Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین‏، ماه پیش که یک دستفروش نیجریه‌ای در روز روشن و در خیابانی پرجمعیت مقابل دید مردم در شهر سیویتانوا مارچ ایتالیا مورد ضرب و شتم قرار گرفت و جان داد، بی‌تفاوتی مردم حاضر در محل، جامعه ایتالیا را برآشفت تا جایی که روزنامه ایتالیایی لا استامپا در سرمقاله‌ای با عنوان «افول تمدن» از بی‌تفاوتی شاهدان به‌شدت انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این دقیقا همان رفتاری است که امروز بسیاری از دولت‌ها در برابر خطر قحطی که زندگی حداقل ۴۹میلیون انسان را تهدید می‌کند در پیش گرفته‌اند.

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل و برنامه جهانی غذا در گزارش اخیر هشدار داده‌اند که قحطی تا سپتامبر (ماه آینده) ۴۹میلیون انسان در ۴۶کشور جهان را درگیر خواهد کرد. ۶ کشور افغانستان، اتیوپی، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن جزو کشورهایی هستند که بیشترین خطر متوجه آنان است.

وب سایت تحلیلی «پراجکت سندیکت» با اشاره به اتفاقی که در ایتالیا رخ داد، آن را ناشی از پدیده روانشناسانه «اثر تماشاگر» دانسته که در آن افراد از کمک‌کردن به دیگران در شرایط اضطراری اجتناب می‌کنند. این وب‌سایت نوشته: گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد قحطی جهانی ناشی از عوامل مهمی ازجمله جنگ‌ و درگیری‌های کوچک و بزرگ و همچنین رویدادهای آب و هوایی ازجمله توفان‌ها، سیل و خشکسالی است. افزایش قیمت موادغذایی بر اثر جنگ اوکراین هم یکی از عوامل اصلی بوده است. اما آمارهای نگران‌کننده دیگری هم وجود دارد: کاهش کمک‌های خارجی کشورهای ثروتمند که یک نمونه بارز آن انگلیس است؛ کشوری که با توافق احزاب سیاسی چپ و راست تا سال ۲۰۲۰میلادی سالانه حدود ۰.۷درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف کمک‌های خارجی می‌کرد اما این رقم در سال ۲۰۲۱به ۰.۵درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است. این روند در سال‌جاری نیز احتمالا ادامه خواهد یافت.

مارک لوکاک، دبیر سابق وزارت توسعه بین‌الملل انگلیس، با تأیید کاهش کمک‌های خارجی به کشورهای فقیری که سرانه درآمد ساکنان آن کمتر از ۱.۹۰دلار در روز است، می‌گوید: «کاهش کمک‌های خارجی آمار مرگ‌ومیر را در این کشورها افزایش داده است. این در حالی است که اغلب کمک‌های خارجی این روزها به‌دلایل سیاسی به کشورهایی سرازیر می‌شود که در مقایسه با کشورهای بسیار فقیر، سطح درآمدی بهتری دارند.»

نشریه پولیتیکو نیز در این‌باره نوشته، بسیاری از نقاط جهان با بحران‌های آب و هوایی روبه‌رو هستند. گرمای شدید در ماه‌های گذشته از آسیای جنوبی گرفته تا آمریکا باعث خشکسالی در بخش‌های وسیعی از اروپا، شرق آفریقا و چین و از سوی دیگر جاری شدن سیل در برخی نقاط دیگر ازجمله کره شده است. این بدان معناست که مزارع بسیاری از میان رفته‌اند و به همین دلیل قیمت مواد غذایی به‌شدت در حال افزایش است. رابین اندرسون، نماینده صنعت کشاورزی در کمیته امنیت غذایی سازمان ملل متحد، می‌گوید: «ذخایر جهانی غلات و دانه‌های روغنی محدود است و این یکی از دلایل تورم قیمت مواد غذایی است. ما باید با تمام توان تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم چون در میانه یک مبارزه جدی هستیم.»

این در حالی است که پیش‌بینی شده تولید غلات در سال‌جاری میلادی برای نخستین بار در ۴سال گذشته کاهش می‌یابد. به گزارش پولیتیکو، برنامه جهانی غذا تاکنون ۸میلیارد دلار کمک مالی دریافت کرده اما در مجموع به ۲۲میلیارد دلار نیاز دارد. شاید با کمک‌های فوری بتوان از بدتر شدن آسیب‌های ناشی از بحران گرسنگی در سال‌جاری جلوگیری کرد اما کارشناسان بر این باورند که با تحولات برگشت‌ناپذیر سال‌های اخیر در زمینه تغییرات آب و هوایی، جهان نیازمند تغییرات بنیادین سیستمی است؛ امری که به‌نظر نمی‌رسد با توجه به کاهش روند کمک‌های کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر، در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

کد خبر 699152 منبع: روزنامه همشهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کمک های خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۷۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته گرم‌ترین سال در جهان ثبت شد

تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت:بخش اعظمی از تلفات دنیا مخاطرات جوی، است،بیشترین افزایش دما در کشور روسیه است همچنین تغییرات در اقیانوس های اطلس و هند را امروز ما شاهد هستیم.

او افزود : منطقه آسیا جز آسیب پذیر بودن از نظر مخاطرات طبیعی است،بنابراین سال گذشته در جهان گرم‌ترین سال به ثبت رسیده است،پیش بینی می شود سال۲۰۲۴ هم شاهد گرم‌ترین سال را در جهان داشته باشیم.

به گفته او،همچنین طی سال گذشته وضعیت دما بیشترین آن در آب و اقیانوس ها رخ داده است،هر افزایشی در گرمایش جهانی موجب تغییرات میانگین دمای منطقه و بارش بیشتر می شود.

تاجبخش اضافه کرد:  اقلیم زمین یکی از بحرانی ترین دوران خود را پشت سر می گذارد و مراکز ملی هواشناسی و آبشناسی در سراسر دنیا کلیدی ترین بازیگران ارائه اطلاعات و خدمات مرتبط با تغییر اقلیم به شمار می آیند. سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران در کنار دانش و تجهیزات منحصر به فرد در اختیار، پیشرو در ارائه خدمات مرتبط کاهش و سازگاری با تغییر اقلیم در کشور است.

او افزود:اطلاعات هواشناسی براساس اطلاعات بین المللی داده می شود ما چندین پروژه هم در دستور کار داریم که یکی از آنها پیش بینی هشدار سیل است که نیازمند ۱۱ مولفه است،همچنین ایجاد سیل  سیستم زه کشی و شیب منطقه و شهرسازی  است.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: پایش، پیش بینی و پیش آگاهی های اقلیمی به کمک ابزاری که بیش از ۶۰ سال در اختیار این سازمان است صورت می پذیرد و می تواند گام نخستین تصمیم سازی برای تصمیم گیران کلان کشور باشد و به همین سبب روز جهانی هواشناسی در سال ۲۰۲۴ «در خط مقدم اقدام اقلیمی» نامگذاری شده است. از این رو توسعه شبکه ایستگاههای دیدبانی  با هدف پایش بهینه اقلیم، اولویت اول این سازمان است. 

وی با بیان اینکه  از سوی دیگر به منظور ارتقای بهینه سامانه های هشدار سریع مقرر شده است که طرح ابتکاری «هشدار سریع برای همه» تا سال ۲۰۲۷ در تمامی کشورها مستقر شود تا یکی از محورهای اصلی سازگاری و کاهش خطر بلایا و همچنین توسعه پایدار در کشورها از جمله ایران راه اندازی گرددگفت: این مهم نیازمند همسویی تمام متولیان مرتبط با اقلیم در سراسر کشور است تا تاثیر گذاری نقش این چرخه ارزشمند بر همگان به ویژه سیاستگذاران تراز بالای کشور روشن تر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • هشدار وضعیت اضطراری در پی فوران آتشفشانی در اندونزی
  • انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد
  • «کوه نور» ظرفیت جدید تفریح شهر زندگی است/ میزبانی از ۹ هیئت خارجی در هفته فرهنگی اصفهان
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • سال گذشته گرم‌ترین سال در جهان ثبت شد
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده