Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، آیت الله محمد باقر محمدی لائینی روز شنبه در نشست مجمع اندیشه ورز قرارگاه دانش بنیان کشاورزی مازندران بر لزوم تهیه و تدوین برنامه مدون توسعه  کشاورزی در قالب دانش بینان تاکید کرد و افزود: طبیعت رویه بارندگی در مازندران را تغییر داده است یعنی از نم نم باران به بارندکی رگباری عوض شد، پس باید در این شرایط آب و هوایی کشاورزی را مدیریت و راهبری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که رهبر انقلاب شعار امسال را دانش بنیان گذاشتند پس باید برنامه های راهبردی توسعه ای استان را با این محور جدی بگیریم ،ادامه داد: منابع مازندران در تمامی حوزه ها محدود شد،آب و زمین مازندران با چالش های جدی مواجه است ، فقط با دانش بنیان می توانیم بهره وری از زمین و آب را داشته باشیم.

امام جمعه ساری با تاکید بر این که جمع آوری آب های سطحی مازندران را باید افزایش بدهیم ،اظهار داشت: سد سازی و لایروبی مازندران از راهکارهای جدی است ، مقوله ای که باید با حمایت و پشتیبانی مسوولان ملی عملیاتی شود ،کانال های هدایت آب را در استان باید مدرن کنیم.

در حالی کشاورزان مازندران در حسرت مهار آب هستند که طبق آمار رسمی شرکت آب منطقه ای حجم وسیعی از منابع آبی مازندران هر ساله بدون بهره برداری مفید به دریای خزر می ریزد و این که در مواقعی از سال کشاورزان این منطقه با مشکل کم آبی و پر آبی مواجه می شوند، نشانه غفلت از هدر رفت آب در بخش کشاورزی است.آب مهم ترین نیاز کشاورزی مازندران محسوب می شود، اما به رغم اهمیت کشاورزی این استان در تامین امنیت غذایی کشور، اکنون فقط حدود ۱۱ درصد آب سطحی استان ذخیره می شود. 

براساس آمار، نزولات آسمانی در مازندران سالانه ۱۵ میلیارد مترمکعب است که هشت میلیارد مترمکعب آن تبخیر شده و هدر می رود و ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب باقی می ماند که از این میزان چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب های سطحی شامل رودخانه‌ها، چشمه ها و یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون متر مکعب آب های زیرزمینی است که از آب های سطحی فقط ۷۵۰ میلیون مترمکعب یعنی ۱۱ درصد آن مهار می شود.

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است و سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند (حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید، ۸۵ هزار تن انواع آبزیان، ۹۰ درصد کیوی، کشور، انواع گل و گیاه، گندم، علوفه و، کلزا) که ۱۰ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را شامل می شود نقش ملی در امنیت غذایی دارد.

نماینده ولی فقیه در مازندران در بخش دیگری نسبت به فرار مغزها و نخبگان کشور به کشورهای مختلف دنیا هشدار داد و گفت: در حالی که فرصت ها برای انجام کار درکشور  بسیار زیاد است  اما دست های خائن  یا فاسد به خاطر رانت و مسایل مادی نخبه های کشور را به اربان خود می فروشند.

وی افزود: این افراد که مسوول نیز هستند آدرس بیرون کشور را برای منافعشان می دهند در واقع این افراد دست نشانده های شیطان هستند ، امروز فرار مغز ها نگران کننده است ، کشورهای پیشرفته اروپایی هنرشان جذب نخبگان در دنیا شده است ،نخبه گزینی ، نخبه دزدی  و نخبه فراخوانی به سطح دانش آموزان رسیده است.

محمدی لائینی گفت: امروز دانش آموزان نخبه ما را با امکانات وعده وعیدها می برند ، معتقدم باید انگیزه ملی را برای افراد نخبه در کشور بیشتر کنیم ، افرادی که ایستاده اند ومی توانند تحول توسعه ای را در کشور  ایجاد کنند و عامل  رشد و خیر و  برکت برای مملکت هستند ، مورد حمایت جدی قرار بدهیم.

امام جمعه ساری گفت: نباید انسان های دغدغه مند و جهادی خودشان را دست کم بگیرند ، مسوولان جهادی در این دولت باید روحیه مطالبه گری مردم را مورد توجه قرار بدهند و در حمایت از طرح های توسعه ای کشور های تمام قد پای کار باشند.

وی بیان داشت: کسانی را که قصد  گره زدن فعالیت های  مختلف اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی کشور دارند را شناسایی و برخورد کنیم ، از طرفی سوته دلان کشور را پیدا کرده و با شناسایی موانع و برخورد با  مانع تراشان ،در مسیر توسعه کشور گام برداریم. برای رسیدن به هدف مورد نظر باید اصلاح نیروهای انسانی و ساختار در ادارات را نیز جدی بگیریم.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی ایرنا مازندران وزارت نیرو نماینده ولی فقیه مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ایرنا مازندران وزارت جهاد کشاورزی ایرنا مازندران وزارت نیرو نماینده ولی فقیه مازندران آب های سطحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۸۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان

سرپرست جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان این استان از صادرات ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مازندران به خارج از کشور خبر داد.

بابک مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از با اشاره به اینکه با توجه به آغاز کشت برنج در اراضی کشاورزی به منظور تأمین و توزیع کود شیمیایی توزیع آن بین کشاورزان شتاب گرفته است، اظهار کرد با پیگیری‌های انجام شده برای تأمین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان مازندرانی از سوی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور، روند تأمین و ارسال کود شیمیایی به مازندران شتاب گرفته که به طور روزانه ۸۰۰ تا یک‌هزار تن انواع کودهای شیمیایی شامل اوره، فسفات و پتاس وارد این استان می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰ هزار تن کودهای پایه ازته، فسفاته و پتاسه برای کشاورزی مازندران تأمین شد که حدود ۱۰ درصد از کل سهمیه کودی استان در سال‌جاری است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۱ هزار تن کود اوره، فسفات و پتاس در سراسر مازندران توزیع شد و روند تأمین و توزیع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان همچنان با شتاب بیشتری دستور کار است.

مؤمنی با بیان اینکه کشاورزان مازندرانی هیچ‌گونه نگرانی بابت تأمین کود مورد نیاز خود نداشته باشند، گفت: تلاشمان بر این است تمام سهیمه ابلاغی کود شیمیایی مورد نیاز استان تأمین و به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی در ادامه از صادرات مرکبات و کیوی از مبدأ استان مازندران به خارج از کشور خبر داد و مطرح کرد: امسال ۷۶ هزار و ۵۷۷ تن پرتقال در قالب سه هزار و ۶۳۴ محموله و ۲۵ هزار و ۱۲۱ تن نارنگی در قالب یک‌هزار و ۳۱۹ محموله از مبدأ مازندران صادر شد.

این مسئول با اعلام اینکه در مجموع ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تن مرکبات در قالب چهار هزار و ۹۵۳ محموله از استان صادرات داشتیم، عنوان کرد: ۲۴ هزار و ۲۰ تن کیوی نیز در قالب یک‌هزار و ۵۵ محموله صادرات انجام شد.

مؤمنی از صادرات ۱۰ هزار و ۲۵۶ تن کیوی با ۴۲۵ محموله طی سال گذشته از مازندران به کشور هند بیان و خاطرنشان کرد: سال قبل ۴۸ هزار و ۹۱۲ تن با دو هزار و ۴۵۱ محموله پرتقال از استان مازندران صادرات انجام شد که در این مدت ۱۳ هزار و ۲۸۷ تن نارنگی با ۷۳۵ محموله صادر شد.

کد خبر 748484

دیگر خبرها

  • تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران
  • زنجیره های ارزش کشاورزی در مازندران تقویت شود
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم
  • جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید