Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@16:39:35 GMT

رژیم‌های غذایی برای داشتن پوستی زیبا و شاداب

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۹۵۹۰۲

رژیم‌های غذایی برای داشتن پوستی زیبا و شاداب

آفتاب‌‌نیوز :

مریم شعبان در پاسخ به این سؤال که آیا رژیم غذایی باعث می‌شود پوست‌مان خراب شود؟، اظهار کرد: درست است که رژیم‌گرفتن بدن شما را لاغر و سلامت نگه می‌دارد، ولی ممکن است اثرات دیگری هم داشته باشد.

وی ادامه داد: غذایی که می‌خورید روی پوست شما هم به‌اندازه بدن‌ تأثیر دارد، به عنوان مثال آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات چروک پوست را کاهش می‌دهند و چربی‌های سالم موجود در ماهی پوست را آبرسانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شعبان با اشاره به این‌که یکی از رژیم‌های مناسب برای پوست رژیم مدیترانه‌ای است، عنوان کرد: ماهی، گیاهان برگ ‌سبز، روغن ‌زیتون و میوه‌ها مهم‌ترین موارد در این رژیم هستند که برای قلب بسیار مفید است، ولی این رژیم فایده‌های دیگری هم دارد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: تحقیقی در ایتالیا اخیرا به این نتیجه رسیده است که رژیم مدیترانه‌ای از ابتلا به ملانوما که یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان‌ پوست است جلوگیری می‌کند، اما از لحاظ زیبایی اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی باعث می‌شوند، غشای سلول‌های پوستی قوی و کشسان بمانند.

وی افزود: روغن زیتون و گوجه فرنگی نیز آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که از پوست محافظت کرده و اجازه نمی‌دهند نور خورشید باعث فرآیندهای شیمیایی شود که به پوست آسیب‌ می‌رسانند.

شعبان با بیان این که رژیم دیگری که به دوستداران پوست سالم توصیه می‌شود رژیم گیاه‌خواری، وگان است، عنوان کرد: ممکن است به‌خاطر سلامتی دست از خوردن گوشت و سایر فرآورده‌های حیوانی بردارید یا ممکن است به‌خاطر دلایل اخلاقی این تصمیم را گرفته باشید، به‌هرحال به جای فرآورده‌های حیوانی غلات کامل و میوه‌ها و سبزیجات تازه‌ بیشتری می‌خورید که این رژیم خیلی هم برای پوست خوب است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این غذاها رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند که این رادیکال‌ها باعث چروک‌شدن پوست، ‌ ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و سایر نشانه‌های پیری می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که رژیم گیاه‌خواری چربی کمی دارد بنابراین باید دانه کتان آسیاب‌شده، ‌ روغن‌زیتون و روغن آفتابگردان را در رژیم خود بگنجانید، تصریح کرد: این روغن‌ها به پوست کمک کرده آب را جذب و آن را انعطاف‌پذیرتر می‌کنند.

شعبان با اشاره به این‌که کاهش در استفاده از نان سفید، پاستا و شکر فراوری شده می‌تواند میزان هورمون کرتیزول را پایین ‌آورد که به اعتقاد بسیاری از متخصصان پوست این رژیم می‌تواند جوش صورت را خیلی کم کند، افزود: رژیم‌هایی که در عوض از غلات کامل، میوه‌ها وسبزیجات تازه و گوشت کم‌چربی استفاده می‌کنند آنتی‌اکسیدان، روی و پروتئین زیادی دارند که این مواد می‌توانند لکه‌های پوست را پاک کرده و کلاژن بسازند.

این متخصص تغذیه تأکید کرد: اما باید مراقب رژیم‌های پر از گوشت باشید چراکه چربی حیوانی زیاد می‌تواند باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد شود که در فرآیندهای سلولی طبیعی تداخل ایجاد می‌کنند.

وی افزود: آب زیادی بنوشید تا پوست خود را پر آب نگه دارید، ماهی و پروتئین‌های کم‌چربی دیگر را به جای گوشت قرمز مصرف و هر روز از سبزیجات برگ‌دار پر از آنتی‌اکسیدان استفاده کنید.

شعبان با اشاره به این‌که کم‌کردن چربی‌های اشباع شده برای قلب و اندام شما بسیار مفید است، عنوان کرد: رژیمی که چربی حیوانی کمی دارد تولید رادیکال‌های آزاد را که می‌توانند پوست را دچار پیری زودرس کنند، کمتر می‌کند، با این وجود پوست نیز به مقداری چربی نیاز دارد مخصوصاً چربی مفید که در آجیل و روغن زیتون پیدا می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که چربی به بدن کمک می‌کند آنتی‌اکسیدان‌هایی را جذب کند که برای پوست مفید هستند، تصریح کرد: همچنین ویتامین‌های محلول در چربی غشاء سلول‌های پوست را تقویت می‌کنند و در نهایت به کمک این چربی‌ها پوست شما مرطوب‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که خام‌خوارها معمولاً فقط از آجیل، میوه‌ها و سبزیجات تازه، جوانه‌ حبوبات و غلات تغذیه می‌کنند، تصریح کرد: این افراد اعتقاد دارند خام‌خوردن غذا آنزیم‌های طبیعی آن را حفظ کرده، هضم را راحت‌تر، انرژی بیشتری می‌دهد و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند، البته همه‌ پزشکان با این اعتقادات موافق نیستند، ولی واقعیت این است که این رژیم برای پوست خیلی عالی است.

شعبان با اشاره به این‌که چربی طبیعی در آجیل، آووکادو و روغن زیتون غشاء سلول‌های پوستی را قوی و منعطف نگه می‌دارد، عنوان کرد: این رژیم یک نقطه ضعف هم دارد و آن این است که وقتی گوشت خیلی کمی می‌خورید، ‌ بدن به سختی می‌تواند مواد سازنده‌ی کلاژن را به دست آورد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: یکی‌از مهم‌ترین عوامل در رژیم غذایی نشاسته‌ مقاوم به هضم بوده که نوعی از نشاسته است که مانند فیبر عمل کرده و از سیستم گوارشی می‌گذرد بدون اینکه به صورت کامل هضم، جذب یا تبدیل به شکر شود.

وی ادامه داد: وقتی مقدار زیادی نشاسته مقاوم مصرف می‌کنید، متابولیسم بدن شما بالا می‌رود و در این صورت برای مدت بیشتری احساس سیری می‌کنید و این کار کمک می‌کند از غذاهایی که برای پوست بد هستند، دور بمانید.

شعبان عنوان کرد: رژیم کربوهیدرات همچنین سرشاز از اسیدهای چرب امگا۳ است که پوست را صاف می‌کنند و دارای غلات کامل پر از آنتی‌اکسیدان‌ است و پروتئین‌های تولیدکننده‌ کلاژن نیز دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: رژیم غذایی تغذیه پوست شعبان با اشاره آنتی اکسیدان متخصص تغذیه روغن زیتون رادیکال ها برای پوست میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۵۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!

نتایج تحقیقات تازه نشان داده است که خوردن دراز مدت وعده‌های غذایی پرچرب و شیرین می‌تواند منجر به بروز اختلالات پایدار در حافظه شود.

به گزارش یورونیوز، در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی داشتن رژیم غذایی ناسالم و مصرف غذا‌های فرآوری‌شده را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد در سنین بالاتر مرتبط دانسته‌اند. یکی از یافته‌های دیگر چنین مطالعاتی این بود که این نوع غذا‌ها اغلب بر حافظه تأثیر می‌گذارند، حتی اگر تنها گهگاهی مصرف شوند.

پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در آمریکا از خود پرسیدند که با توجه به نتایج تحقیقات پیشین، اگر افراد از سنین جوانی رژیم غذایی ناسالم داشته باشند این شیوه زندگی چه نتایجی را می‌تواند برای آن‌ها در بر داشته باشد؟

برای یافتن پاسخ، یک تیم تحقیقاتی شماری از موش‌ها را از سن ۲۶ تا ۵۶ روزگی تحت رژیم غذایی حاوی غذا‌های پرچرب و شیرین قرار داد.

این بازه سنی برای موش‌ها مشابه دوران نوجوانی در انسان‌ها است؛ زمانی که مغز به طور قابل توجهی در مرحله رشد قرار دارد. گروه دیگری از موش‌های صحرایی در همین سن به جای آن غذای سالم خوردند تا دانشمندان بتوانند تفاوت آن‌ها را بهتر دریابند.

بعد از این بازه زمانی در آزمایش‌های حافظه مشخص شد موش‌هایی که رژیم غذایی ناسالم داشتند، نمی‌توانستند اشیاء جدید را در صحنه‌ای که چند روز قبل کاوش کرده بودند شناسایی کنند. حتی اگر یک شیء آشنا کمی از جای خود تکان خورده بود.

این در حالی بود که گروه دیگر موش‌ها، که از غذای سالم تغذیه کرده بودند، در شناسایی محیط جدید خود مشکلی نداشتند.

اسکات کانوسکی، عصب‌شناس در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در این باره می‌گوید: «آنچه که ما در تحقیقاتمان می‌بینیم این است که اگر موش‌ها با رژیم غذایی ناسالم بزرگ شوند، حافظه شان اختلالات پایدار پیدا می‌کند.»

مشکلات حافظه برای موش‌های گروه اول حتی زمانی که به مدت ۳۰ روز به غذای سالم روی آوردند (یعنی مدت معادل دوره بزرگسالی در انسان‌ها)، ادامه داشت.

آنا هیز، نویسنده ارشد و محقق تغذیه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، با اشاره به تخریب نقش یک انتقال‌دهنده عصبی کلیدی در مغز حیوانات به نام «استیل کولین» گفت: «سیگنال موسوم به استیل کولین سازوکاری است که به موش‌ها کمک می‌کند تا رویداد‌ها را رمزگذاری کرده و به خاطر بسپارند. این روند مشابه حافظه اپیزودیک در انسان‌ها است که به ما امکان می‌دهد تا رویداد‌های گذشته خود را به خاطر بسپاریم. به نظر می‌رسد که این سیگنال در حیواناتی که با رژیم غذایی چرب و شیرین رشد کرده‌اند، اتفاق نمی‌افتد.»

محققان می‌گویند تطابق دادن کامل نتایج این آزمایش با انسان‌ها دشوار است و باید هنوز تحقیقات بیشتری در این خصوص انجام شود.

دیگر خبرها

  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • تمرین شاداب پرسپولیس قبل از دیدار حساس برابر سپاهان
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • تمرین شاداب پرسپولیسی‌ها پیش از دیدار با سپاهان 
  • رژیم تخم مرغ شما را به لاغری سریع می‌رساند
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • سه منبع گیاهی و فوق‌العاده امگا۳
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند