Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمدرضا هدایتی در ‌گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: یکی از اشکلاتی که گاهی در سیستم اداری به چشم می‌خورد، کم توجهی برخی از مدیران و مسئولین به پیامدها و عوارض کوتاه‌مدت و به‌خصوص میان‌مدت و بلندمدت طرح‌ها، برنامه‌ها و تصمیماتی است که برای اداره امور دستگاه ذیربط طراحی، تدوین و یا اتخاذ می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پیامدنگری یکی از ضروریات اجرای امور در همه بخش‌ها و تمام دستگاه‌ها محسوب می‌شود و بسیاری از کشورهای دنیا برای در امان ماندن از خطر ریسک بی‌مورد در کارهای خود، از این روش بهره می‌برند، البته گاهی شرایط اضطراری فرصت پیامدنگری را از افراد سلب و یا چنین اقتضا می‌کند که برخی از پیامدهای احتمالی نادیده انگاشته شود.

فعال اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه پیامد در اصطلاح حالت، رویداد یا پدیده‌ای است که ممکن است در نتیجه‌ تحقق یک طرح، برنامه، یا یک تصمیم‌گیری یا هر اقدام و رخداد مشابهی، در سازمان‌ها، جوامع و حتی وضعیت افراد رخ دهد و آثار و نتایج متفاوتی را در پی داشته باشد، ادامه داد: پیامد از نظر سیستمی تأثیر پیش‌بینی‌شده یا پیش‌بینی نشده و غیرمنتظره  برون‌دادهای  یک سیستم بر روی محیط پیرامونی آن است، به عنوان ‌مثال؛ برای تأمین انرژی و سوخت موردنیاز یک شهر می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که ایجاد و گسترش شبکه گاز طبیعی، ساخت نیروگاه‌های تولید برق و یا استفاده از سوخت‌های فسیلی متداول‌ترین آنهاست، اما هرکدام از این روش‌ها در بلندمدت پیامدهای خاص خود را دارند.

هدایتی گفت: همان‌طور که در برخی از کشورهای اروپایی تجربه شده است، گسترش نیروگاه‌ها تولید برق می‌تواند باران‌های اسیدی را در پی داشته باشد و آسیب‌های فراوانی را به محیط زیست و به‌خصوص گیاهان وارد نماید، متقابلاً در مورد ایجاد و گسترش شبکه گاز نیز این مشکل مطرح است که در حوادث طبیعی این امکان وجود دارد که همانند واقعه زلزله چند سال قبل در مکزیک، شبکه گاز شهری دچار شکستگی و نشت گاز شود و شدت بحران و خسارات وارده را تشدید نماید و در مورد استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز در دهه‌های اخیر همواره موضوع آلودگی هوا و آسیب دیدن لایه اوزون مطرح بوده است.

وی بیان کرد: حتی در مورد سدسازی با تمام مزایایی که بر آن مترتب است، در بیشتر موارد نگرانی‌ها و پیامدهایی مانند خشک شدن چاه‌های آب و قنوات پیرامونی، احتمال شکسته شدن سد و خطرات و خسارات ناشی از آن در حوادثی مانند؛ جنگ، زلزله یا سیل‌‌‌‌‌های مهیب و یا مسائلی مانند ایجاد تغییرات جوی ناخواسته، تأثیر مخرب بر آثارباستانی موجود در منطقه، تخلیه سکونتگاه‌ها، تغییر مسیر راه‌ها و امثال آن مطرح بوده است.

این کارشناس مدیریت بیان کرد: این پیامدها به اشکال مختلف در مورد هر نوع طرح، برنامه، تصمیم یا اقدام مشابه دیگری  در مقیاس کوچک و یا بزرگ و در ابعاد و موضوعات گوناگون  مصداق دارد که مسئولین و مدیران برای رهایی از این مشکل چاره‌ای ندارند جز این‌که قبلاً تمام پیامدهای ممکن  اعم از مثبت یا منفی را در نظر گرفته و با لحاظ صرفه کار در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و حتی اجتماعی، تدابیر لازم برای مواجهه و یا کاهش، حذف و خنثی‌سازی پیامدهای ناخواسته و نامطلوب را اندیشیده باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه پیامدنگری کنیم؟ گفت: برای دستیابی به این هدف کافیست که با کمک افراد متخصص و صاحب‌نظر، تمامی سناریوهای فرضی ممکن‌الوقوع ناشی از انجام کار با دقت و با در نظر گرفتن همه نکات ریز و درشت  طراحی و ترسیم شود.

هدایتی بیان کرد: این اقدام در طراحی نقشه مقابله با حوادثی مثل زلزله در مناطق مسکونی می‌تواند از موضوعاتی مانند نحوه مقابله با آتش‌سوزی، مقابله با سرقت اموال عمومی و مردم، مقابله با نشت گاز و مواد شیمیایی تا روش هماهنگی نیروه‌های امدادی برای آواربرداری، رسیدگی به مصدومین و... را در بر بگیرد.

فعال اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه  مدیران و مسئولین باید با کمک کارشناسان خلاق و حرفه‌ای، خود را به شکل فرضی در برابر نتایج احتمالی کار قرار دهند و پاسخ تمام احتمالات ممکن‌‌‌‌الوقوع دور و نزدیک را کشف و شناسایی کردند، اظهار کرد: مسوولان باید در نظر گرفتن همه یافته‌های خود، برای تصویب طرح‌ها و برنامه‌ها یا اتخاذ تصمیمات اقدام نمایند تا از بروز پیامدهای ناخواسته در امان بمانند، هرچند پس از نهایی شدن موضوع، عندالزوم تهیه پیوست فرهنگی، روانی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای طرح‌ها و برنامه‌هایی که قطعی و مصوب شده‌اند نیز می‌تواند مکمل کار باشد.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: پیوست فرهنگی چالش های مدیریت طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۷۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد ویس کرمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید از شهرک صنعتی شمس آباد، تولید را هویت و مبنای تحول و تعالی اقتصادهای رو به تعالی و توسعه‌ای برشمرد و گفت: شناسایی ظرفیت‌های تولیدی بخش تعاون با رویکرد ایجاد تحول در چرخه اقتصاد تعاونی یک ضرورت و در دستور کار معاونت امور تعاون است.

وی ضمن تبریک روز و هفته کارگر به جامعه کارگری که همواره در خط مقدم عرصه تولید به رغم مشکلات حضور دارند، اظهار کرد: حضور پرتلاش جامعه کارگری ناشی از روحیه همگرایی، همبستگی، اهتمام و اتحاد جمعی در به نتیجه رساندن هدفی واحد همواره مورد توجه ارکان مختلف مدیریت کشور و ستودنی و قابل ستایش است.

وی با اشاره به اینکه گذر از چالش‌ها و مشکلات دامن گیر بخش تعاون، مستلزم همکاری دو جانبه بدنه دولتی و غیردولتی بخش تعاون است، افزود: حیات رو به توسعه تعاونی‌ها دارای ظرفیت‌های لازم برای ورود مؤثر به بازارهای بین‌المللی نقش‌آفرین، تأثیرگذار و همراه با مشارکت‌های مردم در فعالیت‌های اقتصادی مد نظر و مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

وی بازشناسی، احیا، بازآفرینی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تعاونی‌ها با اتکا به تمهیدات و سیاست‌های حمایتی، تشویقی و ترغیبی و مورد تأکید در قانون تعاون با اولویت تعاونی‌های تولیدی و صادراتی را مهم‌ترین رئوس و وظایف در دستورکار معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر شمرد.

ویس کرمی تصریح کرد: تکمیل زنجیره تعاون و نیز طراحی زنجیره ارزش در تعاون موضوع در دستور کار دفاتر ستادی و مدیران این بخش‌ها است که در صورت تحقق، ظرفیت بالقوه‌ای را در به نتیجه رساندن برنامه‌های توسعه‌ای بخش تعاون، در اختیار ما قرار خواهد داد.

معاون امور تعاون گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، برنامه‌ریزی برای تقویت و توانمندسازی اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تولیدی در رأس امور و برنامه‌ها و مأموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است چرا که با به حرکت در آمدن چرخ‌های تولید، گذر از سد تحریم‌های خارجی تا ایجاد تکاپو و تحول در نظام و ساختار اقتصاد تعاونی و حتی ملی کار چندان دشوار و محالی نیست.

وی بر مشارکت، حضور متولیان و مدیران شاغل در حوزه تولید به منظور تجزیه و تحلیل شرایط موجود، ارزیابی کمی و کیفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های راکد و فعال، برنامه‌ریزی جهت بازآفرینی، احیا و تقویت ساز و کارها و ابزارهای حرکتی تا تحقق اهداف تاکید کرد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حضور رقابتی در عرصه‌های مختلف موضوعی است که دولت و بخش غیردولتی اعم از تعاونی و غیرتعاونی توأمان و دوشادوش با هم باید در آن ایفای نقش کرده و تبادل اطلاعات و مشارکت داشته باشند.

ویس کرمی بر طراحی و فعال سازی سامانه جامع و کاربردی مدیریت کسب و کار با هدف ارزیابی آنی و در لحظه عملکرد، آمار و اطلاعات، ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و حتی دریافت اطلاعات محصولات و خدمات شرکت‌های تعاونی به لحاظ کیفی و کمی تا تکمیل زنجیره ارزش تعاون برای حضور و ورود رقابتی در بازارهای اقتصاد داخلی و خارجی تاکید کرد.

وی ادامه داد: هرگونه برنامه‌ریزی و مدیریت امور توأم با نظارت‌های عالی و جزئی در بخش تعاون مستلزم دسترسی به آمار، اطلاعات و اشراف کامل بر شاخص‌ها و وضعیت تعاونی‌ها است.

معاون امور تعاون در پایان گفت: ساختار تعاونی مطلوب‌ترین شکل عملیاتی کردن پروژه‌های احداث واحدهای مسکونی، محیطی فرهنگی – ورزشی و مراکز آموزشی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 6089732

دیگر خبرها

  • تحقق شعار سال تکلیف بزرگی برعهده مسوولان است
  • اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند
  • ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های محکومان به قصاص در کردستان
  • جزئیات اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • هیچ مورد فوتی ناشی از مالاریا به ثبت نرسید
  • مسوولان در قبال بیت‌المال باید پاسخگو باشند
  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • ضرورت تامین روشنایی محله های بی دفاع شهری
  • عملکرد دستگاه‌های اجرایی سیستان و بلوچستان بررسی شد