Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@11:01:19 GMT

کرونا از دیدگاه دکترهای توئیتر

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۹۹۰۴۰

کرونا از دیدگاه دکترهای توئیتر

داده‌کاوی ایرنا نشان می‌دهد که کاربران توئیتر برای بازنمایی علائم کرونا بیش از هر کلیدواژه‌ای از عبارات «افسردگی»، «تب»، «سرفه»، «بدن‌درد»، «بویایی»، «سردرد» و «آلزایمر» استفاده کرده و تجریبات خود در مواجهه با کرونا را در اختیار دیگر کارران قراردادند.

یکی از دغدغه‌های اصلی این روزها در جهان بیماری کووید-۱۹ یا کرونا به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مواردی که درباره کووید-۱۹ بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، علائم کرونا است.  بی‌تردید ابتلا به این بیماری عوارضی را نیز به همراه دارد.

با وجود اینکه زمان زیادی از شیوع بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان می‌گذرد، اما هنوز تشخیص دقیق این بیماری و علائم آن دشوار است؛ زیرا علائم آن شبیه به سرماخوردگی است حتی افرادی که به صورت کامل واکسینه شده‌اند نیز در معرض خطر هستند، اگرچه ممکن است شدت بیماری در این افراد کمتر باشد.

اما علائم گوناگون، بر اساس شیوع در افراد مختلف می‌توانند موردتوجه متخصصان قرار بگیرند. در این مطلب  علائم همراه کرونا را که بیشتر از سایر علائم در داده‌های کاربران فضای مجازی مورداستفاده قرار گرفته‌اند در مردادماه ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار می‌دهیم.

داده‌کاوی ایران اکونومیست با جمع‌آوری روزانه انبوه محتواهای علائم بیماری کرونا در توئیتر، بر اساس فعالیت کاربران مبتلا به کرونا، در بازه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ را به دست آورده که در ادامه به بررسی این علائم می‌پردازیم.

هرچقدر که از عمر کووید ۱۹ بیشتر می‌گذرد، علائم کرونا و عوارض کرونا نیز تغییرات جدیدی پیدا می‌کنند. در ابتدا علائمی نظیر سرفه‌ و تب جزء علائم بالینی بیماران کرونایی اعلام شد.

 واکاوی داده‌های مرتبط با کرونا در بازه زمانی مردادماه ۱۴۰۰ تا مرداد  ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که توئیتری‌ها ۱۱۳ هزار ۶۲۶ توییت کرونا همراه با سرفه زده‌اند و ۱۱هزار ۴۴۳ کاربر علائم تب را در ۱۴ هزار ۹۵۲ توییت اعلام کرده‌اند.

 

آیا رابطه‌ای بین افزایش ابتلا در داده‌های توییتر با شروع موج کرونا وجود دارد؟

نمودار روندنمای مطالب منتشرشده یکی از مهم‌ترین گراف‌هایی است که روند شیوع گسترده کرونا را به‌خوبی آشکار می‌سازد. در نگاه کلی، هنگامی که وزارت بهداشت آغاز موج شیوع  جدید و وضعیت قرمز را اعلام کرده است توییت‌های سرفه و کرونا نیز بیشتر شده‌اند.

 

نمودار خطی مطالب منتشر شده دربازه یکساله با موضوع کرونا و سرفه

 

نمودار خطی مطالب منتشر شده دربازه یکساله با موضوع کرونا و تب

 

اما سه قله مهم در این نمودار انتشار محتوا در ۲۳ مرداد و ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ و همچنین ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ وجود دارد که در جستجوی اخبار سال گذشته نشان می‌دهد که در این تاریخ‌ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر ممنوعیت‌های متفاوتی اطلاع‌رسانی شده است و در هر سه قله انتشار محتوای سرفه و تب وزارت بهداشت، موج جدید کرونا را در کشور اعلام کرده است.

 

 

 

کاربران همراه سرفه چه علائمی را توییت کرده‌اند؟

بررسی ابر کلمات واژگان و هشتگ‌های پرتکرار توییت‌های کرونا و سرفه، یکی دیگر از ابزارهای تحلیلی برای واکاوی علائم همراه با سرفه است. «بدن درد» پرتکرارترین کلیدواژه‌ای است که در محتوای همراه کرونا و سرفه استفاده شده است.

به جز این کلیدواژه، علائم دیگری چون تنگی نفس، تب و لرز همراه با سرفه پرتکرار شدند.

باتوجه‌به شیوع گسترده بیماری کووید - ۱۹ در سطح جهانی، مسئله‌ای که بیش‌ازپیش مطرح می‌شود این است که علائم دیگری به‌غیراز علائم معمول کووید -۱۹، در شبکه‌های اجتماعی کاربران بیان کرده‌اند.  به طور مثال سردرد ۶ هزار ۹۹۳ توییت از ۵ هزار ۸۰۹ کاربر با کرونا توییت زده شده است.

 

علائم بعد از ابتلا در داده‌های توئیتر چیست؟

در این پاندمی غیرقابل‌پیش‌بینی بودن اوضاع، جدی بودن خطر، دورکاری، اعلام محدودیت‌های اجتماعی، منع دورهمی‌ها و تحلیل‌ها و اطلاعات نادرست موجب نگرانی زیاد در جامعه شد. با این تفاسیر کرونا به دلیل تأثیر بر همه‌ی ابعاد زندگی، بسیاری از مردم را درگیر مشکلات بهداشت روان ازجمله، افسردگی و اضطراب کرده است. واکاوی داده‌های مرتبط با موضوع کرونا و افسردگی در توئیترفارسی در بازه زمانی تابستان ۱۴۰۰ تا تابستان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد ۲۲ هزار و ۹۱۵ توئیت در این مدت از سوی ۱۷ هزار و ۲۲ کاربر منتشر شده است.

اما ممکن است کسانی که دچار افسردگی دوره کرونا شده‌اند قبل از ابتلا به کووید -۱۹ نیز علائم افسردگی را داشته‌اند و کرونا و محدودیت‌ها، آن علائم را بروز داده و زندگی روزمره آن‌ها را مختل کرده است و یا چالش‌های ازدست‌دادن شغل، مشکلات در مراقبت از کودکان، یا مشکلات دیگری  روال عادی خود باعث پدیدارشدن علائم افسردگی و اضطراب شده‌اند.

تحقیقات زیادی در زمینه علائم و عوارض کرونا انجام‌گرفته است ولی علائم دیگری نیز که باعث نگرانی است، بروز مشکلات ذهنی در افراد مبتلا به بیماری کرونا است که نشان می‌دهد عفونت ناشی از کرونا می‌تواند علائم آلزایمر و فراموشی و عدم تمرکز را در بین افراد تشدید کند.

در واکاوی توییت‌ها با موضوع کرونا و آلزایمر ۵ هزار ۱۰۱ توییت در بازهٔ یک‌ساله  از ۴ هزار ۵۰۱ کاربر بعد از ابتلا به کرونا علائم فراموشی، عدم تمرکز را توییت کرده‌اند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری صداوسیما، نشریه ایندیپندنت نوشته است، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که احتمال دارد ابتلا به بیماری ویروس کرونا، شروع بیماری آلزایمر را در بیمارانی که از علائم عصبی مانند «مه مغزی» یا ازدست‌دادن بویایی و چشایی رنج می‌برند، تسریع کند. همچنین در تحقیق متفاوت دیگری در این گزارش آمده است افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند بیشتر در معرض خطر ازدست‌دادن حافظه بلندمدت و درگیرشدن با مشکلات ذهنی قرار دارند.

رتبهٔ افسردگی داده‌های توئیتر در پاندمی جهانی

در این بخش، علائم کاربران حین ابتلا و بعد از ابتلا به طور مجزا مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفته شد که در یک  نمودار به طور خلاصه به نمایش درآورده‌ایم. افسردگی و اضطراب پرتکرارترین مضمون مطرح‌ شده از سوی کاربران توئیتر بود که انزوای اجتماعی، کاهش اعتمادبه‌نفس، عوارض بیماری، عوارض داروها، ترس از انتقال ویروس به خانواده، اخبار و شایعات، بی‌خوابی‌های طولانی ... می‌تواند از علت‌های افسردگی باشد.

نقد و نظر ایران اکونومیست

علائم کرونا در هر فرد با فردی دیگر متفاوت است. ممکن است چند روز پس از ابتلا علائم خفیف مانند سرماخوردگی داشته باشند و کاملا خوب شوند. اما برخی موارد می‌توانند شدید باشند. علائم همچنین ممکن است هفته‌ها ادامه داشته باشد، حتی اگر خفیف باشد. خستگی و سرفه و تب علائمی هستند که ممکن است بعد از دوره کوتاه مدت رفع شوند اما در برخی دیگر ممکن است اختلال فکری، خستگی شدید، درد یا سرگیجه ادامه‌دار شوند. اما طبق داده‌کاوی میزان افسردگی در حال حاضر بسیار بالا است که زنگ خطری برای جامعه به‌حساب می‌آید.

از طرفی تأثیر طولانی‌مدت استرس ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و یا پیامدهای روانی در افراد مبتلا و نزدیکان ایشان، ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها به طول انجامد و یا حتی پنهان بماند. بدون تردید پیشگیری و مدیریت علائم و عوارض کووید ۱۹ نیازمند پژوهش و استفاده از روان‌شناسان و کارکنان مراقبت‌های بهداشت روان سازمان‌های پزشکی است.

چند توصیه اساسی در مشکلات بهداشت روان هر فردی پرهیز از قرارگرفتن در معرض شایعات و اخبار غیرمعتبر، عمل به پروتکل‌های اعلام شده، احوالپرسی خانوادگی و دوستانه را به‌صورت تلفنی ادامه دادن و ورزش روزانه در خانه  است در پایان اگر حالت افسردگی ادامه دار شود، با حفظ آرامش از روانشناس کمک بگیرید.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: توییتر ، افسردگی ، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: توییتر افسردگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موضوع کرونا نشان می دهد بیماری کووید علائم کرونا کووید ۱۹ شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۹۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟

 به گزارش تابناک، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • دانیال 120 دقیقه با سرفه بازی کرد!
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم