Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@00:03:56 GMT

35 درصد از برنج‌های تازه آماده ورود به بازار

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۰۳۰۱

35 درصد از برنج‌های تازه آماده ورود به بازار

با رسیدن به آغاز زمان ورود برنج‌های تازه به بازار، بسیاری از مصرف کنندگان منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و با خودداری از خرید برنج‌های موجود در بازار، در انتظار ورود برنج‌های تازه مانده‌اند.

روزنامه ایران: همین موضوع باعث شده همزمان با افزایش عرضه برنج‌های سال گذشته از سوی دلالان به بازار، تقاضا برای برنج‌های قدیمی هم کمتر شود و بدین ترتیب قیمت برنج رو به کاهش بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طی روزهای اخیر انتظارات قیمتی در بازار برنج به طور محسوسی کاهش یافته است. همین موضوع به‌تدریج به بازارهای دیگر هم سرایت کرده و بسیاری از مردم قیمت‌های فعلی را واقعی نمی‌دانند و منتظر کاهش جدی قیمت‌ها هستند. دبیر انجمن برنج نیز اخیراً از رشد چشمگیر تولید و کاهش قیمت برنج در روزهای آتی خبر داده است به طوری که با آغاز فصل برداشت، رشد ۳۰ درصدی تولید، افزایش عرضه برنج‌های احتکار شده دلالان و کاهش انتظارات قیمتی، برنج را در سراشیبی قیمت قرار داده است.


میزان کاهش قیمت برنج هنوز مشخص نیست
جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به آغاز روند کاهشی قیمت برنج در استان‌های شمالی به «ایران» گفت: طبق سنوات گذشته با ورود برنج‌های جدید به بازار، افت قیمت‌ها آغاز می‌‌شود زیرا یکباره عرضه برنج شدت می‌‌گیرد درحالی‌که تقاضا ثابت مانده است، در نتیجه به طور طبیعی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌‌کنند. این در حالی است که امسال افزایش قیمت‌ها منطقی نبودند.
وی اضافه کرد: به طور معمول قیمت برنج باید تا پایان مردادماه کاهش پیدا می‌‌کرد اما هنوز امسال مشخص نیست چند درصد افت قیمت خواهند داشت، بنابراین درصدهای اعلام شده بیشتر بر اساس حدس و گمان است. کشاورزان هنوز شالی‌های خود را به کارخانه‌ها تحویل نداده‌اند بنابراین تا هفته آینده مشخص می‌‌شود میزان کاهش قیمت برنج چقدر خواهد شد.
دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه در سال گذشته بهترین نوع برنج داخلی و بدون ناخالصی ۳۵ هزار تومان قیمت داشت، افزود: کارخانه‌های شالیکوبی و واسطه‌ها دلیل اصلی گرانی برنج هستند چراکه کارخانه‌های شالیکوبی به‌جای فعالیت صنعتی در نقش بازاریاب و بازرگان هم عمل می‌کنند.


واردکنندگان مصرف کننده برنج ایرانی را مجبور به خرید برنج خارجی کردند
محمدباقر ابراهیمی رئیس اتحادیه شالیکوبی داران استان مازندران نیز در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به روند نوسانات قیمت برنج در ماه‌های اخیر گفت: برنج تا خردادماه امسال در حدود 70 تا 75 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌‌شد و بعد از شکسته گیری و بسته بندی به 90 هزار تومان می‌‌رسید و در مغازه در حدود 100 هزار تومان به مصرف کننده فروخته می‌‌شد، اما از 15 خردادماه برنج به یکباره به 100 هزار تومان رسید.


وی با بیان اینکه افزایش قیمت برنج سودی برای کشاورز به همراه ندارد، افزود: دخل و تصرف واردکنندگان برنج در قیمت‌ها زیاد است. فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای که واردکننده  برنج هستند و در عین حال اقدام به خرید برنج ایرانی هم می‌‌کنند، قیمت آن را بالا برده اند چون با گران شدن برنج ایرانی، واردات برنج خارجی با هدف پایین آمدن نرخ ایرانی افزایش پیدا می‌‌کند.
ابراهیمی تصریح کرد: سوداگران برنج کسانی هستند که در داخل انبارهایشان برنج خارجی دپو کرده‌اند و با گران شدن برنج ایرانی، مصرف‌کننده را مجبور به خرید برنج خارجی کرده اند، در شرایطی که برنج خارجی هم با افزایش قیمت روبه‌رو شده است.


ابراهیمی تصریح کرد: برنج متعلق به سال گذشته در استان‌های شمالی در حدود 10 تا 15 هزار تن در کارخانه‌ها مانده است و حالا با ورود برنج‌های تازه به بازار، کشاورزان مقاومت می‌‌کنند که برنج را 90 تا 100 هزار تومان به کارخانه‌داران بفروشند تا جوابگوی هزینه‌های تولیدشان باشند، زیرا می‌‌دانند قیمت برنج در گذشته به 100 هزار تومان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه برنج طارم به علت تولید در حجم کمتر، قیمت بالاتری دارد، افزود: پیشنهاد ما به دولت این است که اگر یک هکتار زمین را به کشت برنج طارم اختصاص دهند، 2 تا 5/2 تن برداشت می‌‌شود ولی با کاشت برنج شیرودی در هر هکتار 4 تن به دست می‌‌آید.


رئیس اتحادیه شالیکوبی داران استان مازندران تصریح کرد: برآورد می‌‌شود در سال 1401 حدود 2 تا 2 میلیون و 250 هزار تن برنج در استان‌های شمالی و جنوبی کشور تولید شود و تاکنون هم 30 تا 35 درصد از این میزان در کارخانه‌ها آماده شده است و مابقی برنج‌ها تا یک ماه آینده تولید می‌‌شود.
ابراهیمی با اشاره به اینکه هنوز نمی توان میزان دقیق کاهش قیمت برنج را تعیین کرد، افزود: چنانچه روند کاهشی قیمت‌ها به گونه‌‌ای باشد که برنج‌های طارم و‌ هاشمی با نرخ کمتر از 100 هزار تومان به دست مصرف کننده برسند و کمتر از 80 هزار تومان نصیب کشاورز شود، برنجکاران را متضرر خواهد کرد.
وی یادآور شد: دولت می‌‌تواند برنج‌های پرمحصولی مانند ندا، شیرودی و فجر که آنها را برای حمایت از کشاورز خرید تضمینی می‌‌کند، خریداری کند تا هر زمان دلالان زنجیره‌ای قصد افزایش قیمت برنج را داشتند، به بازار وارد شوند تا جلوی رشد بی رویه قیمت‌ها را بگیرند.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کاهش قیمت برنج ورود برنج برنج های تازه قیمت برنج برنج ایرانی افزایش قیمت مصرف کننده برنج ایران برنج خارجی کارخانه ها هزار تومان خرید برنج قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۰۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کف قیمت دلار کجاست؟

فرارو- قیمت دلار آزاد از هفته پایانی فروردین به این طرف دست از لجاجت برداشت و در مسیر مورد علاقه من و شما حرکت کرد.

به گزارش فرارو؛ کاهش قیمت دلار ظرف دو هفته گذشته به‌لطف وقایع و خبر‌های امیدوارکننده زیادی کلید خورده است. همزمان با مطرح شدن دوباره احتمال از سرگیری مذاکرات ایران و طرف‌های غربی، خبری از جو روانی و هیجانی ابتدای سال در بازار نیست و انگار همین سیگنال‌های نصف‌و‌نیمه دلار آزاد را وادار به عقب‌نشینی کردند. اما کاهش قیمت دلار دقیقا تا کجا ادامه خواهد داشت؟ پیش‌بینی‌های فعالان بازار از روند روز‌های آینده حاکی از تداوم کاهش قیمت‌ها دارد و اسکناس آمریکایی برای چند روزی هم که شده پایین‌تر از مرز ۶۰ هزار تومان معامله می‌شود. از طرفی طبق تحلیل‌های تکنیکال که برمبنای رفتار قبلی بازار استنباط می‌شود، شانس زیادی برای تداوم کاهش قمیت دلار وجود دارد و در حالت خوشبینانه می‌توانیم به عقبگرد اسکناس آمریکایی تا محدوده ۵۵ هزار تومان امیدوار باشیم.

کف قیمت دلار براساس تحلیل تکنیکال

قیمت دلار آزاد امروز ۱۰ اردیبهشت با عدد‌ورقم‌های حاکم به بازار در ابتدای سال برابری می‌کند. همزمان با اولین روز‌های تعطیلات نوروز امسال که خبری از خریدوفروش‌های رسمی بازار نبود، دلار آزاد در محدوده ۶۰ هزار تومان حضور داشت و حالا با فروکش کردن تب و تاب زودگذر و هیجانی ر بازار ارز، اسکناس آمریکایی دست از لجبازی برداشته و دوباره در این بازه خریدوفروش می‌شود.

پیش‌بینی قیمت دلار طبق تحلیل‌های تکنیکال مشخص می‌کند دو سناریو احتمالی در روز‌ها و هفته‌های آینده برای روند بازار وجود دارد و حالت اول و نگران‌کننده، می‌تواند بازگشت این اسکناس به مسیری صعودی باشد.

قیمت دلار در صورت بازگشت به مسیر صعودی و عبور از سنگر ۶۰ هزار تومان، با مانعی در محدوده ۶۱ هزار و ۲۰۰ تومان روبرو می‌شود و اگر خدای ناکرده شرایط برای ادامه این روند وجود داشته باشد، ملاقات با سنگر‌ها و کانال‌های بعدی بعید نیست.

قیمت دلار با این حال اگر مسیر دیگری را انتخاب کند، آنوقت در قدم اول می‌توانیم چشم‌انتظار عقب‌نشینی تا ایستگاه ۵۹ هزار و ۴۵۰ تومان باشیم، اما اگر اوضاع بر وفق مراد من و شما پیش رود، عقبگرد دلار تا کانال ۵۵ هزار تومان دور از دسترس نیست. فراموش نکنید تحلیل تکنیکال برمبنای رفتار قبلی بازار استنباط می‌شود و دلار ۶۰ هزار تومانی در هفته‌های آتی وادار به انتخاب یکی از مسیر‌ها خواهد بود.

کف قیمت دلار براساس پیش‌بینی فعالان بازار

پیش‌بینی قیمت دلار در روز‌های گذشته توسط کارشناسان و فعالان زیادی انجام شده است. روزنامه‌ها و رسانه‌های نزدیک و مخالف دولت تحلیل‌های متفاوتی از روند روز‌های آتی داشتند و هر کدام کف و سقف احتمالی جدیدی برای قیمت دلار آزاد متصور هستند.

قیمت دلار از دید روزنامه ایران که جزو رسانه‌های نزدیک به‌دولت محسوب، در روز‌های آینده محکوم به عقب‌نشینی از مرز ۶۰ هزار تومان است. پیش‌بینی که از ترس و لرز دلال‌های تلگرامی استنباط شده و طبق آن به‌خاطر تفاوت قیمت دلار آزاد و پشت‌خطی (تلگرامی) بازگشت دلار به محدوده ۵۹ هزار تومان حتمی است.

پیش‌بینی کاهش قیمت دلار البته فقط به رسانه‌های حامی دولت مختص نمی‌شود. در تحلیل‌هایی که در بقیه رسانه‌ها می‌بینیم، عواملی مثل سیاست‌های موقتی بانک مرکزی یا تعبیر دیگری ارزش‌پاشی و فرکش کردن جو هیجانی، حداقل در روز‌های پیش‌رو می‌تواند زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار به سمت کانال‌های قبلی باشد.

قیمت دلار طبق پیش‌بینی برزو حق‌شناس به‌عنوان یکی از کارشناسان بازار ارز، به‌خاطر ناتوانی بابت عبور از کانال ۶۳ هزار تومان، راهی جز بازگشت به عقب ندارد. طوریکه اگر دلار تا پایان هفته جاری مجالی برای پیشروی نداشته باشد، می‌تواند حداقل تا حول‌وحوش محدوده ۵۸ هزار تومان عقب‌نشینی داشته باشد.

دیگر خبرها

  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟