Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@15:26:18 GMT

مرمت خانه یگانه رزن به ۱.۵ میلیارد اعتبار نیاز دارد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۹۹۰۴۴

مرمت خانه یگانه رزن به ۱.۵ میلیارد اعتبار نیاز دارد

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رزن گفت: مرمت خانه یگانه رزن به عنوان یکی از آثار ثبت شده شهرستان در فهرست آثار ملی به اعتباری افزون بر ۱.۵ میلیارد تومان نیاز دارد.

شهروز کهیایی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این بنای تاریخی در اسفندماه ۱۳۹۸ به شماره ثبت ۳۲۳۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در دو سال اخیر با اعتبارات قطره چکانی مرمت اضطراری این بنا مربوط به دوره قاجار در دست انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه خانه یگانه رزن دارای مالک خصوصی بوده و در حال حاضر مرمت‌های انجام شده میراث فرهنگی برای این بنا به صورت مرمت اضطراری است، ادامه داد: میراث فرهنگی شهرستان به علت مالک خصوصی داشتن این بنای تاریخی با رایزنی با مالک خصوصی آن قصد بر تملک این خانه قدیمی را دارد که متأسفانه هنوز این امر محقق نشده است.

کهیایی تصریح کرد: در صورت مرتفع شدن مشکل تملک خانه یگانه رزن توسط میراث فرهنگی قصد بر استفاده از این بنا برای موزه مردم شناسی را خواهیم داشت ضمن اینکه برنامه‌های دیگری را نیز می‌توان در این اثر تاریخی پیش‌بینی کرد.

وی با اشاره به اینکه مرمت کامل این بنای ۳۶۰۰ مترمربعی به ۱.۵ میلیارد تومان و خریداری و تملک بنا به سه تا چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطرنشان کرد: برای تملک این بنا حتی از ظرفیت خیرین بخش خصوصی نیز استفاده کرده‌ایم اما هنوز در این رابطه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

کهیایی با بیان اینکه به طور قطع با تملک بنا نسبت به مرمت کامل و احیا آن اقدام خواهد شد و از ظرفیت مجموعه برای برنامه‌های مختلفی استفاده خواهیم کرد، گفت: خانه تاریخی یگانه بنایی زیبا با معماری قاجاری مربوط به یکی از خوانین شهر رزن همراه با باغی زیبا و بزرگ بوده که در بین سال‌های ۱۳۴۱_۱۳۳۹ توسط حاج محمدآقا یگانه رزنی خریداری می‌شود و در سال ۹۸ ثبت فهرست آثار ملی کشور شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر میراث فرهنگی نسبت به ثبت برخی از آثار که دارای مالک خصوصی هستند، در فهرست ‌آثار ملی کشور اقدام می‌کند و اثر مورد نظر در این فهرست به ثبت می‌رسد این امر به معنای تصاحب اثر توسط میراث فرهنگی و ثبت مالکیت برای میراث فرهنگی نیست.

کهیایی بیان کرد: هر گونه بنای تاریخی ثبتی که توسط میراث ثبت شده اگر مالکیت خصوصی داشته باشد مالکیت با همان فرد بوده و تنها حفظ و حراست و مرمت آن با میراث فرهنگی است و چون بنای ثبتی مالکیت خصوصی دارد باید با مشارکت مالک خصوصی آن هر اقدامی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان رزن ۹۱ آثار تاریخی  شناسایی شده میراث فرهنگی شامل مساجد، تپه‌های باستانی، بناهای تاریخی و ... وجود دارد که از این تعداد اثر تاکنون ۵۳ اثر ثبت آثار ملی ایران شده ضمن اینکه در شهرستان  درگزین هم از ۴۹ اثر شناسایی شده تاریخی تاکنون ۲۹ اثر ثبت فهرست آثار ملی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانها شهرستانها میراث فرهنگی آثار تاریخی فهرست آثار ملی کشور بخش خصوصي تحت تملک فهرست آثار ملی میراث فرهنگی مالک خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۹۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است

به گزارش جام جم آنلاین البرز، رحیم خاکی اظهار کرد: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با ۵۳ کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسرا‌های ایرانی به ثبت جهانی رسید.
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه‌ای است که به مرمت نیاز دارد و باید هر چه سریعتر برای این موضوع اقدام شود.
او با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیری هر ساله برای مرمت بخش‌هایی از این بنا در نظر گرفته می‌شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست، بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یکبار به صورت کامل مرمت بنا صورت گیرد.
به گفته او کاروانسرای ینگی امام از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبدیل به اقامتگاه و یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی است که در راستای حمایت از تولید ملی نیز قرار می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی