Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@23:28:57 GMT

CeDeFi چیست و چرا اهمیت دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۷۷۰۵

CeDeFi چیست و چرا اهمیت دارد؟

CeDeFi چیست؟ آیا هیچ پروتکل CeDeFi در حال حاضر وجود دارد؟ CeFi چیست؟ DeFi چیست؟ چه کسی CeDeFi را به بازار ارزهای دیجیتال معرفی کرد؟ مزایای CeDeFi چیست؟ معایب CeDeFi چیست؟

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ مدتی است که سیستم‌های مالی به تامین مالی متمرکز (CeFi) و تامین مالی غیر متمرکز (DeFi) تقسیم شده‌اند. CeFi یک سیستم مالی سنتی و دارای قابلیت‌هایی مانند بانک‌ها است، در حالی که DeFi مبتنی بر ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

CeDeFi چیست؟

CeDeFi ترکیبی از CeFi و DeFi است که بهترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر دو نوع دو سیستم مالی را با هم ترکیب می‌کند. سیستم جدید "CeDeFi"، ترکیبی از تامین مالی متمرکز و غیر متمرکز بوده و در حال رشد است. بنابراین لازم است بدانیم CeDeFi چیست و چگونه کار می‌کند؟ CeDeFi همان ویژگی‌های پروتکل‌های DeFi را ارائه می‌کند، در حالی که متمرکز هستند، در واقع به افراد اجازه می‌دهد، به محصولات DeFi مانند صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، جمع‌آوری‌کننده نقدینگی، ابزارهای استخراج بازده و پروتکل‌های وام‌دهی دسترسی داشته باشند، اما همچنان از مزایای سیستم‌های CeFi استفاده می‌کنند.

برخلاف DeFi، که بدون مجوز و برای استفاده توسط هر کسی در دسترس است، پروژه‌های CeDeFi بیشتر به سمت متمرکز شدن گرایش دارند. آنها اغلب توسط یک گروه واحد یا کوچک از نهادها اداره می‌شوند که به آنها امکان کنترل بیشتری می‌دهد (شبیه به CeFi). به طور کلی، اکوسیستم CeDeFi، که ترکیبی از مدل‌های متمرکز و غیر متمرکز است، با هدف بهبود مدل ارزهای دیجیتال سنتی، امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر، بهبود امنیت، حجم تراکنش‌های بیشتر و کارمزدهای نسبتاً پایین‌تری را نسبت به سیستم‌های سنتی دارد.

آیا هیچ پروتکل CeDeFi در حال حاضر وجود دارد؟

برخی از محبوب‌ترین نمونه‌های پروتکل‌های CeDeFi عبارتند؛ از MakerDAO، Synthetix و Compound که قابلیت‌های DeFi مانند را ارائه می‌کنند و در عین حال متمرکز باقی می‌مانند. یک پلتفرم سرمایه گذاری رمزنگاری‌شده مانند میداس اینوستمنت (Midas.Investments) مثال دیگری است.

MakerDAO، Synthetix و Compound همگی بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده‌اند. اما میداس اینوستمنت پلتفرم خود را در آگوست 2022 به روز کرد تا استراتژی‌های CeDeFi را در خود جای دهد. به گفته تیم میداس، رویکرد جدید با ایجاد قراردادهای هوشمند برای مدیریت دارایی‌ها تحت پروتکل‌های مختلف وام دهی، هدف از انعکاس DeFi است. اینها شامل وام دادن، استقراض و اهرم گرفتن، است که به طور ایده آل اجازه هجوم سرمایه به فضای DeFi را می‌دهد. مانند بسیاری از تلاش‌های CeDeFi، میداس قصد دارد تا به مشتریان خود گزینه‌های DeFi متناسب با مشخصات ریسک آنها را ارائه دهد و در عین حال امکان دسترسی به ابزارهای پوشش ‌دار از CeFi را فراهم کند. برای درک بهتر CeDeFi، اجازه دهید، ابتدا CeFi و DeFi را درک کنیم.

CeFi چیست؟

CeFi یک موسسه مالی، ساختار یافته است که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد از طریق یک صرافی کنترل‌ شده، ارزهای دیجیتال را قرض یا وام دهند. عملکردی مشابه با صنعت بانکداری مرسوم دارد. کاربران هنگام قرض گرفتن، پول از ارز دیجیتال خود به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند یا هنگام وام دادن از آن بهره می‌گیرند. پلتفرم‌های CeFi به عنوان "نگهبان" دارایی‌های دیجیتال شما عمل می‌کند. زمانی که پلتفرم CeFi برای کسب درآمد از آن محافظت می‌کند، کنترل ارز دیجیتال خود را رها می‌کنید. اگر پلتفرم هک شود، دارایی‌های شما ممکن است در خطر باشد.

در حال حاضر، CeFi سهم بازار بیشتری نسبت به DeFi دارد، زیرا پلتفرم‌های CeFi بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بایننس، کوین‌بیس و Diem از جمله پلتفرم‌های محبوب CeFi هستند. با این حال، به دلیل هزینه‌های بالا در تراکنش CeFi که توسط دخالت‌های شخص ثالث، عدم شفافیت و مالکیت کامل بر دارایی‌های دیجیتال شما ایجاد می‌شود، DeFi نیز محبوب شده است.

DeFi چیست؟

DeFi به طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات مالی بر اساس فناوری‌های بلاکچین در فضای عمومی بلاکچین اشاره دارد. خارج از سیستم‌های متمرکز سنتی مانند بانک‌ها و کارت‌های اعتباری عمل می‌کنند. این نوع پلتفرم‌ها از طریق برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) قابل دسترسی هستند که به صورت همتا به همتا عمل می‌کنند و نیاز به مقامات متمرکز مانند بانک‌ها، شرکت‌های کارت اعتباری یا کارگزاران را از بین می‌برند. با DeFi، هر کسی می‌تواند به سیستم‌های مالی جایگزین مانند وام دادن و استقراض دسترسی پیدا کند.

در CeFi، یک صرافی متمرکز تمام معاملات ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهد، به این معنی که کاربران به کلیدهای خصوصی دسترسی ندارند یا واقعاً مالک رمزارز خود نیستند. آنها همچنین مشمول شرایط و ضوابط بورس، قیمت‌ها و هزینه‌های گاز هستند. در مقابل، کاربران DeFi کنترل کامل وجوه خود را دارند، زیرا هیچ مرجع متمرکزی تراکنش‌ها را مدیریت نمی‌کند. در عوض، یک پروتکل مبتنی بر بلاکچین به کاربران اجازه می‌دهد تا هر طور که می‌خواهند، خرید، فروش، ذخیره و معامله کنند. DeFi و CeFi هر دو مزایا و معایب خود را دارند. CeFi بر خلاف DeFi، تبدیل فیات به کریپتو را آسان‌تر می‌کند. اما DeFi بدون مجوز است و نیازی به فرآیند KYC ندارد.

چه کسی CeDeFi را به بازار ارزهای دیجیتال معرفی کرد؟

بایننس نقش مهمی در ظهور CeDeFi ایفا می‌کند، این مدیر عامل بایننس، چانگ پنگ ژائو بود که اصطلاح CeDeFi را در سپتامبر 2020 در جریان راه‌ اندازی زنجیره هوشمند بایننس ابداع کرد. با توجه به اینکه محبوبیت اتریوم به عملکرد قراردادهای هوشمند مربوط می‌شود، بایننس همچنین متوجه شد که باید شبکه بلاکچین دیگری برای رقابت با اتریوم و اکوسیستم DeFi آن ایجاد کند. در نتیجه، بایننس شبکه بلاکچین موجود خود را به BNB اسمارت چین، یک شاخه اتریوم با بهینه‌سازی برای کارمزدهای پایین و توان عملیاتی بالا تغییر نام داد.

این اقدام بایننس، در حالی که مقاومت غیر متمرکز و سانسور را قربانی می‌کند، به نظر می‌رسد، هنوز هم نتیجه می‌دهد. اگر چه توسط حامیان تمرکززدایی مورد انتقاد قرار گرفت، زنجیره BNB از سپتامبر 2020 به طور تصاعدی رشد کرد، به لطف توانایی آن در تأمین مالی سریع پروژه‌ها، منجر به ظهور CeDeFi شد.

علاوه بر بایننس، سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق تاکتیک‌های دیجیتالی موجود با استفاده از پلت‌فرم سرمایه‌گذاری ترکیبی CeDeFi، میداس، برای درآمد غیر فعال قابل اعتماد، جریان‌های بازدهی محافظت ‌شده، ایجاد کنند. علاوه بر این، میداس ادعا می‌کند که شبکه گسترده‌ای از رویه‌های باطن را در بازار بی‌ثبات ارزهای دیجیتال دارد که به دنبال پوشش و محافظت از گزینه‌های سرمایه‌گذاری جلویی ارائه شده به افراد است. ادغام با فناوری نگهبانی و انتقال ارز دیجیتال، Fireblocks، بسیار ایمن از اکوسیستم دیجیتال میداس محافظت کرده است. برای دارایی‌های نگهداری شده، FireBlocks حفاظت دیجیتالی درجه تجاری را ارائه می‌دهد.

مزایای CeDeFi چیست؟

از جمله مزایای CeDeFi، می‌توان به هزینه‌های کمتر، امنیت بهتر، دسترسی، سرعت و هزینه کمتر اشاره کرد. رویکرد نوآورانه CeDeFi برای بانکداری غیر متمرکز، کاربران را قادر می‌سازد تا دارایی‌های رمزنگاری شده CeDeFi را بدون نیاز به تبادل متمرکز معامله کنند. این بدان معناست که کاربران ممکن است، مستقیماً با یکدیگر معامله کنند و نیاز به واسطه را از بین ببرند.

از جمله مزایای اصلی CeDeFi هزینه کمتر است. هزینه تراکنش‌های CeDeFi کمتر از تراکنش‌های موجود در پلتفرم‌های مشابه است، زیرا واسطه‌های کمتری درگیر هستند، به خصوص در شبکه‌هایی که مبتنی بر اتریوم نیستند. به عنوان مثال، اتریوم هزینه‌های گاز بسیار بالایی دارد، مثلاً تراکنش‌های DEX به صدها دلار می‌رسد. همچنین اغلب باعث مشکلات تراکم شبکه می‌شود که منجر به تاخیر می‎شود. بایننس CeDeFi، از طرف دیگر، کارمزدهای بسیار کمتری دارد و با اجازه دادن به کاربران برای پذیرش کارمزد در چند ثانیه، تراکنش‌ها را سرعت می‌بخشد.

یکی دیگر از مزایای قابل توجه، بهبود امنیت است. نفوذ به شبکه CeDeFi برای هکرها بسیار دشوارتر از سیستم‌های بانکی سنتی است، زیرا ساختار غیر متمرکز شبکه وجود دارد. علاوه بر این، CeDeFi به‌طور باور نکردنی، در دسترس است. زیرا هر کسی که کیف پول اتریوم دارد، می‌تواند از پروتکل‌های CeDeFi استفاده کند. موانع ورود کاربران کم‌تجربه را کاهش می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا با ارائه گزینه‌های تجاری تأیید شده که با معیارهای متعدد، از جمله KYC، هزینه‌ها و موارد دیگر بررسی می‌شوند، بیشتر درباره DeFi کاوش کنند.

تراکنش‌های مالی که از طریق CeDeFi انجام می‌شوند نیز می‌توانند بسیار سریع‌تر از تراکنش‌های انجام‌ شده از طریق سیستم‌های مالی سنتی باشند. این به این دلیل است که CeDeFi نیازی به منتظر ماندن برای تأیید شخص ثالث ندارد که اغلب ممکن است، چند روز تا چند هفته طول بکشد. فن‌آوری‌های CeDeFi نسبت به سیستم‌های مالی معمولی انعطاف‌پذیرتر هستند و به آنها اجازه می‌دهند تا برای رفع نیازهای هر کاربر تغییر کنند. به عنوان مثال، استراتژی سبد بازدهی خودکار (YAP) توسط میداس با قرار دادن سرمایه‌گذاران در معرض انواع دارایی‌ها بدون بار خرید دارایی‌های کریپتو جداگانه، ریسک پرتفوی را متنوع می‌کند. مهم‌تر از همه، YAPها برای به حداکثر رساندن سود، بدون هیچ هزینه اضافی برای سرمایه‌گذاران، تعادل مجدد ماهیانه را انجام می‌دهند. با تضمین سود از دارایی‌های با عملکرد بهتر و در عین حال سرمایه‌گذاری مجدد در دارایی‌های با عملکرد ضعیف، این تعادل مجدد به میداس امکان می‌دهد، تا از نوسانات بازار به امید ایجاد رشد پرتفوی ثابت در بلندمدت استفاده کند.

علاوه بر این، با ارزیابی و ممیزی کامل پروژه‌ها و توکن‌ها توسط صرافی‌های CeDeFi، تراکنش‌های امن تر، امکان پذیر است. CeDeFi حریم خصوصی بیشتری نسبت به سیستم‌های پرداخت معمولی فراهم می‌کند، زیرا شبکه غیر متمرکز آن ردیابی تراکنش‌های کاربر را برای طرف‌های خارجی سخت‌تر می‌کند.

معایب CeDeFi چیست؟

در حال حاضر، نقطه ضعف اصلی CeDeFi منحنی یادگیری بالا مرتبط با پروتکل‌های آن به دلیل پیچیدگی آنها است. این مفهوم هنوز جوان است و رابط‌های بصری و کاربر پسندتر به مرور زمان ظاهر می‌شوند. CeDeFi همچنین به شدت به اتریوم متکی است، با توجه به اینکه بیشتر پروتکل‌های CeDeFi هنوز بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده‌اند. اگر اتریوم شکست بخورد، CeDeFi نیز احتمالاً از کار خواهد افتاد. با این حال، این خطر با این واقعیت کاهش می‌یابد که سایر بلاکچین‌ها شروع به پذیرش پروتکل‌های CeDeFi کرده‌اند.

یکی دیگر از معایب CeDeFi این است که هنوز نسبتا جدید و اثبات نشده است. در حالی که این بخش در سال گذشته رشد فوق العاده‌ای داشته است، هنوز در مراحل اولیه خود است. به این ترتیب، پروتکل‌های CeDeFi در معرض نوسانات بالایی هستند و بنابراین ممکن است هنوز برای پذیرش انبوه آماده نباشند. در نهایت، CeDeFi از کلاهبرداری بی بهره نیست. به دلیل نبود مقررات، چندین کلاهبرداری در فضای CeDeFi صورت گرفته است. بنابراین، ضروری است که مراقب باشید، فقط از پروتکل‌های معتبر CeDeFi استفاده کنید و CeDeFi را به عنوان یک راه حل ممکن برای ادغام محصولات و برنامه‌های DeFi در سیستم‌های مالی اصلی، مشاهده کنید.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر بازار رمز ارزها اخبار ارز دیجیتال اخبار مرتبط کدام رمزارزها در هفته گذشته بیشترین ریزش را داشتند؟ ۱۴۰۱/۵/۵ ارزش بازار رمزارزها دوباره ۱ تریلیون دلاری شد ۱۴۰۱/۴/۲۸ ریزش قریب الوقوع و بزرگ بازار رمزارزها! ۱۴۰۱/۴/۲۲ کاهش ۶۵ درصدی درآمد حاصل از هک رمزارزها ۱۴۰۱/۵/۲۶ قیمت بیت کوین مجددا در کانال ۲۴ هزار دلاری ۱۴۰۱/۵/۲۶ کاهش ۴۰ درصدی نرخ توکن سوزی شیبا اینو ۱۴۰۱/۵/۲۵ آخرین ویدیو ها لحظه مردن و زنده شدن این زن در نانوایی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ۱۴:۳۸ وقتی محمد صلاح فراموش می کند در زمین فوتبال است! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ۱۳:۳۵ خودروهای لوکس لامبورگینی چگونه تولید می‌شود؟ ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ۱۳:۱۱ جانی دپ ایرانی بادیگارد گرفت! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ۱۲:۲۶ مهارت عجیب یوسف تیموری در ورزش بوکس + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ۱۱:۴۵ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۶:۰۴ CeDeFi چیست و چرا اهمیت دارد؟ ۱۵:۵۳ نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس: روند توافق در حال انجام است ۱۵:۴۲ آیین نامه واردات خودرو در دولت تصویب شد ۱۵:۴۰ بازگشت قهرمانان تیم فوتبال ۶ نفره فولاد هرمزگان به بندرعباس ۱۵:۳۷ امروز پرونده افزایش حقوق بازنشستگان بسته می شود؟ ۱۵:۲۴ واریز ۱۱ میلیون به حساب معلمان ۱۵:۱۵ جزییات عرضه امروز خودرو در بورس کالا (۲۶مرداد) ۱۵:۱۳ روش عجیب بانک مسکن؛ جریمه ۸۰۰ هزار تومانی به ازای تاخیر هر قسط! ۱۵:۰۶ رونمایی از دختری که پیکه با او به شکیرا خیانت کرد + عکس ۱۴:۵۴ صدا و سیما: ۳۰ درخت در مجموعه ورزشی انقلاب قطع شده است ۱۴:۴۷ با سیاست های اقتصادی کوبا نباید انتظار زندگی در سطح سوئیس را داشته باشیم ۱۴:۴۱ پرداختی معلمان در قانون رتبه بندی مشخص شد + جزییات پرداخت ۱۴:۴۰ سازمان اطلاعات سپاه: همکاری با کلوزآپ ممنوع است ۱۴:۴۰ چگونه از آبله میمونی در امان بمانیم؟ ۱۴:۳۷ در جلسه غیرعلنی مجلس و تیم مذاکره کننده چه گذشت؟ ۱۴:۳۴ سرنوشت خودرو در انتظار صنعت لوازم خانگی ایران ۱۴:۳۲ هواداران چگونه به ورزشگاه بروند؟ ۱۴:۳۱ اعلام آمادگی ایران برای اجرای فوری توافق با آمریکا درباره «زندانیان» ۱۴:۲۶ ریزش قیمت سکه امامی ۱۴:۲۳ راهکارهایی برای کاهش مصرف اینترنت + عکس ۱۴:۱۰ این اشتباهات شما را مجرد نگه می دارد ۱۳:۵۸ آخرین آمار کرونا در ایران / ۶۷ نفر فوت شدند ۱۳:۴۹ شش برند غیر استاندارد ملامین اعلام شد ۱۳:۴۸ بررسی شیوه های پرداخت وام ساخت مسکن/ بانک ها چگونه پای کار نهضت ملی مسکن می آیند ۱۳:۴۶ افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان تنها با این شرط... ۱۳:۴۰ ۳۰ جایزه جام جهانی ۲۰۲۲ برای خریداران هایپراستار ۱۳:۳۵ وقتی محمد صلاح فراموش می کند در زمین فوتبال است! + فیلم ۱۳:۲۷ جزییات مسدودسازی حساب های صادرکننده چک برگشتی ۱۳:۲۳ مانور برجامی بورس / راه شاخص کل و هم‌ وزن از هم جدا شد ۱۳:۲۲ قیمت سکه امروز بیست و ششم مرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۲۰ افسانه‌های محلی قشم ۱۳:۱۱ کاهش ۶۵ درصدی درآمد حاصل از هک رمزارزها ۱۳:۱۱ خودروهای لوکس لامبورگینی چگونه تولید می‌شود؟ ۱۳:۰۵ پرداخت وام به هفت هزار بازنشسته کارگری تهران آغاز شد ۱۳:۰۲ مرگ تدریجی ایران خودرو و سایپا با ادامه تیراژ فعلی تولید / برای ساخت خودروی اقتصادی باید هزینه قطعات به کم تر از ۳هزار دلار برسد ۱۳:۰۰ انتصاب مرادعلی امین‌وند به عنوان قائم مقام همراه پرداز زرین (زرین پال) ۱۲:۵۹ نماینده مجلس: شواهد نشان می دهد به توافق نزدیک می شویم ۱۲:۵۵ وزارت کار موظف به پرداخت مستمری بیمه شدگان شد ۱۲:۵۵ اذان ظهر به افق تهران چهارشنبه بیست و ششم مرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۴۶ انتقال پیکر ابتهاج به ایران به تعویق افتاد ۱۲:۳۶ تورم انگلیس از ١٠ درصد عبور کرد ۱۲:۳۵ ارائه داده های ارزشمند موجب درک بهتر نظام بانکی از انتظارات مردم می گردد ۱۲:۳۱ تعطیلی دوماهه کارگروه ویژه سهام عدالت ۱۲:۲۸ قانون کاهش تورم نهایی شد/ حداقل نرخ مالیات شرکت‌ها ۱۵ درصد شد ۱۲:۲۲ نگران آبله میمونی نیستیم ۱۲:۱۶ کاظمی قمی: با طالبان تعامل کردیم اما آن ها را به رسمیت نشناختیم ۱۲:۱۲ معلمان برای تعیین وضعیت رتبه بندی به کجا مراجعه کنند؟ ۱۲:۰۷ آغاز جلسه غیرعلنی مجلس با تیم مذاکره کننده و وزیر خارجه ۱۲:۰۵ تست بینایی؛ اگر بتوانید ۸ حیوان را پیدا کنید یک نابغه هستید! ۱۲:۰۱ زمان کنکور ارشد تغییر کرد اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار رمز ارزها اخبار ارز دیجیتال ارزهای دیجیتال پروتکل های CeDeFi سیستم های مالی ارز دیجیتال حال حاضر غیر متمرکز دارایی ها پلتفرم ها تراکنش ها CeDeFi چیست هزینه ها بانک ها DeFi چیست ۱۴۰۱ ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۷۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظهور شاه‌کلید قفل‌های دیجیتال/ رایانه‌های کوانتومی رمزگذاری را بی‌معنا می‌کنند

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ بار‌ها شنیده‌ایم که هکر‌ها با سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی، موجودی حساب افراد را خالی کرده‌اند و متخصصان توصیه‌هایی برای پیشگیری از آن دارند، اما اگر قرار باشد چنین اتفاقاتی به روند همیشگی تبدیل شود چه؟ یعنی دنیایی را تصور کنید که قفل اطلاعات الکترونیکی ناگهان از کار می‌افتند!

این یک سناریوی علمی، تخیلی نیست. زمانی که رایانه‌های کوانتومی به اندازه کافی قدرتمند شوند، این نگرانی ممکن است به واقعیت تبدیل شود. این رایانه‌ها می‌توانند از ویژگی‌های عجیب دنیای کوانتومی برای رمزگشایی قفل‌هایی استفاده کنند که شکستن آنها برای رایانه‌های معمولی سال‌ها طول می‌کشد. ما نمی‌دانیم چه زمانی این اتفاق می‌افتد، اما بسیاری از مردم و سازمان‌ها در حال حاضر نگران سرقت اطلاعات رمزگذاری شده توسط مجرمان سایبری و ذخیره آن برای رمزگشایی رایانه‌های کوانتومی در آینده هستند.

با نزدیک شدن دوران ظهور رایانه‌های کوانتومی، رمزنگاران در تلاش‌اند تا طرح‌های محاسباتی جدیدی برای ایمن کردن داده‌ها در برابر حملات فرضی ابداع کنند. ریاضیات درگیر در این ماجرا بسیار پیچیده است، اما بقای دنیای دیجیتال ما شاید به همین تلاش وابسته باشد.

رمزگذاری ضد کوانتومی

نفوذ به سیستم‌های امنیتی آنلاین اغلب در یک مسئله ریاضی و در دو عدد خلاصه می‌شود که وقتی در یکدیگر ضرب می‌شوند، عدد سوم به دست می‌آید و این عدد کلید باز کردن قفل اطلاعات محرمانه است. با بزرگتر شدن این عدد، مدت زمانی که یک کامپیوتر معمولی برای حل این مشکل صرف می‌کند بیشتر می‌شود.

انتظار می‌رود رایانه‌های کوانتومی بتوانند در آینده این کد‌ها را خیلی سریع‌تر بشکنند. بنابراین، رقابت بر سر یافتن الگوریتم‌های رمزگذاری جدیدی است که می‌توانند در برابر یک حمله کوانتومی مقاومت کنند.

مؤسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده سال‌ها است که الگوریتم‌های رمزگذاری «ضد کوانتومی» را خواستار شده و با وجود تلاش‌های فراوان برای ایجاد چنین الگوریتم‌هایی، تعداد بسیار کمی موفق به قبولی در این آزمون شده‌اند. یکی از الگوریتم‌های پیشنهادی به نام «کپسوله‌سازی کلید ایزوژنی فوق منفرد» بود که در سال ۲۰۲۲ با کمک نرم‌افزار ریاضی ماگما (Magma) در دانشگاه سیدنی توسعه یافته بود و به طرزی باورنکردنی شکست خورد.

این رقابت امسال داغ شده است. در ماه فوریه، اپل سیستم امنیتی خود را در پلتفرم آی مسیج (iMessage) به روزرسانی کرد تا از داده‌هایی که ممکن است در آینده توسط رایانه‌های کوانتومی جمع‌آوری شوند محافظت کرده باشند. دو هفته پیش، دانشمندان در چین اعلام کردند که برای محافظت از رایانه کوانتومی اوریجین ووکانگ (Origin Wukong) یک «سپر رمزگذاری» جدید نصب کردند و تقریباً در همین زمان، پژوهشگری به نام ییلِی چن (Yilei Chen)  کشف کرد که رایانه‌های کوانتومی به طور بالقوه می‌توانند نوعی الگوریتم را که شکستن آن بسیار دشوار است، هک کنند. این الگوریتم مبتنی بر بخشی از ریاضیات است که آن را به «مشبکه» می‌شناسند و نکته جالب این است که روش‌های مبتنی بر شبکه در سیستم امنیتی جدید آی مسیج (اپل) نیز با همین روش، یعنی «الگوریتم استاندارد پساکوانتومی» رمزگذاری شده است.

الگوریتم مشبکه چیست؟

الگوی «مشبکه» متشکل از نقاطی است که مانند کاشی‌های کف حمام یا ساختار یک الماس به طور منظم تکرار می‌شوند، اگرچه شبکه‌ها می‌توانند ابعاد زیادی داشته باشند (بیش از دو یا سه)، اما همه آنها از یک ایده اولیه برای تکرار نقاط به روشی قابل پیش‌بینی پیروی می‌کنند.

بخش بزرگی از رمزنگاری مشبکه، بر پایه یک سؤال به ظاهر ساده است: اگر یک نقطه مخفی را در چنین شبکه‌ای پنهان کنیم چقدر طول می‌کشد تا شخص دیگری این نقطه مخفی را پیدا کند؟ این بازی مخفی‌کاری می‌تواند راه‌های بیشتری برای محافظت از داده‌ها ایجاد کند.

نوع دیگری از مشبکه که به «یادگیری با خطا» شناخته می‌شود بسیار پیچیده است و شکستن رمز آن حتی برای رایانه کوانتومی نیز دشوار است. با بزرگ شدن اندازه مشبکه، مقدار زمان لازم برای پیچیدگی آن حتی برای رایانه کوانتومی نیز به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از روش‌های رمزگذاری بر اساس دشواری فاکتورگیری اعداد بزرگ انجام می‌شود، اما مشکل دیگری به نام «مسئله زیرگروه پنهان» وجود دارد که ارتباط نزدیکی با این روش دارد و حل آن نیز بسیار دشوار است. این مسئله در بسیاری از زمینه‌ها از جمله علوم کامپیوتر و ریاضیات کاربرد‌های مهمی دارد.

رویکرد ییلی چن نشان می‌دهد که رایانه‌های کوانتومی ممکن است بتوانند مسائل مشبک را تحت شرایط خاص سریع‌تر حل کنند. بر همین اساس، کارشناسان نتایج او را بررسی کردند و به سرعت یک خطا پیدا کردند. پس از کشف این خطا، چن نسخه به‌روز شدۀ مقاله خود را منتشر کرد و به توصیف این خطا پرداخت.

مقاله چن باعث شده است که بسیاری از رمزنگاران به امنیت روش‌های مشبکه بی‌اطمینان شوند و برخی هنوز در حال ارزیابی هستند که چگونه می‌توان از ایده‌های چن برای رفع این خطا استفاده کرد.

نیاز به توسعه ریاضیات

مقاله چن طوفانی در جامعه کوچک رمزنگاری به پا کرد، اما در سطح جهانی تقریباً هیچ‌توجهی به آن نشد؛ شاید به این دلیل که شمار کمی از مردم ارزش این کار یا پیامد‌های آن را درک می‌کنند.

سال گذشته، زمانی که دولت استرالیا به سراغ یک استراتژی ملی کوانتومی رفت تا کشورش را در صنعت کوانتومی، جهانی کند، یک اشتباه بزرگ انجام داد: اصلا به ریاضیات نپرداخت! استفاده حداکثری از رایانه‌های کوانتومی و آمادگی برای گسترش آنها به آموزش عمیق ریاضی برای تولید دانش و تحقیقات جدید نیاز دارد.

این گزارش از پایگاه خبری دِکانورسیشن به فارسی برگردان شده است.

انتهای پیام/

نازنین احسانی طباطبایی

دیگر خبرها

  • پرداخت‌ های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند؟
  • پرداخت‌های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند؟
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • کلاهبرداری تتر چیست و چطور آن را تشخیص دهیم
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است
  • راه اندازی مرکز متمرکز جراحی شکاف کام و لب در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان
  • ظهور شاه‌کلید قفل‌های دیجیتال/ رایانه‌های کوانتومی رمزگذاری را بی‌معنا می‌کنند
  • پتانسیل ایران در استخراج رمزارز از گاز فلر
  • روند نزولی بیت کوین آغاز شد؟
  • بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد