Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الله فیروزی در گفت و گو با ایسنا، درباره مطالبه مجلس از قوه قضاییه برای پیگیری گزارش های تحقیق و تفحصی که به این قوه ارجاع می شود، از جمله در رابطه با گزارش اخیر تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، گفت: مجلس یک سری سازوکارهای نظارتی برای نظارت بر مجموعه هایی که دولتی هستند دارد و فولاد مبارکه نیز یکی از مجموعه هایی است که بخش عمده سهام آن متعلق به دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه تصریح کرد: این سازوکارهای نظارتی مجلس گاهی نسبت به اشخاص و گاهی نیز نسبت به مجموعه ها است. نسبت به اشخاص امکان دارد طرح سوال، تذکر و استیضاح مطرح شود که وزیر و مخاطبان اشخاص حقیقی هستند که به تناسب جرم و مسئولیتشان پاسخگو هستند. مثلا امکان دارد که مجلس تذکر بدهد و سوالی مطرح کند و یا در نهایت تعدادی از نمایندگان با هم استیضاح را در مورد وزیر یا مسئولی مطرح کنند، ولی در برخی موارد نظارت نسبت به عملکرد است که این عملکردها در قالب تحقیق و تفحص مطرح می شود و به نوعی هم حق نمایندگان است و به نمایندگی از طرف مردم، وقتی ابهاماتی نسبت به مجموعه ای وجود داشته باشد تحقیق و تفحص انجام می شود و در طول مجالس مختلف هم معمولا این اتفاقات افتاده است.

نماینده مردم فسا در مجلس با بیان اینکه در مجلس فعلی هم چند مورد تحقیق و تفحص کلید خورده که یکی از آنها مربوط به فولاد مبارکه بوده است، گفت: طراحان اصلی تحقیق و تفحص ابهاماتی نسبت به عملکرد این مجموعه داشتند که این ابهامات در قالب تحقیق و تفحص صورت گرفته و گزارش آن با توجه به تمدیدهایی قانونی که انجام شده، بعد از حدود ۸ ماه تهیه شده و خلاصه این گزارش در صحن علنی مجلس خوانده شد و گزارش کامل آن هم طبق معمول به همراه مستندات از طریق هیات رئیسه به قوه قضائیه ارجاع شد.

فیروزی در ادامه اظهار کرد: طبیعی است که قوه قضائیه باید مستندات را بررسی کند و اگر اتهامی متوجه کسی هست و تضییع حقی شده باشد، دیگر تشخیص آن با قاضی است و مجلس نمی تواند در این حوزه ورود کند.

سخنگوی هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در رابطه با اینکه آیا مجلس روند رسیدگی به این پرونده ها و تحقیق و تفحص ها را پیگیری می کند یا خیر، گفت: قطعا با توجه به اینکه ارجاع از طرف مجلس انجام شده، حتما معاونت نظارت مجلس پیگیری ها و ارتباط ها را با قوه قضائیه دارند، ولی، تشخیص دهنده اصلی قوه قضائیه و قاضی پرونده است که تصمیم می گیرند که آیا این اتهامات و مستندات آن درست است یا نه و اینکه اگر اتهامی درست است و موضوع جرمی محقق شده، متوجه چه کسی است که آنها او را احضار کرده و بررسی های خود را انجام می دهند.

فیروزی در پایان یادآور شد: چون گزارش از سوی مجلس ارائه شده، حتما مجلس پیگیری های خود ر انجام می دهد که پرونده در چه مرحله ای است.

منبع: الف

کلیدواژه: فولاد مبارکه تحقیق و تفحص قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۹۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«فضل‌الله رنجبر» از حوزه انتخابیه خدابنده به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

- شناختی از ترکیب منتخبین فعلی ندارم و نگاهم صرفاً خدمت به مردم است.

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

در مجلس دوازدهم وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی به ویژه اشتغال، تورم و مبارزه با فقر و آسیب اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون عمران و یا امنیت ملی و سیاست خارجی

مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

نرخ بالای فلاکت، مشکل بیکاری و تورم و آسیب‌های اجتماعی / ‏‬ بهترین راهکار برای حل این مشکلات هم افزایی بین مجمع نمایندگان استان کرمانشاه و تاثیرگزاران در استان است که باید برای جذب و تسهیل سرمایه گذاری در استان و بهبود فضای کسب و کار در کنار امنیت سرمایه گزاری و کاهش هزینه‌های تولید و حجم واسطه‌ها انجام شود و همچنین بهبود سیستم توزیع و نظارت از ذیگر لازمه‌های در کرمانشاه است.

استفاده از ظرفیت‌های خوب در استان کرمانشاه در زمینه اقتصاد مرز، گردشگری، و کشاورزی باید به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.

کرمانشاه برای برون رفت از مشکلات نیاز به یک نگاه ویژه ملی از سوی دولتمردان مرکز دارد؛ نمایندگان باید تلاش کنند تا این نگاه ویژه ملی به استانی که به فرمایش مقام معظم رهبری سینه ستبر ایران اسلامی نامیدند، ایجاد شود.

برای آسیب‌های اجتماعی بهرتین راهکار بر اساس تجربه کاری ام تلاش برای ردیف اعتباری ویژه و اختصاصی در قانون بودجه سالیانه کشور است؛ همچنین استفاده از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی و جهادی و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و نیروهای متخصص حوزه فرهنگی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در جهت اجرای طرح‌های مناسب در محلات جامعه هدف است.

کد خبر 6081582

دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
  • کمیسیون اصل ۹۰، مرجع رسیدگی به شکایت‌های مردم
  • جلوه های تعارض منافع در قوه قضائیه / ارجاع گزینشی، آسیب جدی در رسیدگی به پرونده های ملی
  • رسیدگی رئیس قوه قضائیه به وضعیت ماشین آلات دپو شده در گمرک
  • مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند
  • تاکید سخنگوی قوه قضائیه بر تسریع پیگیری و حل پرونده‌های مردمی
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • باشگاه پرسپولیس: رفتار زشت تماشاگران سپاهان نسبت به زنان پرسپولیسی را پیگیری می‌کنیم
  • مشکلات اولویت‌دار کارگران و کارفرمایان احصا و مورد رسیدگی قرار گیرد