Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@01:38:33 GMT

رشد 10 درصدی صادرات صنعت کشور

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۹۹۳۵۶

رشد 10 درصدی صادرات صنعت کشور

بر اساس آمار رسمی وزارت صنعت معدن و تجارت از 630 هزار واحد صنعتی در کشور، 580 هزار واحد محدودیتی در تامین برق نداشتند.

به گزارش ایران اکونومیست، رکوردهای پیاپی صنایع کشور در بخش تولید، خبر از شرایط خوب تامین انرژی در تیرماه سال جاری می‌دهد.

بر اساس به روزترین آمار رسیده از سازمان توسعه تجارت، صادرات صنایع کشور به 255 هزار تن رسیده است، این در حالی است که میزان صادرات صنایع در مدت مشابه سال گذشته 233 هزار تن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این مبنا میزان صادرات صنایع کشور 10 درصد نسبت به سال گذشته متوسط 10 رشد را تجربه کرده است.

این مسئله در شرایطی رخ می‌دهد که میزان برق فروخته شده به صنایع بزرگ کشور در تیرماه 1400 نسبت به سال گذشته رشد 13 درصدی را به ثبت رساند. با توجه به آمار ذکر شده، تامین برق صنایع در سال جاری نسبت به سال گذشته شرایط بهتری را تجربه کرده و همین مسئله در مثبت شدن وزن صادرات اثر مستقیم داشته است.

*92 درصد صنایع کشور یک ثانیه محدودیت برق نداشتند

 بر اساس آمار به دست آمده از واحدهای صنعتی ثبت شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، 630 هزار صنعت فعال در کشور وجود دارد.

بر این اساس از کل تعداد صنایع بزرگ و کوچک ثبت شده از یک واحد ساخت قطع اتوموبیل یا یک واحد تراشکاری کوچک در یک مغازه گرفته تا یک واحد بزرگ تولید فولاد در کشور، 580 هزار واحد اساسا بدون هیچ محدودیتی در دوران فصل گرم نسبت به تولید خود ادامه می‌دهند. به معنای دیگر 92 درصد از واحدهای صنعتی کشور در دوران فصل گرم بدون هیچ برنامه مدیریت مصرفی نداشته‌اند.

در همین رابطه، آیت‌اله غفاری، یک فعال صنعتی در حوزه وسایل سرمایشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:« تابستان امسال تا امروز که 27 مرداد است، ‌قطعی برق نداشته‌ایم و حتی از میزان دیماند مصرفی خود هم بیشتر مصرف کردیم و مشمول افزایش تعرفه شدیم، اما کار و تولید متوقف نشد.»

این فعال صنعتی تاکید کرد:« امسال هم طبق روال همه سال‌های قبل، تصور قطعی برق مکرر داشتیم، حتی به اغلب مشتریان اعلام کردیم، حدود 2 ماه نیمه تعطیل هستیم و کمتر سفارش گرفتیم، اما ‌15 روز که از خرداد گذشت و سپس به‌ ابتدای تیر که رسیدیم، متوجه عدم قطعی برق شدیم و این برای فعالان صنعتی خوشایند بود.‌»

*کاهش 83 درصدی مدیریت مصرف برق صنایع

علاوه بر واحدهای خرد صنعتی کشور، از 8 درصد صنایع دیگر که برنامه مدیریت مصرف برق دارند، 49 هزار 558 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور قرار دارند. این واحدهای صنعتی سال گذشته در بازه زمانی اوج بار به صورت روزانه از ساعت 11 ظهر تا 9 شب به مدت 10 ساعت با محدودیت مصرف برق مواجه بودند و عملا تولید آن‌ها در 3 ماهه اوج بار سال گذشته با محدودیت جدی مواجه شده بود. بر این مبنا در سال جاری میزان محدودیت ارائه شده به این صنایع 83 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه مدیریت مصرف برق صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی گفت:« میزان مدیریت مصرف برق صنایع واقع در شهرک صنعتی در سال جاری به 12 ساعت در هفته کاهش یافته که مطابق برنامه از قبل تعیین شده اعمال می‌شود.»

در این رابطه، سید مصطفی ولی‌پور به عنوان یک تولیدکننده در شهرک صنعتی شمس‌آباد ضمن اشاره به نتایج برنامه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق صنایع کشور گفت:« اگر با همین روند و بدون خاموشی غیرمترقبه حرکت کنیم، می‌توانم ادعا کنم حداقل در واحد صنعتی بنده که اتفاقا به برق وابستگی شدیدی دارد، آثار منفی ناشی از محدودیت تامین انرژی به صفر رسیده است.»

*برق صنایع و بخش خانگی چگونه تامین شد؟

با توجه به آمار ارائه شده شرایط تامین برق صنایع کشور در سال جاری بهتر از سال گذشته شده و دلیل این مسئله به افزایش 6 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق و همچنین صرفه‌جویی 30 درصدی ادارات دولتی در مصرف برق باز می‌گردد.

بر این مبنا، دولت در سال 1401 به خود سخت گرفت تا مردم و صنایع کشور از خاموشی رنج نبرده و چرخ تولید نیز با سرعت در مدار قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مدیریت مصرف برق صنایع نسبت به سال گذشته سال جاری صنایع کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۹۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید

به گزارش خبرنگار مهر، تیمور پورحیدری بعد از ظهر سه شنبه در حاشیه اففتاح یک شرکت غذایی اظهار کرد: نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید امروز به بهره برداری رسید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه این استان در تولید و فرآوری صنایع غذایی در سطح کشور سرآمد است، افزود: استان گیلان را می توان به عنوان یکی از قطب های صنایع غذایی کشور نام برد.

وی با اشاره به افتتاحیه امروز و سرمایه گذاری ۳۲۰ میلیارد ریالی ادامه داد:: این واحد صنعتی در فاز اول تولید انواع آبمیوه توانسته است زمینه اشتغال مستقیم افزون بر ۲۰ نفر از جوانان گیلانی را فراهم آورد.

مدیرکل صمت گیلان ضمن تحسین سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی تصریح کرد: این سرمایه گذاری نشان از مشارکت مردم در راستای تحقق شعار سال و عمل به فرمان مقام معظم رهبری می باشد که کاملاً مورد حمایت است.

کد خبر 6093396

دیگر خبرها

  • سهم ۶۰ درصدی کارگران مرکزی از آمار بیمه‌شدگان
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • ۸۳ درصد اشتغال صنعتی در نیشابور مربوط به ۱۰ واحد بزرگ است
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی قم فعال هستند
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • قم قطب صنعت کفش ماشینی کشور