Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@08:49:46 GMT

تولید سوخت از آب با استفاده از برگ مصنوعی

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۸۹۶۲۹

تولید سوخت از آب با استفاده از برگ مصنوعی

برگ‌ها یکی از قابل توجه‌ترین ماشین‌های کوچک طبیعت هستند که می‌توانند نور خورشید، دی‌اکسید کربن و آب را به انرژی تبدیل کنند. اکنون دانشمندان دانشگاه "کمبریج" نوعی برگ مصنوعی ساخته‌اند که می‌تواند با شناور شدن روی آب و با استفاده از نور خورشید سوختی به کارآمدی سوخت برگ‌های واقعی تولید کند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از نیواطلس، این مطالعه جدید بر اساس طرح قبلی محققان صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طرح پیشین این برگ مصنوعی از دو جاذب نور پروسکایت همراه با کاتالیزور کبالت استفاده می‌شد و برگ، آب و دی اکسید کربن را برای ساخت اکسیژن، هیدروژن و مونوکسید کربن مورد مصرف قرار می‌داد. سپس محصولات تولید شده برای ساخت "گاز سنتز " که عنصری اساسی در ساخت پلاستیک‌ها، کودها و سوخت‌هایی مانند گازوئیل است و به کاهش انتشار دی‌اکسید کربن توسط این محصولات کمک می‌کند، جمع‌آوری می‌شد.

اما طراحی قبلی با توجه به شیشه‌های ضخیم و مواد دیگری که آن را به یک دستگاه مستقل تبدیل می‌کرد، نسبتا حجیم بود. در این مطالعه جدید، محققان می‌خواستند این دستگاه را تا حدودی نازک کنند تا به اندازه کافی سبک باشد که بتواند روی آب شناور شود، بدون آنکه کارایی خود را از دست بدهد.

برای انجام این کار، محققان لایه‌های جاذب نور پروسکایت را روی لایه‌های نازک و انعطاف‌پذیر پلی‌استر پوشیده شده با اکسید قلع ایندیم قرار دادند و از یک کاتالیزور پلاتین استفاده کردند. این موارد سپس با مواد بسیار نازک مبتنی بر کربن پوشانده شدند تا آب را دفع کنند و از دستگاه در برابر آسیب‌های ناشی از رطوبت محافظت کنند.

نتیجه نهایی یک برگ مصنوعی بود که می‌توانست روی سطح آب شناور شود، آب را به هیدروژن و اکسیژن تبدیل کند یا مواد تشکیل دهنده گاز سنتز را بسازد.

محققان با آزمایش این دستگاه‌ها در آبراهه‌های نزدیک، نشان دادند که خروجی این برگ‌ها با برگ‌های طبیعی قابل قیاس و در هر گرم مساوی با ۰.۵۸٪ هیدروژن و ۰.۰۵۳٪ مونوکسید کربن است. این اعداد ممکن است بزرگ به نظر نرسند، اما نسبت به نسخه مشابه قبلی پیشرفت‌های بزرگی انجام شده است.

با آزمایش‌هایی که بر روی نسخه‌هایی از برگ‌های ۱.۷ سانتی‌متر مربعی(۰.۳ اینچ) تا ۱۰۰ سانتی‌متر مربعی(۱۵.۵ اینچ) انجام شد مشخص شد که این برگ‌های مصنوعی شناور مقیاس‌پذیر هستند. محققان می‌گوید که این دستگاه‌ها می‌توانند اساساً در هر جایی که آب وجود دارد، از جمله آبراه‌های آلوده یا در دریاهای آزاد، برای تولید سوخت پاک‌تر مورد استفاده قرار بگیرند.

نتیجه این مطالعه در مجله "نیچر"(nature) منتشر شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: گاز سنتز ، برگ مصنوعی ، تولید سوخت

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: گاز سنتز برگ مصنوعی تولید سوخت برگ مصنوعی برگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۹۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

اختراع کاربردی دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان، با عنوان دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه {زنبور عسل} مجهز به سنسور بیهوشی از سوی مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شد.

به گزارش ایسنا، مصطفی شهبازی‌پاچال، دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه لرستان و اهل شهرستان دلفان گفت: یکی از ظرفیت‌های استان لرستان، زنبورداری و تولید عسل است؛ اختراع اینجانب در راستای این ظرفیت‌ها و ارتقای تولید است.

شهبازی‌پاچال افزود: «نژاد زنبورهای ایرانی دارای ضعف‌هایی است؛ تلاشم این بوده است با این اختراع، ضعف‌ها رفع شود».

وی ادامه داد: نژادهای مختلف زنبور در جهان را مورد بررسی علمی و تحقیقاتی قرار دادم؛ با تلقیح مصنوعی می‌توان در نژاد مورد نظر، نقاط ضعف را برطرف کرد.

دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه لرستان، اظهار داشت: رفتار نیش‌زنی زنبورهای بومی ایران، شدید است؛ این یک ضعف است؛ زیرا رغبت زنبوردار برای رسیدگی به کندوها، کمتر می‌شود؛ دستگاه اختراع شده توسط اینجانب، براساس تلقیح مصنوعی، باعث رفع این ضعف می‌شود.

شهبازی‌پاچال ادامه داد: توانایی زنبورهای بومی برای سپری‌نمودن فصل سرد زمستان، پایین است؛ به همین علت، در فصل زمستان، زنبورداری بومی بدون تلقیح مصنوعی، بین 40 تا 50 درصد تلفات دارد؛ این، یک نقطه ضعف است؛ با تلقیح مصنوعی از طریق دستگاه مذکور، این ایراد رفع خواهد شد.

وی، خاطرنشان کرد: «زادآوری و تولید محصولات برخی زنبورهای بومی، پایین است؛ از طریق تلقیح مصنوعی دستگاه مذکور، این ضعف هم رفع می‌شود».

شهبازی‌پاچال تصریح کرد: اگر دستگاه به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه برسد می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم.

وی از رئیس دانشگاه لرستان،  علی نظری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، مصطفی کرم‌پور و دکتر امین جایدری، رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان به خاطر استقبال و حمایت از اختراع مذکور، سپاس‌گزاری کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • چرا ربات‌ها و هوش مصنوعی هنوز به گرد پای حیوانات نرسیده‌اند؟
  • با ۲٫۵ ساعت انتظار، الماس خودتان را بسازید
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
  • دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند