Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ ورود به دانشگاه در کشور ما برای جوانان و حتی خانواده‌های آنان بسیار مهم است، حتی از همان کودکی در دعاهای والدین و اعضای فامیل برای بچه‌ها رفتن به دانشگاه را می‌شنویم؛ این موضوع شاید به این دلیل باشد که در گذشته نه چندان دور ورود به دانشگاه برای عامه مردم تا حدی غیرممکن به نظر می‌رسیده و فقط عده‌ای به دانشگاه راه می‌یافتند اما چند سالی است که با افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها حتی با صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها مواجهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۳ هزار دانشگاه‌ اعم از دولتی، پردیس‌های خودگردان وابسته به دانشگاه‌های سراسری یا دولتی، دانشگاه‌ آزاد اسلامی، موسسات آموزش عالی غیر‌انتفاعی، دانشگاه‌های آموزش از راه دور (پیام نور)، دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی و دانشگاه‌های مجازی در کشور ما فعالیت می‌کنند که روش‌های پذیرش دانشجو در هر یک از این دانشگاه‌ها متفاوت است.

برخی دانشگاه‌ها با روش گزینش متمرکز، دانشجو می‌پذیرند که در این نوع گزینش فقط رتبه کارنامه‌ای داوطلب کنکور اهمیت دارد و داوطلب می‌تواند براساس رتبه آزمون سراسری رشته و دانشگاه موردنظر خود را انتخاب کند.

روش دیگر پذیرش دانشجو در کشورمان روش گزینش نیمه متمرکز است که براین اساس برای قبولی فرد در دانشگاه علاوه بر رتبه مسائلی مانند مصاحبه، معاینه، آزمون های علمی و عملی و… نیز تاثیرگذارند و نتایچ به صورت چند مرحله‌ای اعلام می‌شود.

آمار و البته صحبت‌های مسوولان دانشگاه‌ها بر این اساس است که در چند سال گذشته میزان کیفیت دانشجویان کاهش یافته است، اینکه دلیل این مسأله چیست را ما از مسوولان و کارشناسان سوال کرده‌ایم اما جا دارد مسوولان مرتبط با این قضیه نیز به صورت آماری مسأله را بررسی کرده و مورد تحلیل کارشناسی قرار دهند.

* روش فعلی سنجش و پذیرش کارکرد دو نهاد آموزشی را زیر سوال برده است

سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، روش فعلی سنجش و پذیرش دانشجویان را علت کاهش کیفیت دانشجویان جدید الورود می‌داند و می‌گوید: روش فعلی سنجش و پذیرش کشور سبب شده تا هم آموزش و پرورش نتواند کارکردش را به درستی انجام دهد و هم دانشگاه‌ها؛ به این شکل که هر دوی این نهادها در کارکرد خود ضعیف شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مسوولان دانشگاه ها گله مند هستند که با کیفیت دانشجویی خوبی مواجه نیستند، ادامه می‌دهد: در حال حاضر کارکرد آموزش و پرورش که باید مرجع کیفیت آموزشی دانش آموزان باشد به شکلی عمل کرده که متوسط دیپلم دانش آموزان 12 است، افراد با این سطح یادگیری وارد دانشگاه می‌شوند بنابراین کیفیت دانشجویان کاهش می‌یابد، من کاهش کیفیت دانشجویان را از پیامدهای منفی روش فعلی سنجش و پذیرش دانشجویان می‌دانم.

عاملی مصوبه جدید کنکور را از عوامل رفع این چالش عنوان کرده و می‌گوید: با اجرای مصوبه جدید کنکور که سوابق تحصیلی هم در سنجش و پذیرش دانشجو دخیل است، دانش آموزان به صورت محتوایی آموزش می‌بینند و دروس را جدی می‌گیرند بنابراین با پایه آموزشی مناسبی وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

* دانش‌آموزان همیشه در کلاس‌های کنکور هستند و فرصتی برای درس خواندن ندارند

همچنین سیدجلال موسوی مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این باره می‌گوید: روش فعلی سنجش و پذیرش به گونه‌ای است که برخی از دانش‌آموزان اصلا فرصت نمی‌کنند که از نظر محتوایی تقویت شوند و درس بخوانند زیرا همیشه در کلاس‌های کنکور و در حال تست زنی هستند بنابراین کیفیت ورودی‌های آموزش عالی کاهش یافته است.

وی عنوان می‌کند: وقتی سوالات کنکور تستی باشد نمی‌توان زیاد از سوالات محتوایی برای سنجش داوطلبان استفاده کرد زیرا سوالات تکراری می شود اما در آزمون تشریحی به این صورت نیست و دست طراحان برای طراحی سوالات باز است؛ در آزمون تشریحی کل فرایند پاسخ به سوال نمره دارد، یعنی اگر جواب را هم درست به دست نیاورند فرایند حل سوال نمره دارد.

 

* طرح آمایش آموزش عالی سبب ارتقای کیفیت می‌شود

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم نیز به عنوان متولی اول آموزش عالی کشور، طرح آمایش آموزش عالی را سبب ارتقای کیفیت آموزش عالی می‌داند و می‌گوید: با اجرای کامل این طرح که شامل ۹ بند مأموریت‌گرایی، توجه به استاندارد‌ها و توجه به بهره‌وری است ارتقای کیفیت بالا می‌رود.

به گزارش فارس، کارشناسان چند چالش از جمله تعدد نهادهای تصمیم‌گیر و سیاستگذار در ساختار نظام آموزش عالی کشور، مأموریت‌گرا و نیاز محور نبودن پژوهش‌های دانشگاهی، اجرایی نشدن سند آمایش آموزش عالی، کم‌توجهی به بازنگری رشته‌های دانشگاهی و آموزش‌های مهارتی را به عنوان علل کاهش کیفیت دانشجویان بیان کرده‌اند که باید از سوی مسوولان مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کیفیت دانشجویان پذیرش دانشجو دانش آموزان آموزش عالی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۴۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است

عبدالحسین خسروپناه،  امروز در دانشگاه امیرکبیر ضمن بازدید از شرایط و نحوه سازماندهی آزمون سراسری در رشته تجربی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر تصویب اسناد و ترسیم ساختار مصوبات، برای بررسی از نحوه اجرای آن نیز ورود می‌کند، در همین راستا امروز برای بازدید شرایط برگزاری آزمون سراسری در حوزه دانشگاه امیرکبیر حضور پیدا کردیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سازمان سنجش در سال‌های اخیر در خصوص نحوه برگزاری آزمون رشد چشمگیری داشته و با نظارت و بازدیدی که از این سازمان و نحوه برگزاری آزمون در حوزه‌های مختلف داشتیم، می توان به جرئت گفت که احتمال تقلب در این آزمون صفر است و هیچکس نمی تواند سوالات رو لو دهد و سوءاستفاده کنند.

وی گفت: در این شرایط هر داوطلبی هر نتیجه‌ای کسب کند، کاملا نتیجه فعالیت خود اوست و باید گفت که عدالت آزمونی در این سازمان تحقق پیدا کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • رئیس سازمان سنجش: کنکور در سلامت کامل برگزار شد
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد
  • کارنامه اولیه کنکور در نیمه مرداد منتشر می‌شود