Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در جلسه با شورای دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان که در یکی از شهرهای قطب صنعت و فناوری کشور است، چه نقش و مأموریتی باید داشته باشد؟ پاسخ این را باید در طرح تحول ۱۰ ساله ببینیم و بر اساس آن مأموریت دانشگاه صنعتی را معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ادامه داد: خمیر مایه بیانیه گام دوم علم و پژوهش و فناوری است؛ مقام معظم رهبری قبل از بیانیه گام دوم نیز نقش دانشگاه و لوازم آن را در نقش‌آفرینی برای در تمدن سازی را بیان می‌کنند.

عموعابدینی تصریح کرد: استنباط من این است که دانشگاه ها باید ریل‌گذاری جدیدی داشته باشند تا نقش خود را در تمدن‌سازی داشته باشند و با وضعیت فعلی این محقق نمی‌شود؛ در وضعیت فعلی نقش ما در تولید علم جهانی به این صورت است که رتبه ما ۸ سال ما ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ است و این باید تغییر کنند و ارتقا کند؛ چون فناوری در دنیا به سرعت در حال تغییر است.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: جریانات علم و فناوری در جهان به سرعت در حال تغییر است و این موجب می‌شود نوع و مأموریت دانشگاه‌ها به خصوص دانشگا‌ه‌های پیشرو در حوزه فناوری تغییر کند.

وی با بیان اینکه سرمایه ارزشمند دانشگاه فکر استاد و دانشجو است، عنوان کرد: در دوران کرونا استاد و دانشجو در خانه نشستند و فناوری اطلاعات به کمک ما آمد و توانستیم جریان علمی پیش برود، علیرغم اینکه کیفیت کاهش پیدا کرد؛ اما در حال حاضر فناوری متاورس آمده  و کیفیت را نیز ارتقا داده است و روش‌های آزمون نیز به گونه‌ای است که امکان تقلب وجود ندارد.

عموعابدینی با اشاره به این که ۵۰ تا ۶۰ درصد شغل‌های فعلی در ۱۰ سال آینده اصلا وجود نخواهد داشت گفت: به همین خیلی مهم است که به طور هوشمندانه طرح تحول را دنبال کنیم؛ اساس و شیرازه اصلی یک دانشگاه آموزش و محتوای درسی است، اگر دانشجوی لیسانس خوبی را تربیت کنید، دانشجوی فوق لیسانس و دکترای قوی هم خواهیم داشت و بعد می‌توانیم روی آن بار سنگین دانش بنیان را پیش ببریم.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تأکید کرد: آموزش از ۳ اساس تشکیل شده که عبارتند از دانشجوی خوب، استاد خوبی که پژوهش خود و سایر اساتید را در اختیار دانشجو قرار دهد و همچنین محتوای خوب‌؛ اگر این سه مورد به خوبی کنار هم قرار گیرد، به خوبی می‌توانیم تحول، استعداد درخشان و حل کردن مشکلات را به خوبی پیش ببریم.

وی اذعان کرد:در دولت سیزدهم طرح تحول دولت مردمی با نظر شخص رییس‌جمهور شکل گرفت و این برای بخش‌های مختلف دولت تهیه شد؛ یک بخش مهم آن آموزش عالی است؛ در حال حاضر طرح تحول آموزش عالی ابلاغ شده و بر مبنای همین طرح، وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید برنامه خود را ارائه دهند.

عموعابدینی مطرح کرد: در این سند بسیاری از نخبگان فارغ از دیدگاه های سیاسی کنار هم نشستند و نظرات خود را بیان کردند تا بتوانیم مشکلات آموزش عالی را حل کنیم؛ طرح تحول آموزش عالی جزو طرح‌های است که قابل دسترسی است و می شود آن را اجرایی کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ۷۰ درصد بحث سند تحول، مربوط به آموزش است، افزود:   موضوع اصلی در سند تحول اصلاح وضع موجود است؛ این سند تحول اگر عملیاتی شود، ۱۰ درصدش ایجابی و ۹۰ درصدش اصلاحی است؛ اجرای آن سخت است، ولی پیچیده نیست. کل بررسی که انجام شد در این سند به این رسیدند که ۴ چالش اساسی فعلا باید حل شود که این ۴ چالش، ۸ عامل دارد و ۱۰ راهبرد باید پیاده‌سازی و ۳۱ اقدام انجام شود.

وی اضافه کرد: نکته اول این است که باید وضع مطلوب ترسیم شود؛ در دولت مقرر شده که هر توافق‌نامه‌ای که شما با سازمان برنامه می‌خواهید بنویسید باید به سند تحول ارجاع داد شود؛ اگر منطبق بود، انجام می‌شود و در غیر این صورت کنار گذاشته می‌شود.

عموعابدینی بیان اینکه خیلی از جوانان م برای ورود به دانشگاه انگیزه‌ای ندارند، اظهار کرد: یکی از شاخص‌های وضع مطلوب ارتقا سطح امید اجتماعی است؛ اگر محتوای درسی عوض نشود و نظام مهارتی شکل نگیرد، دانش‌آموز احساس نیاز به دانشگاه پیدا نمی‌کند، بنابراین امید به دانشگاه کم می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اعلام این خبر که  در حال حاضر کارشناسی ارشد حرفه‌ای مصوب شده و در حال تدوین شیوه‌نامه‌های آن هستیم، بیان کرد: در این حالت ۸۱ واحد وجود دارد که ۱۸ واحد آن درس تئوری، بخشی از آن پایان‌نامه است و مابقی هم کارآموزی در صنعت است.

وی با اشاره تعیین بورس صنعتی در دانشگاه یزد برای اولین بار ادامه داد: این خود را در کنکور نشان داد و بسیاری از متقاضیان بورس صنعتی را در دانشگاه انتخاب کردند و در این صورت خروجی بهتری هم خواهیم داشت.

عموعابدینی تصریح کرد: ما به دنبال نظام جامع آموزش صنعت و جامعه هستیم، این یک برنامه عام و یک برنامه خاص دارد، هر دانشگاه باید بداند در سند تحول چه مأموریتی دارد؛ مثلا نقش دانشگاه صنعتی در حوزه فناوری آینده چیست؟ این ماموریت ویژه یک دانشگاه است؛ مابقی مأموریت‌ها، مأموریت عام است در خدمت به جامعه و متناسب با نیاز جامعه، دانشجویی را می‌گیرد که صنعت و جامعه به آن نیاز دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری خبر داد: در راستای سند طرح تحول ۲۰ درصد از پذیرش اساتید در دروه دکتری به صورت استادمحوری و برمبنای نیاز صنعت است؛ اساتیدی یک طرح تحقیقاتی از صنعت گرفته و دانشگاه هم با صنعت قرارداد بسته و در این خصوص یک عنوان آموزشی هم به آن تعلق می‌گیرد و بر همین مبنا دانشجو پذیرش می‌شود و برای این طرح تحقیقاتی شروع به فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان صنعت و دانشگاه سند تحول آموزش عالی معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه صنعتی آموزش عالی طرح تحول سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۷۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹ هزار نیروی پرورشی امسال به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند

وزیر آموزش پرورش: در سال‌های گذشته جذب نیروی پرورشی جز از طریق دانشگاه فرهنگیان نداشتیم اما امسال در آزمون استخدامی ۱۹ هزار پرورشی و تربیت بدنی را جذب می‌کنیم.

به گزارش مشرق، رضامراد صحرایی در گفت‌وگویی به مناسبت هفته معلم، با اشاره به دیدار سه هزار نفر از فرهنگیان و معلمان سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر اهمیت رویکردهای پرورشی در مدارس اظهار داشت: برنامه‌های پرورشی در گفتار مورد تاکید ما بوده است اما در عمل ما هنوز رهنمودهای رهبر انقلاب را آنگونه که باید، پیاده نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بخشی از نگرانی رهبر معظم انقلاب درباره سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش انجام شده است، افزود: ایشان می‌دانند سند در دست ماست و براساس آن پیش می‌رویم چرا که سند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

صحرایی با یادآوری اینکه در بحث پرورشی مشکل اصلی نیروی انسانی است، اظهار داشت: سال‌هاست ما جذب نیروی پرورشی جز از طریق دانشگاه فرهنگیان نداشتیم اما امسال در آزمون استخدامی ۱۹ هزار پرورشی و تربیت بدنی را جذب می‌کنیم و هفته آینده آزمون استخدامی این گروه کیفیت بخشی برگزار می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین طرح تحول پرورشی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در ستاد ملی تعلیم و تربیت تصویب شده و وقتی این طرح مصوب شود، مشخص می‌شود که روی چه تعداد دانش‌آموز باید در اقدامات پرورشی کار کنیم.

صحرایی یادآورشد: امسال آموزش و پرورش جهت‌گیری خود را بر مساله آسیب‌های اجتماعی قرار داده که دانش‌آموزان نسبت به این آسیب‌ها مصون باشند که راهش تبیین است.

وی افزود: یک نهضت تحت عنوان الگوی تمدن‌ساز را داریم و یک برنامه فراگیر داشتیم با محوریت امید، نشاط، خودباوری و خرد ورزی را دنبال می‌کنیم.

صحرایی خاطرنشان کرد: همچنین در موضوع پرورشی کانون پرورش فکری کودکان را داریم که بیش از هزار و ۵۰۰ شعبه در کشور دارد و تربیت غیررسمی در آنجا شکل می‌گیرد.

مرگ سند ۲۰۳۰ در دولت سیزدهم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مرگ سند ۲۰۳۰ در این دولت اجرایی شد، اظهار داشت: البته هنوز هم بودند کسانی که به ۲۰۳۰ اعتقاد داشتند؛ این افراد حتی در بدنه وزارتخانه هم بودند زیرا این سند به‌ عنوان یک رویکرد در بخشی از دولت پیشین وجود داشت و در حالی برای آن ردیف بودجه و دفتر در نظر گرفته بودند که برای اجرای سند تحول بنیادین ردیف بودجه وجود نداشت.

صحرایی با یادآوری اینکه این رویکرد دولت قبل پس از تذکرات رهبر معظم انقلاب حتی مورد اعتراض نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته بود، اظهار داشت: بخشی از وزرای پیشین به سند تحول بنیادین اعتقاد داشتند جدی هم کار کردند ولی سند ۲۰۳۰ از بین نرفت تا دولت آقای رئیسی روی کار آمد و در بدنه اجرایی وزارتخانه به طور قطع مرگ سند ۲۰۳۰ رقم خورد.

سند تحول به دنبال حیات طیبه است

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرایی شدن سند تحول بنیادین، یادآور شد: سند یک منظومه کامل است، سند دنبال وقوع حیات طیبه است، این چیزی نیست که بگوییم این تکه از آن اگر انجام شود کل آن انجام شده، مثلا اگر یک تکه دیگرش را دست بگیریم ۲ سال دیگر تمام می‌شود، یک پیکره یکپارچه بسیار منسجم دارد نظریه تعلیم تربیتی ما است، مهم این است که همه آن با هم اجرا شود.

صحرایی با بیان اینکه برای اجرای سند تحول بازه زمانی سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۱۲ طراحی و یک برنامه ملی شاخص گذاری شده برای آن تعریف شده است، افزود: در این برنامه هفت پروژه پیشران ملی تعریف شده است که بدون کمک همه دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود.

وی یکی از این پروژه های پیشران را توسعه و تقویت مهارت های دانش آموزان عنوان کرد که آیین نامه آن به تازگی در دولت تصویب شده است و بر اساس آن همه دستگاهها از جمله وزارتخانه‌های کار، کشور، کشاورزی، علوم، صمت، تعاون، ورزش، میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین صدا و سیما، محیط زیست تکالیفی را در این زمینه عهده دار شدند.

صحرایی با بیان اینکه اکنون 39.8 درصد از دانش آموزان متوسطه دوم، به هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای می روند که در برنامه هفتم این رقم باید به ۵۰ درصد برسد، افزود: این رویکرد به این معنی است که مدرسه یک دالان زندگی نه دالان دانشگاه خواهد بود

تغییرات کتاب‌های درسی آغاز شده است

وی در پاسخ به پرسشی درباره تغییرات کتاب‌های درسی عنوان کرد: تغییرات کتاب‌های درسی آغاز شده است و مواد درسی به طور طبیعی تغییر خواهد داشت؛حجم هم در مواردی تغییر پیدا می‌کند تا جا برای فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی بیشتر شود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: دو اتفاق فوق العاده مهم رخ داده است؛ اتفاق اول این که ما نظام ارزشیابی و تضمین کیفیتی که پایه گذاری کردیم پایه دهم و یازدهم و دوازدهم را به سمت مفهومی برده است زیرا نمرات درسی امتحانات امسال ۵۰ درصد و سال بعد ۶۰ درصد در قبولی دانشگاه تایر خواهد داشت.

صحرایی ادامه داد: با این رویکرد نقطه‌ تضمین کیفیت آموزش خوب مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش است و تعیین می‌کند که چطور آزمون گرفته شود که آموزش هم مبتنی بر آن متحول شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جذب معلم از روشی به جز دانشگاه فرهنگیان داشته‌ایم یا خیر، یادآورشد: سند اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می‌گوید در رشته‌هایی که دانشگاه امکان توسعه ندارد، آزمون از طریق دانشگاه فرهنگیان برگزار شود یعنی افراد باید در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببینند.

دیگر خبرها

  • نخستین آیین‌نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد
  • آموزش و پرورش بر مبنای سند تحول بنیادین اداره خواهد شد
  • نخستین آیین نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش پس از ۱۲ سال تصویب شد
  • ایجاد تحول در آموزش و پرورش، پایه ایجاد تحول در کشور است/ نظرات مختلف کارشناسی باید منجر به گشایش شود
  • استخدام ۱۹ هزار نیروی پرورشی در سال جاری
  • قایباف:باید به آموزش و پرورش توجه ویژه شود
  • ۱۹ هزار نیروی پرورشی امسال به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند
  • حسابرسی داده‌محور و توسعه حسابرسی رایانه‌ای در اولویت است
  • از بین رفتن یا تغییر در ۸۰ میلیون شغل طی چند سال آینده
  • افزایش رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد شهرکرد