Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان قصه‌های منظم، دومین مجموعه شعر مرتضی بهنامه در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش‌آباد رونمایی شد.

مرتضی بهنامه، شاعر قصه‌های منظم در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: شعر و داستان چیزی جدا از زندگی نیست، بلکه همه معنا و مفهوم زندگی در ادبیات خلاصه شده و سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده است تا نقشه راه نسل حاضر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: این کتاب، یک مجموعه شعر بوده  که به‌صورت قصه است و هر یک، عنوان خودش را دارد. از یک جایی شروع شده و به یک جایی می‌رسد.

بهنامه افزود: قصه‌های منظم، یک قصه متوالی نیست، بلکه چندین قصه کوتاه و جدا است و بعضی  از آنها هم اصلا قصه نیست، بنابراین باید آن را خواند و به نتیجه رسید و هر کس هم برداشت خود را دارد.

وی تصریح کرد: قصه اول،  شعر "سیمرغ نگاه"  است که دزدیده شدن حقیقت را از چشم مردمان روایت می‌کند؛ گم شدن نگاه‌ها و خشک و مصنوعی شدن نگرش‌ها به پدیده‌ها و محدود شدن همه چیز در نشانه‌ها و سمبل‌هایی که جایگزین حقایق شده اند.

شاعر قصه‌های منظم تاکید کرد: سیمرغ نگاه حامل این مفهوم است که دُرّ حقیقت از اعماق چشم‌ها پیداست. وجود همه موجودات جهان حتی اگر چوبی بی‌جان و سنگ خاموش باشد روایت زنده بودن هستند و شادی چیزی بیشتر از خنده است.

بهنامه گفت: "قصه  به چه می‌اندیشی؟"، سفر عاشق در جهان و جستن معشوق در تمام ارکان عالم است. روایتی برای زندگی است که به هر جا و هر چیز که نگاه کنیم بیداری و خنده، نور و رقص، بازی و گفت‌وگو است.

وی افزود: شعر دنیای آینه جستجوی حقیقت در بستر واقعیت است. جنگیدن با دنیایی است که به اجبار می‌گوید آنگونه که من می‌بینم ببین، نه آنگونه که حقیقتا وجود دارد.

شاعر قصه‌های منظم تاکید کرد: زندگی برای انسان‌ها و همه موجودات جهان یک قصه است، هرکس قصه خودش را دارد و باید دقت کرد تا این قصه را دید و شنید. قصه همه موجودات چه جاندار و  چه بی‌جان، یک پیام دارد که باید زیبایی را از آن چید و باید فهمید که همین زیبایی گاهی در ماندن و گاهی در رفتن است.

بهنامه تصریح کرد: در شعر "دنیای آیینه"، سبک زندگی آگاهانه را نشان می‌دهد و به این نتیجه می‌رسد که نگران هیچ نباش، حتی در فصل خزان که روزها کوتاه و شب‌ها بلند است و همه جا تیره و ابری است.

وی گفت: این اثر، مجموعه‌ای است از داستان‌هایی که غالباً به‌صورت یک داستان بیان شده است. داستان‌هایی که هر یک از واقعیتی سرچشمه گرفته تا به حقیقتی برسند. داستان‌هایی که وسواس‌گونه، چندین و چند بار بازنویسی شدند تا در حد امکان و توانایی‌های نگارنده اثر، کم نقص پیش روی مخاطب قرار بگیرد.

وی افزود: قصه‌های منظم از ۱۵۱ صفحه تشکیل شده که دفتر اول با عنوان "تبعید"، مجموعه اشعار نیمایی و غزلهای کلاسیک و یک مثنوی نسبتاً بلند است و دفتر دوم با عنوان "دیوی تو را ربوده بود" مجموعه اشعار منثور و غزل‌ها است.

بهنامه اظهار کرد: زبان انتخاب شده برای کتاب با توجه به نمادین بودن آن بیشترین پایبندی را به آثار قدما و اشعار کلاسیک دارد، اما درون‌مایه آنها از نگاه نگارنده در زندگی امروز رخ می‌دهد، به آن امید که مقبول تبع مشکل پسند مخاطبان کتاب دوست باشد.

مجموعه "قصه‌های منظم"  اینگونه به پایان می‌رسد: برای چشمان خود/ زیبایی را بر خواهم داشت/  بگذار دیگران هرچه می‌خواهند بردارند / هر کس از گندمی نان می‌خورد که برمی‌دارد.

مرتضی بهنامه متولد سال ۱۳۶۵ و  کارشناسی پرستاری بیمارستان شهید بهشتی کاشان است. مجموعه قصه‌های منظم در نشر شانی با قیمت  ۵۰۰ هزار ریال در ۱۵ مرداد منتشر شده است. پیش از این در بهمن ۱۳۹۹ کتاب «من توام یا تو منی» از او منتشر بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها کانون توسعه فرهنگی کودکان فرهنگ نویسنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۳۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛استاندار لرستان در بازدید از مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم آباد گفت:کشت و صنعت فجر صفای خرم آباد ظرفیت سرمایه گذاری کلان در حوزه کاشت و عصاره‌گیری گیاهان دارویی را دارد.
ابوطالب شفقت افزود:مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم آباد علاوه بر کشت گیاهان دارویی و فعالیت های دامی، گردشگری مدرن را دنبال می کنند که می تواند در سطح ملی و بین المللی پذیرای میهمانان مختلف باشد.
 استاندار لرستان بازدید دانشجویان و دانش آموزان از فجر صفا را اقدام مثبتی برای اشاعه فرهنگ « ما می توانیم » دانست و گفت:سرمایه گذار این مجموعه همه اقدامات را با صبر و حوصله و انجام کارهای پژوهشی پیش برده و همه کارها از جمله واحد هیدروپونیک و درختچه های کشت بافت را ایرانی کرده است.
وی انجام کار پژوهشی و تولید محصولات کاملا ایرانی را از مزیت های این مجموعه برشمرد وافزود:نژاد دامی که وارد مجموعه شده بود، تغییر یافته و ایرانی شده است.
استاندار لرستان با تأکید بر ایجاد زنجیره ی ارزش دام و تولید پوست و پشم در کشت و صنعت خرم آباد گفت: با توجه به سطح اراضی این مجموعه،چنانچه گیاهان دارویی کشت و عصاره گیری شود مردم نیز می توانند در هر جای استان نسبت به کاشت و فروش گیاهان دارویی به کشت و صنعت اقدام کنند که درآمد این امر از تولید برخی محصولات رایج کشاورزی هم بیشتر است.
شفقت افزود:بیش از ۵۰ نقطه ی استانظرفیت کشت و توسعه گیاهان دارویی را دارد که جهاد کشاورزی باید در این  زمینه به صورت جدی اقدام کند.



دیگر خبرها

  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • « از خزر تا خلیج فارس»، ویژه برنامه کانون پرورش فکری بندرگز
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان