Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@12:43:20 GMT

رویکرد مثبت جمهوری اسلامی نسبت به تشکل‌های مردم نهاد

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۸۹۷۲۱

رویکرد مثبت جمهوری اسلامی نسبت به تشکل‌های مردم نهاد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در گردهمایی فعالان فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد اظهار داشت: اصلی‌ترین عاملی که ما را به سمت مسوولیت‌های اجتماعی، احسان، نیکوکاری و... سوق می‌دهد، جاذبه‌ای است که از نگاه‌های مکتبی در دل ما نهفته است.

وی ادامه داد:وقتی کارهایی که در تشکل‌ها رخ می‌دهد نیز در این قالب باشد، حتی نفس کشیدن در فضای این تشکل‌ها هم عبادت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضوی افزود: جایی که مردم به این ساحت توجه بیشتری دارند، تشکل‌ها هم قوام یافته‌تر هستند، جایی که روضه بیشتر خوانده می‌شود و هیأت‌ها بیشتر هستند، این رویکرد عمیق‌تر است و هرچه بیشتر شور حسینی به شعور تبدیل می‌شود، این مجموعه‌ها هم افق عمیق‌تری می‌گیرند.

استاندار اصفهان بیان داشت: ذکر یا حسین(ع) ما در هیأت، مسوولیتی را در خارج از هیأت برایمان ایجاد می‌کند و بعد از آن توجه می‌شود که باید در بیرون از هیأت هم در قالب برنامه‌های مختلف مواردی که در این فضا گفته می‌شود را در جامعه تجلی دهند.

وی با بیان اینکه مسأله‌ای که جامعه ما را با دیگر جوامع متفاوت می‌کند همین نگاه مکتبی است، افزود: نکته بعد نگاهی است که در جمهوری اسلامی پس از انقلاب شکل گرفت؛ اگر به آمار تشکل‌ها و مراکز مردمی از قبل از پیروزی انقلاب که چند صد تا بیشتر نبوده و امروز که ده‌ها هزار مجموعه داریم توجه کنیم، مشخص می‌کند که رویکرد انقلاب اسلامی در این خصوص چه بوده است.

مرتضوی تصریح کرد: همین اقداماتی که امروزه مراکز در ایام سیل، کرونا، اربعین و... دارند، نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی رویکرد متفاوتی داشته و در سیاست‌های بالادستی به دنبال این بوده که مسیر برای مردم باز شود و رویکرد تغییر کند.

مشارکت مردم حتی در امور امنیتی کشور

استاندار اصفهان با بیان اینکه این سیاست فقط به امور اجتماعی محدود نشده است، گفت: مسأله ای مهمتر از امور نظامی و امنیتی وجود ندارد و در انقلاب اسلامی و به طور خاص در دفاع مقدس هم دیدیم که با مشارکت مردمی پیش رفتیم و این نشان می‌دهد که در سیاست‌های بالادستی نظام حتی در امنیتی‌ترین مقوله هم ترسی برای مشارکت مردمی نداشته‌ایم و نگاه مسوولان هم نمی‌تواند خارج از این فضا باشد.

وی با اشاره به وجود همین رویکرد و تفکر در دولت جدید، بیان داشت: شعار این دولت هم، دولت مردمی بود و تلاش شده مجموعه حرکت‌های مردمی به صورت ویژه توسط حوزه حاکمیت پشتیبانی شود و دولت خودش را در کنار مردم ببیند.

مرتضوی عنوان داشت: این که یک جلسه فراگیر مشابه همین جلسه در شهرستان‌های مختلف برگزار شود و با نگاه باز همه دعوت می‌شوند و سعی می‌شود موضوعی برای حل کردن به میان گذاشته شود، گواه رویکرد متفاوت و جدید استان است.

مشارکت‌های مردمی، در جلسه با رییس جمهور

استاندار اصفهان با بیان اینکه ظهر امروز جلسه‌ای با رییس جمهور داشتیم و رییس جمهور به حضار جلسه سلام رساندند، افزود: در جلسه امروز با رییس جمهور که موضوع آن مشکلات آب استان بود، قرار بود تصمیماتی گرفته شود که رییس جمهور هم در اجرای تصمیمات تمام قد ایستادند؛ طرح جامعی که برای مساله آب تهیه شده، الان به حوزه اجرا رسیده است؛ در این جلسه به یک مشکلی برخوردیم که به رئیس‌جمهور پیشنهاد کردیم با فعالان استان جلسه‌ای برگزار شود و نتیجه منتقل بشود، لذا برای به ثمر رسیدن این طرح نیاز به جلساتی با فعالان اقتصادی هم داریم.

وی ادامه داد: منظور این است که این نگاه مثبت به فعالیت‌های مردمی در جلسه رئیس جمهور هم برقرار بود که مقرر شد مشکلاتی که در جلسه با آن برخورد کردیم، با مجموعه‌های مردمی مطرح شود و از کمک‌ها استفاده شود، درواقع تصمیم‌گیری اصلی انجام شده اما در قسمت عملیات نیاز به مشارکت شما داریم و در دفتر رییس جمهور هم که باشیم روی ظرفیت‌های مردمی نگاه ویژه داریم و امروز دیگر لازم است کشور را با کمک یکدیگر اداره کنیم.

مرتضوی اظهار داشت: دو جلسه هم معاونت سیاسی استانداری با برخی از خیرین برگزاری کرده است که راهکارهایی برای مشکلات اخیر خیریه‌ها و تشکل‌ها در استان پیدا کند، باید سعی شود این مسائل با یک نگاه متعالی حل شود.

فعالیت هزار و ۸۰۰ سازمان مردم نهاد در استان اصفهان

مسعود مهدویان‌فر، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان نیز در این همایش درخصوص ارائه آماری درباره تشکل‌های استان اظهار داشت: در استان ۱۸۰۰ سازمان مردم نهاد داریم که هزار و ۵۰ سمن در شهرستان‌های اصفهان فعالیت دارند، نزدیک به ۲۷۰ سمن جوانان داریم و حدود ۷۵۰ خیریه در استان اصفهان فعالیت دارند که هرکدام با اقدامات گسترده مسائل ازدواج و خانواده، پزشکی و درمان و... را پوشش می‌دهند.

وی ادامه داد: حدود ۳ هزار مرکز فرهنگی اجتماعی در اقصی نقاط استان فعال هستند و ۵ هزار و ۵۰۰ تشکل دینی و مذهبی و ۳ هزار پایگاه بسیج در سطح استان داریم، همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی فعال هستند که هر رخداد یا حادثه‌ای رخ می‌دهد، مراکز جهادی ما حضور پیدا کرده و به خدمت می‌پردازند و تمام این‌ها از امتیازات اصفهان است.

مهدویان‌فر گفت: از ابتدا این انقلاب، یک انقلاب مردم‌پایه بوده است که در قانون اساسی و فرمایشات امامین انقلاب نیز ردپای حضور مردم و فعالیت‌های مردمی را می‌بینیم، این یک ضرورت برای جمهوری اسلامی است که فعالیت‌های مردمی را بیشتر داشته باشد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه در دولت جدید نیز اعتقاد جدی به فعالیت‌های مردم‌نهاد وجود دارد، افزود: در سنوات گذشته این‌گونه جلسات را با جمعیت محدودتری داشتیم اما امسال با این گستردگی برگزار کردیم و به دنبال این هستیم که بگویم آمادگی تسهیلگری داریم.

وی توضیح داد: امروز از هر سازمانی که به نظرمان رسید در روند کاری مجموعه‌ها می‌تواند موثر باشد، خواستیم تا بیاید و در میز خدمت به خدمت‌رسانی بپردازد.

مرتضوی بیان داشت: امروز در استان اصفهان، ۲۸ برنامه در ۲۸ شهرستان برای هفته تشکل‌های مردم نهاد با این شعار که در دولت جدید آمادگی استقبال از تاسیس، تقویت و فعال‌سازی تشکل‌های مردم نهاد را داریم، برگزار می‌شود.

استاندار اصفهان افزود: در مجلس شورای اسلامی قانونی در حال تصویب است که هدف آن ساختارمندکردن فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد است، باید پیش از تصویب قانون ذی نفعان فراخوانده شوند و از کمک آن‌ها استفاده شود.

وی عنوان کرد: پیش نویس قانون چند ماهی است که منتشر شده است و در اصفهان نیز سه جلسه تا به حال تشکیل دادیم، درخواست هم داریم که عموم مجموعه‌ها پیش نویس را مطالعه کنند و اگر پیشنهادی دارند بگویند.

مرتضوی گفت: توسعه فعالیت‌های مردم نهاد پیام انقلاب اسلامی است که مستمرا در بیانات مقام معظم رهبری می‌شنویم و دولت جدید نیز چنین رویکردی دارد و در اداره کل امور اجتماعی استانداری با آغوش باز در خدمت تشکل‌ها هستیم که هرچه تشکل‌ها فعال‌تر باشند حرکت بهتری به سمت تمدن انقلاب اسلامی خواهیم داشت.

در ادامه مصطفی نباتی‌نژاد، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: امروز مردم‌سپاری، مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی برای ما یک ژست نیست، یک ضرورت است وگرنه کارها به زمین می‌ماند؛ وقتی نیازهای نامحدود و سنگ‌ها بر سر راه مدیران را می‌بینیم متوجه می‌شویم که اگر این مراکز نبودند اقداماتی صورت نمی‌گرفت و مشکلات بیشتر می‌شد.

وی ادامه داد: در این مدت شروع فعالیت، بسیاری از تشکل‌ها را شناختیم، شعارهایی که تعریف کردیم شهر زندگی و شهر همگرا بوده که قرار بوده شهر برای مردم باشد و در کنار مردم.

نباتی‌نژاد گفت: درباره اعتبارات نیز حدود ۲۲ میلیارد تومان در ردیف ۱۴۰۱ تقدیم این قسمت شده است، اعتبارات غیرنقدی نیز حدود ۵۰ میلیارد تومان است، منتها یک سری افق مدنظر داریم که صرفا مربوط به مشارکت در اجرا نیست و نگاه متعالی‌تری داریم که به مشارکت از مراحل ابتدایی و در پیدا کردن مشکلات برمی‌گردد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حوزه عمران شهری و خدمات شهری قصد داریم که پیمان سپاری به مردم سپاری تبدیل شود، توضیح داد: برای مثال مدیریت یک فضای سبز در اختیار مردم همان محله باشد که در این صورت تعلق هم بیشتر خواهد شد.

وی افزود: سند توسعه مشارکت‌ها از حوزه پیمان‌سپاری به مردم سپاری را از سوی مرکز پژوهش‌ها در ماه‌های آینده تقدیم خواهیم کرد.

مرتضوی گفت: در حوزه احصا و یافتن مشکلات، خانه خیرین شهر اصفهان و باشگاه شهراندیشان در برنامه هستند که در چند قدمی اجرایی شدن هستیم و درخواست داریم که در این باره نیز از ما هم مطالبه شود.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ق/

منبع: فارس

کلیدواژه: تشکل های مردم نهاد سمن سازمان مردم نهاد استاندار اصفهان استاندار اصفهان فعالیت های مردم انقلاب اسلامی مردم نهاد امور اجتماعی رییس جمهور دولت جدید مجموعه ها تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۹۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟

در گزارشی جداول بودجه ۱۴۰۳ را مرور شده است.

به گزارش اعتماد، در بخش‌هایی از این گزارش بودجه نهادهای زیر نظر ریاست‌جمهوری مورد واکاوی قرار گرفته است که در ادامه می خوانید.

 

در بخش هزینه‌ها، طبق سنت، نخستین ردیف بودجه مربوط است به نهاد ریاست‌جمهوری؛ مجموعه‌ای که از دفتر رییس‌جمهوری گرفته تا معاونت‌ها ذیل نهاد ریاست‌جمهوری هستند. بودجه نهاد ریاست‌جمهوری طبق جدول شماره ۷ که اعتبارات دستگاه‌ها، مصوب ۱۴۰۲ و پیشنهادی ۱۴۰۳ را قید کرده، برای امسال ۶ هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ در حالی که طبق همین جدول، سال گذشته ۳ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود. به عبارت دیگر رقمی حدود ۲ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان یعنی حدود ۸۶درصد به بودجه ریاست‌جمهوری افزوده شده است.

عمده این افزایش بودجه مربوط می‌شود به «معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری»؛ درحالی که طبق همین جدول ۷، این معاونت سال گذشته ذیل نهاد، بودجه‌ای نداشته است، امسال بودجه‌ای معادل یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این افزایش هنگفت و چشم‌گیر زمانی قابل تامل می‌شود که سال ۱۴۰۳ منتهی می‌شود به بهار ۱۴۰۴ که انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم برگزار می‌شود.

«شورای اطلاع‌رسانی دولت» که قاعدتا ذیل ردیف نهاد ریاست‌جمهوری دخل و خرج خود را دریافت می‌کند، در جدول ۹ که مربوط به ردیف‌های متفرقه (دایمی یا موقت) می‌شوند نیز جای گرفته است؛ رقم پیشنهادی دولت برای بازوی اصلی رسانه‌ای خود، که در ردیف‌های «متفرقه» آمده، ۲۰۰ میلیارد تومان است؛ این درحالی است که شورای اطلاع‌رسانی دولت به عنوان زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری بودجه‌اش از محل بودجه ریاست‌جمهوری پرداخت می‌شود.

دیگر خبرها

  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند
  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته نظارتی منطقه ۵ اصفهان در ۱۴۰۳
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • نام‌گذاری معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌نام «استاد فروغی»
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • ضرب‌الاجل به پاستور