این مسئله به تفسیر سوره رم و پیروزی رومی‌ها نیز برمی‌گردد. همانطور که میدانید جنگ‌های صلیبی نیز به خاطر مسئله زیارت رخ داده است. این‌ها همه نمونه‌هایی است برای تایید اهمیت زیارت در قرون وسطی و ادیان دیگر.

وی افزود: زیارت راهی است برای نزدیک شدن به خدا، ما تو زیارت نیت می‎‌کنیم قربه الی الله. حج سمبلی است برای نزدیک شدن ما به خدا، ائمه و حرم آن‌ها هم خانه خدا هستند. اگر می‌خواهیم نزدیک به خدا بشویم باید نزدیک به ائمه بشویم.

استاد لگنهاوزن در پایان به اهمیت ذکر تاریخ ادیان گفت: بحث تاریخی رو چون خواستم الهیات تطبیقی رو معنی بکنم استفاده کردم. اگر می‌خواهیم دین مسیحی را درست بفهمیم، باید سیر فکری و تاریخ را بفهمیم. در الهیات تطبیقی اگر می‌خواهیم در برهان وجود خدا بحث کنیم، باید تاریخ و پدیدارشناسی آن‌ را درک کنیم.

خبرنگار: محدثه مودی

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: الهیات تطبیقی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی الهیات تطبیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۶۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، این مطالعه که در مجله JNeurosci منتشر شده است، یکی از اولین مطالعاتی است که به طور تجربی دلایل کندی حرکت را در میان بزرگسالان بالای ۶۵ سال بررسی کرده است. محققان دریافتند که افراد مسن ممکن است تا حدودی کندتر حرکت کنند، زیرا برای آنها برای حرکت کردن باید انرژی بیشتری نسبت به افراد جوان صرف کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه در پیری جوان شویم؟

علا احمد(Alaa Ahmed)، یکی از نویسندگان این مطالعه، استاد دانشکده مهندسی مکانیک پاول‌ ام رادی می‌گوید: نحوه حرکت ما، از حرکات چشم گرفته تا راه رفتن و صحبت کردن، دریچه‌ای به روی پیری و پارکینسون می‌گشاید. ما در تلاشیم تا اساس عصبی آن را درک کنیم.

برای این مطالعه، محققان از شرکت کنندگانی در محدوده سنی ۱۸ تا ۳۵ و ۶۶ تا ۸۷ سال خواستند تا یک کار ساده را انجام دهند: دستیابی به یک هدف روی صفحه نمایش که شبیه به انجام یک بازی ویدیویی بود. با تجزیه و تحلیل الگوهای این دستیابی‌ها، محققان کشف کردند که به نظر می‌رسد افراد مسن‌تر حرکات خود را تحت شرایط خاصی تغییر می‌دهند تا منابع انرژی محدودتر خود را حفظ کنند.

دکتر اریک سامرساید(Erik Summerside)، سرپرست تیم تحقیقاتی، که دکترای خود را در زمینه یکپارچه‌سازی دریافت کرده است، می‌گوید: همه ما، چه جوان و چه پیر، ذاتا به دنبال دریافت بیشترین پاداش از محیط خود و در عین حال به حداقل رساندن میزان تلاش برای انجام این کار هستیم.

این مطالعه دو فرضیه را در مورد این که چرا سالمندان کندتر حرکت می‌کنند، بررسی کرد.

اولین مورد نشان می‌دهد که عضلات افراد مسن ممکن است با کارایی کمتری کار کنند و کالری بیشتری بسوزانند در حالی که وظایف مشابه جوانان را انجام می‌دهند. مورد دوم پیشنهاد می‌کند که پیری ممکن است مدار پاداش در مغز انسان را تغییر دهد، زیرا افراد دوپامین کمتری تولید می‌کنند که یک ماده شیمیایی در مغز است که مسئول ایجاد احساس رضایت پس از انجام یک کار به شمار می‌رود.

در طول این آزمایش، شرکت کنندگان از یک بازوی رباتیک برای حرکت مکان‌نما به سمت هدفی روی صفحه رایانه استفاده کردند. اگر موفق می‌شدند، پاداش کوچکی مانند انفجار هدف و پخش صدای «بینگ بینگ» دریافت می‌کردند. هر دو گروه سنی زمانی که فهمیدند این صدا را خواهند شنید زودتر به هدف خود رسیدند، اما به روش‌های مختلف به این هدف رسیدند. بزرگسالان جوان‌تر دست‌های خود را سریع‌تر به سمت پاداش حرکت می‌دهند، در حالی که بزرگسالان مسن‌تر عمدتا زمان واکنش خود را بهبود می‌بخشند.

هنگامی که محققان وزنه‌ای هشت پوندی را به بازوی رباتیک شرکت کنندگان جوان اضافه کردند، تفاوت بین دو گروه سنی ناپدید شد که توجه محققان را برانگیخت.

دکتر رابرت کورتر(Robert Courter)، سرپرست تیم تحقیق، توضیح می‌دهد: به نظر می‌رسد که مغز می‌تواند تغییرات بسیار کوچکی را در میزان انرژی که بدن مصرف می‌کند تشخیص دهد و حرکات ما را بر اساس آن تنظیم می‌کند. حتی زمانی که فقط با چند پوند اضافی حرکت می‌کنید، واکنش سریع‌تر به گزینه‌ای ارزان‌تر برای رسیدن به پاداش تبدیل شد، بنابراین جوانان روشی مشابه افراد مسن را تقلید کردند.

یافته‌ها نشان می‌دهند که به نظر می‌رسد هزینه‌های تلاش برای رسیدن، عامل تعیین‌کننده در کاهش حرکت افراد مسن است. در حالی که این مطالعه نمی‌تواند به طور کامل مراکز پاداش مغز را به عنوان مقصر رد کند، اما اگر دانشمندان بتوانند مکان و نحوه ظهور این تغییرات از بدن را شناسایی کنند، ممکن است بتوانند درمان‌هایی را برای کاهش تلفات پیری و بیماری ایجاد کنند.

احمد می‌گوید: با کنار هم گذاشتن همه این موارد، نتایج ما نشان می‌دهد که هزینه‌های تلاش برای رسیدن به هدف، حرکت افراد مسن‌تر را کُند می‌کند.

این تحقیق به طور بالقوه می‌تواند ابزارهای جدیدی را برای تشخیص طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله بیماری پارکینسون، ام‌اس، افسردگی و اسکیزوفرنی در اختیار پزشکان قرار دهد. همانطور که ما به کشف رازهای پیری و حرکت ادامه می‌دهیم، مطالعاتی مانند این ما را یک گام به درک و پرداختن به چالش‌های ناشی از افزایش سن نزدیک‌تر می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228542 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی گرایش سیاسی افراد را از چهره‌شان می‌خواند
  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟
  • هوش مصنوعی جهت‌گیری سیاسی افراد را از روی چهره تشخیص می‌دهد
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در ارگان‌های دولتی
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان
  • ضرورت ایجاد هماهنگی میان فعالان اجتماعی
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • عملیات وعده صادق قلب مستضعفان جهان را شاد کرد