Web Analytics Made Easy - Statcounter

بن بست سیاسی در عراق در حالی ادامه دارد که هیئت هماهنگی سیاسی شیعی عراق به دنبال برگزاری جلسه و پیشبرد روند تشکیل دولت جدید است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، برخی منابع عراقی از تلاش چارچوب هماهنگی سیاسی عراق برای برگزاری جلسه پارلمان در سلیمانیه یا اربیل با توجه به ادامه تحصن طرفداران صدر در پارلمان عراق خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عارف الحمامی» نماینده نزدیک به چارچوب هماهنگی احزاب شیعی امروز شنبه گفت که 140 نماینده از رئیس پارلمان خواسته اند که جلسه پارلمان را در یک استان امن (غیر از بغداد) برگزار کند.

«رفیق الصالحی» نماینده پارلمان عراق از چارچوب هماهنگی هم گفت: چارچوب هماهنگی در راستای تشکیل دولت جدید حرکت می‌کند؛ به ویژه که شرایط مرحله کنونی واوضاع اقتصادی سخت عراق، این را ایجاب می‌کند.

وی نیز تاکید کرد: در صورت ضرورت به دلیل تعطیلی صحن مجلس از سوی تحصن کنندگان، جلسه پارلمان خارج از منطقه الخضراء برگزار خواهد شد. چارچوب هماهنگی درهایش به روی گفتگو با همه باز است؛ زیرا گفتگو منجر به حل بحران سیاسی خواهد شد.

محمد شیاع السودانی همچنان نامزد چارچوب است

«کاطع الرکابی» از رهبران چارچوب هماهنگی عراق اعلام کرد: چارچوب هماهنگی جایگزینی برای محمد شیاع السودانی برای تصدی پست نخست وزیر عراق معرفی نکرده است. السودانی نامزد مورد توافق چارچوب هماهنگی است و نامزدی رئیس یکی از دانشگاهها یا فردی دیگر به جای او نادرست.

وی افزود: نشستن دور میز گفتگوی ملی مهمتر است و ما باید به گفتگوی جدید برای اعلام از سرگیری جلسه پارلمان و انتخاب رئیس جمهور و مکلف کردن نخست وزیر، بپردازیم.

«فاضل اموات» عضو ائتلاف دولت قانون عراق نیز بیان کرد: تعویض «محمد شیاع السودانی» محال است. جریان صدر هر نامزد دیگری هم که معرفی شود، مورد مخالفت قرار خواهد داد.

وی افزود: نام فرد دیگری برای جایگزینی السودانی مطرح نیست و هر آنچه گفته می‌شود، کاملا نادرست است. جریان صدر نامزدهای چارچوب هماهنگی را یکی پس از دیگری رد خواهد کرد.

موات تاکید کرد: محمد شیاع السودانی به جای نوری المالکی نامزد شده است که چارچوب هماهنگی روی آن توافق کرد اما جریان صدر آن را مورد مخالفت قرار داد. مشکل این است که جریان صدر از اساس مخالف تشکیل دولت است و این ربطی به نامزدها ندارد.

از سوی دیگر العربی الجدید در گزارشی درباره اوضاع سیاسی عراق آورده است: چارچوب هماهنگی به دنبال برگزاری جلسه پارلمان طی روزهای آتی است.

اعضای چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی به طور ضمنی از امکان برگزاری جلسه پارلمان در دانشگاه بغداد یا «المستنصریه» و یا ساختمان وزارت آموزش و پرورش به عنوان جایگزین ساختمان پارلمان خبر می‌دهند؛ ساختمانی که طرفداران جریان صدر از سه هفته پیش در آن تحصن کرده و کنترل آن را به دست دارند.

به گفته «فهد الجبوری»، عضو جریان ملی حکمت به رهبری «عمار الحکیم»، چارچوب هماهنگی درصدد برگزاری جلسه پارلمان طی روزهای آتی است تا مشروعیت پارلمان را اثبات و درباره پیامدهای استعفای وزیر دارایی رایزنی کند.

منابع نزدیک به «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق تاکید کردند که او برای رفع تعلیق فعالیت پارلمان و از سرگیری جلسات پارلمان در معرض فشار قرار دارد.

به گفته یک عضو پارلمان عراق که نخواست نامش ذکر شود، الحلبوسی گفته رفع تعلیق فعالیت پارلمان بی‌فایده خواهد بود؛ زیرا ائتلاف السیاده (نماینده عرب‌های سنی) و حزب دموکرات کردستان صراحتا اعلام کرده‌اند حاضر به مشارکت در منازعات سیاسی دو طرف نیستند، این بدان معناست که تکمیل حدنصاب لازم برای رسمیت یافتن جلسه پارلمان به منظور انتخاب رئیس جمهور و تعیین نخست‌وزیر جدید امکان‌پذیر نیست.

این نماینده پارلمان عراق تاکید کرد:  ائتلاف " تجمع گروه‌های مدنی" (تجمع القوی المدنیه) هم حتی در صورت رفع تعلیق فعالیت پارلمان عراق، در جلسات آن حضور نخواهند یافت.

از سوی دیگر، «جمال کوجر»، رئیس فراکسیون پارلمانی «اتحاد اسلامی کردستان» تاکید کرد: حل بحران عراق بدون از سرگیری نقش پارلمان غیر ممکن است، تصمیم‌گیری در این شرایط عراق آسان نیست.

وی افزود: راهکار حل بحران عراق فعال‌سازی نقش پارلمان است، گروه‌های سیاسی بر برگزاری انتخابات زودهنگام اتفاق نظر دارند اما پارلمان باید این تصمیم را بگیرد همچنین اصلاح قانون انتخابات و کمیساریای عالی برگزار کننده آن و نیز تخصیص بودجه برای برگزاری انتخابات همه مستلزم فعال‌سازی نقش پارلمان است.

طرفدران جریان صدر در 27 ژوئیه (پنجم مرداد) وارد پارلمان در منطقه الخضراء که مقر موسسات دولتی و سفارت‌خانه‌ها در بغداد است شدند. آن‌ها نسبت به معرفی «محمد شیاع سودانی» به‌عنوان نامزد نخست وزیری این کشور معترض هستند.

طرح رئیس ائتلاف فتح عراق چیست؟

منابع عراقی به بغداد الیوم اعلام کردند: پس از اینکه مقتدی صدر راهپیمایی میلیونی روز شنبه را که آن را آخرین فرصت نامیده بود، به تعویق انداخت، اینک از طرح رئیس ائتلاف فتح سخن گفته می شود که شامل دولت توافقی  است.

رهبران جریان صدر و ائتلاف فتح عراق این موضوع را بررسی می‌کنند. جدای از آن تضمینی از سوی نخست وزیر توافقی آتی درباره تعیین موعد برگزاری انتخابات بعدی و پیش نویس قانون انتخابات اصلاح شده در کار خواهد بود. البته همه چیز به پذیرش یا رد صدر بستگی دارد.

علت تعویق تظاهرات میلیونی از سوی صدر چه بود؟

منابع عراقی با تشریح برخی دلایل درباره تعویق تظاهرات میلیونی روز شنبه از سوی مقتدی صدر، مهمترین علت را تحرکات هادی العامری رئیس ائتلاف فتح در راستای آرام کردن اوضاع و دیدار قریب الوقوع او با صدر دانستند.

«احمد هرکی» از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق با بیان اینکه نشست اخیر بین روسای سه قوه در عراق نشانه مثبتی از غلبه گفتگوها بر دیگر راه حل ها برای برون رفت از بحران سیاسی کنونی در کشور بود، افزود: تعویق تظاهرات میلیونی از سوی مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نشانه مثبتی به شمار می رود.

هرکی ضمن اشاره به اینکه حذف یک حزب سیاسی ممکن نیست و هیچ ابتکاری بدون مشارکت همه احزاب سیاسی موفقیتی در پی نخواهد داشت، از احتمال دیدار هادی العامری ، رئیس ائتلاف الفتح با مقتدی صدر ، رهبر جریان صدر در آینده نزدیک خبر داد.

مواضع اتحادیه میهنی و دموکرات

«غیاث سورچی»عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان با اشاره به اینکه اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان در خصوص حل مسائل باقی مانده و دستیابی به نقاط تفاهم مشترک، به توافق اصولی دست یافته اند، گفت: «بافل طالبانی»، رئیس اتحادیه میهنی کردستان در حال حاضر به منظور تقویت گفتگوهای دوجانبه با بقیه احزاب سیاسی در بغداد حضور دارد.

سورچی با اشاره به اینکه مذاکرات و توافقات بین دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان شامل ریاست جمهوری نمی شود، تاکید کرد که این دو حزب اکنون برای حل بزرگترین مشکل سیاسی در عراق یعنی از سرگیری فعالیت مجلس نمایندگان تلاش می‌کنند.

وی افزود: اتحادیه میهنی به رغم اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی گذشته، خواستار برگزاری مجدد این انتخابات نشده و با برگزاری مجدد آن مخالفت نکرده است.

«فائق یزیدی» عضو اتحادیه میهنی کردستانبا بیان اینکه اوضاع امنیتی در پی کناره گیری وزیر دارایی عراق و نبودن قانون بودجه و پایان مدت زمان قانون امنیت غذایی در کشور به اندازه اوضاع اقتصادی تاثیر پذیر نیست ، افزود: دولت کنونی عراق پس از پایان سال جاری میلادی با معضلی از جمله ناتوانی در هزینه کردن بودجه عمومی ، مواجه خواهد شد، لذا برای جلوگیری از بروز بحران مالی در کشور باید در اسرع وقت دولت جدید عراق با هدف ارائه لایحه بودجه به مجلس نمایندگان تشکیل شود.

یزیدی برگزاری نشست های مجلس نمایندگان را برای تشکیل دولت جدید عراق و جلوگیری از بروز بحران مالی در کشور ضروری دانست.

« مهدی فیلی» عضو ارشد حزب دموکرات کردستانافزود : بررسی و تصمیم گیری در خصوص مسئله انعطاف پذیری یا گفتگو در باره «ریبر احمد»، نامزد حزب دمکرات کردستان برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق به رهبری این حزب مربوط می شود و مسعود بارزانی در این خصوص تصمیم خواهد گرفت.

فیلی تاکید کرد که در نشست  روز چهارشنبه که با حضور بسیاری از رهبران احزاب سیاسی برگزار شد، هیچگونه گفت‌وگوئی در باره منصب ریاست جمهوری عراق صورت نگرفت، و گفتگو ها فقط بر روی خطوط کلی آغاز گفتگوهای ملی متمرکز شده بود.

تحولات عراق| از ادامه تظاهرات حامیان تشکیل دولت تا کشیده شدن پای «مارادونا» به زمین جریان صدر!عراق|اعتراف وزیر مقتدی به اختلافات در میان اعضای جریان صدرگفتگوی ملی رهبران عراقی با حضور چه کسانی برگزار شد؟

«غازی کاکائی» از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق هم گفت: برگزاری انتخابات یا عدم برگزاری آن در صورت توافق شیعی مورد حمایت همه گروه‌های سیاسی خواهد بود. تنها با گفتگو و توافق میان طرف‌ها به ویژه گروه‌های سیاسی شیعی می توان بحران را حل کرد. باید دولت جدید تشکیل شود زیرا دولت کنونی پیشبرد امور است و نمی تواند درباره انحلال پارلمان تصمیم گیری کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عراق اخبار عراق اتحادیه میهنی کردستان برگزاری جلسه پارلمان محمد شیاع السودانی برگزاری انتخابات چارچوب هماهنگی تعویق تظاهرات پارلمان عراق رئیس ائتلاف ائتلاف فتح تشکیل دولت جریان صدر مقتدی صدر دولت جدید نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۷۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

در پی اتفاقات رخ داده در مسابقات کشتی نونهالان مازندران و مجروح شدن داور، جلسه‌ای در هیئت کشتی استان برگزار شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در هفته‌های گذشته رقابت‌های کشتی نونهالان استان مازندران به جنجال کشیده شد و داور یکی از مبارزه‌ها مورد ضرب‌وشتم عده‌ای قرار گرفت.

فیلم منتشرشده در فضای مجازی از استفاده برخی افراد از چاقو، در حین درگیری داشت و با اتفاقاتی که در سالن رخ داد، داور که به شدت مجروح شده بود، در بیمارستان بستری شد.

در همین رابطه باتوجه به اینکه رئیس هیئت کشتی مازندران سرپرست تیم ملی فرنگی است و همراه با نیما صادقی داور S1 ایران که ریاست کمیته داوران هیئت مازندران را برعهده دارد، درگیر مسابقات قهرمانی آسیا در بیشکک بودند، روز گذشته (پنجشنبه) برای بررسی ابعاد ماجرا جلسه‌ای تشکیل شد.

این وضعیت مورد اعتراض داوران استان قرار گرفته و اینطور که پیداست در صورت عدم برخورد جدی و قاطع با چنین اتفاقاتی، اینگونه درگیری‌ها و ضرب‌وشتم‌ها رفته رفته در کشتی استان همه‌گیر می‌شود.

نیما صادقی رئیس کمیته داوران هیئت کشتی مازندران در همین رابطه به تسنیم گفت: در این جلسه تعدادی از داوران بین‌المللی استان حضور داشتند، رئیس هیئت قول پیگیری داد و مسائل دادگاهی داوری که مورد ضرب‎وشتم قرار گرفته بود نیز در حال انجام است. قول داده شد که در بحث امنیت داوران و سالن، کارگروهی پیش از مسابقات تشکیل شود که همه مسائل مد نظر قرار داده و تا جایی که امکان دارد در این خصوص جلوی اتفاقات بد گرفته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» کشته شد
  • بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • حمله به رفح به یک درگیری سیاسی در اسرائیل تبدیل شده است
  • حماس: حمله به رفح به یک نزاع سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است