Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحقیقات نشان داده افرادی که حداقل دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به نسبت افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند کمتر به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و یا در صورت ابتلا نیز به نوع خفیف آن دچار شده‌اند.

به گزارش گروه استان‌های ایران اکونومیست، پس از گذر از پیک ششم کرونا در کشور و فروکش کردن تعداد مبتلایان و صفر شدن آمار کشته‌های روز کرونا برای چندروز، برخی گمان کردند کرونا تمام شده و به زودی جشن پایان کرونا را خواهیم گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش آمار ایران در حالی بود که کشورهای اروپایی و آمریکایی خود را برای مواجهه با موج جدید کرونا و پیک هفتم آماده کرده بودند و روند افزایشی در این کشورها مشهود بود، اما با اینکه به نیمه پایانی مرداد ماه 1401 رسیده‌ایم ولی افزایش مبتلایان در ایران مشهود بوده ‌و در رنگ‌بندی شهرها، دیگر خبری از گستره آبی نیست به نحوی که در آخرین آمار وزارت بهداشت شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز در کشور هستیم و در حال حاضر  106 شهر در وضعیت قرمز، 156  شهر در وضعیت نارنجی،  173 شهر در وضعیت زرد و  فقط 13 شهر در وضعیت آبی هستند که خبرها تداوم پیک هفتم را می‌دهد.

گسترش اولیه و شیوع سویه امیکرون کرونا، سرعت بسیار بالایی داشت، به طوری که در کمتر از سه ماه کل جهان را درگیر خود کرد. البته این شیوع ناگهانی با سرعت زیاد، فروکش کردن با سرعت زیادی راهم به همراه داشت. هم‌اکنون تقریبا همه کشورهای جهان موج ششم کرونا را پشت سر گذاشته‌اند و تا به حال روند کاهشی بیماری را تجربه می‌کردند. پس از این فروکش کردن ناگهانی، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافت و برخی پایان کرونا را تصور می‌کردند.

با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا، برخی صاحب نظران نظریه پایان کرونا را مطرح کردند که دیگر امکان موج جدید وجود نخواهد داشت و کرونا در حال پایان است. اما آمارها نشان می‌دهد که در بیشتر کشورها از جمله ایران پس از روند کاهشی بعد از پیک ششم، حالا شاید افزایش تعداد مبتلاها هستیم. پس فعلا با این وجود نظریه پایان کرونا رد شده و در آینده‌ای نزدیک اتفاق نخواهد افتاد.

به گفته محققان و پزشکان متخصص، از علت‌های اصلی شیوع دوباره ویروس کرونا و وقوع پیک هفتم، کاهش تدریجی ایمنی‌زایی واکسن‌های تزریق شده است. همچنین برخی معتقدند مقاومت واکسن های تزریق و تایید شده، نمی‌تواند مانع ابتلا به جهش‌های BA.4 و BA.5 شوند. البته این به معنی عدم تزریق دوز بوستر واکسن کرونا نخواهد بود. سازمان جهانی بهداشت و همه پزشکان و متخصصان به جهت پیشگیری از وقوع موج هفتم کرونا، بر تزریق دوز سوم و دوز چهارم واکسن کرونا اتفاق نظر دارند.

برخی دانشمندان بر این باورند با توجه به تجریبات دوسال گذشته از ویروس کرونا، افزایش تعداد مبتلاها هر سه ماه یکبار یک الگوست. تغییرات و جهش‌های ویروس در مدتی باعث موج جدیدی خواهد شد. همچنین از دیگر علت‌های وقوع موج جدید کرونا این است که افرادی که حتی پیش از این به سایر زیرسویه‌های امیکرون مبتلا شده‌اند نیز مصونیت برای عدم ابتلا ندارند و احتمال ابتلای مجدد آنان نیز وجود دارد. حال آنکه قبل‌تر افرادی که آنتی بادی ناشی از ابتلای قبلی به این ویروس را داشته‌اند در مقابل سویه‌های جدید مقاومت نسبی داشتند.

ما انسان‌ها ذاتاً موجودات اجتماعی هستیم؛ پس از دو سال طاقت فرسا و کم شدن رفت و آمدها و مراودات اجتماعی، زمانی که به این مقدار مبتلایان و فوتی ها کاهش یافت، به سرعت تمامی جشنواره‌ها، مراکز آموزشی، کنسرت‌ها و رویدادهای اجتماعی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. این یکی از علت‌های اصلی وقوع پیک جدید است.

توجه داشته باشید که هنوز هم ماسک یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه ابتلا به کروناست. در این میان افرادی هستند که دیگر ماسک زدن را ضروری نمی‌دانند و بدون ماسک در مکان‌های خطرآفرین تردد می‌کنند. باید گفت که هنوز کرونا تمام نشده و استفاده از ماسک، لازمه جلوگیری از شیوع و قطع زنجیره کرونا می‌باشد. از ماسک های باکیفیت پزشکی یا ماسک های پارچه‌ای که به رعایت استانداردهای اعلام شده تهیه می‌شوند استفاده کنید. در این لینک می‌توانید درباره مزایا و معایب انواع ماسک بیشتر بخوانید.

تحقیقات نشان داده‌است افرادی که حداقل دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به نسبت افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند کمتر به کووید 19 مبتلا شده‌اند و یا در صورت ابتلا نیز به نوع خفیف آن دچار شده‌اند. همچنین مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد واکسینه به طور محسوسی کمتر است. در کشور ایران مانند دیگر کشورهای جهان بیشتر مردم یک یا دو دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و به آن اکتفا نموده‌اند؛ اما حال که خبرها ناشی از وقوع پیک جدید به میان است، سازمان جهانی بهداشت و مسئولین بهداشتی بر تزریق دوز سوم و دوز چهارم تاکید زیادی کرده‌اند.

جدیدترین وضعیت کرونایی در استان‌ها

استان بوشهر/ افزایش 30 درصدی وضعیت قرمز

به گزارش ایران اکونومیست از بوشهر، حسن ملکی‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از افزایش 30 درصدی شهرستان‌های 10 گانه این استان به وضعیت قرمز کرونایی خبر داد و اظهار داشت: اکنون دیلم، گناوه و تنگستان در شرایط قرمز، دشتستان و دشتی نارنجی و شهرستان‌های بوشهر، جم، دیر، کنگان و عسلویه در وضعیت زرد تعیین شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌ها را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: اکنون 101 بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند و در شبانه‌روز گذشته 38 بیمار جدید کرونایی بستری شده‌اند.

وی با اشاره به بستری 5 بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر خاطر نشان کرد: در شبانه‌روز گذشته 3 مورد فوتی ناشی از ابتلای به کرونا در استان بوشهر به ثبت رسید و در مجموع تاکنون 2 هزار و 210 نفر به سبب ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 40 بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند.

استان کرمان/ 12 شهر قرمز و 6 فوتی کرونا

براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از 29 مرداد، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز استان کرمان از 3 مورد به 12 مورد افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از 16 شهر به 5 شهر کاهش یافته است؛ همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از 4 شهر به 6 شهر رسیده است و متاسفانه هیچ شهری در استان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19، تا روز گذشته، اظهار داشت: 39 مورد مثبت بستری جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم که از این تعداد 18 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 7 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 8 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 3 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 3 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 205 نفر است، گفت: تعداد فوتی‌های قطعی ابتلا به کووید 19 در 24 ساعت گذشته در استان 6 مورد و مجموع جانباختگان کرونا در استان به 5 هزار و 774 نفر رسیده است.

گزارش در حال تکمیل

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حوزه دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان های استان تعداد شهرهای شهر در وضعیت استان کرمان پایان کرونا واکسن کرونا استان بوشهر جدید کرونا وضعیت قرمز روز گذشته موج جدید پیک هفتم شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۵۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم موقعیت جنگی تنها راه بقای نتانیاهو در قدرت / کابینه اسرائیل در حال از هم پاشیدن است

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی برای تنبیه حمله اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک جمهوری اسلامی در دمشق برخی کارشناسان انتظار داشتند که تنش در منطقه افزایش پیدا کند و حتی از احتمال وقوع جنگ بزرگ بین ایران و رژیم صهیونیستی صحبت می‌کردند. علیرغم لفاظی‌های مقامات سیاسی-نظامی اسرائیل، آنها به یک اقدام مضحک در اصفهان بسنده کرده و ترجیح دادند که از تشدید تنش با ایران جلوگیری کنند.

البته این امر تا حد زیادی قابل پیش‌بینی بود؛ پیام قدرت ایران از طریق عملیان «وعده صادق» نه تنها به اسرائیل بلکه به حامیان و متحدان آن ارسال شده بود و آنها به خوبی دریافته بودند که جنگ با ایران می‌تواند به نابودی کامل رژیم صهیونیستی منجر شود و از همین رو، تصمیم‌گیرندگان اسرائیل را از اقدام جدی علیه منافع ایران منصرف کردند. «استبان کاریلو» -سردبیر مجله خبری کرادل و کارشناس مسائل خاورمیانه- در گفتگو با ایسکانیوز به بحث پیرامون تحولات اخیر خاورمیانه و همچنین تاثیرات آن در عرصه جهانی پرداخت.

بیشتر بخوانید: رژیم صهیونیستی در برزخ «بقا به شرط بحران» و «ناتوانی در جنگ»

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد اسرائیل پس از پی بردن به ناتوانی خود در برابر ایران، از افزایش تنش منصرف شده است. نظر شما در این باره چیست؟

من معتقدم اسرائیل و ایالات متحده از ابهت حمله تلافی جویانه ایران و موفقیتی که تهران در دور زدن پیشرفته‌ترین پدافند هوایی جهان برای حمله به چند هدف نظامی خاص به دست آورد، غافلگیر شدند. به گفته خودشان، پیش‌بینی برنامه‌ریزان اسرائیلی این بود که ایران بمباران کنسولگری خود در دمشق را تلافی نخواهد کرد و حتی فکرش هم نمی‌کردند که عملیاتی به اندازه و شدتی که در 13 آوریل شاهد بودیم، انجام دهد. من فکر می‌کنم حمله «محدود» اسرائیل در داخل ایران هم دلیلی بر عدم تمایل آنها برای مواجهه با شکست نظامی دیگر پس از ناکامی در دستیابی به اهداف استراتژیک در داخل غزه و هم افزایش فشاری است که این کشور از سوی متحدان غربی‌اش شش ماه بعد از یک نسل‌کشی وحشیانه با آن مواجه است.

- برخی کارشناسان بر این باورند که نتانیاهو تلاش می‌کند تا آمریکا را به طور مستقیم با ایران درگیر کرده و با این کار فشارهای موجود علیه اسرائیل را کاهش دهد. چقدر این تحلیل را درست می‌دانید؟

بنیامین نتانیاهو به خوبی می‌داند که روزهای قدرت او در راس دولت اسرائیل به پایان رسیده و تداوم وضعیت جنگی احتمالا تنها راهی است که او می تواند کنترل خود را بر قدرت حفظ کند. در داخل، نارضایتی مردم به طور پیوسته در حال افزایش است در حالی که کابینه جنگ با افزایش بی‌اعتمادی و تندی در میان اعضای خود در حال از هم پاشیدن است. در خارج نیز، اسرائیل به یک کشور منحوس تبدیل شده و شاهد هستیم که رسانه‌ها و مقامات غربی به طور بی‌سابقه‌ای نتانیاهو را مقصر این وضعیت می‌دانند. با کوچک شدن زمین زیر پایش، نتانیاهو نشان داده از آن دسته افرادی است که برای نجات پوست خود حاضر است یک جنگ تمام عیار به راه بیندازد.

- پاسخ ایران به حمله اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک جمهوری اسلامی در دمشق، با وجود آنکه یه حمله کاملا محدود بود، اما توانست بخشی از قدرت نظامی ایران را به تصویر بکشد. بازخورد توان نظامی ایران در بین جوامع غربی به ویژه دولت‌های این کشورها چطور بود؟

آنچه ما در غرب پس از عملیات انتقامی ایران دیدیم، ترکیبی از شوک واقعی به قدرت نظامی ایران و استانداردهای دوگانه معمول در مورد کشوری بود که دائماً به عنوان «دشمن» معرفی می‌شود. سخنان دیوید کامرون -وزیر امور خارجه بریتانیا- به بهترین وجه این دو مسدله را نشان داد؛ او گفت ایران نسبت به بمباران کنسولگری خود در دمشق بیش از حد واکنش نشان داد و تاکید کرد که اگر خود لندن هم به جای تهران بود، «اقدام بسیار قوی» انجام می‌داد. علاوه بر این، شاهد بودیم که اکثر غرب‌ها با تحریم ایران -که در واقع در این ماجرا قربانی بود- واکنش نشان دادند و اجازه ندادند اسرائیل -به عنوان متجاوز- محکوم شود.

- فکر می‌کنید اوضاع در خاورمیانه چطور پیش خواهد رفت و احتمال وقوع یک جنگ بزرگ را چقدر جدی می‌دانید؟

با وجود آنکه فعلا ایران و اسرائیل مایل به تنش‌زدایی هستند، وضعیت در منطقه به شدت بی‌ثبات است. با نزدیک شدن به دویستمین روز نسل کشی غزه، ایالات متحده تمایل خود را برای کمک به اسرائیل برای ورود به رفح در عملیاتی که احتمالا شاهد ریختن سوخت بیشتری در آتش خشم خود خواهد بود، نشان داده است. کنگره ایالات متحده همچنین تخصیص میلیاردها دلار کمک نظامی بیشتر به اسرائیل را تایید کرده است که نشان دهنده حمایت از طرح آنها برای گسترش جنگ در لبنان است. موضوع دیگری که قابل توجه است، حمله گسترده به پایگاه الحشد الشعبی در عراق در آخر هفته گذشته و حملات بعدی به پایگاه‌های اشغالی آمریکا در سوریه است که طی چند ماه گذشته متوقف شده بود. معادله جدید تحمیل شده توسط محور مقاومت در غرب آسیا چیزی نیست که برنامه‌ریزان آمریکایی بتوانند آن را تحمل کنند و من انتظار دارم که همچنان شاهد تلاش‌های فزاینده برای تغییر موازنه به نفع اسرائیل و تضعیف مقاومت باشیم.

- روسیه و چین در نشست‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد مرتبط یا حمله اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک جمهوری اسلامی، حمایت خوبی از ایران انجام دادند. نزدیک این سه کشور چه تاثیری بر روند جهانی کاهش قدرت آمریکا خواهد داشت؟

برخلاف بسیاری از قدرت‌های جهانی که از «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» دفاع می‌کنند اما فقط زمانی پای این اصول می‌ایستند که به نفع آنها باشد، روسیه و چین در سمت قوانین بین المللی و احترام به حاکمیت در شورای امنیت سازمان ملل متحد ایستادند. مسکو، پکن و تهران به لطف اتحاد خود در داخل بریکس و سازمان همکاری شانگهای به کل جنوب جهانی نشان دادند که جهانی جدا از هژمونی ایالات متحده نه تنها می‌تواند وجود داشته باشد، بلکه حتی می‌تواند رو به جلو حرکت کند. این دیدگاه جدید در حال حاضر در منطقه ساحل آفریقا و برخی از بخش‌های آمریکای لاتین تأثیرگذار بوده است؛ زیرا کشورهای بیشتری متوجه خطر مواجهه با ابرقدرتی شده‌اند که از شروع جنگ‌ها و یا استفاده از واحد پول خود برای حفظ سلطه‌اش استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

مجید فرخی کد خبر: 1228292 برچسب‌ها اسرائیل بنیامین نتانیاهو غزه

دیگر خبرها

  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان
  • شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد / اردبیل پاک‌ترین هوا را دارد
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • تداوم موقعیت جنگی تنها راه بقای نتانیاهو در قدرت / کابینه اسرائیل در حال از هم پاشیدن است
  • هواشناسی ایران ۴۰۳/۰۲/۰۵؛تداوم بارش‌ درمرکز، شرق و جنوب کشور