Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@21:15:21 GMT

ادبیات شاعران انقلابی همچون موشک های نقطه زن است

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۳۶۶۳

ادبیات شاعران انقلابی همچون موشک های نقطه زن است

آزاده هشت سال دفاع مقدس از ادبیات شاعران انقلابی به عنوان موشک های نقطه زن نام برد و گفت:همانگونه که آزادگان با استفاده از معارف مکتب عاشورا توانستند دشمنان تا بن دندان مسلح را در خانه و اردوگاه هایشان به اسارت بگیرند امروز نیز با همین شیوه می توان تسخیر شدگان در جنگ شناختی دشمنان را نجات و با آنها مقابله کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان ما ، سردار غلام عسگر کریمیان  از یادگاران دوران دفاع مقدس و فرمانده اسبق سپاه عاشورا استان آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در همایش ادبی مژده وصل که به مناسبت گرامیداشت ورود آزادگان به میهن اسلامی در سالن بیضای کتابخانه شهید مطهری اردبیل برگزار شد به بیان خاطراتی از دوران اسارت پرداخت و گفت: تا زمانی که نور و ظلمت است و صف ارایی باطل برابر حق وجود دارد نبرد اهل ایمان با کفر و طاغوت نیز ادامه دارد.

وی به نبردهای تحمیلی دشمنان ایران بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: دشمنان تلاش کردند تا با راه اندازی جنگ سخت، مانع تحقق جامعه اسلامی  در جهان شود ولی علی رغم 8 سال تلاش شبانه روزی نتوانستند برابر اراده الهی کاری از پیش ببرند.

این یادگار دوران دفاع مقدس به جنگ نرم دشمنان نیز اشاره کرد و گفت: امروز نیز دشمنان تمام تلاش خود را به کار برده اند تا در عرصه نرم به اهداف خود برسند که تاکنون موفق نشدند.

وی از دوران اسارت رزمندگان اسلام در بند مستکبرین به عنوان پیچیده ترین نبردهای نرم نام برد و گفت: ایثار و مقاومت آزادگان در برابر جنگ نرم دشمنان در بند اسارت، امروز بهترین الگو برای  افسران و رزمندگان جنگ نرم در برهه فعلی است.

کریمیان به تلاش های دشمنان در نبرد هیبریدی اشاره کرد و گفت: امروز دشمنان با تمام وجود پا به میدان گذاشته تا بتوانند رویای دیرینه خود را محقق کنند.

وی از جنگ ترکیبی که به نبرد شناختی نیز موسوم است به عنوان خطرناک ترین جنگ ها نام برد و گفت: در این جنگ، هویت ایرانی و اسلامی ملت ما مورد هدف دشمنن است و انها با تمام توان خود می کوشند تا با تغییر هویت ملت ایران به اهداف خود برسند.

سردار کریمیان به گنجینه های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: فرهنگ دفاع مقدس همانند گنجینه ای است که با بهرمندی از آن می توان به مشکلات غلبه کرد.

وی از هنر به عنوان یکی از ابزار استخراج گنجینه های دفاع مقدس نام برد و گفت: بکارگیری گنجینه های استخراج شده از فرهنگ غنی دفاع مقدس نیز خود هنر است.

فرمانده اسبق سپاه عاشورا از شعر و ادبیات به عنوان اثربخش ترین هنرها نام برد و از ادبا و شعرا خواست تا با استفاده از معارف عمیق دفاع مقدس، حماسه آفرینی های 8 سال دفاع مقدس را هنرمندانه به تصویر کشیده و هنرمندانه به نسل های پیش رو منتقل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ناگفته های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: همانطور که بزرگان معترف هستند که دفاع مقدس ناگفته های زیادی دارد و تلاش جهادی می طلبد تا این ناگفته ها جمع آوری  و بازخوانی شوند، گفت: ناگفته های دوران اسارت بسیار بیشتر از دوران دفاع مقدس است که لازم است متولیان امر تا دیر نشده نسبت به استخراج، جمع اوری و ثبت و ضبط این ناگفته ها که بخش اعظم تاریخ دفاع مقدس ما را شامل می شود ورود کنند.

کریمیان با بیان اینکه آزادگان امروز بیش از هر زمان دیگری اماده انتقال معارف و خاطرات آن دوران ماندگار هستند گفت: همه آزادگان مشتاق ارائه محتوا برای تولید محتوای فاخر و  شایسته فرهنگ دفاع مقدس هستند.

وی از صدا و سیما و فعالان فضای مجازی خواست تا  با استفاده از تولید محتوای انجام گرفته در ابن حوزه نسبت به انتشار و جریان سازی این فرهنگ ناب در جهان حقیقی و مجازی بیش از این تلاش کنند.

این یادگار دوران دفاع مقدس به جهانی شدن جبهه مقاومت در برهه فعلی اشاره کرد و گفت: همه باید تلاش کنند تا کلام عاشورایی شهدا و ایثارگران و آزادگان ما در جهان طنین انداز شود تا ملت های آزادی خواه جهان با الگوبرداری از شهدای ما به مقابله با اهریمنان زمان بپردازنند.

وی تصریح کرد: همانگونه که آزادگان با استفاده از معارف مکتب عاشورا توانستند دشمنان تا بن دندان مسلح را در خانه و اردوگاه های خودشان تسخیر کنند امروز نیز با همین شیوه می توان تسخیر شدگان در جنگ شناختی دشمنان را نجات و با دشمنان مقابله کرد.

کریمیان از مسئولان خواست تا با ایثار و جهاد برگرفته از آزادگان  نگذارند هویت جوانان ایرانی به خطر بیافتد.

وی از واعظین و مداحان نیز خواست در مجالس وعظ و روضه در کنار ترویج  و نشر معارف اهل بیت(ع) به شهدای دوران دفاع مقدس نیز اشاره کنند چراکه  شهدای دفاع مقدس با استفاده از مکتب عاشورا که مکت اهل بیت (ع) است توانستند حماسه آفرینی کرده و در تاریخ ماندگار شوند.

این آزاده دوران دفاع مقدس در پایان سخنان خود به وصایای شهدای دفاع مقدس به ویژه شهید سید ابوالفتح میراحمدی اشاره کرد و گفت: جلب رضایت الهی،پاک شدن از گناه قبل از شهادت  و قبولی خون ناقابل در راه اسلام از جمله نجواهای اغلب شهدا ما در دوران دفاع مقدس است که برگرفته از پیام های شهدای کربلا در قیام عاشورا است.

وی از ادبیات به عنوان موشک و خمپاره شاعران نامبرد و گفت: شاعران با برقراری ارتباط با ایثارگران به ویژه انسان های پاک و مخلصی که سالها است بجز سقف خانه مجالی برای دیدن ندارند خلوت کرده  و با بهرمندی از معارف این عزیزان از سلاح خود که همچون موشک های نقطه زن است در راه کسب رضای الهی بهرمند شوند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت نام برد و گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۳۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد

امیر حسین هدایتی شاعر و پژوهشگر شعر مقاومت در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص تعریف شعر مقاومت گفت: تعریف اساسی شعر مقاومت، در واقع توضیح و تبیین شرایط مقاومت در مقابل فشارداخلی و خارجی در یک ملت است. ملتی که تحت فشار یک استبداد داخلی یا تحت فشار یک استعمارخارجی باشد، پدیده مقاومت ادبی از طرف روشنفکران، ادیبان و شاعران شکل می‌گیرد. مثل شعر مشروطه که در واقع و به نحوی یک نوع شعر مقاومت در مقابل استعمار خارجی و دیکتاتوری داخلی بود. ولی بعد از انقلاب اسلامی شعر مقاومت تعریف دیگری پیدا کرد. البته جدا از شعر انقلاب اسلامی که در واقع خودش یک تعریف خاصی از شعر مقاومت دارد، با شروع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس یک پدیده دیگری در ادبیات ما با عنوان شعر پایداری به وجود آمد.

وی افزود: اساسا در ادبیات جهان شعر مقاومت تعریف دیگری دارد. مثلا شعرفدریکو لورکا در اسپانیا بر علیه استبداد داخلی و حکومت فرانکو یک شعر مقاومت محسوب می‌شود. محمود درویش هم در فلسطین به عنوان شاعر مقاومت مطرح است . او هم در اشعارش علیه اشغال‌گری و ستمی که بر مردم فلسطین رفته، صحبت می‌کند. مقاومت برای معیارها و مصداق‌های متفاوتی مبارزه می‌کند اما معمولا در اطراف چنین پدیده‌هایی شعر مقاومت شکل می‌گیرد. شعر مقاومت در هفتاد سال گذشته در حوزه و مساله‌ فلسطین جایگاه خاصی دارد. شاعران مقاومت در فلسطین و به خصوص در میان جامعه عرب شهرت زیادی دارند. شاعرانی مثل معین بسیسو، محمود درویش و بدر شاکر السیاب از شاعران پایداری عرب در عراق و در مقابل دیکتاتوری حزب بعث که شهرت بسیاری دارند.

هدایتی در ادامه گفت: فلسطین در کشور ما به عنوان یک ارزش شناخته می شود نه فقط به عنوان شعر مقاومت. پس در بین شاعران ما، مساله فلسطین همچون قیام عاشورا که آن هم در راستای شعر پایداری محسوب می‌شود، به عنوان یکی از ارزش‌های انقلاب اسلامی مطرح است و هر بار که مساله فلسطین جان تازه‌ای می‌گیرد یا انتفاضه‌ جدیدی شکل می‌گیرد، شعر فلسطین و مقاومت نیز در کشور ما هیجان می‌گیرد بین شاعران ما، مساله فلسطین همچون قیام عاشورا که آن هم در راستای شعر پایداری محسوب می‌شود، به عنوان یکی از ارزش‌های انقلاب اسلامی مطرح است و هر بار که مساله فلسطین جان تازه‌ای می‌گیرد یا انتفاضه‌ جدیدی شکل می‌گیرد، شعر فلسطین و مقاومت نیز در کشور ما هیجان می‌گیرد. با توجه به اهمین موضوع فلسطین همایش‌های بسیاری در این حوزه شکل گرفته و شاعران بسیار زیادی در این حوزه مطرح شده اند.

این پژوهشگر شعر مقاومت با اشاره به طوفان الاقصی ادامه داد: درسالی که گذشت، با اتفاقاتی که در فلسطین بعد از طوفان الاقصی افتاد، یک موج بسیار عجیبی در شعر فلسطین شکل گرفت. یکی به انگیزه مقاومت و یکی هم به دلیل شرح مظلومیتی که در غزه وجود داشت. کشتار بی رحمانه‌ای که توسط صهیونیست‌ها شکل گرفت، وجدان‌هایی را به درد آورد که طبیعتا شاعران هم از این قاعده مستثنی نبودند و حتی شاعرانی که پیش از طوفان الاقصی دغدغه‌ شعر مقاومت را نداشتند، وارد این عرصه شدند و یک موج بسیار گسترده‌ای درباره شعر فلسطین به نمایش گذاشته شد.

هدایتی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ترجمه اشعار ایرانی به عربی اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی رسانه در سال‌های اخیر، موج ادبی با موج رسانه‌ای همراه شده است و طبیعتا یک انقلابی در شعر مقاومت فلسطین و در شعر فارسی درباره فلسطین شکل گرفته است. تا آنجایی که اطلاع داریم در شعر عرب و ادبیات عرب هم، استقبال گسترده‌ای به سمت شعر مقاومت به وجود آمد که مقام معظم رهبری هم بر ترجمه‌ آن آثار توصیه کردند. اما مبنای بحث ایشان این بود که شعر مقاومت ما هم باید به زبان‌های دیگر ترجمه شود و این همه شعر که درباره فلسطین نوشته شده، متاسفانه به دست عرب زبانان و حتی مردم فلسطین نمی‌رسد.

وی افزود:عرب زبانان نمی توانند با زبان فارسی ارتباط بگیرند و ترجمه جدی هم از این شعرها وجود ندارد. در گذشته روزنامه‌هایی مثل الوفاق شعرهایی که در ادبیات شاخص بود، ترجمه می‌کردند و در آن روزنامه‌ها منتشر می‌شد که آن هم متاسفانه دنبال نمی‌شود و از شعر فارسی که جدی‌ترین شعر را درباره فلسطین در چهل سال گذشته یا حتی قبل از آن دارد، به دست عرب‌زبانان نمی‌رسد. ناگفته نماند که غنای شعر فارسی در جاهایی از خود ادبیات عرب بالاتر، برجسته‌تر و از درون‌مایه‌های گسترده‌تری برخوردار است. شعرهایی با درون مایه‌هایی از خشم، اندوه، مقاومت است و همچنین امید به پیروزی و مسلم دانسته شدن شکست رژیم صهیونیستی در ادبیات ما بسیار چشمگیر است و شاید بسیاری از شاعران عرب را به آزاد شدن سرزمین فلسطین و قدس شریف امیدوار کرده است.

رزمندگان عرب باور کردند که می شود در مقابل ظلم صهیون ایستاد. در حالی که قبلا تنها هدفشان این بود که با کشته شدنشان نشان دهند که به آن‌ها ظلم شده و انتفاضه فقط این بود که مثلا چند سنگ پرتاب شود و به مردم دنیا بگویند که ما هستیمهدایتی در ادامه سخنان خود گفت: اگر زبان فارسی بتواند خودش را به دست عرب‌زبانان شعر مقاومت و دوست‌داران شعر مقاومت برساند، متوجه خواهند شد که چهل سال است که این امید و تلاش در شعر مقاومت و ادبیات فارسی ایران وجود دارد. انگیزه‌های پیروزی رزمندگان ما در جبهه‌ مقاومت با شاعران مقاومت تقویت می‌شود و رزمندگان عرب باور کردند که می شود در مقابل ظلم صهیون ایستاد. در حالی که قبلا تنها هدفشان این بود که با کشته شدنشان نشان دهند که به آن‌ها ظلم شده و انتفاضه فقط این بود که مثلا چند سنگ پرتاب شود و به مردم دنیا بگویند که ما هستیم و کشور ما اشغال شده است، بدون اینکه امیدی داشته باشند و این قدرت شعر است. سروده‌های ارزشمندی سروده شد و ترانه های مقاومت زبانزد عام و خاص شد. در مقابل این پیروزی یک شکست هم وجود دارد و آن این است که مسؤولین فرهنگی در عرصه رسانه و کتاب و ترجمه برای رساندن این شعرها به دست مردم فلسطین کاری انجام نداده‌اند.

این شاعر حوزه مقاومت در پایان درباره اهمیت و رشد آثار شعر مقاومت گفت: سمینار و همایش هایی تحت عنوان شعر به زبان فارسی به اندازه کافی برگزار شده و اشعار به اندازه کافی شنیده شده‌اند. آنچه اهمیت دارد این است که سمینارها به صورت بین‌ المللی برگزار شود ‌تا به گوش حق‌طلبان برسد و از همین‌جا اهمیت پیوند شعر با رسانه نیز دیده می‌شود. طبیعتا چون کمیت اشعار بالا رفته نمی‌توانیم بگوییم کیفیت بالاتری هم دارند . اما با توجه به تعداد اشعار باید از بین آن‌ها گزیده‌ای انتخاب شوند که شاعران برجسته و اشعار برجسته شناخته شوند، ضمن اینکه کمیت زیاد اشعار خودش ارزشمند و محرک مقاومت است.

کد خبر 6093757 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده شدند
  • تشییع دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران آرام گرفتند
  • مردم قم با ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس وداع کردند
  • نسل جوان با رشادت های دفاع مقدس آشنا شوند
  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند
  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • میزبانی دانشگاه قم از یک لاله‌ گمنام دفاع مقدس
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری