Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@12:05:11 GMT

جهش ۳ برابری تولید گندم

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۷۱۹۴

جهش ۳ برابری تولید گندم

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مجتبی خیام‌نکویی رئیس سازمان‌تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بخش اعظم کشاورزی کشور ما متاسفانه معیشتی است که با این وجود از منظر اقتصادی نمی تواند در بازارهای جهانی رقابت کند؛ بنابراین حمایت از بخش کشاورزی یکی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم است.

به گفته او، مهم ترین اتفاق در بخش کشاورزی، انقلاب بهره وری است که این امر بدان معناست که شاهد رسوخ دانش در بخش کشاورزی باشیم چرا که تولید در واحد سطح نسبت به تولید شاخص یک دهم و در برخی مواقع دو دهم و ۳ دهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال عملکرد ما در تولید گندم ۴ تن است، درحالیکه تولیدکننده نمونه ۱۴.۷ تن در هکتار برداشت می‌کند، همچنین تولید سیب درختی کمتر از ۲۰ تن بوده که تولیدکننده نمونه حدود ۲۰۰ تن برداشت‌می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پرداخت ۸۲ درصدی مطالبات گندمکاران

خیام‌نکویی می‌گوید: دانش بنیان کردن کشاورزی اقتصادی در مسیر علم و فناوری می‌گذرد و برای تحول اقتصادی، دانش در بخش کشاورزی باید رسوخ کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: علی رغم آنکه ۹۵ درصد زعفران دنیا را تولید می کنیم، اما سهم ما از گردش مالی ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلاری دنیا کمتر از ۵۰۰ هزار دلار است که این امر بیانگر خام فروشی است که برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی در بخش باید تکمیل شود چرا که در شرایط کنونی قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را نداریم.

بنابر گفته رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امسال با سیاست گذاری صحیح در تعیین قیمت و استفاده ۱۰۰ درصدی از تولید بذر گواهی شده در دیم زارها متوسط برداشت گندم در دیم زارها با رشد ۳ برابری از ۳۰۰ کیلو به ۹۰۰ کیلو رسید که با استمرار این روند شاهد تحولات چشمگیر خواهیم بود.

امسال راه اندازی ۱۰ دهکده علم و فناوری و ۴۰ مزرعه نوآورانه در دستور کار سازمان تات قرار گرفته است که تاکنون ۴ دهکده راه اندازی و تا پایان سال ۶ دهکده دیگر راه اندازی خواهد شد که نقش مروج را برای ما در پهنه ها ایفا می کند.

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی اذعان می کند که با وجود محدودیت منابع آبی، از هر فناوری که بتواند منجر به افزایش کمی و کیفی شود، حمایت می کنیم، در این راستا تولیدات با بذور مقاوم به تنش های شوری و خشکی که آب کمتری استفاده می کنند، جایگزین محصولات قبلی می شود.

کد خبر: 1150997 برچسب‌ها گندم

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: گندم بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۷۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سیداحمدی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه ای با بیان اینکه تاکنون ۷۷۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خوزستانی خریداری شده است، اظهار کرد: ۵۴۵ هزار تن از این میزان به مراکز استاندارد، سیلوها و کارخانجات حمل و نگهداری شده و مابقی در مراکز روباز وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با توجه به بارندگی پیش رو به کمک ارگان های مربوطه در حال انتقال سریع محصول گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در استان هستیم.

وی افزود: برای پیشگیری از خسارت ناشی از بارندگی، برای اکثر مراکز روباز، کاور تهیه و گندم های موجود در این مراکز به وسیله این کاورهای پلاستیکی پوشانده شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: سعی می شود تا چهارشنبه شب که اوج بارندگی پیش بینی شده است، مابقی مراکز روباز به وسیله کاور پوشانده شود.

کد خبر 6093252

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • مدیرکل اقتصادی استانداری، از سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چین در بخش کشاورزی مازندران خبر داد
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • انتقال گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در خوزستان
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • رشد ۱۴ برابری تسهیلات مکانیزاسیون باغبانی در همدان
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد