Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@01:10:53 GMT

شرکت های دانش بنیان درمان درد مشکلات دانشگاه ها هستند

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۸۵۵۹۹

شرکت های دانش بنیان درمان درد مشکلات دانشگاه ها هستند

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا منادی سفیدان روز پنجشنبه در نشست روسای دانشگاه های استان با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که در سالن کنفرانس دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: آموزش باید به طور یکپارچه از مهد کودک تا دانشگاه و بعد از آن ارائه شود. 

وی با اشاره به اینکه دانشگاهی که نتواند محصولی تولید کند در نتیجه آموزش های آن چیزی حاصل نمی شود، افزود: سال ۸۹ قانون مربوط به شرکت های دانش بنیان مصوب شد که نتیجه آن امروز به ایجاد هفت هزار شرکت با ۴۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی و اشتغالزایی برای هزارن نفر منجر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس کمیسیون آموزشی، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: قانون جهش دانش بنیان با ۲۰ ماده تهیه شده و انتظار می رود دانشگاهیان بخوبی آنرا مطالعه کنند تا امسال شاهد تصویب آن باشیم. 

منادی سفیدان ادامه داد: همه مشکلات احصا شده و در قانون مذکور آمده و رفع شده  و امتیازات زیادی در آن برای شرکت های دانش بنیان قائل شده است. 

وی با بیان اینکه براساس این قانون ایده شرکت های دانش بنیان به عنوان ضمانت در بانک ها پذیرفته می شود، گفت: هر دانشگاهی بتواند از فرصت شرکت های دانش بنیان و ظرفیت اساتید خود در این حوزه استفاده کند مشکلات مالی آن برطرف خواهد شد و دیگر نیازی به بودجه دولتی نخواهد داشت. 


رییس کمیسیون آموزشی، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از دیگر اقدامات این کمیسیون را رتبه بندی معلمان خواند و اظهار داشت: در گذشته عنصر رقابت بین معلمان وجود نداشت ولی با آغاز رتبه بندی این مهم هم ایجاد می شود و شاهد ارتقای کیفیت آموزش در آموزش و پرورش خواهیم بود. 

منادی سفیدان بار مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان را ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه ها هم از دیگر اقدامات انجام شده این کمیسیون است. 

وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار ۵۰ میلیارد تومان به صندوق نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی کمک شد، ادامه داد: مسوولان استان کردستان به ویژه استاندار باید همه تلاش خود را به جذب بودجه از منابع ملی اختصاص دهد و این مهم مستلزم پیگیری مستمر و برقراری ارتباط است. 

ضرورت نگاه مادرانه به استان های کمتر توسعه یافته 

 نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که باعث شد پروفسور ستاره  نخبه کردستانی را در سانحه تصادف از دست دهیم نبود زیرساخت ها است و بی شک اگر جاده مناسب داشتیم چنین شخصیتی را از دست نمی دادیم. 

شیوا قاسمی پور با اشاره‌ به اینکه باید به استان های مختلف کشور نگاه مادرانه داشت، افزود: مادر به بچه ضعیف ترش بیشتر رسیدگی می کند ولی در کشور ما نگاه ها به گونه ای است که به دانشگاه های قوی اعتبار زیاد ولی سایر دانشگاه های موجود در استان های کمتر توسعه یافته کمترین بودجه اختصاص می یابد. 

وی با بیان اینکه پیشرفت در هر زمینه ای نیازمند آموزش صحیح است، ادامه داد:  با تحول در آموزش عالی و علوم پزشکی اتفاقات خوبی در جامعه رقم خواهد خورد. 

قاسمی پور یادآور شد: دانشگاه های کردستان دارای رتبه های ملی و جهانی هستند ولی از لحاظ امکانات و بودجه نسبت به دانشگاه های استان های همجوار وضعیت مطلوبی ندارند. 

 وی اظهار داشت: یکی از دغدغه های مطرح شد  در کمیسیون آموزش مجلس مسکن هیات علمی و فرار نخبگان است.  


یکی دیگر از اعضای  کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این نشست بر ریسک پذیری مدیران تاکید کرد و گفت: استان هایی همچون کردستان و سیستان و بلوچستان نسخه های خاص خود را می طلبند لذا مدیران این استان ها باید ریسک پذیری بالایی داشته باشند. 

حبیب الله دهمرده اضافه کرد: در دهه ۶۰ وضعیت آموزش در سیستان و بلوچستان بسیار نامناسب بود و خارج از قوانین و مقررات وقت اقدام به راه اندازی مدرسه شبانه روزی کردم و همین کار بعدها به الگویی در کشور تبدیل شد و این مدارس مهندسان و پزشکان زیادی را تحویل جامعه داد. 

برچسب‌ها کردستان دانشگاه کردستان سنندج کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان دانشگاه کردستان سنندج کردستان دانشگاه کردستان سنندج کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی شرکت های دانش بنیان مجلس شورای اسلامی کمیسیون آموزش دانشگاه ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۵۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

به گزارش «نماینده»، همایون سامه یح در مورد وضعیت ناخوشایند پرستاران، گفت: طی چهار سال گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندین مرتبه جلسات مختلفی با مسئولان مربوطه در خصوص وضعیت معیشت پرستاران و مهاجرت آنها برگزار کرد تا بتواند این مسئله را ریشه‌ای پیگیری کند.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم با انتقاد از تورم حاکم در جامعه، افزود: امروز تنها پرستاران و کادر درمانی گلایه مند وضعیت نامناسب حقوقی خود نیستند، شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که کارمندان، کارگران و سایر گروه‌های شغلی دیگر از کوچک شدن سفره‌های خود ناراضی هستند، امیدواریم تیم اقتصادی دولت اقدامی عاجلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشند تا حقوق دریافتی عموم جامعه کفاف مخارج زندگی آنها را بدهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: زمانی که حقوق کارمند یا کارگری 10 میلیون تومان است و از این مبلغ حدود 9 میلیون آن برای اجاره بهای منزل استیجاری پرداخت می‌کند، چاره‌ای جز انتخاب شغل دوم و سوم و حتی تخلف را ندارد، همه این گزینه‌ها منجربه ایجاد مشکلات متعدد در طولانی مدت خواهد شد.

تناسبی بین حقوق دریافتی و تورم نیست

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر حقوق‌ها متناسب با تورم جامعه نبوده است و همین مسئله مشکلات متعددی را در کشور ایجاد کرده است، یادآور شد: با تمام هشدارهایی که در خصوص عدم تناسب حقوق و تورم در جامعه شاهد هستیم امیدواریم دولت و مسئولان اقتصادی راهکار متناسبی برای این مهم داشته باشند.

افزایش درآمد، رشد صادرات، ورود ارز و رشد نقدینگی بهترین راهکار حل مشکلات اقتصادی است

نجف آبادی با ابزار امیدواری برای برداشته شدن تحریم‌ها خارجی بر علیه ملت ایران که معیشت آنان را تحت تاثیر قرار داده، گفت: بهترین راهکار کاهش مشکلات معیشتی گروه‌های مختلف شغلی افزایش درآمد، رشد صادرات، ورود ارز و رشد نقدینگی است که می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات عنوان شده را هم پوشانی کند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: بر اساس نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی به خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص پرستاری، منجر به مهاجرت و یا پذیرش پرستاران ما می‌شود که آنان با مهاجرت می‌توانند امکانات و درآمد بسیار بهتری برای خود رقم بزنند.

کمبود پرستار در کشور جدی است

وی در خصوص تحلیل کمبود پرستاران با توجه به روند فعلی در کشور، گفت: در واقع ما چندین مرتبه به سازمان نظام پرستاری مراجعه کرده و در مورد کمبود پرستار نسبت نیاز کشور و سوء استفاده از پرستاران در بخش خصوصی به دلیل پایین بودن حقوق آنها تذکر داده‌ایم؛ امروز کادر درمانی در بخش دولتی و خصوصی تحت فشار هستند.

این نماینده مجلس با انتقاد از افزایش پرستاران بیکار در جامعه، یادآورشد: متاسفانه دولت با مشکل تامین بودجه برای حقوق پرستاران مواجه است و طبیعتأ زمانی که در بخش دولتی پرستاران ما با این مشکلات مواجه هستند در بخش خصوصی نیز از آنان سوء استفاده می‌شود.

بودجه‌ای برای افزایش حقوق پرستاران نیست

وی با تاکید بر نبود بودجه برای افزایش حقوق پرستاران، اظهار داشت: دولت، مجلس و نظام پرستاری بر این عقیده هستند که باید حقوق پرستاران افزایش یابد اما زمانی که توان دولت در این حد است چه انتظاری می‌توان داشت.

نجف آبادی در پایان با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی درکشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادردرمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

دیگر خبرها

  • جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ درصد رشد کرد
  • دستگاه آمارگیری کشتار طیور در گناباد تولید شد
  • ۶۰ هزار میلیارد تومان برای قانون رتبه‌بندی معلمان هزینه شد
  • مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!
  • اصفهان مهد نیروهای فرهنگی و فکری است/دانش آموزان و نوجوانان مخاطبان اصلی برنامه‌های فرهنگی
  • سقف ۱۵ میلیارد تومانی تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • کمبود ۹۰۰۰ ماما در کشور
  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد